يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۴۹۴۱۰
زمان انتشار: ۱۵:۱۶     ۱۷ آبان ۱۳۹۴
وضعیت مالی استقلال و پرسپولیس مهم‌تر است یا دست و پنجه نرم کردن جوانان با اعتیاد و سختی‌های تشکیل زندگی؟/ ورزش عمومی اولویت چندم این وزارت است؟
به گزارش پایگاه 598، این روز‌ها عملکرد چند وزارت برای شهروندان مورد سوال است، در میان همه، عملکرد وزارت ورزش و جوانان برای جامعه جوان سوالات زیادی را ایجاد کرده، سوالاتی که با توجه به جوانی جامعه ایرانی روزبه روز بیشتر و عمیق‌تر پرسیده می‌شود و البته که گویی جوابی برای آن‌ها نیست. در چندین سال اخیر شکل گیری وزارت خانه ورزش و جوانان سبب شد تا بسیاری مسئول اول و آخر امور جوانان مملکت را این وزارت خانه تلقی کنند. وزارت خانه‌ای که این روز‌ها از چند جهت مورد سوال است.

فوتبالیست‌ها خوب باشند، کافیست!

قصه استقلال و پرسپولیس و بی‌پولیشان آنقدر وزارت ورزش و جوانان را این روز‌ها درگیر کرده که باید نام این وزارت را وزارت خانه استقلال وپرسپولیس نهاد! گویی نه بیکاری جوانان مهم است و نه ازدواج دختران و پسرانی که فوج فوج به بحران تجرد قطعی می‌پیوندند، بلکه همین که این دوباشگاه سرپا باشند برای این وزارت خانه رضایت بخش است. بسیاری از شهروندان وبه ویژه جوانان می‌گویند آنقدر که وزیر درباره حل مشکلات این دو باشگاه در تلویزیون صحبت کرده تاکنون درباره مسائل اصلی جوانان و حتی دیگر رشته‌های ورزشی اظهار نظری نکرده است. آن چنان که آقای وزیر هر وقت در گفت‌و‌گوی خبری‌ها حاضر شده یا درباره تیم ملی صحبت می‌کند و یا اینکه نهایتا به مشکلات استقلال و پرسپولیس می‌پردازد.

 

یک سایت همسریابی و دیگر هیچ!

در این بین طبق آمار‌ها در مقابل هر سه ازدواج یک طلاق در جامعه پیچیده ایرانی صورت می‌گیرد، طلاق‌هایی که اکثر آن‌ها در بین زوجهای جوانی است که شاید چند سالی بیشتر از شروع زندگیشان نگذشته باشد. از آن سو هم پسران و دختران مجرد به شکلی وحشتناک در حال چشیدن طعم تنهایی هستند اما گویا وزارت خانه ورزش و جوانان علاقه‌ای به این مسائل بی‌اهمیت ندارد.

احمد پیروزفر، کار‌شناس اجتماعی و استاد دانشگاه درباره این وضعیت وزارت ورزش وجوانان به «نسیم» می‌گوید: خیلی از صاحب نظران جوزه اجتماعی منتظر بوده‌اند که وزارت خانه جوانان از ابتدای دولت جدید یک بسته ویژه برای ساماندهی به امور جوانان ارائه دهد. اما هیچ خبری نشده. شاید بتوان گفت که بخش اشتغال جوانان تنها به دوش وزارت خانه جوانان نیست، اما باقی مسائل کاملا به این وزارت خانه مربوط است.

این استاد دانشگاه می‌افزاید: به عنوان نمونه از معدود کارهایی که این وزارت خانه برای حل مشکل جوانان انجام داده ایجاد سایت همسریابی است. سایتی که با توجه به وضعیت شکل گیری و ساختارش از‌‌ همان ابتدا شکست خورده است. اولا اینکه نحوه آشنایی جوانان در این سایت معلوم نبود، دوم آنکه این مسئله اثبات شده که یافتن همسان از طریق مجازی کاملا امری ناموفق است.

 این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: وزارت خانه‌ای با چنین وسعت اگر چند کار پژوهشی ارزشمند در حوزه جوانان انجام می‌دهد می‌فهمد که مشکل جوانان در بحث ازدواج، نحوه آشنایی و پیدا کردن همسان به این طریق نیست، بلکه مسئله جای دیگری دچار بحران شده است.

 

وزارت بی‌خیال؛ کلسترول و چربی قربانی می‌گیرد

تمام این صحبت‌ها درباره امور جوانان در شرایطی است که خیلی از شهروندان از این می‌گویند که خدمات ورزش عمومی وکم هزینه به شدت برای آن‌ها وبه ویژه قشر جوان در سطح پایینی قرار دارد. هزینه‌های ورزش عمومی بالاست و امکانات کمی برای این مسئله وجود دارد. احسان سراغی، پزشک عمومی با انتقاد از بی‌تفاوتی نهاد مسئول دراین زمینه به «نسیم» می‌گوید: با توجه به آمار بالای سکته و فشار خون در ایران، ما به یک برنامه جامع از سوی وزارت ورزش برای ترویج ورزش عمومی داریم. برنامه‌ای که بتواند ورزش را به رکن اول جوانان جامعه مبدل کند تا سرانه عمر ایرانی افزایش یابد. اما تا به امروز هیچ اتفاق تازه‌ای از سوی این وزارت خانه رخ نداده، بلکه حتی مشاهده می‌شود که سرانه ورزش عمومی افت چشمگیری کرده است. این مسئله با سلامت عمومی جامعه ارتباط مستقیم دارد.

سراغی در ادامه می‌افزاید: در صورتی که بودجه نیست باید بخشی از بودجه‌هایی که در بخشهای حرفه‌ای هزینه می‌شود به سمت ورزش عمومی انتقال یابد. چرا که فشار خون و کلسترول و چاقی به شدت وضعیت سلامت مردم ایران را تهدید می‌کند. از طرفی دیگر ورزش عمومی می‌تواند نشاط عمومی جامعه را افزایش دهد و امید به زندگی را بالا ببرد. به ویژه اینکه بدن و سلامت قشر جوان امروز به یک برنامه ریزی اساسی برای ورزش عمومی نیاز دارد. حتی شاید بتوان گفت که رکن اول توسعه در جهان امروز، تامین سلامت روحی و فیزیکی جوانان است. چرا که در این صورت این نیروهای متولد می‌توانند زمینه شکوفایی را فراهم کنند. اما با در نظرگرفتن همه این‌ها باز هم در این چند سال هیچ‌گاه طرحی برای ارتقای سلامت عمومی جوان از سوی وزارت خانه مطرح نشده است.

 

طرح پیشگیری از اعتیاد؟ کو کجا؟

جوان بودن جمعیت ایران سبب شده تا تهدیدات مختلفی در پیش روی این‌جامعه باشد. مهم‌ترین آن‌ها هم چیزی نیست جز داستان غم انگیز اعتیاد، معظلی که بیشترین درگیران با آن را جوانان تشکیل می‌دهند. حال این سوال مطرح شده که وزارت خانه ورزش و جوانان تا به امروز چه طرح کلانی در راستای پیشگیری از به آغوش کشیدن جوانان توسط اعتیاد ارائه داده است.

احمد پیروزفر، پژوهشگر اجتماعی، با اشاره به اینکه براساس آمارهای ارائه ۲ درصد جمعیت ایران به اعتیاد دچار هستند که بخش قابل توجهی از این دو درصد را جوانان تشکیل می‌دهند می‌افزاید: بحث فرهنگ سازی و سالم سازی اوقات جوانان قطعا در کشور بانی مشخصی دارد. اینکه چه طرحهایی باید برای سامان دهی امور جوانان ارائه شود به عهده وزارت جوانان است. چرا این نهاد تاسیس شده تا بانی اموری مانند اعتیاد جوانان باشد اما در این دو سال اخیر چنین چیزی مشاهده نمی‌شود. بلکه مسئله اعتیاد تنها از طریق انتظامی پیگیری می‌شود. هیچ کس هم از این نمی‌گوید که این وزارت ورزش و جوانان است که باید در ابعاد پژوهشی و فرهنگی، فکری برای این مسئله بکند.

حالا جوانان مانده‌اند و وزارت خانه‌ای که قبل از جوانان ظاهرا اولویت‌های مهم تری دارد. اولویت‌هایی که خیلی از جوانان دوست داشتند اولویتی بالا‌تر از آن‌ها باشند. جالب است اضافه کنیم که پایگاه خبری این وزارت از دستور وزیر برای بررسی داوری بازی پرسپولیس و ذوب آهن خبر داد. حالا جوانان منتظر مانده‌اند که دستور مستقیمی هم برای مشکلات پیش‌روی آنان برسد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها