أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۵۸۵۰۱
زمان انتشار: ۲۲:۵۱     ۱۷ دی ۱۳۹۴
کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، طرح «دشوار کردن رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران» را تصویب و برای رأی‌گیری دوباره به صحن اصلی مجلس ارجاع کرد.

به گزارش پایگاه 598، کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، طرح دشوار کردن رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تصویب و برای رأی‌گیری مجدد، به صحن اصلی مجلس ارجاع داد.

در صورتی که این طرح در مجلس و سپس در سنا تصویب شود، به شرط داشتن امضای «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، ابلاغ خواهد شد.

البته اوباما پیشتر تهدید کرده بود که این طرح را وتو خواهد کرد.

در ابتدای جلسه، «اد رویس» رئیس جمهوری‌خواه این کمیته، در سخنرانی خود برای توجیه اقدام علیه ایران، شلیک آزمایشی موشک بالستیک عماد، شلیک راکت در نزدیکی ناو هواپیمابر یواس‌اس‌ترومن در خلیج‌فارس، آتش زدن سفارت عربستان و دیر حاضر شدن مقامات مسئول در محل سفارت را به عنوان ادامه رفتارهای نامناسب ایران برشمرد.

مورد اول یعنی شلیک آزمایشی موشک بالستیک، بر اساس مواضع مقامات کشورمان، حق غیرقابل انکار این کشور برای تقویت توان دفاعی خود در منطقه‌ای مانند خاورمیانه است.

شلیک راکت در 1000 متری یک ناو آمریکایی هم ادعایی است که آمریکایی‌ها مطرح کردند ولی نیروی دریای سپاه آن را رد کرد.

حمله به سفارت هم موردی است که مقامات ارشد کشورمان بر لزوم برخورد با مسئولان آن تأکید کرده‌اند.

رویس در ادامه به لزوم اعمال تحریم علیه ایران برای جلوگیری از اقدامات فرامرزی این کشور پرداخت و گفت: «... مثلاً سلیمانی که مسئول ترورهای خارج از ایران است.»

منظور این نماینده آمریکایی، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در داخل ایران و حتی بین کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی در خارج، به سبب حضور در میادین نبرد با داعش در عراق و سوریه، مشهور است.

اد رویس که اصرار داشت آمریکا توافق هسته‌ای را اجرا خواهد کرد، ولی این اجرا باید مناسب و موثر باشد، به دو موسسه مالی ایرانی که منتظر رفع تحریم‌ها هستند، یعنی بانک‌های ملی و سپه اشاره کرد و پابرجا ماندن تحریم‌های این دو بانک را خواستار شد.

رویس بانک ملی ایران را به علت تأمین منابع مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بانک سپه را به دلیل تأمین منابع مالی طرح های موشکی ایران، مستحق بهره‌مند شدن از تخفیف تحریم‌ها بر مبنای برجام ندانست.

جمهوری‌خواه «تد پو» سخنگوی بعدی این نشست بود.

پو گفت: «این توافق (توافق هسته‌ای) توافقی بد بود و شرایط در سایه این توافق، در حال بدتر شدن است.»

وی افزود: «وزارت خزانه‌داری می‌خواست به خاطر شلیک آزمایشی موشک بالستیک، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند، ولی وزارت خارجه مانع شد؛ کنگره باید به خاطر امنیت ملی موضع‌گیری کند.»

در ادامه نوبت به دموکرات‌ها رسید؛ دموکرات‌هایی که از عدم مشاوره با آنها در تهیه مفاد این طرح، ناراضی بودند و البته در برخی موارد، موضع سخت‌تری نسبت به جمهوری‌خواهان در خصوص تشدید تحریم‌های ایران داشتند.

«برَد شِرمن» اواین دموکرات بود که شروع به سخنرانی کرد. وی ابتدا از نمایندگان خواست میزان اثربخشی و کارایی تحریم‌های قبلی ایران را بررسی کنند.

وی اعتراضی هم به طرح در حال بررسی داشت؛ شرمن گفت: «در طرح کنونی، تنها حدود 400 موسسه ایرانی مدنظر قرار گرفته و اینها همان موسساتی‌اند که نامشان در برجام آمده؛ این در حالی است که 300 موسسه دیگر بایست نامشان در این میان قرار بگیرد.»

منظور برد شرمن این است که باید برداشته شدن تحریم 700 موسسه ایرانی به تأیید کنگره منوط شود.

این نماینده مُسِن آمریکایی، حقیقت تلخی را درباره برجام یادآور شد و گفت: «ایران ذخائر اورانیوم خود را به خارج ارسال کرده و الان بخش خوب توافق برای ما اجرا شده؛ اگر الان ماکیاولی اینجا بود، می گفت که حالا وقت بیرون آمدن از توافق است البته من فکر نمی‌کنم این راهی باشد که آمریکا در پیش بگیرد.»

شرمن افزود: «در طی مذاکرات، مسائلی مانند حقوق‌بشر و مسئله موشکی را مطرح نکردیم زیرا می‌خواستیم از مسیر دیگری به این اهداف برسیم.»

این طرح چه می‌گوید؟

هدف از طرحی که امروز بررسی شد، «تقویت نظارت کنگره بر تحریم‌های دولت علیه تأمین‌کنندگان مشخص تروریسم ایران و دیگر مقاصد» اعلام شده است.

این طرح را «استیو راسل» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به کنگره امور خارجی ارائه کرده و 55 عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز از آن حمایت می‌کنند.

در معرفی‌نامه طرح آمده است: «این طرح رئیس‌جمهور را از خارج کردن نام برخی موسسات مالی خارجی از جمله یک موسسه ایرانی، از لیست افراد تحریمی و افراد مسدود شده در فهرست کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری منع می‌کند، تا زمانی که وی دو گواهی را به کنگره ارائه دهد.»

بر این اساس رئیس‌جمهور اولا باید تائید کند که موسسه مد نظر به صورت «دانسته» درگیر «مبادله یا معامله مالی قابل توجه یا خدمات مالی قابل توجه» با سپاه پاسداران، موسسات وابسته به آن یا افراد تحریمی نشده است.

ثانیاً رئیس‌جمهور باید تائید کند که این موسسه «دیگر به صورت دانسته درگیر مبادلات مالی فریبکارانه یا دیگر فعالیت‌های مشابه»، نیست.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین متعهد می‌شود که افراد تحریم‌شده را از فهرست خارج نکند، مگر اینکه برای کنگره تائید کند که وی به صورت دانسته،‌ «به یک سازمان تروریستی یا در حمایت از تروریسم، کمک مالی، مادی و تکنولوژیکی» نکرده و ثانیا به صورت دانسته «در فعالیت‌ها یا مبادلات قابل توجه که به صورت مادی به برنامه تسلیحات کشتار جمعی ایران یا ابزارهای آن دخیل نبوده است.»

این طرح همچنین رئیس‌جمهور را ملزم می‌کند که ایران را از فهرست مناطقی که احتمال پولشویی در آن‌ها وجود دارد، خارج نکند، مگر اینکه تائید کند که ایران دیگر در «حمایت از تروریسم، پیگیری تسلیحات کشتار جمعی یا هرگونه فعالیت غیرقانونی و فعالیت‌های مالی فریبکارانه» دخیل نیست.

طرح ارائه شده به مجلس نمایندگان قانون تحریم‌های ایران، حسابرسی و محروم‌سازی (CISADA) را به نحوی متمم می‌کند که موسسات خارجی را که حمایت تهران از حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مشابه را تسهیل کرده‌اند، از افتتاح حساب در آمریکا منع شوند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها