کد خبر: ۳۵۷۷۹۲
زمان انتشار: ۰۹:۰۲     ۱۴ دی ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشمی رفسنجانی : اکنون که جمهوری اسلامی ایران ضربه کاری را به امپریالیسم آمریکا در منطقه وارد آورده است ، این ظلم به مسلمانان است که دنیای عرب در مقابل آمریکا از خود ضعف نشان دهد .

رخدادهای 14 دی 1361

چکیده

  • بازرسان هیئت پیگیری فرمان امام در تهران کار رسیدگی به دو هزار شکایت رسیده از وزارت خانه ها ، ادارات دولتی ، ارگان ها و نهادهای انتظامی و ...... را آغاز کردند .

 

  • محسن نوربخش رئیس کل بانک مرکزی ایران به اتفاق آیت الله رضوانی عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی در مصاحبه مورد لایحه حذف بهره توضیح دادند.

 

  • یک هیئت عالی رتبه از سوی شرکت سهامی پتروشیمی ایران – ژاپن امروز عازم توکیو شد تا به طور مستقیم با پیمانکاران ژاپنی در مورد شروع عملیات ساختمانی این مجتمع مذاکره و به ادعای آن ها رسیدگی کند .

 

  • محمد خاتمی وزیر: امام فرمودند « آن چه مورد عمل باید قرار گیرد و به عنوان ضابطه در جمهوری اسلامی در آید ، قوانینی است که از مجلس می گذرد .باید مرز بین صاحب نظران و قوانین لازم الاجرا در جامعه مشخص شود.»

 

  • هاشمی رفسنجانی در دیدار با جانبازان: کدام بی انصافی پیدا می شود که به جمهوری اسلامی امروز بگوید ، ما متقاضی کیفر متجاوز و تنبیه صدام و حذف حزب بعث عفلقی از تاریخ عراق نباشیم؟

 

  • رئیس مجلس در دیدار با وزیر خارجه الجزایر  : این ظلم به مسلمانان است که دنیای عرب در مقابل آمریکا از خود ضعف نشان دهد ما در شرایطی هستیم که باید از آمریکا امتیاز بگیریم نه این که به او و اسرائیل امتیاز بدهیم .

 

  • آیت الله منتظری : کسانی که نفهمیده انقلاب اسلامی ما را تکفیر می کنند آن ها رسول اکرم و خلفای اسلام را تکفیر می کنند .

 

  • کیایی مدیرعامل بانک ملی ایران در سمینار انجمن های اسلامی بانک ملی سراسر کشور اعلام کرد : معاملات اسلامی مشارکت ، مضاربه و جعاله در بانک ملی ایران به مرحله اجرا در آمد.

 

  • طارق عزیز معاون نخست وزیر عراق دوشنبه شب برای یک دیدار پنج روزه از فرانسه و ملاقات با مقامات این کشور و دریافت اعتبار برای خریدهای نظامی از این کشور وارد پاریس شد .

 

  • خلیل الوزیر معروف به ابوجهاد معاون سرفرماندهی شاخه نظامی فتح اعتراف کرد بین سوریه و فلسطینی ها در مورد برخی مسائل تاکتیکی اختلاف نظر وجود دارد .

رسیدگی به شکایات در ستاد پیگیری فرمان امام آغاز شد

بازرسان هیئت پیگیری فرمان امام در تهران کار رسیدگی به دو هزار شکایت رسیده از وزارت خانه ها ، ادارات دولتی ، ارگان ها و نهادهای انتظامی و واحدهای قضایی دادسراهای انقلاب مستقر در ادارات دولتی و وزارت خانه ها را آغاز کردند .

یک مقام آگاه در دفتر هیئت پیگیری فرمان امام در تهران ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : از آغاز تشکیل و فعالیت هیئت تهران تا دیروز حدود دو هزار شکایت در رابطه با فرمان هشت ماده ای امام امت از واحد گزینش و پاکسازی های ادارات دولتی و وزارتخانه ها و موسسات ، دادستانی ها ، واحد قضایی دادسراهای انقلاب مستقر در وزارتخانه ها و ادارات دولتی ، ارتش ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، کمیته های انقلاب اسلامی و ...در دفتر شکایات هیئت تهران ثبت شده است و ما کار رسیدگی به آن شکایات را آغاز کرده ایم . (1)

رئوس لایحه حذف بهره بانکی اعلام شد

محسن نوربخش رئیس کل بانک مرکزی ایران به اتفاق آیت الله رضوانی عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی به مسائل مطروحه پیرامون لایحه حذف بهره که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است پاسخ گفتند .

وی خاطرنشان ساخت : لایحه مذکور تفاوت های زیادی با طرح ارائه شده از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس در مورد حذف بهره و فعالیت بانک ها دارد . در طرح نمایندگان مجلس جهت فعالیت بانک ها طوری تدوین شده که هر متقاضی وام برای تولید مجبور به گشایش حساب در بانک است ، همچنین در این طرح سرمایه گذاری بانک تنها باید در سرمایه گذاری دولتی باشد ، اما در لایحه پیشنهادی دولت چنین مسائلی مطرح نیست .

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد : ما باید این واقعیت را بپذیریم که پس اندازها که حاصل افزون بودن تعدادی از درآمدها بر مصارف هستند اگر جمع آوری نشود و در جهت فعالیت های صحیح اقتصادی به کار گرفته نشوند ، با ایجاد تورم و افزایش مصرف به حال جامعه مضر خواهد بود بنا بر این جمع آوری پس اندازها امری مثبت است که برای انجام آن نیاز به موسساتی مانند بانک ها ضروری است .

وی افزود : در این لایحه پیش بینی شده است که سپرده ها از کانال قرض الحسنه و سرمایه گذاری به بانک وارد و از سوی دیگر به وسیله معاملات اسلامی مانند مشارکت ، مضاربه ، اجاره و ...در اختیار متقاضیان قرار گیرد . (2)

آغاز مذاکرات مستقیم ایران و پیمانکاران ژاپنی پتروشیمی

یک هیئت عالی رتبه از سوی شرکت سهامی پتروشیمی ایران – ژاپن امروز عازم توکیو شد تا به طور مستقیم با پیمانکاران ژاپنی در مورد شروع عملیات ساختمانی این مجتمع مذاکره و به ادعای آن ها رسیدگی کند .

مهندس مصطفی طاهری نجف آبادی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ضمن اعلام این خبر افزود : جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که این تماس و مذاکره به نتیجه مطلوب برسد و در غیر این صورت در جهت خواست دولت و ملت ایران که شروع هرچه زودتر فعالیت ساحتمانی پروژه است از هرگونه امکانات نظیر استفاده از متخصصین کشورهای دیگر از جمله کره جنوبی استفاده خواهد کرد.(3)

امام خمینی خطاب به خاتمی : روزنامه ها نظرات صاحب نظران اسلامی که انحراف ندارند را منتشر کنند 

محمد خاتمی وزیر ارشاد اسلامی به اتفاق شاهچراغی مسئول موسسه کیهان صبح دیروز به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسید و گزارشی از فعالیت های موسسه کیهان و وزارت ارشاد اسلامی را به استحضار امام امت رساند .

وزیر ارشاد در پایان این ملاقات گفت : در زمینه مسائل گوناگون از حضرت امام سوالاتی شد که امام ضمن دعا برای همه دست اندرکاران فرمودند « امروز فرصت بسیار مناسبی به دست مسئولان مملکت افتاده که باید حداکثر استفاده را به نفع اسلام و جمهوری اسلامی بکنند ، روزنامه ها و وزارتخانه ها همه امکاناتشان را در مسیر خدمت به اسلام و نیازهای جامعه اسلامی به کار گیرند . در این زمینه تحول و نوسازی پیدا کنند که اگر از این فرصت ها استفاده نشود ، ما مسئول خواهیم بود»

مبنای عمل نظرات کارشناسان نیست بلکه قوانین مصوب مجلس و تائید شده شورای نگهبان است

وزیر ارشاد اسلامی گفت : امام فرمودند « اشکالی ندارد که نظر علما و صاحب نظران اسلامی که انحرافی ندارند ، در روزنامه ها مطرح شود ، اما باید به این امر توجه داشت که آن چه مورد عمل باید قرار گیرد و به عنوان ضابطه در جمهوری اسلامی در آید ، قوانینی است که از مجلس می گذرد و مورد تائید و تصویب شورای نگهبان است . باید مرز بین صاحب نظران و قوانین لازم الاجرا در جامعه مشخص شود.»

وی گفت : امام به شدت از پاره ای جزوات که به نام سوال و جواب ایدئولوژی برای گزینش افراد در موسسات و نهادهای جمهوری اسلامی در جامعه نشر می شود اظهار نگرانی و ناراحتی کردند و حتی فرمودند : « می شود این ها را جمله ضلال دانست . سوالات بسیار بی اساس و بی ربط است و حتی بعضا غیر اسلامی است . این جزوات نمی تواند و نباید ملاک گزینش و انتخاب افراد باشد و اگر بر این اساس عده ای رد شدند ، باید در مورد آن ها تجدید نظر بشود . باید این جزوات به سرعت با همکاری همه مسئولان مملکت و قوه قضائیه در جامعه جمع آوری بشود . نباید اجازه داد این چنین با مصالح اسلامی و مسلمین بازی شود».(4)

هاشمی رفسنجانی : هیچ چیز نمی تواند به جز سقوط صدام به دل جانبازان و خانواده شهدا آرامش ببخشد

جانبازان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان خراسان منطقه 4 پیش از ظهر دیروز با آیت الله هاشمی رفسنجانی در محل مجلس شورای اسلامی دیدار کردند .

در این دیدار هاشمی رفسنجانی طی سخنانی جانبازان را بهترین مصداق صبر و بردباری خواند و گفت : آن روزها که مسئله بنی صدر در مملکت یک مشکل بود ، جانبازان به مجلس آمدند و علیه توطئه بنی صدر متحصن شدند . جانبازان با حضورشان در نمازهای جمعه و مجامع به عنوان عناصر مقاوم و صبور و تداوم دهنده انقلاب موجب دلگرمی مردم هستند .

هاشمی در ادامه گفت : اگر دنیا از بالا به سطح این کشور نگاهی بیندازد و این همه جوان را که صدام دچار نقص عضو کرده است ببیند ، کدام بی انصافی پیدا می شود که به جمهوری اسلامی امروز بگوید ، ما متقاضی کیفر متجاوز و تنبیه صدام و حذف حزب بعث عفلقی از تاریخ عراق نباشیم ؟ فردا اگر صدام در عراق بماند ما جواب این همه انسان فداکار عضو باخته را چه می توانیم بدهیم؟

وی گفت : هیچ چیز نمی تواند به جز سقوط صدام و ایجاد حکومت اسلامی در عراق به دل جانبازان و خانواده محترم شهدا آرامش ببخشد . هر نوع عوض مادی را ما بگیریم ، باز هم قابل مقابله با این خسارت عظیمی که ما دیده ایم نیست و ما امیدواریم که شما جانبازان ثمره زحمات و مصائبی را که به شما وارد شده است در آزادی ملت عراق ببینید زیرا فقط همین است که می تواند دل شما را آرام کند . (5)

ایران ضربه کاری به آمریکا زده چرا اعراب از خود ضعف نشان می دهند

احمد طالب ابراهیمی وزیر خارجه الجزایر و هیئت همراه وی عصر دیروز با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کردند .

در این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنان مبسوطی به موضع ضعیف دنیای عرب در قبال مسائل حساس جهان اشاره کرد و گفت : اکنون که جمهوری اسلامی ایران ضربه کاری را به امپریالیسم آمریکا در منطقه وارد آورده است ، این ظلم به مسلمانان است که دنیای عرب در مقابل آمریکا از خود ضعف نشان دهد ما در شرایطی هستیم که باید از آمریکا امتیاز بگیریم نه این که به او و اسرائیل امتیاز بدهیم .

هاشمی رفسنجانی افزود : ما سوال می کنیم چرا دنیای اسلام و عرب این جنایت کاری ها و بی شرمی های اسرائیل را در لبنان به این آسانی تحمل کرد . ما نمی توانیم در قبال مذاکراتی که قصد دارد لبنان را به دنبال مصر بکشد بی تفاوت باشیم و یا کم حرف بزنیم . ما اکنون صریحا اعلام می کنیم برای یک همکایر جدی در همه ابعاد آمادگی کامل داریم تا نگذاریم اسرائیل در این مرحله از زمان با استفاده از جنگ عراق با ایران امتیاز کسب کند .

هاشمی گفت : در عین حالی که ما مورد تجاوز صدام سرسپرده واقع شده ایم و عمده نیروهای رزمنده ما درگیر جنگ هستند باز معتقدیم که نباید به آمریکا فرصت عمل بدهیم آمریکا خیال می کند که با تحمیل جنگ بر جمهوری اسلامی ایران مانع دفاع رزمندگان مسلمان ما از برادران مسلمان فلسطینی خواهد شد و من اکنون به طور صریح و قاطع پیشنهاد می کنم که ما برای مقابله با هجوم آمریکا در منطقه و پیش گیری از وقوع یک فاجعه جدید می توانیم یک حرکت مشترک را آغاز کنیم و در این رابطه الجزایر باید جبهه پایداری را فعال کند و ما نیز هر چه لازم باشد کمک خواهیم کرد تا نگذاریم فلسطینی ها به سازش کشانده شوند و دنیای عرب به دنبال عربستان سعودی که در عامل بودنش تردیدی نداریم برود .

هاشمی همچنین به موضع اخیر سعودی در اوپک مبنی بر درخواست تولید 8 میلیون بشکه نفت برای عربستان 7 میلیون نفری و یک میلیون بشکه نفت برای ایران 40 میلیون نفری اشاره کرد و گفت : چرا عربستان باید در اوپک چنین موضعی بگیرد و الجزایر ساکت باشد ، عربستان نمی داند با پول هایش چه بکند پس او به منظور تضعیف اوپک این ادعا را می کند . (6)

آیت الله خامنه ای : کنفرانس غیر متعهدها همواره بایستی غیر متعهد بماند

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان در دیدار با وزیر خارجه الجزایر گفتند : کنفرانس غیر متعهدها و جنبش عدم تعهد همواره بایستی غیر متعهد بمانند .

ایشان به خطر نفوذ آمریکا و اسرائیل در منطقه اشاره کرده و ضمن تاکید بر لزوم اتحاد سیاسی واقعی دولت های مترقی منطقه در برابر فشار های آمریکا و اسرائیل گفتند : این اتحاد مانع از آن می شود که آمریکا و اسرائیل بتوانند دولت های مترقی منطقه را از مشی و روشی که در پیش دارند منحرف کنند . ما فکر می کنیم کشورهای مترقی منطقه بایستی در مورد نفوذ آمریکا اقدامات اساسی انجام دهند . (7)

آیت الله منتظری : چه کسی گفته است که سرنوشت مسلمانان به دست شوروی و آمریکا باشد؟!

آیت الله منتظری در دیدار با میهمانان خارجی شرکت کننده در کنگره جهانی ائمه جمعه و جماعات در تهران گفت : کسانی که نفهمیده انقلاب اسلامی ما را تکفیر می کنند آن ها رسول اکرم و خلفای اسلام را تکفیر می کنند .

وی با اشاره به توطئه های ابرجهانخواران شرق و غرب علیه انقلاب اسلامی گفت : ما از توطئه های دشمنان اسلام ناراحت نمی شویم بلکه همه ناراحتی ما از سران مرتجع حکومت هایی است که خود را منتسب به اسلام می دانند و به جای حمایت از جمهوری اسلامی ایران با ابرقدرت ها هماهنگ شده و علیه آن توطئه می کنند .

وی در ادامه با اشاره به جنگ ایران و عراق گفت : اگر صدام و حکومت بعث عراق دست از سر ملت مسلمان این کشور بردارد و برادران و خواهران مسلمان ما در عراق را در انتخاب حکومت اسلامی خود آزاد بگذارد ، ما خسارت جنگ را که نمی خواهیم هیچ بلکه به آن ها کمک هم خواهیم کرد زیرا برای ما اسلام مطرح است نه چیز دیگر .

آیت الله منتطری همچنین گفت : چه کسی گفته است که سرنوشت یک میلیارد مسلمان را باید افرادی چون روسای جمهور و رهبران آمریکا و شوروی در اختیار داشته باشند .(8)

معاملات اسلامی در بانک ملی ایران به اجرا در آمد

کیایی مدیرعامل بانک ملی ایران در سمینار انجمن های اسلامی بانک ملی سراسر کشور اعلام کرد : معاملات اسلامی مشارکت ، مضاربه و جعاله در بانک ملی ایران به مرحله اجرا در آمد. وی ادامه داد : با به اجرا در آمدن این برنامه ، معاملات اسلامی با عقود اسلامی انجام خواهد شد.(9)

معاون صدام برای دریافت سلاح و پول به فرانسه رفت

طارق عزیز معاون نخست وزیر عراق دوشنبه شب برای یک دیدار پنج روزه از فرانسه و ملاقات با مقامات این کشور و دریافت اعتبار برای خریدهای نظامی از این کشور وارد پاریس شد .

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس منابع موثق خاطرنشان کردند که طارق عزیز در این سفر سعی خواهد کرد تا برای خرید جنگ افزار از فرانسه اعتبار مالی دریافت کند زیرا عراق در حال حاضر با مشکلات مالی بسیار جدی روبرو است که کمک کشورهای عربی از جمله عربستان و کویت قادر به جبران آن نیست .

عراق در سال گذشته میلادی بالغ بر 13 میلیارد فرانک اسلحه به فرانسه و دیگر متحدانش سفارش داده است و این مقدار اندکی کمتر از سال قبل بود . گفتنی است که ظرف دو سال گذشته این پنجمین دیدار طارق عزیز از فرانسه و گفت و گوی وی با سوسیالیست های فرانسه است . .

دو ماه قبل فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه هنگام دیدار از مصر و ملاقات با حسنی مبارک رسما اعلام کرد « ما نمی خواهیم عراق در این جنگ شکست بخورد » در همان برهه طارق عزیز اعلام کرد که رژیم عراق یک قرارداد دو میلیارد دلاری با یکی از کارخانه های اسلحه سازی فرانسوی امضا کرده است . (10)

ابوجهاد : بین سوریه و فلسطینی ها بر سر مسائل تاکتیکی اختلاف نظر وجود دارد

خلیل الوزیر معروف به ابوجهاد معاون سرفرماندهی شاخه نظامی فتح اعتراف کرد بین سوریه و فلسطینی ها در مورد برخی مسائل تاکتیکی اختلاف نظر وجود دارد . وی که سخنانش را آژانس وفا دیروز در دمشق منتشر می کرد افزود : این بدان معنی نیست که یک برخورد یا گسستگی بین سوریه و سازمان آزادیبخش فلسطین وجود دارد .

وی بدون ذکر نام کسانی که می خواهند بین سوریه و سازمان آزادیبخش فلسطین تخم نفاق بپاشند را محکوم کرد و گفت : در مورد خط مشی سیاسی سازمان آزادیبخش فلسطین اختلاف تعبیر و تحلیل بین سوری ها و فلسطینی ها وجود دارد . (11)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 14 دی 1361 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 14 دی 1361 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 14 دی 1361 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 14 دی 1361 ، صفحه 3

5-کیهان ، 14 دی 1361 ، صفحه 19

6- جمهوری اسلامی ، 14 دی 1361 ، صفحه 10

7- کیهان ، 14 دی 1361 ، صفحه 2

8- کیهان ، 14 دی 1361 ، صفحه 18

9- اطلاعات ، 14 دی 1361 ، صفحه 4

10- اطلاعات ، 14 دی 1361 ، صفحه 16

11- اطلاعات ، 14 دی 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها