کد خبر: ۳۰۳۶۶۲
زمان انتشار: ۲۲:۴۰     ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
رکورد بازار کامپیوتر و موبایل در شب عید، طرح جامع صادرات گاز ایران در سال ۹۳ محقق نشد، امضای چند توافقنامه مشارکت اقتصادی بین یمن و ایران و... از مهمترین اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه بیستم اسفندماه 1393 به شرح زیر است:

* رکود در بازار شب عید کامپیوتر و موبایل

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران سه عامل «اولویت‌بندی نیازها در بازار شب عید»، «کمبود نقدینگی در اختیار مردم» و «نامشخص بودن شرایط سیاسی» را دلیل رکود بازار IT اعلام کرد.

سیدمهدی میرمهدی سه عامل «اولویت ‌بندی نیازها در بازار شب عید»، « کمبود نقدینگی در اختیار مردم» و «نامشخص بودن شرایط سیاسی» را دلیل رکود بازار IT اعلام کرد و اظهار داشت: در این شرایط در مجموع فروش کالاهای سرمایه‌ ای مانند PC و تبلت از دستگاه ‌های پر مصرف مثل مادربردها، دستگاه ‌های کپی و پرینتر بهتر است.

* صنعت نفت آمریکا با دستهای از پشت بسته دست و پا می‌زند/ آمریکا رقابت نفت را می‌بازد


آمریکا در سال 1970 قانونی وضع کرد که بر اساس آن نباید نفت خام این کشور صادر شود، اکنون تحلیلگران آن را یک اشتباه بزرگ می‌خوانند که باعث می‌شود این کشور رقابت ظالمانه‌ نفت که جهان آغاز کرده است، را ببازد. افت قیمت نفت صنعت اکتشاف نفت آمریکا را به شدت ضعیف کرد.

میزان تولید نفت شیل به شدت کاهش یافت بعد از ماه دسامبر دکل‌های حفاری نفتی این کشور 41 درصد افت کرد و کشورهای صادرت کننده نفت اوپک این مطلب را با ابراز رضایت در کنفرانس گاز و نفت خاورمیانه که روز گذشته در بحرین برگزار شد تایید کردند.

* پاکستان واردات 1000 مگاوات برق از ایران را تصویب کرد


نهاد تنظیم مقررات نیرو برق پاکستان، واردات 1000 مگاوات برق از ایران با قیمت 8 تا 10 روپیه به ازای هر واحد را تصویب کرد. تهران موافقت کرده است تا شرکت دولتی توانیر، یک تاسیسات 1300 مگاواتی در زاهدان در مرز با پاکستان احداث کند و آن را به تامین برق بلوچستان پاکستان اختصاص دهد. همچنین ایران قبول کرده است تا 70 درصد هزینه مورد نیاز خط انتقال برق از ایران به پاکستان را تامین کند.

* امضای چند توافقنامه اقتصادی میان یمن و ایران


سخنگوی رسمی رهبر انصار الله یمن از امضای چند توافقنامه مشارکت اقتصادی جمهوری یمن با ایران به منظور رفع نیازهای ضروری کشور در زمینه برق و نفت خبر داد. به نوشته «المساء پرس»، محمد عبدالسلام گفت: چندین توافقنامه در چارچوب مشارکت اقتصادی جامع میان جمهوری یمن و جمهوری اسلامی ایران بر پایه نیازهای اساسی کشور امضا شد.

* یارانه 45 هزار و 500 تومانی ساعت 24 امشب واریز می‌شود


مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: چهل و نهمین مرحله یارانه نقدی ساعت 24 روز چهارشنبه 20 اسفند (2 روز زودتر) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

اکبر ایزدی اظهار داشت: یارانه همانند ماه‌های گذشته به ازای هر نفر 45 هزار و 500 تومان ساعت 24 روز چهارشنبه 20 اسفند ماه سال جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود.

* رقابت موسسات مالی و بانکها در جهت افزایش نرخ سود/مردم متضرر نابسامانی بازار پول


در میزگرد «گفت و گوی روز» با موضوع هشدار بانک مرکزی به موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، عنوان شد: موسسات مالی و بانکها به جای رقابت در کاهش نرخ سود و افزایش کیفیت خدمات، در جهت افزایش نرخ سود رقابت می‌کنند.

تقی نتاج ریشه بوجود آمدن چنین موسساتی را ایجاد هزاران صندوق قرض الحسنه پیش از قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی دانست و گفت: «اگر بخواهیم این غده های سرطانی را با برخوردی چکشی درمان کنیم، امکان پذیر نیست، چراکه این موسسات ریشه ای چند ساله دارند.»

* عرضه اولیه سهام یک شرکت معدنی در فرابورس ایران


تعداد 18 میلیون سهم شرکت‌ فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس، شنبه 23 اسفندماه در بازار دوم فرابورس ایران عرضه می‌شود.

بر اساس این گزارش، از 18 میلیون سهم عرضه شده در این نوبت، 8 میلیون سهم برای کشف قیمت و 10 میلیون سهم مابقی نیز به معامله گران آنلاین اختصاص پیدا کرده است، ضمن اینکه محدودیت خرید سهام در هر کارگزاری 83 هزار سهم تعیین شده و صندوق‌های سرمایه گذاری اعم از مشترک و قابل معامله هیچ گونه سهمیه‌ای برای خرید سهام ندارند.

* حجم اسکناس و مسکوک تا پایان امسال به 39 هزار میلیارد تومان می‌رسد


مدیر کل نشر و ریالی بانک مرکزی میزان اسکناس و مسکوک در کشور تا پایان امسال را حداکثر 39 هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

بهزاد قیاسوند گفت: بانک مرکزی به دو دلیل اسکناس منتشر می‌کند، دلیل اول جایگزینی اسکناس نو با اسکناس‌های فرسوده امحاء شده و دلیل دوم اسکناس جدیدی است که به بازار عرضه می‌شود.


* اهداف طرح جامع صادرات گاز در سال 93 محقق نشد/ عراق مقصد جدید گاز ایران در سال 94

براساس طرح جامع صادرات گاز ایران قرار بود، تا سال 93 روزانه 200 میلیون متر مکعب گاز ایران به کشورهای جهان صادر شود، اما در روزهای پایانی سال 93 مانند گذشته ترکیه تنها مشتری گاز ایران است.

در طرح جامع صادرات گاز طبیعی ایران که سال 88 در وزارت نفت نهایی شد و برای تصویب و بررسی جزئیات بیشتر آن به معاونت برنامه ریزی و نظارت ریاست جمهوری ( وقت) ارائه شده مقرر شد، تا پایان سال 1393 باید میزان صادرات گاز طبیعی ایران از طریق خط لوله به حدود 200 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.

* قیمت میوه و سبزی‌


قیمت انواع میوه و سبزی در یک هفته گذشته ثابت بوده و تغییری محسوسی نداشته است. این گزارش می‌افزاید: به دنبال مطرح شدن خرید گوجه فرنگی از کشاورزان با قیمت هر کیلو 50 تومان و ضرر و زیان ناشی از انباشتگی تولید دولت در راستای حمایت از کشاورزان اقدام به اجرای طرح خرید تضمینی گوجه فرنگی با قیمت هر کیلو 300 تومان کرد که طبق مشاهدات اجرای این طرح تأثیری بر قیمت این محصول نداشته و همچنان قیمت آن در هفته‌های اخیر در بازار حدود 800 تومان در هر کیلو است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها