کد خبر: ۲۹۲۷۰۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامي/ انقلاب اسلامي ايران، متولد لحظه هاي ناب اراده و عزم الهي مردم ايران است. بازخواني اين لحظه ها مي تواند، در تحليل چرايي و چگونگي انقلاب اسلامي بسيار موثر باشد. تلاش داريم به صورت منظم تا روز پيروزي انقلاب اسلامي روزشماري از رويدادهاي اين دهه مبارک در بهمن 1357 را منتشر کنيم .

15 بهمن 1357

٭ با توجه به مذاکرات شب گذشته (14 بهمن) و پخش شايعه‌ي نخست‌وزيري مهندس مهدي بازرگان، شاپور بختيار بيان کرد: «تا آن‌جا که امام خميني از يافتن راه‌حل از طريق مسالمت‌آميز مي‌گويند، من کاملاً با ايشان موافق هستم».

او با توجه به نقش ويژه‌ي مهندس بازرگان براي رفع مشکلات موجود از طريق مسالمت‌آميز بيان داشت: «اين تماس‌ها ضروري است و از مدت‌ها قبل وجود داشته است. من به خوبي رهبر نهضت آزادي را مي‌شناسم و مطمئنم او تمايل بيش‌تري دارد به اين‌که کارها در يک محيط آرام و با آرامش انجام گيرد و تحولات نيز از همين راه به انجام مي‌رسد.»(روزنامه‌ي اطلاعات، 15 بهمن 1357، ص 2)

٭ شاپور بختيار با يک صد و پنجاه تن از نمايندگان مجلس در کاخ نخست‌وزيري نيز ديدار و گفت‌وگو کرد. او در اين ملاقات تأکيد کرد که هر نوع تغيير در اصول قانون اساسي، از وظايف مجلس مؤسسان است و تشکيل مجلس مؤسسان نيز بايد با تصويب مجلس شوراي ملي انجام شود. او از نمايندگان خواست که هر چه زودتر لوايح مربوط به انحلال ساواک و محاکمه‌ي نخست‌وزير و وزيران را از تصويب بگذرانند تا دست دولت در اجراي اقدامات قانوني در اين زمينه باز باشد. (کيهان، 15 بهمن 1357، ص 4)

٭ اداره‌ي روابط عمومي ستاد بزرگ‌ارتشتاران اعلام کرد که 120 نفر از پرسنل نظامي ايراني که جهت خدمت در نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل در دوره‌ي شاه به جنوب لبنان اعزام شده بودند، به ايران مراجعت نموده‌اند و بقيه نيز تا پايان هفته، برگشت داده خواهند شد. (همان، ص 3)

٭ پزشکان بيمارستان جرجاني هشدار دادند براي رعايت بهداشت و سالم ماندن داروهاي اهدايي و خون، نبايد آن‌ها را در مساجد و بيمارستان‌ها متمرکز نمود. در پي استقبال گروه‌هاي مختلف مردم براي اهداي خون به بيمارستان‌ها و ديگر مراکز درماني، يکي از پزشکان بيمارستان جرجاني اعلام کرد که چون فعلاً ذخيره‌ي خوني مراکز کنترل و نگهداري خون کافي است و اين مراکز نيازي به خون ندارند و در ضمن چون مسأله‌ي گرفتن و نگه‌داري اين ماده‌ي حياتي با اصول و طرق خاصي بايد صورت گيرد، لذا کساني که داوطلب دادن خون مي‌باشند فقط مي‌بايست به پنج مرکز مجهز که در تهران فعاليت دارند، مراجعه نمايند. (همان، ص 3)

٭ شوراي مؤسس اتحاديه‌ي کارکنان راديو تلويزيون در نامه‌اي به روزنامه‌ي «کيهان» علل و عواملي را که باعث قطع پخش مستقيم مراسم ورود امام خميني از طريق تلويزيون ملي ايران شده بود را شرح داد: (کيهان، 15 بهمن 1357، ص 8)

٭ در اين روز علاوه بر حضور گسترده‌ي مردم براي ملاقات با امام، صدها تن از همافران، افراد نيروي زميني و هوايي، به محل اقامت حضرت امام خميني رفتند و وفاداري خود را نسبت به ايشان ابراز داشتند. نظاميان در اين ملاقات شعار: «ما همه سرباز توايم خميني، گوش به فرمان توايم خميني» را سر دادند. (کيهان، 16 بهمن 1357، ص 2)

٭ صدها تن از کارگران و کارمندان صنعتِ نفت آبادان از محل پالايشگاه به راهپيمايي پرداختند و پس از اجتماع در دانشکده‌ي نفت، در بيانيه‌اي خواستار استعفاي عبدالله انتظام، رئيس هيأت مديره‌ي شرکت نفت و عضو شوراي سلطنت، شدند. آنان با تسليم پيامي به نماينده‌ي امام خميني در خوزستان، «آقاي کياوشي»، ورود امام به کشور را تبريک گفتند.(همان، ص 3)

٭ حضرت آيت‌الله طالقاني، در جواب نامه‌ي مردم سنگسر که براي ايشان ارسال شده است و پس از اشاره به اقدامات عمال خودفروخته‌ي فاسدالاخلاق که با دستياري و حمايت چند نوکر جان‌نثار رژيم، زندگي را بر مردم سنگسر خفت‌آميز کرده بودند، مرقوم داشتند:
«اينک روزگار سربلندي و عزت شما مردم ستمديده و تحقير شده فرا مي‌رسد. نداي امام خميني کران تا کران مردم اين مرز و بوم را بيدار کرده و قدرتي به ملت بخشيده که بر همه‌ي تيرگي‌ها، فسادها، تبعيض‌ها، نفاق‌ها، انحرافات عقيدتي و تعدّيات و سوءاستفاده‌ها، به هر شکل و زير پوشش هر ادعايي به حول و قوه‌ي الهي و به بازوي تواناي شما فرزندان اسلام و با الهام از تعاليم عاليه و نجات‌بخش اسلام راستين، خاتمه خواهد داد...» (همان)

٭ حضرت آيت‌الله سيدمحمدباقر صدر(پسر عموي امام موسي صدر) از علماي نجف، طي تلگرافي به امام خميني مبارزات ملت ايران را در تاريخ مجاهدات، کم‌نظير دانست و براي پيروزي ملت ايران در مبارزات آرزوي موفقيت کرد.(همان، 18 بهمن 1357، ص 5)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها