کد خبر: ۳۰۲۵۹۸
زمان انتشار: ۰۲:۱۵     ۱۸ اسفند ۱۳۹۳
۳۳ سال پیش در چنین روزی
حافظ اسد رئیس جمهور سوریه در مراسمی که به مناسبت نوزدهمین سالگرد انقلاب سوریه برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت : جز مزدوران سیا و اسرائیل کسی علیه ایران نمی جنگد.

رخدادهای 18 اسفند 1360

چکیده

  • گروهی از رزمندگان جبهه های جنگ شامل برادران ارتشی ، سپاهی و بسیج  در حسینیه جماران با امام خمینی رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا دیدار کردند .

 

  • امام خمینی : مصالحه با جنایتکار و سازش با جنایتکاران، این یک جنایتی است بر مردم متعهد و یک جنایتی است بر اسلام.

 

  • امام خمینی در پیام تسلیتی به مناسبت رحلت آیت الله ربانی شیرازی: تنها در سختیها و گرفتاریها و حق گوییها در مقابل قدرتهای شیطانی است که مدعیان لافزن از متعهدان بی‌سرو صدا و خالصان فداکار از مغشوشان ریاکار متمایز می‌شوند.

 

  • حافظ اسد رئیس جمهور سوریه در مراسمی که به مناسبت نوزدهمین سالگرد انقلاب سوریه برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت : جز مزدوران سیا و اسرائیل کسی علیه ایران نمی جنگد.

 

  • جلسه مشترک اعضای شورای عالی دفاع و کمیته بررسی کننده جنگ تحمیلی فرستاده کنفرانس اسلامی پس از 5 ساعت بحث و مذاکرات به پایان رسید .

 

  • آیت الله هاشمی : من همین جا اعلام می کنم که نیروهای رزمنده ما در جبهه باید با پیروزی هایشان صدام را وادار به تسلیم کنند که تسلیم حق بشود و به نظر می رسد غیر از این راهی نیست.

 

  • انجمن قضات دموکرات دیروز با انشتار اطلاعیه ای در پاریس اعلام کرد که مقامات بحرینی اخیرا 3160 نفر را به اتهام طرفداری از جمهوری اسلامی ایران بازداشت کرده اند.

 

  • حجت الاسلام محمد چاووشی مسئول دایره سیاسی ایدئولوژی لجستیک نیروی دریایی که توسط سرنشینان مسلح یک اتومبیل ترور شده بود دیروز بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان به درجه رفیع شهادت رسید .

امام خمینی : جنگ قابل میانجیگری نیست و ما یک قدم عقب نخواهیم گذاشت

گروهی از رزمندگان جبهه های جنگ شامل برادران ارتشی ، سپاهی و بسیج که در جبهه های بستان و تنگه چزابه مشغول عملیات می باشند صبح امروز در حسینیه جماران با امام خمینی رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا دیدار کردند .

در این دیدار امام خمینی رهبر انقلاب خطاب به رزمندگان اسلام تاکید کردند : صدام به حسب آن مثلی که گفته شده است که یک دیوانه سنگ را در چاه می‌اندازد و پنجاه عاقل یا بیشتر نمی‌توانند بیرون بیاورند، این یک دیوانه‌ای بود که یک اقدامی کرد و یک سنگی را در چاه انداخت و موجب زحمت ملت خودش، ملت ما و سایر ملتها گردید، که حالا دست به دامن دولتها شده است تا آنها بیایند و وساطت کنند و میانجیگری کنند، او را نجات بدهند. او دیگر قابل نجات نیست و ما هم یک قدم عقب نخواهیم نشست.

ایشان افزودند : مصالحه با جنایتکار و سازش با جنایتکاران، این یک جنایتی است بر مردم متعهد و یک جنایتی است بر اسلام. ما حرفمان از روز اول تا حالا و بعدها معلوم است. ما جنایتکار را که در کشورمان هست، می‌گوییم باید برود. مسلمانها هم موظف‌اند به حسب شرع مطهر به اینکه بیایند و اینها را بیرون کنند. شارع مطهر فرموده‌اند در قرآن کریم که «اگر یک طایفه‌ای بر طایفه دیگر از مسلمین بخواهند طغیان کنند و تجاوز، بر همه مسلمین واجب است که این جنایتکار و طاغی و یاغی را با او جنگ بکنند و اگر برگشت به اطاعت خدا، آن وقت بنشینند با او صحبت بکنند». (1)  ما حزب بعث را جنایتکارانی‌ می‌دانیم که در حال صلح و جنگ در جنایت‌اند.

امام خمینی در ادامه ضمن مباهات به جوانان کشور اظهار داشتند : من افتخار می‌کنم. مباهات می‌کنم به درگاه خدا که در یک همچو مقطع از زمان واقع شدم که جوانان ما این‌طور هستند؛ در یک مقطع از زمان واقع شدیم که [کوتاه شد] دست آنهایی که به واسطه تبعیت از امریکا جوانهای ما را به فساد می‌کشاندند و با همه قدرت، همه تبلیغات و با درست کردن مراکز فحشا، مراکز قمار، مراکز خماری و جلسه‌های فاسد، جوانهای ما را می‌خواستند به فساد بکشند و خدای تبارک و تعالی به داد ما رسید، به داد کشور ما رسید.(2)

 

پیام تسلیت امام خمینی به مناسبت ارتحال آیت الله ربانی شیرازی

امام خمینی رهبر انقلاب در پیام تسلیتی به مناسبت رحلت آیت الله ربانی شیرازی عضو شورای نگبهان تاکید کردند : در طول تاریخ، مدعیان فضیلت و مجاهدت و شجاعت و تعهد به حق و دین بسیار بوده‌اند و هستند؛ لکن صاحبان فضایل و مجاهده و تعهد به حق و حقیقت در اقلیتند، و تنها در سختیها و گرفتاریها و حق گوییها در مقابل قدرتهای شیطانی است که مدعیان لافزن از متعهدان بی‌سرو صدا و خالصان فداکار از مغشوشان ریاکار متمایز می‌شوند.

در این پیام همچنین آمده است : مرحوم مجاهد، سعید ارزشمند، ربانی شیرازی، که اکنون در جوار حق آرمیده و ما از برکات وجودش محروم شدیم از این اقلیت بود. او در طول زندگانی شرافتمندانه خود، چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن، در مقابل باطل و باطلها ایستاد و از خود نرمش نشان نداد.(3)

رئیس جمهور سوریه : جز مزدوران سیا و اسرائیل علیه ایران نمی جنگند

حافظ اسد رئیس جمهور سوریه در مراسمی که به مناسبت نوزدهمین سالگرد انقلاب سوریه برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت : جز مزدوران سیا و اسرائیل کسی علیه ایران نمی جنگد.

وی در باره جنگ عراق با ایران گفت : اعراب این جنگ را جنگ عراق و یا جنگ اعراب با ایران نمی دانند بلکه جنگ آمریکایی و صهیونیستی علیه ایران می دانند و رژیم عراق نمی تواند ما را گمراه کند و به جنگی بکشاند که خواست آمریکا و اسرائیل است . اسد در رابطه با جنایات آمریکا نیز گفت : ایالات متحده در کشتار ما بسیار حریص است و تا آن جا که بتواند می خواهد ما را گروه گروه به قتل برساند .

وی با اشاره به حادثه انفجار بمب در شهر حماء سوریه عراق را مسئول فرستادن سلاح و وسایل به آن جا دانست و ضمن تقبیح اعمال صدام گفت : روشن است که جلاد عراق به کشتار دهها هزار نفر از مردم عراق اکتفا نکرده و نمی کند و برای ارضای خود دست به کشتار و خرابکاری می زند .حاکم عراق به خوبی می داند که ما قادریم هر روزه دهها اتومبیل حامل مواد منفجره برای انفجار به شهرهای عراق بفرستیم ولی ما این کار را نکرده و نخواهیم کرد زیرا ملت عراق ملت ما است نه ملت جلادی به نام صدام و در کوتاه مدت یا بلند مدت ما و ملت عراق علیه این رژیم و این جلاد در کنار هم خواهیم بود .

صدام خون آشامی که تشنه خون است

رئیس جمهور سوریه افزود : رژیم عراق به خارج کردن عراق از میدان مبارزه با اسرائیل اکتفا نکرده بلکه به پراکندگی نیروهای منطقه بخصوص نیروهایی که می توانستند جبهه متحرکی در برابر اسرائیل باشند نیز اقدام نموده است صدام خون آشامی است که تشنه خون است و برایش فرقی نمی کند که این خون در چه زمانی و بر چه سرزمینی ریخته شود .

اسد در مورد تجاوز عراق به ایران اسلامی نیز گفت : وقتی که در ایران شاه و رژیم شاهنشاهی سرنگون شد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید ایران روابطش را با اسرائیل قطع و تمام قراردادهایی که این کشور را پایگاه آمریکا در منطقه ساخته بود لغو کرد و هنگامی که انقلاب اسلامی ایران شعار برادری با اعراب را سرداد و شعار مبارزه مسلحانه با امپریالیزم آمریکا و صهیونیزم و پایگاه آن اسرائیل را عنوان کرد و در آن هنگام که ایران گفت که ای اعراب ! من برادر شما هستم و در کنارتان با دشمن شما می جنگم و مسئله شما همان مسئله من است جلاد عراق با ایران اعلام جنگ کرد .

مقایسه جالب اسد از وضعیت روابط ایران و عراق در زمان شاه و انقلاب اسلامی !

اسد گفت : شاه ایران دوست صدام بود و این شخص با شاه پای موافقت نامه های الجزایر را امضا کرد و در آن زمان گفت : این موافقتنامه برای عراق یک پیروزی است و پس از آن انتقاد از شاه در عراق ممنوع شد و شاه برای او همسایه بسیار عزیز و دوستی صمیمی گردید ولی وقتی انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد و ایران در کنار ما قرار گرفت حاکم عراق با شدت موافقت نامه های الجزایر را لغو کرد و گفت : این موافقت نامه ستمی بر عراق بوده است .

اسد ادامه داد : وقتی انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد : ای اعراب ما با شما هستیم ، حاکم عراق به سرزمین های ایران تجاوز کرد و از اعراب خواست تا همراه او به جنگ با ایران بروند و این دستمزد انقلاب ایران در رابطه با طرفداری و همگامی هایش با اعراب در مبارزه علیه صهیونیزم بود و نیز دستمزد ملت ایران بود که فریاد سرداد و گفت : مسئله قدس مسئله ما است .

 

پاسخ اسد به درخواست های کمک صدام

رئیس جمهور سوریه در ادامه سخنانش گفت : حاکم عراق به ایران تجاوز کرد و دهها هزار نفر از فرزندان و برادران عراقی ما را کشت و هم اکنون درخواست کمک می کند و از اعراب می خواهد برایش داوطلب بفرستند ، حاکم عراق فراموش کرده کسانی داوطلب جنگ می شوند که در برابرشان دشمنی قرار گرفته باشد ولی این دشمن کجا است ؟ ملت ایران می گوید : ای اعراب ما با شمائیم و ای حاکم عراق تو چگونه ادعا می کنی که آن ها دشمن اعراب هستند ؟ ملت ایران می گوید : راه را برای ما بازکنید ، ما می خواهیم بیائیم و در جبهه های شما شرکت کنیم و تو ای حاکم عراق می گوئی ما با آن ها بجنگیم؟! اکنون رژیم عراق با ایرانیانی می جنگد که آزادی سرزمین های اشغالی و آزادی قدس را آرمان و وظیفه اسلامی خود می دانند.

رئیس جمهور سوریه گفت : صدام باید بداند که اعراب این جنگ را جنگ عراق و یا جنگ اعراب با ایران نمی دانند ، بلکه جنگ آمریکایی و صهیونیستی علیه ایران می دانند. وی افزود : ملت عرب هر زمان که اقتضا کند آماده شهادت است ولی آن اقتضا چیست؟ اقتضا وقتی است که خطر حقیقی و یا احتمالی ما را تهدید کند ، ولی رژیم عراق نمی تواند ما را گمراه کند و ما را به جنگی بکشاند که خواست آمریکا و اسرائیل است . (4)

آخرین خبرها از مذاکرات هیئت اعزامی کنفرانس اسلامی با مقامات کشورمان

اعضای کمیته بررسی کننده جنگ تحمیلی عراق علیه ایران فرستاده سازمان کنفرانس اسلامی در پایان مذاکرات دیروز خود با مقامات کشورمان ایران را ترک کردند. آیت الله خامنه ای رئیس جمهور ، نخست وزیر ، قائم مقام وزیر امور خارجه ، رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزیر دفاع اعضای کمیته مذکور را در فرودگاه مهرآباد بدرقه کردند.

مذاکرات کمیته رسیدگی کننده به جنگ تحمیلی عراق بر ایران منتخب کنفرانس اسلامی با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیروز صورت گرفت .

در این مذاکرات که ساعت 17 و 15 دقیقه در محل نخست وزیری آغاز شد ، احمد سکوتوره ، قاضی عبدالستار و ضیاء الحق روسای جمهوری گینه ، بنگلادش و پاکستان ، بلنداولوسو نخست وزیر ترکیه ، حبیب شطی دبیر کل کنفرانس اسلامی به همراه وزرای خارجه گینه و بنگلادش و همچنین کفیل وزارت خارجه پاکستان و نیز از سوی ایران روسای جمهور و مجلس ، نخست وزیر و  جمعی از مقامات سیاسی و نظامی حضور داشتند .

مذاکرات پس از اذان مغرب موقتا قطع شد و حاضران نماز جماعت را به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه کردند آنگاه مذاکرات در مورد مسائل جنگ ادامه یافت .  این سفر پنجمین سفر هیئت مزبور پس از آغاز جنگ تحمیلی عراق به ایران می باشد .

هیئت منتخب سازمان کنفرانس اسلامی اولین دور مذاکرات خود با مقامات جمهوری اسلامی ایران و رژیم بغداد را در تاریخ های 9 و 13 اسفند سال گذشته آغاز کرد و در تاریخ های 13 اسفند و نیز دهم فروردین ماه و 23 اردیبهشت امسال به سفرهای خود برای یافتن راه حل جهت پایان دادن به جنگ تحمیلی ادامه داد . (5)

آیت الله هاشمی : راهی غیر از این نیست که رزمندگان ما صدام را وادار به تسلیم کنند

جلسه مشترک اعضای شورای عالی دفاع و کمیته بررسی کننده جنگ تحمیلی فرستاده کنفرانس اسلامی پس از 5 ساعت بحث و مذاکرات به پایان رسید .

آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از پایان این جلسه در گفت و گویی پیرامون مسائل مطروحه در این جلسه اظهار داشت : ما از همان روز اول جنگ اعلام کردیم که کشورمان را باز گذاشته ایم به روی هر کسی که می خواهد بیاید ، حرف ما را بشنود  ، این سیاست گذشته ما هم بوده هر هیئتی که برای مذاکره بخواهد به ایران بیاید ، ما حرفی نداریم برای این که حرف حقمان را بزنیم ، دنیا هم تسلیم این تبلیغات عوام فریبانه صدام نشود که او صلح طلب است و ما جنگ طلب . هر کس که به اینجا می آید قانع می شود که ما چیز زیادی نمی خواهیم.

وی ادامه داد : اما نظر من درباره این هیئت ها این که این ها حسن نیت داشتند این ها واقعا تلاش می کردند برای خاتمه جنگ ، منتهی اشتباه آن ها این است که از مظلوم می خواهند گذشت بکند ، باید بروند به طرف همان فشار بر ظالم ، اگر آن راه را انتخاب کنند موفق خواهند شد .

وی افزود : در مورد جنگ نظر من این است که ما حقمان را با قدرت می توانیم بگیریم همین مقدار هم که دنیا به راه افتاده به خاطر پیشرفت هایی است که ما در جبهه کردیم . فکر می کنم رزمندگان ما در جبهه و پشت جبهه بیش از هر چیز باید متکی به قدرت خودشان باشند . دنیا امروز طرفدار مظلوم نیست بلکه دنیا همراه قدرت حرکت می کند . البته بخشی از ملت ها طرفدار مظلومند . اما جریان کلی حرکت دولت ها این طور نیست.

هاشمی افزود : من همین جا اعلام می کنم که نیروهای رزمنده ما در جبهه باید با پیروزی هایشان صدام را وادار به تسلیم کنند که تسلیم حق بشود و به نظر می رسد غیر از این راهی نیست . (6)

دستگیری 3 هزار نفر در بحرین به جرم دفاع از انقلاب اسلامی!

انجمن قضات دموکرات دیروز با انشتار اطلاعیه ای در پاریس اعلام کرد که مقامات بحرینی اخیرا 3160 نفر را به اتهام طرفداری از جمهوری اسلامی ایران بازداشت کرده اند. یک کمیسیون اسلامی طی پیامی خاطرنشان کرد که 73 نفر که غالبا بحرینی هستند محکوم به اعدام شده اند که 13 تن از این افراد فراری هستند و محاکمه بقیه آن ها از 6 روز قبل در دادگاه عالی قضایی شروع شده است . (7)

جنایت جدید منافقین در ترور یک مسئول

حجت الاسلام محمد چاووشی مسئول دایره سیاسی ایدئولوژی لجستیک نیروی دریایی که چند روز پیش در بزرگ راه شهید شیخ فضل الله نوری توسط سرنشینان مسلح یک اتومبیل مسروقه شورلت سفید رنگ ترور شده بود دیروز بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان به درجه رفیع شهادت رسید .

گفتنی است در این ترور یکی از مهاجمین از پوشش لباس روحانیت استفاده کرده و تروریست دوم نیز لباس برادران پاسدار را بر تن کرده بود ، مهاجمین بعد از به رگبار بستن اتومبیل حجت الاسلام چاوشی و مجروح کردن ایشان به دلیل خلوت بودن جاده برای بار دوم نیز پیکر این شهید را به رگبار بسته و متواری می شوند. گفتنی است سرباز همراه این شهید در بیمارستان بستری بوده و حال وی رضایت بخش است . (8)

هاشمی : یک روز از حال آیت الله خامنه ای مطلع نباشم چیزی کم دارم  

آیت الله هاشمی در دیدار با جمعی از اعضای نهادهای انقلاب اسلامی گفت : اوضاع خیلی خوب است که سرنوشت مردم به دست روحانیون افتاده است و این حالتی از تبلور خاص مردم است .

وی ادامه داد : شما می دانید سلطه دوران طولانی انسان های فاسد گذشته بر مردم ما حکومت زدگی و قدرت زدگی به وجود آورده بود که ملت از مسئولین خوششان نمی آمد علت هم رذالت مسئولین قبلی بوده است ، در این مدت سه سال اگر نه همه مردم بلکه بخش عظیمی از مردم دلشان را با مسئولین یکی کردندرمز موفقیت انقلاب هم همین بود .

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رابطه صمیمی خود با آیت الله خامنه ای اظهار داشت : اگر من یک روز از حال آقای خامنه ای با خبر نباشم احساس می کنم چیزی کم دارم.(9)

پی نوشت:

1- اشاره است به آیه ۹ سوره حجرات: «وَ انْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤمِنینَ اقْتَتَلُوا فَاصْلِحُوا بَینَهُما فَانْ بَغَتْ احْدیهُما عَلَی الْاخْری‌ فَقاتِلُوا الَّتی تَبْغی‌ حَتّی‌ تَفی‌ ءَ الی‌ امْرِ الله فَانْ فائَتْ فَاصْلِحُوا بَیْنَهُما بالْعَدْلِ وَ اقْسِطُوا انَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطینَ - و اگر دو طایفه ازاهل ایمان به قتال و دشمنی برخیزند شما مؤمنان در میان آنها صلح برقرارسازید و اگر یک قوم بردیگری ظلم کرد با آن طایفه ظالم قتال کنید تا به فرمان خدا باز آید، پس هرگاه به حکم حق برگشت با حفظ عدالت میان آنها صلح دهید و همیشه عدالت کنید که خدا بسیار اهل عدل و داد را دوست می‌دارد»
2- صحیفه امام ، جلد 16 ، صفحه 87
3- صحیفه امام ، جلد 16 ، صفحه 86
4- اطلاعات ، 18 اسفند 1360 ، صفحه 3
5- اطلاعات ، 18 اسفند 1360 ، صفحه 2
6- کیهان ، 18 اسفند 1360 ، صفحه 2
7- اطلاعات ، 18 اسفند 1360 ، صفحه 16
8- کیهان ، 18 اسفند 1360 ، صفحه 2
9- اطلاعات ، 18 اسفند 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر:‌ سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها