کد خبر: ۳۳۲۹۶۵
زمان انتشار: ۰۸:۴۴     ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
افزودنی غیرمجاز به محصولات لبنی سبب شده تا مردم به سمت محصولات لبنی سنتی سوق پیدا کنند که این امر نیز تبعات و پیامدهایی از جمله شیوع تب مالت را به همراه داشته است.
به گزارش پایگاه 598، هر شهروندی روزانه مصرف کننده محصولات لبنی است و اکثر مصرف کننده شاید از خود این پرسش را داشته باشند که چرا ماست یا پنیری که بیش از 12 ساعت بیرون از پخچال مانده است، بدون هیچ تغییری ترش یا فاسد نشده است.

این در حالی است که در سال های گذشته نیز ماجرای روغن پالم مهر تاییدی بر معضل افزودنی های غیرمجاز در محصولات لبنی زد که در یک دوره مصرف محصولات لبنی از جمله شیر در جامعه به شدت کاهش پیدا کرد.

اکنون این پرسش مطرح است آیا واقعا به محصولات لبنی از جمله شیر روغن پالم یا وایتکس افزوده می شود یا به طور کلی معضل افزودنی های غیرمجاز به محصولات لبنی صحت دارد؟

مردم لبنیات سنتی نخرند
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با بیان اینکه تب مالت شیوع پیدا کرده است، گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت تب مالت به شدت افزایش پیدا کرده است که علت آن رویکرد و تمایل مردم به استفاده از لبنیات سنتی است.

محمد فربد با بیان اینکه شیر و پنیر سنتی به شدت سلامت مردم را تهدید می‌کند، افزود: توصیه می شود مردم به هیچ وجه شیر و پنیر سنتی مصرف نکنند، زیرا مثلا برای تولید پنیر سنتی، قبل از اینکه شیر به دمای جوش برسد مایع پنیر را به آن می افزایند و فقط با دو درجه دما مایع پنیر به آن اضافه می شود و امکان اینکه مولکول‌های آن کشته نشود بسیار بالاست.

وی افزود: در مورد ماست هم باید گفت، با توجه به اینکه بعد از دمای جوش ماست را می‌زنند، مشکلی به وجود نخواهد آمد اما باز هم توصیه می‌کنیم که ماست سنتی مصرف نکنند.

فربد بیان کرد: ماست‌های سنتی مقداری چربی دارد اما در کارخانه همونیژه می شود، و علت اینکه توصیه می شود از ماست سنتی استفاده نشود به دلیل عدم بهداشت نیست زیرا از نظر سلامتی، ماست‌های سنتی کمتر سلامت مردم را تهدید می کنند.

وی در خصوص پرسش خبرنگار اقتصادی میزان مبنی بر اینکه واقعا به محصولات لبنی وایتکس یا روغن پالم و مواد غیرمجاز افزوده می شود، گفت: در حال حاضر به هیچ شیر یا محصولات لبنی افزودنی اضافه نمی‌شود و بحث روغن پالم هم منتفی شد و هیچ کارخانه ای استفاده نمی‌کند فقط در صنعت بستنی و در صادرات منع قانونی ندارد.

ماجرای افزودنی‌های غیرمجازی
رئیس اتحادیه لبنیات با اشاره به ترش نشدن ماست های صنعتی گفت: قطعا افزودنی هایی در این ماست وجود دارد که با وجود گذشت ماه ها از تاریخ مصرف این ماست ها، ترش نمی شوند.

علی رجبی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، افزود: این افزودنی ها دارای ضررهای زیادی هستند که مراجع ذیصلاح باید پاسخگو باشند.  

رئیس اتحادیه لبنیات با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر در ایران کاهش یافته است گفت:  برخلاف اینکه مصرف سرانه شیر در کشور 70 لیتر اعلام می شود اما این رقم صحت ندارد بلکه میزان واقعی سرانه مصرف شیر در کشور 60 لیتر است.  

وی ادامه داد: مصرف شیر در کشور کاهش یافته است و این کاهش نتیجه بی اعتمادی است که در سال گذشته با رسانه ای شدن وجود روغن پالم در شیر و همچنین شیوع تب مالت که گاهی اوقات مطرح می شود باعث دامن زدن به این بی اعتمادی ها شده است.  

تمایل مردم به مصرف شیر سنتی به جای شیر صنعتی
رجبی گفت: قطعا شیر سنتی نسبت به شیر صنعتی ارجحیت دارد زیرا شیر سنتی کیفیت بهتری دارد و افرادی که در گذشته و در حال حاضر از این شیر ها استفاده می کنند از سلامت کافی برخوردارند.   

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فروشگاه های محصولات لبنی سنتی قابل اعتماد هستند، اضافه کرد: فروشگاه های لبنی بعد از صدور 7 مجوز  موفق به اخذ پروانه کسب می شوند و این نشان از عبور از فیلترهایی مختلفی است که باعث حصول اطمینان برای خرید محصولات لبنی سنتی است.  

رجبی ادامه داد: تنها خطر شیرهای سنتی وجود باکتری «بروسلا» است که در صورت جوشیده شدن تا 90 درجه خطر این باکتری کاملا از بین می رود.

کاهش مصرف شیر
در حال حاضر معضل افزودنی های غیرمجاز به محصولات لبنی سبب شده تا مصرف شیر و محصولات لبنی در جامعه به شدت کاهش پیدا کند و مسئولان باید برای بازگرداندن اعتماد مردم به کارخانه های محصولات لبنی و اینکه افزودنی به محصولات لبنی اضافه نمی شود، تلاش و برنامه ریزی داشته باشند.

سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، با اشاره به وضعیت نابسامان محصولات لبنی در کشور گفت: مصرف سرانه شیر در جامعه کاهش یافته است.

وی همچنین در خصوص آمار سرانه مصرفی شیر ایرانیان تاکید کرد: این آمارها نشان می دهند كه سرانه مصرف شير ايرانيان بسيار كم و حتی در ميان كشورهای همسايه، جزو پايين ترين ها است.

وی ادامه داد: اين در حالی است كه سرانه مصرف در سال های گذشته به حدود 100 ليتر هم رسيده بود ولی امروز بيشتر از 60 لیتر در سال نیست.

منبع: میزان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها