کد خبر: ۲۹۶۳۵۷
زمان انتشار: ۰۸:۵۶     ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
سعيد زيباکلام:
سعيد زيبا کلام گفت: توافق ژنو يک قراردادهاي محرمانه ديگري نيز دارد و باز هم همين را مي‌گويم.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، دکتر سعيد زيباکلام در مراسم «صداي خيابان انقلاب» که به همت بسيج دانشجويي دانشکده فني دانشگاه تهران در تالار شهيد چمران دانشکده فني اين دانشگاه برگزار شد به بررسي و ارزيابي سياست خارجي دولتي يازدهم پرداخته است. دکتر زيباکلام با تشريح راهبرد «گره زدن معيشت مردم به سياست خارجي» نتايج زيانبار اين رويکرد را در زندگي روزمره مردم و استقلال کشور بر شمرد.



وي افزود: در مورد محور اول که گره خوردن چرخ هسته اي با معيشت مردم است بايد گفت پس از روي کار آمدن دولت جديد مذاکرات از سر گرفته شد و در سوم آذر روحاني نامه اي به رهبر انقلاب زدند و در آن از برداشته شدن بخشي از فشار ها و آغاز فروپاشي سازمان تحريم صحبت شد. دکتر ظريف در‌‌ همان روز انعقاد توافق نامه ژنو گفت تحريم نفتي ايران متوقف و درآمدهاي نفتي آزاد خواهد شد. وزير امور خارجه در سخنراني خود در دانشگاه تهران اشاره کرد براساس توافق نامه ژنو تحريم‌هاي چند جانبه و دو جانبه و تحريم هاي شوراي امنيت برداشته خواهد شد.

اين استاد دانشگاه تهران در ادامه افزود: بر طبق اين گفته‌ها آنچه که ما حالا در دامن خود داريم توافق نامه ژنو است. جان کري تاييد مي‌کند که نظام تحريم‌هاي محوري را که اوباما و ساير دوستانشان اعمال کرده‌اند در اين شش ماه به قوت خود باقي نگه داشته‌اند.

وي به اهداف آمريکا و اتحاديه اروپا در اعمال تحريم‌ها تاکيد کرد و گفت: آن‌ها معتقدند که ظرف شش ماه اين تحريم‌ها باعث مي‌شود ايران بيش از ۲۵ ميليارد دلار از دست بدهد واين يعني چهار ميليارد دلار در هر ماه. جان کري در نشست خبري خود در ژنو گفت: من بر اين باورم که به واقع اسرائيل ايمن‌تر خواهد بود مشروط بر اينکه تحريم‌ها برداشته نشود وگشايش تحريمي بسيار کمي وجود دارد لکن نظام تحريم ها باقي مي ماند.کري در ويدئو کنفرانس خود نيز اشاره کرد که تحريم‌هاي ما براساس بانکي و نفتي است و اين نوع تحريم‌ها پابرجا خواهد ماند.

زيباکلام به سخنان ديويد کوهن اشاره کرد و گفت: ديويد کوهن در جلسه شهادت که در کميته مجلس سنا برگزار شد ضمن توضيحات مفصل خود گفت ما و شرکاي بين الملليمان به فشار تحريم‌هاي فزاينده ادامه خواهيم داد. تحريم‌هايي که اکثريت قاطع آن ها ابدا متاثر از توافق نامه نيستند و شامل تحريم مالي، نفتي و بانکي مي‌شوند. کهن در‌‌ همان جلسه از تمرکز بر اجزاي اضافي تحريم‌هاي آمريکا صحبت مي‌کند براي نمونه او گفته است که حتي يک فقره تحريم سرمايه گذاري در بخش انرژي ايران را عوض نخواهند کرد همان طور که تحريمات کالا در بخش انرژي باقي است و تحريم هاي اروپا نيز نافذ باقي خواهند ماند. وندي شرمن نيز در گزارشي مکتوب به کميته بانکداري مجلس سنا گفت افزايش فشار تحريم‌ها ظرف شش ماهه از طريق اجراي مداوم تحريم‌ها ادامه خواهد يافت.

وي افزود: مقايسه ي رفتار و گفتار طرف ايراني که با شوق و ذوق از توقف تحريم هاي مفتي و آزاد شدن آن ها و برداشته شدن تحريم هاي شوراي امنيت و دوجانبه و چند جانبه حرف ميزنند در حالي که طرف آمريکايي از پابرجا ماندن تحريم ها سخن ميگويد

وي در ادامه بيان داشت: اگر‌شناختي از شخصيت‌هاي دولت محترم، مقامات آمريکايي و قدرت رسانه‌هاي آن‌ها و نهادهايي مثل کنگره نداشته باشيم ممکن است قدري بر سر دوراهي قرار بگيريم.

اين استاد دانشگاه رجوع به متن اصلي توافق نامه ژنو را مهم دانست و گفت: يک راه اين است که به توافق نامه ژنو مراجعه کنيم البته نه به توافق نامه ترجمه شده مخدوش و بي اعتباري که از طرف وزارت امور خارجه منتشر شده است بلکه به متن اصلي آن رجوع کنيم و با بررسي آن‌ها به خيلي از مسائل پي مي‌بريم.

وي عمده تحريم‌ها را داراي پنج رکن دانست و گفت: شاکله رژيم تحريم در اين پنج رکن است. يک فروش نفت دو بازگشت درآمدهاي نفتي اعم از سابق و آتي، سه تحريم‌هاي شوراي امنيت، چهار تحريم‌هاي آمريکا و پنج تحريم‌هاي اتحاديه اروپا. توافق نامه ژنو را اگر چند بار جستجو کنيم راجع به نفت تنها يک جمله نوشته شده که تلاش هاي بيشتر براي کاهش فروش نفت ايران "مکث" (PAUSE) ميشود. به طوري که ايران را تنها قادر کند فروش نفت را به مشتريان فعلي و در همين حدود فعلي بتواند انجام بدهد.

وي در ادامه تصريح کرد: بازگشت اموال مسدود شده ايران هم اکنون در حدود بالاي ۱۳۵ ميليارد دلار است که آذر ۹۲ حدود ۱۰۰ ميليارد بود. در توافق نامه لغت بازگشت استفاده نشده بلکه به جاي آن از "قادرسازي" و "توانمندسازي" استفاده کردند که بيانيه‌هاي رسمي از توافق ژنو که توسط کاخ سفيد و وزارت خارجه آمريکا منتشر شد نشان داد که استفاده از اين لغت توانمندسازي تصادفي نبوده است. يکي از مقامات بلند پايه در مورد صادرات و واردات ارز ها به من گفت آن ۴.۲ مليارد برنگشته است. يک سنت آن برنگشته است.

زيباکلام با طرح اين پرسش که چه طور ممکن است در يک قرارداد بين المللي مقدار مشخص قيمت توافق شده اي که بايد به ايران برگردد نوشته نشده باشد گفت: چه طور ممکن است اين قرارداد بين المللي که کشمکش‌ها و تحريم‌هاي زيادي داشته مقدار توافق شده مشخص نباشد آيا امکان دارد اين مقدار بر سر ميز چاي و قهوه يا در راهروها توافق شده باشد؟ قيمت بايد مشخص باشد و اين يعني بايد يک سند ديگر وجود داشته باشد که مبلغ در آن درج شده باشد. البته بعد‌ها مشخص شد که اين مقدار توافقي را کاخ سفيد در بيانيه‌هاي خود تعيين کرده و معلوم شد‌‌ همان ۴.۲ ميليارد است.

وي در ادامه گفت: جمله اي هست که "هيچ تحريم جديد مرتبط با هسته اي توسط شوراي امنيت اتحاديه اروپا و آمريکا اعمال نخواهد شد." که هر سه اين بند‌ها لغت جديد و مرتبط با هسته‌اي را دارند.

اين استاد دانشگاه به تشريح اين سه رکن پرداخت و گفت: تحريم جديد اعمال نمي‌شود يعني اينکه تحريم‌هاي گذشته سر جاي خود محکم هستند و فقط تحريم جديد اعمال نخواهد شد و تمامي تحريم‌ها از گذشته تاکنون که به اوج خود رسيده است با قوت بر جاي خود باقي خواهند ماند لغت مرتبط با هسته‌اي اين معني را مي‌دهد که باقي تحريم‌ها باقي مي‌ماند و مي‌توانند تحريم‌هاي جديد مرتبط با برنامه موشکي و حمايت از تروريست‌ها را اعمال کنند.

زيباکلام به نقض حقوق بشر در تمامي کشورهاي جهان اشاره کرد و افزود: من مطلقا قائل نيستم که در کشور ما نقض حقوق بشر صورت نمي‌گيرد اما کجاي دنيا وجود دارد که حقوق بشر نقض نشود فرانسه آمريکا و همه جاي اروپا و جهان نيز نقض حقوق بشر صورت مي‌گيرد ولي در ايران اين مشکل داخلي است و ما نياز به قيم نداريم.

وي در ادامه گفت: ۵ روز بعد از توافق ژنو ۱۶ شرکت کشتيراني و شرکت ساخت راکتورهاي هسته‌اي تحريم شد ۲۱ آذر چهار شرکت خارجي و پنج نهاد ايراني تحريم شدند و چهارم بهمن نيز جريمه ۱۵۰ ميليون دلاري براي ايران صادر شد و همين طور اين مسائل ادامه يافت و به عدد ۱۱ رسيد ۱۱ فقره تا شهريور ماه ۹۳ تحريم‌هاي جديد اعمال شده است.

وي به سخنان رئيس جمهور اشاره کرد و گفت: اينکه اعلام شده است "همه تحريم‌ها قدم به قدم با ادامه مذاکرات برداشته مي‌شود" اين حرف در کجاي توافق نامه ژنو نوشته شده است؟ اين حرف را رئيس جمهور گفته است اما ۱۵ ماه است که توافق ژنو صورت گرفته و طبق گفته رئيس جمهور بايد تحريم‌ها قدم به قدم برداشته مي‌شد ولي خبري نشده است حتي تحريم ها افزايش هم پيدا کرده است.

وي در ادامه بيان داشت: رئيس جمهور در گزارش صد روزه خود گفت ديگر هيچ تحريم جديدي اعمال نخواهد شد ولي ما شاهد آن بوديم که تحريم‌هاي جديد وضع شده است و حتي ايشان در سخنراني خود در جمع مردم اهواز در ۲۴ دي ماه گفته است «توافق ژنو يعني شکستن سد تحريم» حال آنکه ما خلاف آن را ديده‌ايم. در ۱۷ بهمن گفتند که زنجيرهاي ناحقي که بر ملت ما تحيمل شده بود در حال پاره شدن است. در حالي که اين طور نيست. يا در جاي ديگر گفته اند که «امروز تحريم ها عليه ملت ايران شکسته شده است.» اين حرف ها يعني چه؟

زيبا کلام با اشاره به نامه معروف سه آذر روحاني به رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: در اين نامه که بالا‌ترين مقام اجرايي حکومت درخصوص توافق ژنو به رهبري که بالاترين مقام سياسي است مي‌گويد «حقانيت ملي ايران را در صحنه بين المللي اثبات کرديم.» شما فکر مي‌کنيد کنگره آمريکا و سنا اين نامه را نمي‌خوانند و نمي‌دانند در توافق چه اتفاقي افتاده است؟رفتار کميته امنيت ملي ذلت بار و خفت بار است اما رفتار آمريکايي ها دقيق است و مورد پرسش قرار مي دهند.

وي افزود: به کرات از اولين شب جمعه بعد از ۳ آذر در دانشگاه امام صادق(ع) گفتم که توافق ژنو يک قراردادهاي محرمانه ديگري نيز دارد و باز هم همين را مي‌گويم.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران ادامه داد: رقم۲۰۰ ميليون دلاري براي بدهي سازمان ملل داريم که در توافقنامه ديگري وجود دارد و اين نشان مي‌دهد که قراردادهاي غيرقابل انتشار موجود است ولي مي گويند که غيرمکتوب است در حالي که مکتوب است ولي اين قرارداد‌ها را منتشر نمي‌کنند چرا که اگر ملت ايران اين ارقام را ببينند اوقاتشان خيلي تلخ مي‌شود. چه کسي ديده يا شنيده است که کسي از مسئولين ما گفته باشد سه هزار کيلوگرم از اروانيوم تا ۵ درصد غني شده تبديل به اورانيوم طبيعي شده است؟ بيست درصد را نميگويم. اين سه هزار کيلوگرم بي سر و صدا چه شد؟ خانم شرمن گفته است که در تمديد چهارماهه اين اتفاق افتاده است.

اگر حرف هاي دکتر ظريف و عراقچي را چند بار بخوانيم و مکتوب کنيم -که وظيفه مجلس است و اين کار را نمي کنند- تا ببينيم که آيا اطلاعات جديدي ميفهميم ميبينيم که هيچ اطلاعاتي در نمي آيد. ميگويند ما جدي هستيم آن ها جدي هستند موانعي هست و .... چيزي غير از اين نيست.

زيباکلام ابراز داشت: حملات شديد به منتقدان از سوي روحاني برازنده يک رئيس جمهور که حقوقدان است نيست.

وي تصريح کرد: حال فرض کنيم يکي از منتقدان و بي‌سوادان باشند که دکترا دارند و بر فرض بزدل سياسي و تازه به دوران رسيده باشد اما در ‌‌نهايت اين آدم جهنمي مزدور حرف‌هايي دارد که تحريم‌ها افزوده شده و ميگويند که اين حرف که ساختمان تحريم ها ترک برداشته خلاف واقع است. خب اين حرف ها جواب بايد داده شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران افزود: جان کري در پاسخ به يکي از خبرنگاران که پرسيد آيا به روحاني اعتماد ميکنيد؟ گفته است که هيچ يک از بندهاي توافقنامه مبتني بر اعتماد نيست و ما از ابتدا گفتيم مي‌خواهيم راست آزمايي کنيم و بازرسي هاي بي مهابا انجام دهيم. ما و اسرائيل و کشورهاي خليج بايد به اين نتيجه برسيم که هيچ فريبي در کار نيست. شرمن نيز بر جملات کري تاکيد کرده است که توافقات بر اساس راستي آزمايي بنا شده است نه اعتماد.

زيباکلام با تاکيد بر اينکه بازرسي‌هاي «روزانه» و «سرزده» علاوه بر ضبط دوربين ها از تاسيسات شرم آور است، گفت: اوباما نيز تاکيد کرد که اين توافقنامه نمي‌تواند مبتني بر اعتماد باشد. حال مبناي ديپلماسي ما را ببينيد که جناب آقاي دکتر ظريف گفته است «ما محدوديت‌هايي که پرزيدنت اوباما براي لغو تحريم‌ها مي‌گويد درک مي‌کنيم و از آن‌ها نمي‌خواهيم اقدام غيرممکني انجام دهد و اگر کاري که ما مي‌خواهيم صورت دهند حرفشان را مي‌پذيريم اگر اوباما به قول کاري را ميدهد ما ميپذيريم و به آن احترام ميگذاريم.»

وي اظهار داشت: از تيم مذاکره کننده مي‌خواهيم که فقط يک جا در توافقنامه ژنو نشان دهند که ساز و کاري براي راستي آزمايي آمريکايي‌ها و چک کردن تعهدات آن‌ها داريم در حالي که يکايک تعهدات ما قابل راستي آزمايي است.

استاد دانشگاه تهران تصريح کرد: رجال دولت، به دانشجويان و دانشگاهيان و رسانه‌ها به دروغ نگوييد که اعتمادسازي شده است بلکه سند نشان دهيد. البته تعطيلي تاسيسات هسته‌اي بالا‌ترين شاهد اين داستان است.

زيبا کلام ادامه داد: مشکل غربي ها با ما برنامه‌ي هسته‌اي نيست چه اين دولت باشد و چه نباشد، بلکه غربي‌ها مي‌خواهند انقلاب را به سمت انحلال در نظام استکباري ببرند. هسته اي تنها يک بهانه است

وي ادامه داد: آمريکايي‌ها خيلي دروغ مي‌گويند اما من مطمئنم اينجا راست مي‌گويند که برنامه هسته‌اي ايران را متوقف کرده‌ايم و در بخش‌هاي کليدي به عقب برگردانده‌ايم.

استاد دانشگاه تهران گفت: در خصوص پياده روي جان کري و ظريف فقط مي‌توانم بگويم که اين انقلاب حساب دارد.

زيبا کلام ابراز داشت: يک عضو پرنفوذ کميته روابط خارجي مجلس بريتانيا گفته که ايراني ها زير بار زور نميروند و ملتي عزتمند هستند و هرکس که مدتي به ايران سفر کرده باشد اين را ميبيند. هيچ شاهدي وجود ندارد که ايران قصد دارد به سمت سلاح برود.

همچنين جان کري گفته به ما انتقاد ميکنند که اين چه توافقي است که انجام داده ايد بايد همه چيز را تعطيل ميکرديد و از بين ميبرديد. بعضي ميگويند که آنقدر تحريم‌ها را زياد کند و بر ايران فشار بياوريد تا اينکه يا فروپاشي رخ دهد و يا اينکه تسليم شوند. اصلا اين برداشت مطابق تفسيري ما از تمام متخصصان داريم و ورودي هايي که از تمام کشور ها و از جمله ۵+۱ داريم مطابق نيست و به ما ميگويند اين اتفاق هرگز نخواهد افتاد.

استاد دانشگاه تهران افزود: همچنين اوباما به جان کري گفته است تمام متخصصان گروه ۱+۵ به ما مي‌گويند اين اتفاق هرگز نمي‌افتد و ايرانيان تسليم نخواهند شد.

زيباکلام همچنين سوالي را مطرح کرد که چرا غربي ها اين پيش فرض را دارند که دولت روحاني فرصتي "تاريخي" و "طلايي" و "يک بار در عمر" و "فرصتي که بايد غنيمت شمرده شود" ميدانند؟ و در عين حال ظريف از حرکت به سمت يک توافق تاريخي سخن ميگويد؟

زيبا کلام در پاسخ به سئوالي مبني براينکه چرا در دولت احمدي‌نژاد راجع به سياست خارجي نقدي صورت نگرفت، گفت: من ناظر سياست خارجي دولت نهم و دهم و دولت‌هاي قبلي ديگر بودم اما در دولت احمدي‌نژاد جاي نقد نبود. من چه کار کنم که رئيس جمهور مملکت به روستايي در مرز اسرائيل مي‌رود و مي‌گويد من به اعتماد و عزم به شما ياري مي‌دهم تا سرزمينتان را آباد کنيد اما امروز کار به جايي رسيده که تحريم‌ها بسيار شده و غرب مي‌گويد تحريم‌ها برداشته نخواهد شد.

وي اضافه کرد: برويد بخوانيد که چقدر از استقلال ما در دولت فعلي باقي مانده است. من اين دولت را تضعيف مي‌کنم يا توافقنامه؟ ما ميگوييم تحريم ها باقي است. اين دروغ است که حق غني سازي احراز شده است. و تمام حقوق ما by mutual agreement صورت پذيرفته است. با يک توافق دو طرفه.

زيباکلام ابراز داشت: انواع صحبت‌هاي غربي‌ها را مي‌خوانم و مي‌بينم به احمدي نژادي که برخي از ما بد‌ترين توهين‌ها را کرديم چه عزتي قائلند.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص حمايت رهبر معظم انقلاب از تيم مذاکره کننده گفت: حمايت رهبر از تيم مذاکره کننده اينگونه نيست که تمام جزئيات را قبول دارند بلکه ايشان گفتند که از دولت حمايت مي‌کنم اما بايد قبل و بعد صحبت‌هاي رهبري را نيز بگوييد که کار اجرايي کار دشواري است و من از همه مسئولان داخلي و خارجي حمايت مي‌کنم.

وي افزود: رهبر فرمودند وظيفه ماست که به مسئولان و تيم مذاکره کننده کمک کنيم و از همه دولت ها حمايت ميکنم اما اين حرف ايشان به معني پذيرفتن توافق ژنو نيست و نبايد براي حضرت آقا وظيفه تعيين کنيم چرا که ايشان شناخت خودشان را دارند و ممکن است با تحليل هاي بنده تفاوت داشته باشد و بنده منتظر نمي مانم که ايشان موضع بگيرند و بعد من تکرار کنم، نخيرد بنده تحليل ميکنم. اين درست نيست که اين دروغ را بگوييم که رهبري تمام جزئيات را تأييد مي‌کنند. به رهبري گفتند که مذاکره کنيم و تجربه اي است و رهبري هم گفتند با اينکه خوشبين نيستم ولي اجازه دادند.

استاد دانشگاه تهران تصريح کرد: احترام دولت واجب است اما انتقاد هم جاي خود را دارد و اگر اشکالي مي‌بينيد انتقاد خود را مطرح کرده اما تخريب نمي‌کنيم.

زيباکلام تصريح کرد: راجع به کل مذاکرات نهم و دهم که لاريجاني و جليلي رئيس مذاکرات بودند بررسي و رصد کردم اما چيزي که قابل انتقاد باشد نيافتم و در خصوص عملکرد تيم مذاکره کننده فعلي اگر توافق ژنو و تمديدهاي چهار و هفت ماهه را مرور دقيق بکنيم، عدم حمايت از حزب الله و حماس و توقف فعاليت‌هاي موشکي که مورد مذاکره قرار ميگيرد نشانه‌هاي ضعف و بدرفتاري تيم مذاکره کننده فعلي است که چيزي جز خفت و خواري در جهان اسلام نداشته است.

پس از سخنان زيباکلام مناظره اي دانشجويي با موضوع «عدالت در جمهوري اسلامي» نيز انجام شد. دبير سابق انجمن اسلامي دانشکده علوم اجتماعي، دبير سابق انجمن اسلامي دانشگاه تهران، مسئول اسبق بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و مسئول اسبق دانشگاه علوم پزشکي تهران در مناظره‌اي دانشجويي به نام "ابتداي خيابان انقلاب" که به همت بسيج دانشکده فني دانشگاه تهران برگزار شد، شرکت کردند.

منبع: خط نیوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها