کد خبر: ۳۵۴۶۴۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۲۳ آذر ۱۳۹۴
ربیعی در صحن علنی مجلس گفت: وزیر کارگران و بیکاران هستم/ عبدی: اگر آقای وزیر کار قول دهد در برنامه ششم توسعه، بندی را برای حل مشکلات اشتغال‌زایی در مناطق محروم کشور بیاورند، از پاسخ‌هایش قانع شدم

به گزارش پایگاه 598، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان سؤال ملی ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

عبدی در این سؤال از وزیر کار پرسید: علت عدم توزیع عادلانه منابع اشتغال‌زایی با توجه به درصد بیکاری کشور چیست؟

پس از ارائه توضیحاتی از وزیر کار و ایرج عبدی، ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس از نماینده خرم‌آباد درباره قانع شدن یا نشدنش از پاسخ‌های وزیر، سؤال کرد.

عبدی در پاسخ به ابوترابی‌فرد گفت: آقای ربیعی فرد پرتلاشی است ولی ما مشکلات حادی در مناطق محروم کشور داریم، اگر آقای وزیر کار قول دهد که مشکلات را حل کند و در برنامه ششم توسعه هم بندی را برای حل مشکلات اشتغال‌زایی در مناطق محروم کشور بیاورند، حرفی ندارم و از پاسخ‌هایش قانع شدم.

در ادامه ابوترابی‌فرد خطاب به وزیر کار گفت: آقای عبدی درباره سه موضوع نظراتی داشتند، اولین موضوع است که مشکل کارگران شرکت پارسی‌لون باید حل شود، دومین موضوع هم مربوط به برنامه ششم توسعه است، موضوع اشتغال و اقتصاد مقاومتی یک مطالبه ملی است و انتظار می‌رود وزارت کار تلاش مضاعفی برای توجه به مسئله اشتغال و اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم داشته باشد.

ابوترابی‌فرد همچنین گفت: فراکسیون اشتغال مجلس به طور فعال در خدمت دولت محترم است و از آقای وزیر و معاونانشان می‌خواهیم حضور جدی در جلسات فراکسیون اشتغال مجلس داشته باشند تا مسائل مورد بررسی قرار گیرند.

ایرج عبدی: بی‌عدالتی در حوزه اشتغال در کشور موج می‌زند

ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه 23 آذر در جریان طرح سؤال خود از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع «علت عدم توزیع عادلانه منابع اشتغال‌زایی با توجه به درصد بیکاری کشور» در پاسخ به توضیحات اولیه ربیعی در صحن گفت: آقای وزیر اصلاً سؤال مرا نخوانده است، چرا که سؤال من این نیست که چگونه شغل ایجاد کنیم، بلکه می‌پرسم چگونه باید در حوزه بیکاری، عدالت ایجاد کنیم که در یک استان آمار بیکاری 3 درصد و در مقابل در استان دیگر 20 درصد نباشد؟

وی با استناد به اصول متعددی از قانون اساسی درباره نفی انحصارطلبی، رفع تبعیض و فراهم آوردن امکانات عادلانه برای همه مناطق کشور به طور یکسان اظهار داشت: برای تحقق این اصول قانون اساسی، تنها یک ماده قانونی در برنامه چهارم و پنجم توسعه آورده شده است.

عبدی با اشاره به اینکه طبق قانون باید در پایان برنامه پنجم آمار بیکاری در استان‌های محروم به میانگین بیکاری کشور نزدیک می‌شد، گفت: یک نفر فقط یک خط برنامه از دولت‌های فعلی و قبلی نشان دهد که طبق آن اقدامی برای تحقق این اصول قانون اساسی برنامه‌ریزی شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه بی‌عدالتی در حوزه اشتغال موج می‌زند، شاخص مناسب جهت تبیین این موضوع را شاخص آمار بیکاری در استان‌های محروم برشمرد و افزود: آمار بالای بیکاری جوانان در استان‌های محروم، عوارض متعددی حتی برای استان‌های غیرمحروم خواهد داشت.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی از افزایش سن ازدواج، بیکاری و خودکشی جوانان به عنوان نتایج عدم توجه به موضوع اشتغال در کشور نام برد و پرسید: دولت چه اقدامی برای کاهش آمار بیکاری 25 درصدی استان‌های محروم انجام داده است؟

وی تصریح کرد: در 5 استان کشور آمار بیکاری بالای 20 درصد است؛ آیا این آمار برای دولت معنا دارد یا نه؟ اگر معنا ندارد من دیگر سؤالی ندارم.

ربیعی: وزیر کارگران و بیکاران هستم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان سؤال ملی ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ایرج عبدی در این سؤال از وزیر کار پرسید: علت عدم توزیع عادلانه منابع اشتغال‌زایی با توجه به درصد بیکاری کشور چیست؟

ربیعی وزیر کار با حضور در نشست علنی امروز پارلمان به ارائه توضیحاتی درباره سؤال مطرح شده پرداخت و اظهار داشت: قطعاً سه حیطه بازار پول و سرمایه و ارز، بازار کالا و خدمات و بازار کار، هر سه باید در کنار یکدیگر بتوانند فعالیت کنند، همه شما می‌دانید که در بخش پایه پولی و نقدینگی چه مسائلی داشته و داریم، برنامه‌های ما برای حل مشکلات در حوزه نقدینگی و پایه پولی کشور نیازمند زمان است.

وی با بیان اینکه هنوز نقدینگی بیش از اندازه در جامعه داریم، افزود: نیازمند برنامه‌ها و تلاش‌های بیشتری در این حوزه هستیم، هزینه‌های مبادله را باید به نفع دستمزدها کم کنیم، سال گذشته دستمزدها را بالاتر از تورم پیش‌بینی کردیم که به نوعی رابطه دستمزد با بهره‌وری را هم در نظر گرفتیم.

وزیر کار در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بازار پول، کالا و کار هر سه باید در کنار یکدیگر فعالیت کنند تا بتوانیم در مورد اشتغال به نتیجه برسیم، بنده هم در این شرایط شانه خالی نکردم و فعالیت می‌کنم، روند طولانی در اقتصاد ضعیف‌شده ما برای تغییرات به سختی صورت خواهد گرفت، در ساختار سنی جمعیت کشور و تحصیل‌‌کرده‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم، به عنوان مثال بر اساس آماری در یکی از استان‌های کشور، 20 درصد بین نسبت خروجی دانشگاه و نیاز آن استان به شغل رابطه معنادار وجود دارد.

ربیعی با بیان اینکه برای هر فردی که وارد دانشگاه می‌شود باید کارنامه اشتغال داشته باشیم، متأسفانه دچار نارسایی در این هماهنگی‌ها هستیم، در تقاضا، عرضه و نهادها دچار مشکلاتی هستیم که باید حل شود.

وزیر کار با بیان اینکه در فرهنگ کار هم مشکلات زیادی داریم، تأکید کرد: ما باید در یک اصلاح ساختاری در سه حوزه تقاضا، عرضه و نهادها نتیجه‌ای از اشتغال بگیریم، بنده وزیر کارگران و بیکاران هستم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: منحنی بیکاری بالاتر از رشد اقتصادی ایستاده است بنابراین نیازمند رشد فراگیر هستیم، در چند سال اخیر با رشد اقتصادی بدون اشتغال یا کم‌اشتغال روبرو بوده‌ایم. دچار مشکلاتی در این زمینه هستیم و به رشد اقتصادی همراه با اشتغال تمرکز کرده‌ایم.

وزیر کار ادامه داد: ما می‌خواهیم برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سالانه برای حل مشکلات شهری به موضوع رشد اقتصادی همراه با ایجاد اشتغال فراوان توجه کند. اگر به دنبال پیشرفت هستیم باید به سمتی رویم که شغل ایجاد شود، نمایندگان مجلس باید به استراتژی‌های آینده اشتغال توجه کنند. ما نیازمند استراتژی نوین اشتغال هستیم.

وزیر کار همچنین در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات نیز در سخنانی گفته بود: ابزار و منابع اشتغال در اختیار وزارت کار نیست، احیای شورایعالی اشتغال، تدوین بسته سیاست‌های حمایتی، تأمین 8 هزار میلیارد تومان منابع و ابلاغ آن به استان‌ها برای ایجاد اشتغال، اهتمام به مشاغل کوچک و امضای تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اختصاص منابع بانک توسعه تعاون به تعاونی‌ها از جمله اقدامات به عمل آمده توسط وزارت کار برای توزیع عادلانه منابع اشتغال‌زایی بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌های گذشته حتماً بر اساس یک آمایش سرزمین برای رفع تبعیض و نابرابری کمتر مورد توجه بوده است، ما پیوست عدالت برای برنامه‌ریزی‌های توسعه را کمتر انجام داده‌ایم، هر چه به استان‌های دورتر و مرزی می‌رویم پیوست‌های عدالت برای سرمایه‌گذاری عمل نشده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: آنچه مشخص است اینکه رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی موضوع عدالت را جزء بنیان‌های لازم برای تدوین برنامه ششم مورد تأکید قرار دادند، یکی از اصول برنامه ششم کم کردن نابرابری‌ها و رفتن به سمت پایین‌ آوردن نابرابری‌هاست، این یکی از استراتژی‌های اساسی ما در برنامه ششم توسعه است.

وی اضافه کرد: آمایش اشتغال را در سطح استان‌ها مورد بررسی قرار دادیم و تمرکزمان را هم بر استان‌های محروم گذاشتیم، موضوع آموزش فنی و حرفه‌ای از روستا و ایجاد شغل از خانه تا کارخانه در 6 استان محروم در حال سامان یافتن است.

ربیعی ادامه داد: ما در مطالعه‌ای که در کردستان، کرمانشاه، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی و خوزستان انجام دادیم، دقیقاً مشخص کردیم که کدام شغل وجود دارد که می‌توانیم در آن حوزه کارآفرینی را گسترش دهیم، ما آمده‌ایم از روستا به سمت شهر هم مطالعه کردیم و امروز با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم در جهت دغدغه نمایندگان مجلس و رفع آنها حرکت می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بین سواد و سن در روستاها نیز مطالعه کردیم، مسئله‌ای که امروز باید مدنظر قرار گیرد موضوع تأمین مالی است، نظام تأمین مالی ما آمادگی برای شغل‌های خرد و شغل‌ها در مناطق محروم و روستایی را کمتر دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها