کد خبر: ۳۳۹۵۶۸
زمان انتشار: ۰۸:۴۷     ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
از آن زمان که بیانیه الجزایر از طرف دولت ایران و دولت امریکا پذیرفته شد ما متوجه شدیم که شیطان بزرگ آمریکا از اجرای تعهداتی که صراحتا در بیانیه پذیرفته بود ، تخلف می ورزد و امتناع می کند.

رخدادهای 25 شهریور 1361

چکیده

  • دکتر منوچهر محمدی معاون نخست وزیر: ما متوجه شدیم که شیطان بزرگ آمریکا از اجرای تعهداتی که صراحتا در بیانیه الجزایر پذیرفته بود ، تخلف می ورزد و امتناع می کند .

 

  • حجت الاسلام دعایی: ایران صلح را در کنار حق خواهد پذیرفت و معتقد است صلح تحمیلی همچون جنگ تحمیلی اسارت آور خواهد بود.

 

  • خبرهای رسیده از لبنان حاکیست که رژیم صهیونیستی با همکاری سعد حداد به جان فلسطینی های ساکن در اردوگاه های بیروت افتاده است .

 

  • نظامیان صهیونیست و نیروهای فالانژ لبنان از عصر امروز 16 سپتامبر 1982 با محاصره کامل اردوگاه صبرا و شتیلا به آن یورش برده اند .

داستان دنباله دار بدعهدی آمریکا ؛ لیست بلند بالای تخلفات آمریکا از عهدنامه الجزایر

دکتر منوچهر محمدی معاون نخست وزیر و سرپرست حقوقی بین المللی جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کرد و پیرامون سئوالات مطرح شده از سوی آن ها در زمینه ارائه لایحه تخلفات آمریکا به دیوان لاهه ، نقش الجزایر در حصول حقوق ایران ، تعداد شرکت های شکایت کننده علیه ایران - صلاحیت دادگاه دیوان لاهه، جلسات تشکیل شده هیئت حکمیت و تسریع در نتایج دادخواست ها و دعاوی و غیره پاسخ گفت.

محمدی در مقدمه سخنان خود اظهار داشت  : بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی دولت ایران متوجه شد که با انبوه دعاوی بین المللی چه له و چه علیه کشورمان مواجه شده است . و این دعاوی ناشی از قراردادهای استعمارگرانه و استثمارگرانه ای بود که در رژیم طاغوت با شرکت های مختلف خارجی بخصوص کارتل های بزرگ و تراست های بین المللی و مخصوصا با کمپانی های آمریکائی تنظیم شده بود و نه تنها از لحاظ محتویات این قرار داد ها بی پایه و اساس بود بلکه از لحاظ مواد قرار داد هم یک جانبه بود و چون رژیم طاغوت با آن تنظیم کنندگان قرارداد ، روابط صمیمانه ای داشت و در چپاول ملت ایران متحد و یکدست بودند به این علت شما به هیچ وجه برخورد نمی کنید به اینکه هیچ نوع دعوای بین المللی از زمان رژیم طاغوت برای ما به جا مانده است .

وی گفت : اصولا برادرانه بیت المال را چپاول می کردند ولی بعد از به ثمر رسیدن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که ملت ایران حاکم بر سرنوشت خودش شد ، متوجه این امر شد که این قرارداد ها چقدر یک طرفه است. از طرفی بسیاری از این شرکت ها و کمپانی های خارجی  وقتی متوجه شدند که دیگر آن محیط برای غارت چپاول مساعد نیست در نتیجه خاک ایران را ترک کردند بدون اینکه کارشان را به اتمام برسانند لذا دولت جمهوری اسلامی می بایست برای احقاق حقوق حقه ملت ایران در مرجعی که این قرارداد ها به آن اشاره شده ، دعوى خودش را مطرح و احقاق حق بکند .

وی افزود :  از طرفی این مطلب اهمیت دارد که انقلاب اسلامی ایران اولین انقلابی است که در یک کشور ثروتمند رخ داده  به  طوری که ثروت های ایران در دست کسانی بود که در گذشته در این کشور نفوذ داشتند. اگر شما به انقلاب های سایر کشور ها از قبیل کوبا ، الجزایر، فرانسه و غیره مراجعه بکنید ، اینها نه تنها از کشور هائی که آنها را استثمار و استعمار می کردند ، طلبکار نبودند، بلکه آن ها در خاک کشور های مستعمره نیز چیزی باقی گذاشته بودند. ولی انقلاب اسلامی در کشور ایران در وضعیتی رخ داد که بسیاری از ثروت ها در دست آن کشور ها و کمپانی هائی بودکه از قبل چپاول می کردند .

محمدی ادامه داد :  شما در مورد توقیف سپرده های ایران در بانک های آمریکا به خوبی به خاطر دارید  و این موضوع را برای دولت جمهوری اسلامی مشکل تر می کرد چون آنها نه تنها قبل از انقلاب غارت کردند بلکه بعد از انقلاب نیز اموال ما را در سراسر دنیا توقیف می کردند. کمیته دعاوی بین المللی در بانک مرکزی توسط شورای انقلاب تاسیس شد ولی به علت رویه ناسالمی که دار و دسته بنی صدر و مخصوصا نوبری داشتند ، این کمیته موفق نشد و نتوانست هیچ اقدامی در جهت احقاق حقوق ملت بکند و به دنبال اشغال لانه جاسوسی و مسئله جاسوس های آمریکائی که در تصرف دانشجویان پیرو خط امام بودند و مذاکراتی که دولت الجزایر به عنوان و اسطه انجام می داد و امضای بیانیه الجزایر در این رابطه ، دفتری به وجود آمد به نام دفتر هماهنگی و اجرای بیانیه الجزایر که مسئول این بود تا کلیه دعاوی بر علیه آمریکا و یا دعاوی آمریکا بر علیه ایران در یک دیوانی در لاهه به نام دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا مطرح بشود.

تخلفات بی حد و حساب آمریکا از بیانیه الجزایر

محمدی اظهار داشت : از آن زمان که بیانیه الجزایر از طرف دولت ایران و دولت امریکا پذیرفته شد ما متوجه شدیم که شیطان بزرگ آمریکا از اجرای تعهداتی که صراحتا در بیانیه پذیرفته بود ، تخلف می ورزد و امتناع می کند ولی برای اینکه ما بتوانیم این تخلفات را مستند بکنیم و آماده کنیم برای طرح در دیوان فرصتی لازم بود ،  این فرصت با استفاده از مشاوره وکلای ایران چه در داخل و چه در خارج توانست به ما کمک بکند که تخلفات آمریکا را مستند مطرح بکنیم و به عنوان یک دعوای متهم در دیوان داوری ایران و آمریکا در لاهه مطرح کنیم.

وی ادامه داد : البته در نظر داشته باشید که طرح این تخلفات به این معنا نیست که آمریکا فقط این تخلفات را کرده بلکه ما معتقدیم از بسیاری از مفاد بیانیه الجزایر که خودش با آزادی کامل پذیرفته است ، تخلف کرده است ولی چون در مورد آنها ما نیاز به جمع آوری اسناد لازم داریم ، بعدا به دادگاه ارائه خواهیم کرد.

6 دسته اموال ایران که دولت آمریکا بلوکه کرده و علیرغم تعهد آزاد نمی کند !

وی در رابطه با انواع تخلفات آمریکا نیز گفت : دسته اول عدم انتقال دارائی های نقدی ایران است ، دولت آمریکا علیرغم این که تعهد کرده بود به جز یک میلیاردی که در حساب تضمینی برای ضمانت دعاوی خودش در هلند نگه می دارد ، بقیه پول های ایران را به ایران برگرداند، مبالغ هنگفتی از مطالبات و سپرده های ایران را به ایران برنگردانده است. این دسته شامل 6 گروه می شود که عبارت است از: ۱- عوائد فروش نفت ۲- سپرده های بانکی ایران ۳- بهره های متعلق به سپرده های ایران در داخل و خارج آمریکا 4- تاخیر در انتقال سپرده های ایران در خارج آمریکا  5- انسداد حساب های سفارتخانه و حسابهای کنسولی 6- مانده و جو ه پرداخت شده به بانک فدرال رزرو از محل حساب دلاری شماره یک.  مجموع اینها رقمی نزدیک ۲ میلیارد دلار می باشد که دولت آمریکا از پرداخت این وجوه به ایران خودداری کرده است.

اجناس ایرانی که آمریکا توقیف کرده و بابت این توقیف از ایران حق انبارداری می گیرد !

وی افزود : دسته دوم عدم انتقال دارائی های جنسی ایران است . بدین معنا که یکی از تعهدات دولت آمریکا این بود که کلیه دارائی های نقدی و جنسی ایران به ایران بازگردانده شود ولی مقدار هنگفتی از کالاها و اجناسی که متعلق به ایران است به وزارتخانه ها و سازمان های مختلف چه نظامی و چه غیرنظامی در خاک خودش و در انبارهای مختلف توقیف کرده و اجازه خروج آن ها را نمی دهد. و جالب تر اینکه حتی به صاحبان آن انبارها اجازه داده که از محل فروش کالاهای ایران حق انبارداری خودشان را که متخلفانه آمریکا آن را هر چه بیشتر تمدید می کند بردارند.

توقیف اموال کنسولی و دیپلماتیک ایران در آمریکا / بازی آمریکا بر سر تعلیق و یا لغو دعاوی !

منوچهر محمدی در ادامه گفت : دسته سوم قصور در آزاد ساختن اموال دیپلماتیک و کنسولی ایران است. بدین ترتیب که کلیه اموال کنسولی و دیپلماتیک ایران اعم از نقدی و یا جنسی را در خاک آمریکا توقیف کرده و از آزاد کردن آن ها باز هم برخلاف مفاد بیانیه خودداری می کند. دسته چهارم که خیلی اهمیت برای این دفتر دارد این که دولت آمریکا و دولت ایران با قبول داوری بین المللی در لاهه  این امر مورد قبول آمریکا قرار گرفت که به کلیه دعاوی که در خاک آمریکا و یا در مراجع بین المللی از طرف خواهان های آمریکائی مطرح است ، خاتمه دهد و همه آن دعاوی به دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا در لاهه آورده شود. آمریکا از خاتمه دادن به آن دعاوی در دادگاه های خودش امتناع کرد و بسیاری از آن ها را به حالت تعلیق در آورده است. بسیاری را فعالانه دارد دنبال می کند و از طرح مجدد دعاوی بر علیه ایران در دادگاه های خودش جلوگیری نکرده است. این دسته شامل هشت قسمت می باشد که من آن را برای شما عرض می کنم. ۱- تعلیق دعاوی حقوقی به جای خاتمه دادن به آنها. ۲- خاتمه ندادن به دعاوی مبتنی برقرار دادهائی که دعاوی ناشی از آن ها به دادگاه های صالح ایران باید ارجاع شو د  ۳- مجاز شمردن اقامه دعاوی مربوط به ضمانت نامه های متقابل و ضمانت نامه ها. 4- اجازه جریان دادرسی های حقوقی به منظور اجتناب از مرور زمان 5- قصور در منع رسیدگی به دعاوی اتباع آمریکا در خارج از ایالات متحده  6-  قصور در رفع توقیف اموال مربوط به دوره قبل از انسداد. ۷- قصور در انجام نقشی فعال در رابطه با ابطال دستورهای توقیف اموال صادر شده در طول مدت انسداد ۸- قصور در به عهده گرفتن نقشی فعال در ابطال احکام صادره توسط دادگاه های آمریکا.

دولت آمریکا باید جواب دهد!

وی در ادامه گفت :  آن چه که اهمیت دارد و باید شماها بدانید این است که این تنها تخلفات آمریکا نیست ، اما در دخالت های مستقیم و غیرمستقیم آمریکا در ایران شو اهد داریم و در مورد اموال شاه نیز همین طور که به محض آماده شدن اسناد و مدارک لازم در این مورد آنها را ارائه خواهیم کرد. هدف ما این است ، دولت آمریکا که ادعا می کند باید به اصول و تعهدات و موازین بین المللی وفادار باشند ، دولت آمریکا ادعا می کند که ما از آن رویه های رایج بین المللی و روش مترقیانه پذیرفته شده در مجامع بین المللی به اصطلاح عدول کردیم باید حالا جواب بدهد که که این دولت ایران بود که از مفاد تعهدات تخلف کرده و یا دولت آمریکا؟ لذا با طرح این موضوع در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا در لاهه که فردا [امروز] به لاهه خواهیم فرستاد ، ما از دادگاه خواسته ایم که از رسیدگی به کلیه دعاوی که هم اکنون در جریان است تا روشن شدن تکلیف تخلفات آمریکا خودداری بکند و ابتدا و ضع این تخلفات را روشن بکنند تا بعد بتوانیم به آن دعاوی که هم اکنون مطرح شده ، دادگاه رسیدگی بکندتا ما نیز جواب لازم را بدهیم و ضمنا از دولت برادر الجزایر هم که نقش فعالی را داشته ، خواسته و خواهیم خواست که در این مورد نقش فعال تری را به عهده بگیرد تا اجرای بیانیه الجزایر به خطر نیفتد. (1)

دعایی : صلح تحمیلی همچون جنگ تحمیلی اسارت آور است

حجت الاسلام دعایی سرپرست هیئت ایرانی شرکت کننده در شصت و نهمین کنفرانس بین المجالس در رم بعد از ظهر دیروز طی سخنانی در کنفرانس مزبور به تشریح سیاست های ایران در قبال جنگ تحمیلی ، حضور رژیم اشغالگر قدس در خاورمیانه و تجاوزات این رژیم  و جنایات شو روى پرداخت.

حجت الاسلام دعایی پیرامون جنگ تحمیلی با اشاره به چهار شرط اساسی ایران برای خاتمه بخشیدن به جنگ تاکید کرد : ایران صلح را در کنار حق خواهد پذیرفت و معتقد است صلح تحمیلی همچون جنگ تحمیلی اسارت آور خواهد بود.

دعائی در قسمتی دیگر از سخنان خود ضمن برشمردن جنایت رژیم صدام و سیاست های جنگ طلبانه و توسعه جویانه وی در منطقه گفت : ایران حتی از آغاز جنگ منطقه خلیج فارس را منطقه امن اعلام کرده و با نیروی دریایی قدرتمند خود از امنیت خلیج فارس حفاظت کرده است در حالی که عراق همواره کو شیده است خلیج فارس را منطقه ای جنگی اعلام کند .

سرپرست هیئت ایرانی اظهار داشت : ملت انقلابی ایران مصمم است که بعد از دفع تجاوز عراق با همه توان به کمک ملت فلسطین و لبنان بپردازد و پاسخی به تجاوزات اسرائیل غاصب بدهد تا برای همیشه حتی نتواند فکرتجاوزرا درسربپروراند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که باید رژیم نژاد پرست غاصب اسرائیل نابود گردد و سرزمین های اشغالی بخصوص قدس عزیز به صاحبان آن بازگردد . (2)

جنایت بزرگ اسرائیل در صبرا و شتیلا  ؛ روزی که آسمان گریست !

خبرهای رسیده از لبنان حاکیست که رژیم صهیونیستی با همکاری سعد حداد به جان فلسطینی های ساکن در اردوگاه های بیروت افتاده است و شواهد امر نشان دهنده آینده تاسف باری برای ساکنین غیر نظامی این اردوگاه ها می باشد .

نظامیان صهیونیست و نیروهای فالانژ لبنان از عصر امروز 16 سپتامبر 1982 با محاصره کامل اردوگاه صبرا و شتیلا به آن یورش برده اند . بر اساس این گزارش ها نیروهای اسرائیلی همچنین کنترل تمام گذرگاه های بین دو بخش بیروت را زیر نظر دارند و از ورود اتومبیل ها به بخش غربی جلوگیری می کنند .

رادیو فالانژیست ها نیز گزارش داد مقام های اسرائیلی به شخصیت های محلی در بیروت غربی دستور داده اند از شهروندان خود بخواهند هر نوع سلاحی را در اختیار دارند به سربازان اسرائیلی تحویل دهند . (3)

خبر دیگر این که نیروهای پیاده نظام صهیونیستی از بامداد دیروز منطقه الجناح که در آن ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران و چند سفارتخانه دیگر و ساختمان سازمان ملل واقع است را اشغال کردند.(4)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 25 شهریور 1361 ، صفحه 3 ، مطالعه کلمه به کلمه بد عهدی های آمریکا در طول تاریخ نزدیک به چهار دهه گذشته انسان را به این نتیجه واضح می رساند که اعتماد به شیطان بزرگ یا جهالت است و یا از سر خیانت . آزموده را آزمودن دگر بار خطا است و ای کاش عده ای این را بدانند و چنین شیطان بزرگ را در نظر خلائق بزک نکنند .

2- کیهان ، 25 شهریور 1361 ، صفحه 2

 3- اطلاعات ، 27 شهریور 1361 ، صفحه 16 ، اردوگاه صبرا و شتیلا 2 اردوگاه از مجموع 12 اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان به شمار می‌روند که در جنوب این کشور واقع شده اند. این دو اردوگاه فلسطینی هایی را در بر می گرفت که از همان آغاز اشغال فلسطین در سال 1948 در آن پناه گرفته بودند و اغلب آنها از ساکنان منطقه «الجلیل»  در شمال فلسطین اشغالی محسوب می شدند. این دو اردوگاه در زمان جنایت صهیونیست ها در سال 1982 حدود 90 هزار سکنه داشت که یک چهارم آنها فقرای لبنانی بودند.

مقدمه‌سازی آمریکا برای تحقق جنایت صبرا و شتیلا

چند روز پیش از کشتار صبرا و شتیلا بر اساس قرارداد منعقده بین فیلیپ حبیب سفیر وقت آمریکا و جنبش فتح، نیروهای چندملیتی مرکب از 800 نفر از نیروی دریایی آمریکا همراه با تعدادی فرانسوی و ایتالیایی به بیروت وارد شدند تا بر خروج سربازان ساف از اردوگاه ها نظارت کنند. در مقابل ، قرار بود ارتش اسرائیل نیز همزمان خاک لبنان را ترک کند ، ساف به عهد خود وفا کرد ؛ ولی اسرائیل با خلف وعده در لبنان باقی ماند. دولت آمریکا نیز قبل از پایان مهلت و  تنها دو روز پیش از کشتار صبرا و شتیلا، به سرعت سربازان خود را از خاک لبنان خارج کرد تا همه چیز برای انجام کشتار مهیا شود.

این عملیات ظاهرا با هدف انتقام ترور بشیر جمیل رئیس جمهوری منتخب لبنان که آوارگان فلسطینی هیچ گونه نقشی در این ترور نداشتند، صورت گرفت . عاملان اجرای این کشتار نیز فالانژیست‌ها بودند که تاریخ بلندی در اجرای پروژه‌های اسرائیل در لبنان از جمله در ربودن چهار دیپلمات ایرانی دارند.

خیمه 40 ساعته مرگ بر صبرا و شتیلا

در فاصله روزهای 16 تا 18 سپتامبر 1982 (25 تا 27 شهریور 1361 ) اردوگاه های فلسطینی صبرا و شتیلا در جنوب بیروت شاهد به خاک و خون کشیده شدن هزاران زن و کودک و پیر و جوان آواره فلسطینی توسط صهیونیست ها به فرماندهی آریل شارون وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی و مزدوران وی یعنی نیروهای فالانژ لبنانی به رهبری سمیر جعجع و ایلی حبیقه بودند.

نظامیان صهیونیست و نیروهای فالانژ لبنان از عصر روز پنج شنبه 16 سپتامبر 1982 با محاصره کامل اردوگاه صبرا و شتیلا به آن یورش برده تا صبح روز شنبه 18 سپتامبر به فجیع ترین شکل به جنایات خود در این اردوگاه ادامه دادند. در این قتل عام سه هزار و 297 فلسطینی و لبنانی شهید شدند.

«دیوید هرست» خبرنگار معروف غربی در کتاب خود «تفنگ و شاخه زیتون» می نویسد: اولین واحد شامل 150 فالانژیست پس از عبور از موانع اسرائیلی‌ها از در اردوگاه شتیلا وارد شدند که گروهی از آنها علاوه بر سلاح ، چاقو نیز به همراه داشتند. قتل عام فلسطینی ها به این ترتیب شروع شد و حتی در شب نیز با روشن کردن محوطه اردوگاه توسط اسرائیلی‌ها ادامه داشت. آنها به زور وارد خانه های مردم شده و فلسطینی‌ها را در خواب به رگبار مسلسل بستند.

عمق جنایت‌ها در کشتار صبرا و شتیلا

صحنه های فجیع و غیر قابل توصیف در ماجرای کشتار صبرا و شتیلا کم نبود، عوامل حاضر در این کشتار تنها به کشتن سه هزار نفر از مردم بسنده نکردند و آنها را قبل و بعد از مرگ نیز به فجیع ترین وضع مثله کردند  ، بیشتر جنازه های بر جای مانده از این کشتار قطع عضو شده بودند.

هرست در این باره می نویسد : فالانژها بعضا قبل از کشتن آنان را شکنجه می دادند چشم هایشان را درمی آوردند، زنده زنده پوستشان را می کندند، شکم‌ها را می دریدند، به زنان و دختران گاه بیش از 6 بار تجاوز می کردند و بعد سینه‌هایشان را می بریدند و در آخر به ضرب گلوله آنها را از پا درمی آوردند. بچه ها را از وسط دو شقه می کردند و مغزشان را به دیوار می کوبیدند. در حمله به بیمارستان عکا تمام بیماران را بر روی تخت کشتند. دست بعضی را به ماشین می بستند و در خیابان‌ها می کشیدند، دست های فراوانی برای بیرون آوردن دستبند و انگشتر قطع شد.

«غازی خورشید» در کتاب خود «تروریسم صهیونیستی در فلسطین اشغالی» می نویسد: در خیابانی جسد 5 زن و چند کودک روی تلی از خاک افتاده بود... از جمله یک زن که مثله شده بود و در کنارش سر بریده دخترکی با نگاهی خشمگینانه به قاتلانش دیده می‌شد. زن جوانی را دیدم در حالی که طفل شیرخواره اش را در آغوش گرفته، گلوله ها از بدنش عبور کرده و در بدن طفل شیرخوارش نشسته بود.

«تونی کلیفتون» گزارشگر با سابقه غربی نیز در کتاب «آسمان گریست» می نویسد: آنچه مرا سخت تکان داد این بود که شخصی بر اثر سوختن مرده بود. بعداً معلوم شد فالانژیست ها روی او بنزین ریخته و او را آتش زدند و فقط سفیدی دندانش در میان سر و صورتش که زغال شده بود نمایان بود.

یک پرستار لبنانی بیمارستان عکا در تشریح جنایات صبرا و شتیلا گفت : فالانژها به سمت چهار پزشک که پارچه سفیدی در دست داشته و قصد جلوگیری آنها به بیمارستان را داشتند، نارنجک انداختند، یکی از همکاران من فریاد کشید و به سمت آنها سنگی پرتاب کرد، جنایتکاران هم، چنان سیلی محکمی به او زدند که بیهوش بر زمین افتاد. بعد پیراهنش را پاره و او را به پیاده روی مقابل برده و به صورت گروهی مورد تجاوز قرار دادند.

«وجنات زین عبدالطیف» می‌گوید: در روز جمعه به بیمارستان غزه پناه بردم و آنها ما را صبح شنبه محاصره کردند و فلسطینی‌ها را که شامل زنان و کودکان نیز می شدند از دیگران جدا کرده و به یک ورزشگاه بردند و در چاله‌هایی که بر اثر بمباران حفر شده بود انداخته و گفتند همه دراز بکشند. سپس بر روی همه آتش گشودند و در آخر با سه بولدوزر بر روی آنها چه زنده و چه مرده خاک ریختند.

صهیونیست‌ها فرماندهی و نظارت بر کشتار را عهده دار بودند

مقامات ارتش اسرائیل، از جمله ژنرال آموس یارون فرمانده این نیروها در لبنان، بر بالای بام ساختمانی 7 طبقه در 200 متری اردوگاه مستقر شده بودند و از نزدیک بر این فاجعه نظارت می کردند. آریل شارون که در آن زمان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود و بعدها به قصاب صبرا و شتیلا معروف شد ، دستور مستقیم این حمله را به فالانژها داده بود و سایر یگان های صهیونیست نیز مانع از آمد و شد به اردوگاه‌ها می‌شدند. جنایت‌های شارون در تاریخ زندگی وی به حدی است که حتی برخی خاخام‌های صهیونیست نیز بلاتکلیفی و نمردن وی بعد از سالها اغما را به این علت می دانستند که آسمان از پذیرش روح این موجود خودداری می‌کند.

با وجود اعلام خبر قتل عام به ژنرال رافائل ایتان رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، وی دستور داد کشتار تا ساعت 8 صبح روز بعد نیز ادامه پیدا کند.

پس از ورود نظامیان به اردوگاه، تانکها و بلدوزرهای صهیونیستی نیز وارد اردوگاه شده و مناطقی را که نظامیان ترک کرده بودند به گلوله بسته و سپس با بولدوزر صاف می کردند.

عمق رخوت جامعه جهانی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی

با وجود انتشار ابعادی از کشتار صبرا و شتیلا و انتشار تصاویر آن، هیچ تحرک قابل توجهی از سوی جامعه جهانی برای محکومیت و اقدام جدی علیه این جنایت صورت نگرفت، چرا که آمریکا حامی اصلی این نسل کشی بود و خود نیز به صورت غیر مستقیم در آن نقش داشت، در این میان مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای حفظ ظاهر با صدور قطعنامه صوری تنها به محکوم کردن این کشتار جمعی اکتفا کرد و آن را نسل کشی خواند.

هر چند که جنایت صبرا و شتیلا بیش از پیش پرده از چهره کریه و ماهیت پلید صهیونیست‌ها برداشت و جهانیان را با ددمنشی این رژیم و حامیان آن بیشتر آشنا کرد، اما با این حال نه تنها مانع از جنایات و تجاوزگری های بعدی صهیونیست ها علیه ملت فلسطین نشد بلکه سکوت سردمداران غربی در قبال سیاست های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی، ضعف جهان عرب، اختلافات داخلی فلسطین و همسویی تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم اسرائیل و همکاری امنیتی با آن در راستای سرکوب مقاومت و مبارزان فلسطینی، همواره رژیم غاصب صهیونیستی را به ادامه جنایت‌های خود تشویق کرده است. رک صبرا و شتیلا؛ جنایتی که آسمان گریست ، خبرگزاری فارس ، 26 شهریور 1392

4- جمهوری اسلامی ، 25 شهریور 1361 ، صفحه 3

پژوهشگر:‌سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها