أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۸۸۷۳۶
زمان انتشار: ۱۸:۲۵     ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
اظهارات مدیرعامل بورس مبنی بر اینکه مشکل اصلی بورس کاهش قیمت نفت و کسری بودجه است، گروه ملی فولاد اهواز به حالت نیمه‌تعطیل درآمد، اظهارات معاون وزیر نیرو مبنی براینکه ۳۲هزار مگاوات برق در تابستان کسری داریم و... از مهمترین اخبار اقتصادی امروز است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ گزیده ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه اول بهمن‌ماه 1393 به شرح زیر است:


* ولخرجی 3 میلیون دلاری اپل برای لابی کردن با کاخ سفید


تیم کوک مدیر عامل فعلی شرکت اپل دو برابر بیشتر از استیو جابز وقت صرف لابی کردن با سیاستمداران آمریکایی می‌کند. این در حالی است که اپل در سال 2009 تنها با نمایندگان کنگره و شش نهاد دولتی لابی می کرد و صرفا 1.5 میلیون دلار بودجه صرف این کار نمود. اما این رقم در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر سال 2014 به تقریبا 3 میلیون دلار رسیده و قطعا در کل سال 2014 نسبت به سال قبل از آن دو برابر شده است.
 

* حقوق اوباما 18 برابر رئیس جمهور چین


بر اساس اعلام منابع رسمی، به رغم اینکه حقوق رئیس جمهور چین به تازگی 60 درصد رشد داشته است، با این حال اوباما بیش از 18 برابر حقوق رئیس جمهور چین دریافت می‌کند. بنا به اعلام منابع رسمی، حقوق رسمی رئیس جمهور آمریکا معادل 400 هزار دلار اعلام شده است و به گزارش سی ان ان وی در آخرین اعلام خود از دریافت 481 هزار و 98 دلار حقوق و مزایا طی یک سال خبر داده است.
 

* نماینده لیبی در اوپک مفقود شد


رویترز اعلام کرد: وزارت نفت لیبی از مفقود شدن یکی از مقامات ارشد این وزارتخانه خبر داد. اختلافات داخلی بر سر اداره وزارت نفت این کشور افزایش یافته است. سمیر کمال، مدیر بخش برنامه ریزی وزارت نفت لیبی و نماینده این کشور در اوپک از روز پنجشنبه هفته گذشته مفقود شده است و به دلیل افزایش آدم ربایی در میان مقامات لیبیایی این احتمال وجود دارد که این شخصیت نیز از سوی گروه های تروریستی این کشور ربوده شده باشد.


* دستور رئیس‌جمهور برای پرداخت 1000 میلیارد تومان یارانه تولید تا آخر سال


وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رئیس‌جمهور دستور داده تا آخر سال 1000 میلیارد تومان یارانه به تولید پرداخت شود. به گزارش فارس پیش از این وزیر اقتصاد گفته بود، در قانون بودجه هرچه برای یارانه‌ها پیش‌بینی شده، پرداخت شده است، در حالی که چندی پیش معاون وزیر صنعت عنوان کرد، تاکنون یک ریال هم یارانه تولید پرداخت نشده است.


* حساب صندوق توسعه ملی از حساب بانک مرکزی جدا می‌شود/ تبدیل 7 هزار میلیارد از بدهی شرکت‌های دولتی به بدهی دولت


سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: حساب صندوق توسعه ملی می‌تواند در بانک‌های خارج از کشور که مورد تأیید بانک مرکزی است نگهداری شود. محمدمهدی مفتح با بیان اینکه مقرر شد تا سقف 7 هزار میلیارد تومان از بدهی شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی که ناشی از تکالیف قانونی بوده و بازپرداخت نشده به پیشنهاد وزارت اقتصاد و تصویب دولت به بدهی دولت به بانک مرکزی تبدیل شود، گفت: این رقم پس از تأیید سازمان حسابرسی بوده و به منظور افزایش سرمایه شرکت‌ها محسوب خواهد شد.


* در نشست امروز سهامداران معترض با مسئولان بورس چه گذشت؟


امروز جمعی از سهامداران حقیقی و معترض به روند منفی ماه‌های اخیر بازار سهام در محل تالار حافظ با مسئولان شرکت بورس اوراق بهادار تهران و سازمان بورس اوراق بهادار نشست پرسش و پاسخ برگزار کردند. به گزارش فارس، عمده خواسته سهامداران این بود که از زمانی که رئیس جمهور و وزیر اقتصاد به مردم اعلام کردند در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنند، آنها نیز اقدام به سرمایه‌گذاری کردند، اما اکنون با افت شاخص بازار و رکود موجود در اقتصاد دچار ضرر و زیان شدند.


* مشکل اصلی بورس کاهش قیمت نفت و کسری بودجه است


مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران با حضور در جمع سهامداران معترض در تالار بورس گفت: مشکل اصلی افت شاخص بورس، کاهش جهانی قیمت نفت و کسری بودجه دولت است. حسن قالیباف اصل تأکید کرد: ما هیچگونه مأموری نداریم و حرف ما به رئیس سازمان بورس این است که قیمت نفت پایین آمده، دولت و کسری بودجه روبه‌رو شده و باید اجازه دهید در یک فضای آرام و حرفه‌ای بحث‌ها را مطرح کنیم.
 

* آگهی فروش غیرقانونی هر برگه سهام عدالت 4.5 میلیون تومان+عکس


یک آگهی در پرتیراژترین روزنامه کشور در قسمت راهنمای آگهی‌ها درج شده که 5 برگ سهام عدالت متعلق به یک بازنشسته را منتشر کرده، در حالی که طبق قانون و اعلام مکرر سازمان خصوصی‌سازی خرید و فروش سهام عدالت ممنوع است. بر همین اساس، خبرنگار فارس برای پیگیری جزئیات این آگهی با فرد آگهی دهنده تماس گرفت که جزئیات آن در لینک خبر مربوطه آمده است.


* گروه ملی فولاد اهواز به حالت نیمه‌تعطیل درآمد/ بلاتکلیفی میراث امیرمنصور آریا


با گذشت 3 سال از ماجرای فساد مالی گروه امیرمنصور آریا گروه ملی فولاد اهواز همچنان توسط قوه‌ قضائیه اداره می‌شود و در چند ماه اخیر سطح تولید این شرکت به حداقل ممکن رسیده و بسیاری از خطوط تولید متوقف شده است. در جلسه‌ای که برگزار شده بود، مطالبات بانک‌های ملی، سپه و رفاه موضوع حکم کیفری در پرونده فساد کلان اقتصادی با حضور مدیران بانک‌های طلبکار، صاحبان امضای شرکت سرمایه‌گذاری مه‌آفرید و معاون اجرای احکام دادستان تهران برگزار و توافق شد به‌نسبت مطالبات 63 درصد از گروه ملی فولاد ایران به بانک ملی، 4 درصد بانک سپه و 2 درصد به بانک رفاه بابت بخشی از رد دیون موضوع حکم کیفری پرونده گروه آریا واگذار شود.


* تصویب وام 80 میلیونی خرید مسکن را تسهیل می‌کند/ آمار مستاجران صعودی است


رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه تعداد مستأجران در دهه 90 نسبت به دهه‌های 70 و 80 رشد قابل ملاحظه‌ای یافته است، گفت: سیاستهای کلان بانکی به افزایش تعداد مستاجران و پایین آمدن قدرت خرید مردم دامن زده است. عقبایی در پاسخ به این سوال که در سال 94 بازار مسکن چه وضعیتی خواهد داشت، گفت: هنوز زود است که در مورد سال 94 در خصوص بازار مسکن پیش‌بینی کنیم، اما از آنجا که در 18 روز اول سال، بازار مسکن، بازار خاموشی دارد تلاطمی از لحاظ قیمت و یا افزایش قیمت در بازار مسکن دیده نخواهد شد.


* نمایندگی‌های ایران خودرو: دعوتنامه‌ای برای تحویل دنا صادر نشده است

با وجود اعلام مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر آغاز ارسال دعوتنامه‌های تحویل دنا از روز گذشته، نمایندگی‌های این شرکت امروز هم از عدم صدور دعوتنامه‌ها برای مشتریان خبر می‌دهند و می‌گویند هیچ دستوری در این مورد به ما ابلاغ نشده است. مدیرفروش یکی از نمایندگی های ایران خودرو با بیان اینکه ارسال دعوتنامه تحویل دنا تنها با دستور ایران خودرو امکان‌پذیر است، افزود: این دعوتنامه‌ها بصورت کشوری صادر می‌شود و اینطور نیست که مثلاً ارسال دعوتنامه‌ها در تهران آغاز شود، اما این مسئله مشمول بندرعباس نباشد.


* واحدهای کوچک و متوسط بی‌نصیب از یارانه تولید/ یارانه را روی قبض انرژی واحدها محاسبه کنید


رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: طی این 4 سال هیچ‌گاه یارانه تولید آنطور که باید محقق نشد و در نهایت نصیب واحدهای بزرگ نزدیک به دولت شد. اما بهتر است این بار از طریق وزارت نیرو این یارانه در قبض انرژی مصرفی واحدهای تولیدی محاسبه شود. حمد پورفلاح، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس در مورد نحوه اختصاص یارانه تولید به بخش صنعت کشور گفت: از زمانی که قرار شد هدفمندی یارانه‌ها اجرا و یارانه انرژی حذف شود، بخش مولد کشور همراهی خود را با این طرح همراهی اعلام کرده اما بنگاه‌های صنعتی، معدنی و حتی کشاورزی از سال 90 با بحران مواجه شدند.
 

* 2 هزار مگاوات برق در تابستان کسری داریم/ بدون صرفه جویی در تابستان به مشکل می‌خوریم


معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: قبل از ورود به تابستان سال آینده حدود 1500 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه می‌کنیم و باید 2 هزار مگاوات از طریق مدیریت مصرف و تشویق مردم به کاهش مصرف 2 هزار مگاوات کسری را جبران کنیم. هوشنگ فلاحتیان اضافه کرد: تلاش می کنیم تا حد امکان در تأمین برق مردم وقفه‌ای ایجاد نشود و در شرایطی که مردم الگوی مصرف برق را رعایت نکنند، طبیعتاً ممکن است که با مشکل مواجه شویم.


* افشای اسناد تازه از آدرس‌های غلط نفتی‌ها درباره بنزین وارداتی و پتروشیمی‌/ توزیع بنزین پتروشیمی ادامه دارد


اسناد موجود نشان می‌دهد وزارت نفت اطلاعات غلطی درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی، مقایسه قیمت بنزین وارداتی و پتروشیمی، کیفیت بنزین وارداتی و ادامه توزیع بنزین پتروشیمی در پاییز امسال ارائه کرده‌اند. از سوی دیگر وزارت نفت و زیرمجموعه‌های آن که در ابتدای مسئولیت دولت جدید هیچ یک از ادعاهای محیط‌ زیست را تایید نمی‌کردند ناگهان در تغییر جهتی 180 درجه‌ای باد را در بادبان محیط‌ زیست دمیدند و همان ادعاها را تکرار کردند و گفتند که با واردات بنزین یورو 4 مشکل آلودگی هوا را حل خواهند کرد. اما در روزهای بهار که ناپایداری هوا به کمک تهران آمد و هوا اندکی پاک‌تر شد به جای بنزین یورو 4 بنزین پاتیلی مملو از مواد ممنوعه وارد کشور می‌شد و موعد واردات بنزین یورو 4 مرتب تغییر می‌کرد تا اینکه در نهایت تیرماه به عنوان موعد واردات بنزین یورو 4 تعیین شد.


* واردات مشکوک 200 هزارتن شکر/ تولید 4.8 میلیون تن چغندر قند در کشور


عضو هیأت مدیره انجمن صنایع قند کشور با بیان اینکه امسال حدود 823 هزار تن شکر به کشور وارد شده، گفت: واردات حدود 600 هزار تن از این مقدار براساس ثبت ‌سفارش‌های قبلی و قانونی انجام شده اما بخشی از واردات این محصول مشکوک است. بهمن دانایی در پاسخ به این سؤال که چرا وزیر صنعت در روزهای اخیر واردات شکر را آزاد اعلام کرده است، افزود: اظهار نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت نمی‌تواند درست باشد، شاید صحبت‌های ایشان بد تعبیر شده و یا اینکه از صحبت‌های ایشان این گونه استنباط شده است، زیرا قطعا وزیر صنعت از این موضوع که تصمیم در مورد واردات یا عدم واردات شکر به عهده وزیر جهاد کشاورزی است، مطلع هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها