امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۳۳۳۲۷
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
بيرون از لابراتوار ساخت دندان مصنوعي يا همان خانه عالم، پيرمردي زير لب چيزي زمزمه مي كند، به زبان محلي مشغول دعا كردن براي پزشكان جهادي است. او يك دست دندان مصنوعي رايگان هديه گرفته در حالي كه 10 سال آخرش عمرش را بدون داشتن حتي يك دندان سپري كرده است.
به گزارش پایگاه 598، جامعه پزشکی این روزها زیر ضرب انتقادات تند و تیز و در عین حال قابل درک افکار عمومی است، دسته ای از پزشکان با وجود افزایش بسیار زیاد دستمزدهایشان همچنان زیر میزی می گیرند، جدیدا هم که مد شده دانشجویان رشته پزشکی در اتاق تشریح و کالبد شکافی با اجساد اموات عکس سلفی می گیرند و در اینستاگرام منتشر می کنند. برخورد برخی از پزشکان با مردم به مثابه یک تکه گوشت یا ابزار کاسبی، تنها یک روی سکه جامعه پزشکی است که مهران مدیری در "درحاشیه" به تصویریش می کشد. اما روی دیگر سکه را قرار است اساتید و دانشجویان داندانپزشکی رقم بزنند، جایی در نزدیکی های نقطه صفر مرزی. 


بیش از 120 دندان پزشک، پزشک و روانشناس جهادی ذیل عنوان "گروه جهادی منتظران ظهور" برای خدمت رسانی رایگان به مردم محروم، راهی روستای ویژنان از توابع گیلانغرب شده اند. "منتظران ظهور" بزرگترین گروه جهادی تخصصی کشور است که سال گذشته در خراسان جنوبی شگفتی آفرید و به شهرت رسید، دندان پزشکان جهادی پارسال توانستند در اردوی جهادی یک هفته ای شان درخراسان جنوبی، بالغ بر 1 میلیارد تومان خدمات دندان پزشکی را به صورت رایگان به محرومین ارائه کنند. 


ساختمان تازه تاسیس پاسگاه ویژنان یکی از مراکز استقرار داندان پزشکان جهادی است و عده زیادی از روستائیان برای دریافت نوبت صف کشیده اند. در اینجا بیش از 50 دندان پزشک خانم مشغول درمان بیماران هستند و به صورت چرخشی پشت یونیت های قابل حملی که از تهران به کرمانشاه آورده شده، قرار می گیرند. دکتر نگین ذکایی در حالی که مشغول ترمیم دندان یک دختر روستایی است، می گوید: "برآوردمان این است که در این اردو ان شاالله بتوانیم بیش از 5 هزار بیمار را درمان کنیم؛ هر چند خودمان می دانیم که کارهایمان در حکم یک چسب زخم است بر آلام مردم محروم اما خوشحالیم که می توانیم لااقل خیال مردم منطقه را از مشکلات دهان و دندان آسوده کنیم. در واقع آمده ایم تا اخلاق و وجدان پزشکی را برای خودمان یادآوری کنیم. بعضی از مردم تصور می کنند ما برای طی دوره آموزشی به این منطقه آمده ایم یا دستمزدی دریافت کرده ایم که صحیح نیست، البته از این برداشت ها ناراحت نمی شویم، چون به دنبال خدمتیم."


آنچه در پاسگاه ویژنان حسابی به چشم می آید، تنوع سلایق در میان بچه های دندانپزشک است، انگار که همه سلایق اجتماعی یک جا جمع شده باشد، دکتر نگین ذکایی با تایید این مساله خاطرنشان می کند: "در گروه جهادی منتظران ظهور سلایق مختلف اجتماعی و سیاسی دور همه جمع شده اند، بسیاری از بچه های گروه دندانپزشکی دانشگاه آزاد که در این اردو حاضر شده اند، تنها نقطه مشترکشان علاقه به خدمت رسانی به مردم محروم است."

100 میلیون هزینه، 1 میلیارد خدمت
فضای محدود، ازدحام بیماران و جنب و جوش خبرنگاران کار را برای پزشکان جهادی سخت کرده. در نتیجه مسئول گروه جهادی منتظران ظهور پیشنهاد برگزاری یک کنفرانس خبری جمع و جور را در اتاق نگهبانی پاسگاه می پذیرد. دکتر جلال عادلی می گوید: "گروه جهادی منتظران ظهور، نخستین و بزرگترین گروه جهادی دندانپزشکی در کشور است که فعالیت خود را از سال 88 شروع کرد. در دانشگاه آزاد واحد دندانپزشکی اردوهای تفریحی متعددی برگزار می شود اما بسیاری از آن ها به دلیل استقبال نکردن دانشجویان لغو می شود. امسال که برای برگزاری اردوی جهادی در دانشگاه اطلاعیه صادر کردیم، بیش از 300 نفر از دانشجویان دندانپزشکی اعلام آمادگی کردند اما به دلیل محدودیت توان، فقط 130 نفر را با خودمان آوردیم. همه دانشجویانی که در این اردو به همراه اساتید و اعضای هیات علمی شرکت کرده اند ترم 12 به بالا یا در حال دفاع از پایان نامه شان هستند."


مسئول گروه جهادی منتظران ظهور می افزاید: "در روستای ویژنان 2 درمانگاه تخصصی ترمیمی، یک مرکز ایمپلنت، یک لابراتوار دندانسازی برای سالمندان و یک مرکز تخصصی جراحی و کشیدن دندان راه اندازی کرده ایم. علاوه بر این 10 پزشک عمومی و متخصص زنان و زایمان در خانه بهداشت روستا بیماران را ویزیت می کنند. با توجه به شیوع خودکشی در این منطقه یک تیم روانشناسی هم همراه ماست. دندان پزشکی هزینه های بالایی دارد و همین مساله باعث می شود مردم مستضعف سال ها رنج و زحمت مشکلات دهان و دندان را تحمل کنند. هزینه برگزاری اردو رقمی نزدیک به 100 میلیون تومان است که با کمک بسیج جامعه پزشکی، هلال احمر، بسیج سازندگی و ... تامین شده است. در مقابل برآوردمان این است که مجموع خدماتی که در بخش های ترمیمی، ایمپلنت، دندان مصنوعی، جراحی و ... ارائه می کنیم، بالغ بر یک میلیارد تومان خواهد بود."


میزبانی از مهمانان ناخوانده عراقی
آوازه خدمت رسانی گروه جهادی منتظران ظهور به آن سوی مرز غربی کشورمان هم رسیده و عراقی ها برای درمان دندان هایشان با عبور از مرز خودشان را به "ویژنان" رسانده اند. دکتر عادلی می گوید حضور عراقی های مرز نشین گروه را غافلگیر و در عین حال بسیار خوشحال کرد، پزشکان جهادی به آن ها نیز خدمات رایگان ارائه می دهند، مثل هم وطنانشان. 

در بخش ایمپلنت دکتر سید محمد رضا سازور با سابقه عضویت 20 ساله در هیات علمی دانشگاه به همراه شاگردانش مشغول معاینه بیماران و قالب گیری برای ساخت ایمپلنت است. او درباره علت حضورش در این اردوی جهادی می گوید: "چند سال قبل مقام معظم رهبری گفتند به جای اینکه دانشجویان را به خارج از کشور ببرید، آن ها را به مناطق محروم ببرید تا واقعیت ها را از نزدیک لمس کنند. من و شاگردانم در وجودمان عشق به مردم مقاوم مرزنشین را احساس می کنیم به همین دلیل پیشرفته ترین و گرانترین درمان های دندانپزشکی روز دنیا را برایشان مهیا کرده ایم تا ذره از دینمان را به آن ها ادا کرده باشیم. درمان دندان های مردم محروم باعث رهایی آن ها از رنج مداوم و ارتقاء کیفیت زندگی آن ها می شود. منطقه ای که در حال حاضر افتخار حضور در آن را داریم در جریان دفاع مقدس سه بار توسط دشمن اشغال شده است و گیلانغرب دومین شهر مقاوم مملکت ماست، در واقع این اردوی جهادی یک اردوی راهیان نور هم هست. الحمدلله در نقطه صفر مرزی امنیت کامل برقرار است و ما به این مردم شریف افتخار می کنیم."


دکتر مهرنوش قبادی نیز با سابقه 15 سال عضویت در هیات علمی دانشگاه خاطرنشان می کند: "بیش از آنکه ما مردم محروم را خوشحال کنیم، آن ها باعث خوشحالی ما می شوند و به ما روحیه می بخشند. احتمالا تصور شما این است که ما به مردم مرزنشین خدمت می کنیم اما باور من این است که این بیماران به روح امثال من خدمت می کنند. همواره از کودکی از خداوند می خواستم چیزی به من بدهد که بتوانم به مردم خدمت کنم، 15 سال است رویه ام همینطوری است و به درخواست درمان هیچ نیازمندی نه نمی گویم."

100 دست دندان مصنوعی برای سالمندان روستا
خانم عالم روستا که در سال های قبل توسط توسط گروه های جهادی عمرانی ساخته شده، در مدت برگزاری اردوی جهادی دندان پزشکان به مرکز ساخت دندان مصنوعی برای روستائیان تبدیل شده است. در این جا دکتر امیرعلی منگلی، دکتر ذبیح الله محبی و دکتر غلامرضا ضیایی سه نفر از اساتید نامدار و شاخص عرصه دندان پزشکی به همراه دانشجویانشان مشغول ساخت دندان مصنوعی برای سالمندان روستا هستند.


دکتر منگلی می گوید: "احساس کردم حق ندارم همه عمر و توانم را برای خدمت به یک قشر محدود در پایتخت صرف کنم و وظیفه دارم برای محرومین کاری کنم؛ هرچند کم و ناچیز. ان شالله طی یک هفته ای که در این روستا مستقر هستیم 100 دست دندان مصنوعی برای سالمندان می سازیم که ارزش آن حداقل 200 میلیون تومان خواهد بود."


دکتر محبی درباره حضور دوشادوش دانشجویان و اساتید در یک اردوی جهادی خاطرنشان می کند: "این اتفاق باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه دانشجویان برای فراگیری علم و دانش می شود؛ مهمتر از همه اینکه تعهد به جامعه و اخلاق پزشکی را در وجود دانشجویان نهادینه می کند."

دکتر ضیایی نیز می گوید: "این سومین اردوی جهادی است که با همراهی همکاران عزیز و دانشجویان برگزار می شود. امسال از همیشه خوشحال ترم چون تقریبا در نقطه صفر مرزی حاضر شده ایم و به مرزنشینان عزیز خدمت می کنیم. نمی شود گفت عامل اصلی برانگیزنده در برگزاری اردو اساتید یا دانشجویان هستند، در واقع اساتید و دانشجویان از یکدیگر اثر متقابل می پذیرند، این اردو را با هم برگزار کردیم و نمی توانیم از هم تفکیک شویم."


بیرون از لابراتوار ساخت دندان مصنوعی یا همان خانه عالم، پیرمردی زیر لب چیزی زمزمه می کند، به زبان محلی مشغول دعا کردن برای پزشکان جهادی است. او یک دست دندان مصنوعی رایگان هدیه گرفته در حالی که 10 سال آخرش عمرش را بدون داشتن حتی یک دندان سپری کرده است. 




منبع: بسیج سازندگی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
صمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
۰
۰
در عوض به یمن و سوریه و لبنان و فلسطین کمک میکنیم و در عراق و سوریه و لبنان بیمارستان میسازیم اجرش در نزد خدا بیشتره
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها