کد خبر: ۲۸۴۵۵۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۳     ۱۸ دی ۱۳۹۳
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت صنعت هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس ندارد، گفت: ترخیص بیش از هزار خودروی لوکس به استیضاح نعمت‌زاده منجر می‌شود.

به گزارش پایگاه 598، زهره طبیب‌زاده نوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از طراحان سؤال از محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم به تشریح سؤالش از وزیر صنعت، معدن و تجارت پرداخت.

وی در این گفت‌وگو درباره واردات خودروهای لوکس از سوی وزارت صنعت، گفت: در مورد خودرو بحث این است که تقریبا 94 هزار و 66 خودروی لوکس از سال 88 تا به حال وارد شده که متأسفانه در همین اواخر نیز با ارز 1226 تومان بوده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، افزود: در یک سال اخیر آمار ثبت سفارشات گمرک را از تاریخ شهریور سال 92 تا شهریور امسال، دقیقا در زمان نعمت‌زاده از طریق گمرک اطلاعات آن را اخذ کردم که آنچه اتفاق افتاده، حدود 1420 مورد ثبت سفارش اشخاص حقیقی بوده و 198 مورد مربوط به وزارتخانه‌ها و نیز 32 مورد هم مربوط به یکی از وزارتخانه‌ها بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین ادامه داد: در این مدت، هلال احمر 66 مورد آمبولانس وارد کرده است، علاوه بر آن 10 مورد خودروی بالای 2500 سی‌سی بوده که به  تفکیک، سفارتخانه کشورهای الجزایر، فرانسه، فیلیپین، هند، کویت، قطر، نیوزیلند و 2 مورد هم سازمان ملل وارد کرده است، بنابراین کاملا آنچه که توسط سفارتخانه‌ها ثبت سفارش شده، 10 مورد بوده و 6 مورد توسط هلال احمر و 32 مورد هم توسط یک وزارتخانه بوده است، اما 1420 مورد ثبت سفارش اشخاص حقیقی بوده که ربطی به دستگاه‌های دیگر ندارد.

طبیب‌زاده تصریح کرد: وزیر صنعت این طور اظهار کرده که ثبت سفارشات صرفا توسط سفارتخانه‌ها و برای جانبازان بوده است، در حالیکه براساس آمار گمرک آن چه که به نام جانباز وارد می‌شود، خودروهای متناسب‌سازی شده با وضعیت آنهاست، که در سال 90 مجوز ورود به آنها داده شده است، اما هیچ ثبت سفارشی در رابطه با جانبازان در یک سال اخیر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه وزیر صنعت گفته که آنچه که وارد شده، مربوط به جانبازان و سفارتخانه‌ها بوده است، گفت: این در شرایطی است که هر چیزی که به نام جانبازان وارد شده، در گمرک با عنوان " خودروی متناسب‌سازی شده برای جانبازان" منظور شده است، در یک سال اخیر ما ثبت سفارشی برای جانبازان نداریم، تنها 15 مورد برای جانبازان بوده که در 6 ماهه اول سال 92 و در دولت گذشته بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه آقای نعمت‌زاده این طور وانمود کرد که هر چه ثبت سفارش شده یا به نام سفارتخانه‌ها و یا جانبازان بوده است، افزود: این در حالیست که اصلا چنین چیزی صحت ندارد.

طبیب‌زاده در ادامه اظهار داشت: آنچه که در دولت یازدهم ثبت سفارش شده بنز، مازراتی، لکسوس، پورشه، بی‌ام‌و و خودروهای لوکس و گرانقیمت بوده است که میانگین قیمت آنها از 20 هزار دلار تا 435 هزار دلار برآورد می‌شود که تنها یک مورد آن با دلار آزاد، قیمت وارداتی‌اش یک میلیارد و 438 میلیون تومان برآورد می‌شود که در بازار آزاد قیمت فروش آن 2 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: صحبت بنده این است که اگر دولت اعلام می‌کند که در هفته آخر ماه شهریور برای عدم واردات خودروهای لوکس بالای 2500 سی‌سی، اقدام کرده است، سؤال بنده از وزیر صنعت این است که چطور در یک سال گذشته 20 مورد اشخاص حقیقی درخواست واردات خودرو داشته‌اند و به آنها اجازه ثبت سفارش داده شده است، وزارت صنعت چطور می‌خواهد با اینها برخورد کند، قیمت 1428 ثبت سفارش، رقمی معادل 66 میلیون و 146 هزار دلار می‌شود که وزارت صنعت باید پاسخگوی این میزان ارز باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این سؤال که آیا این تمسخر مردم محسوب نمی‌شود، خطاب به وزیر صنعت، گفت:  آیا جز این نیست که شما هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از ورود این خودروها نداشته‌اید و فقط به ضرب و زور سؤال نمایندگان مجبور شدید جلوی ورود این خودروها را بگیرید؟ وزیر صنعت با این متقاضیان که وزارتخانه اجازه ثبث سفارش به آنها را داده چگونه می‌خواهد برخورد کند؟

طبیب‌زاده همچنین تصریح کرد: بنده با جدیت پیگیر این موضوع هستم، چنانچه یکی از این ثبت سفارش‌کنندگان از اشخاص حقیقی، خودروی خود را وارد کند، حتما استیضاح وزیر را پیگیری خواهم کرد.

وی در ادامه به تشریح روند ثبت سفارش خودروهای لوکس توسط وزارت صنعت اشاره کرد و گفت: متعاقب بخشنامه اخیر وزارت صنعت در هفته آخر شهریور، تا هفتم شهریور امسال اجازه ثبت سفارش این خودروها را می‌دهند، در صورتیکه در هفته آخر ورود این خودروها را ممنوع می‌کنند و بلافاصله پس از ممنوعیت حدود 100 تا 120 میلیون تومان قیمت این خودروها در بازار افزایش می‌یابد که همین امر باعث شده که مبالغ بسیار زیادی سود به جیب واردکنندگان خودروهای لوکس بالای 2500 سی‌سی وارد شود.

نماینده مردم تهران در مجلس، افزود: سؤالی که بنده از وزیر صنعت در صحن علنی مجلس داشتم این بود که کشوری که با محددویت ارزی شدید مواجه است، آیا درست است که در 8 ماهه اول سالجاری 64 هزار و 490 دستگاه خودرو را به ارزش یک میلیارد و 295 میلیون دلار به کشور وارد کند، در حالیکه این میزان به نسبت مدت مشابه سال قبل 77 درصد از نظر تعداد و 71 درصد به لحاظ ارزش افزایش داشته است.

طبیب‌زاده با تأکید بر اینکه کشوری که در مورد ارز تا این اندازه با مشکل روبرو است، اظهار داشت: فقط یک میلیارد و 295 میلیون دلار بابت واردات خودروها ارز از کشور خارج شده که 146 هزار دلار تنها به واردات خودروی لوکس اختصاص داده می‌شود.

وی ادامه داد: سؤال بنده از وزیر صنعت این است که آیا درست است که در این شرایط که حجم واردات ما 1.6 برابر صادرات است و به لحاظ ارزی تا این حد مشکل دارد، در 10 ماهه اول سال 2014 میلادی، 59 هزار دلار سنجاق قفلی، یک میلیون و 800 هزار دلار اسب مسابقه، 101 تُن قلوه‌سنگ از چین، حدود 100 میلیون تومان شتر از پاکستان وارد کنیم؟ البته این آمار مورد نقد وزارت صنعت قرار گرفته که باید بگویم این آماری است که ما از ثبت سفارشات اخیر وزارت صنعت داریم که توسط اشخاص حقوقی انجام شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین، تأکید کرد: سؤال بنده این است که اگر وزیر صنعت برنامه‌ای مبنی بر جلوگیری از واردات خودروهای لوکس دارد، چرا در طول یک سال اخیر 1420 مورد ثبت سفارش این قبیل خودورها انجام شده است؟

طبیب‌زاده با بیان اینکه تأثیر واردات این خودروها، مانور تجمل برای مرفهین بی درد در مناطق بالای شهر است، افزود: از طرفی ما شاهدیم که مردم در ساعات ابتدایی صبح به علت تجمع مسافر و ازدحام جمعیت با مشکل مواجه می‌شوند و از طرفی تا این میزان اقدام به واردات خودروهای بالای 2 میلیارد تومانی می‌شود که سؤال بنده این است که آیا این ترویج سبک زندگی مرفهین بی درد در جامعه نیست؟ چرا وزیر صنعت، آنچه را که تعمدا مجوز تعلق گرفته در سال 90 به جانبازان را برای اشخاص حقیقی و مرفهینی که خودرو وارد می‌کنند، جا می‌زند و آن را به نام جانبازان عنوان می‌کند، به طوریکه در گمرک اگر چیزی به نام جانبازان وارد شود، ذکر می‌شود؛ در یک سال اخیر هیچ خودرویی از سهیمه جانبازان وارد نشده است.

وی با طرح این سؤال که با چه انگیزه‌ای وزیر صنعت این واردات را به نام جانبازان عنوان می‌کند؟، گفت: این خودروها را ثبت سفارش کرده است. واردات یک سال اخیر 131 مورد بوده است، اما همه اینها مربوط به سال گذشته بوده که ثبت سفارش معمولا 6 ماه تا یک سال طول می‌کشد، وزیر صنعت با زیرکی تمام ثبت سفارش‌های قدیمی را به عنوان واردات امسال مطرح کرد، بدون اینکه حتی اشاره‌ای کند به این موضوع که 1420 مورد را خودش اجازه واردات داده و ثبت سفارش شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این سؤال از وزیر صنعت که آیا 1420 ثبت سفارشی که در دوره شما صورت گرفته، اگر نمی‌خواستید وارد شود، چرا اجازه ثبت سفارش در گمرک را داده‌اید؟

طبیب‌زاده در پایان خطاب به نعمت‌زاده خاطر نشان کرد: شما در مجلس دروغ می‌گویی که اینها خودروهایی است که برای جانبازان وارد می‌شود. ثبت سفارش وزارتخانه‌ها 10 مورد است. چرا وزیر صنعت دروغ می‌گوید؟ دقیقا باید مشخص شود، چنانچه وزارت صنعت به 1420 موردی که اشخاص حقیقی، خارج از این موارد ذکر شده، مانند سفارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، اجازه ترخیص بدهد، استیضاح وزیر صنعت را حتماً پیگیری خواهم کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها