کد خبر: ۳۵۹۶۱۶
زمان انتشار: ۲۰:۰۸     ۲۵ دی ۱۳۹۴
بزرگ‌ترین کارگاه صورتگری جهان؛
بزرگ‌ترین کارگاه صورتگری جهان با طراحی چهره 464 نفر از جانباختگان فاجعه منا و 11 تن از جانباختگان حادثه سقوط جرثقیل در مکه و همچنین بزرگداشت مقام شامخ شهید آیت‌الله باقرالنمر برگزار شد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، صبح امروز بزرگترین کارگاه صورتگری جهان با طراحی چهره 464 نفر از جانباختگان فاجعه منا و 11 تن از جانباختگان حادثه سقوط جرثقیل در مکه و همچنین بزرگداشت مقام شامخ شهید آیت‌الله باقرالنمر در حد فاصل میدان امام حسین (ع) تا میدان شهدا برگزار شد.

این مراسم که به همت شهرداری تهران و با همکاری خبرگزاری فارس و  صدا و سیما برگزار شد، 464 هنرمند نقاش در دو تکنیک آبرنگ و سیاه‌قلم چهره جانباختگان فاجعه منا را به تصویر کشیدند.

این کارگاه از ساعت 10 صبح و پس از تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی و غبارروبی مزار شهدای گمنام در میدان امام حسین (ع)، کار خود را آغاز کرد و اتفاق ویژه‌ای که در این کارگاه افتاد ساخت سردیس شهید آیت‌الله باقرالنمر بود که استاد قشقایی طراحی و ساخت آن را بر عهده داشت.

نکته جالب دیگری که در این مراسم به آن اشاره شد رونمایی از تمبر یادگاری و یادبود مراسم «پرواز 464» بود.

در ورودی کارگاه عوامل اجرایی مشغول توزیع لوازم نقاشی همچون سه‌پایه، رنگ، بوم، کاردک نقاشی و ابزار دیگر در بین هنرمندان بودند و در گوشه‌ای دیگر تصویرگران با معرفی خود، تصویر یکی از شهدای فاجعه منا را برای نقاشی انتخاب می‌کردند که قرار شد پس از پایان کار این آثار نقاشی به خانواده جانباختگان منا تقدیم شود.

مینا همتی یکی از تصویرگرانی بود که تصویر مرحوم علی حاجی‌پور را نقاشی می‌کرد، وی در خصوص هدف خود از حضور در این کارگاه گفت: من یک تکلیف را بر گردن خود احساس می‌کردم که باید آن را انجام می‌دادم .

این تصویرگر افزود: حادثه‌ای که برای زائران خانه خدا در منا اتفاق افتاد، سوگ عظیمی بود اما مهم این است که آنها در اوج بی‌گناهی به شهادت رسیدند و اگر ما می‌خواهیم یاد و خاطره آنها را زنده نگه داریم باید به فراخور توانایی خود پرچمدار این راه باشیم.

محبوبه یوسفی‌یکتا تصویرگر دیگری بود که چهره مرحوم محمدابراهیم دهنوی را نقاشی می‌کرد. این تصویرگر هم در خصوص هدف حضور خود در این کارگاه گفت: تلاش می‌کنم تا با این کار یاد و خاطره شهدای فاجعه منا را زنده نگه دارم و خانواده‌های آنها بدانند که ما به یادشان هستیم؛ اتفاقی که برای آنها افتاد دردناک بود و وقتی من خودم را به جای آنها می‌‌گذارم توانم را از دست می‌دهم.

بهروز رسولی مرد 60 ساله‌ای است که به گفته خودش 40 سال است روی بوم نقاشی می‌کند. این تصویرگر که چهره مرحوم حسن فهیمی را نقاشی می‌کرد در خصوص هدف حضور خود در این کارگاه گفت:‌ هدف من همراهی با همه هنرمندان برای همدردی با خانواده جانباختگان فاجعه منا بود. جای این افراد در بهشت است اما از خدا می‌خواهم به خانواده‌هایشان صبر دهد.

گوشه‌ای از کارگاه مردی روی شیشه کار حکاکی را انجام می‌داد و نقش «لبیک‌، اللهم لک لبیک» را به تصویر می‌کشید. این هنرمند هدف خود را قدردانی از خانواده جانباختگان فاجعه منا بیان کرد.

در گوشه دیگر از کارگاه دختر معلولی با پا مشغول به تصویر کشیدن چهره مرحوم غلامرضا محمودی از جانباختگان فاجعه منا بود، این دختر کاشانی که 26 بهار از زندگی خود را گذرانده است چندان توان صحبت نداشت اما تشویق حاضرین در مراسم، فاطمه معلول را به شدت بر سر ذوق آورده بود.

یکی از بخش‌هایی که توجه همه را به خود جلب کرده بود، جایگاه استاد قشقایی بود کسی که ساخت سردیس شهید آیت‌الله باقر النمر را بر عهده گرفته بود سردیسی که قرار بود پس از پایان کار با صلاحدید مسئولین در یکی از میدان‌های شهر نصب شود.

تصویر مرحوم رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان به دست مهدی رعیتی دانشجوی هنر به تصویر کشیده شد. رعیتی هدف خود از حضور در این کارگاه را مبارزه با تروریسم عنوان کرد و گفت:‌پیشنهاد خودم بود که عکس مرحوم رکن‌آبادی را آن هم در ابعاد یک در یک و نیم به تصویر بکشم و قطعاً برگزاری این کارگاه تو دهنی محکمی به عربستان است تا بداند ما پشت شهیدان خود را خالی نمی‌کنیم.

نباید بگذاریم حادثه منا فراموش شود/ ایران در دفاع از حقوق شهروندان با جدیت ایستادگی کرده است

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر در حاشیه بازدید از کارگاه تصویرگری جانباختگان فاجعه منا گفت: کارهایی که در نمایشگاه امروز دیدیم بسیار فاخر بود و نشان می‌دهد که هنرمندان در این کارگاه از درجه بالای هنر و ابتکار برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران ابتکار خوبی را به خرج داده است، گفت:‌ امیدوارم این رخداد در گینس هم به ثبت برسد؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند نباید بگذاریم حادثه منا نباید فراموش شود و یکی از کارها برای جلوگیری از این اتفاق اینگونه برنامه‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر با تأکید بر اینکه این نقاشی‌ها حرف‌های گفتنی بسیاری را برای دنیا دارد، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های خوب مردم ایران این است که در قبال حوادث رخ داده، احساس مسئولیت می‌کنند ما در عربستان و در ایام حج هیچگاه با چنین حوادثی مواجه نبودیم؛ گاهی ممکن بود در جمرات اتفاقی بیفتد اما در مسیر جمرات چنین حادثه‌ای تاکنون رخ نداده بود.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با بیان اینکه باید نسبت به این موضوع احساس مسئولیت داشته باشیم، گفت: کشورهای غربی باید بدانند ایران هرگز زیر بار ظلم و ستم نمی‌رود و کشور ما در دفاع از حقوق شهروندان با جدیت ایستادگی کرده است، موضوع فاجعه منا موضوعی بود که حتی مقام معظم رهبری هم در مورد آن به صورت تهدید صحبت کرد بنابراین همه می‌دانیم که چقدر اتفاق رخ‌داده، حساس بود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که مسائل حقوقی را دنبال می‌کنیم، ما دیگر در فاجعه منا مفقود نداریم ضمن اینکه دو شب گذشته نیز 16 پیکر مطهر شهیدان فاجعه منا به کشور بازگشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر با بیان اینکه ما در حال نهایی کردن مستندات هستیم، گفت: وزارت خارجه مسئول اصلی پیگیری این حادثه است اما نمایندگی ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و دادستان کل کشور نیز پیگیر موضوع هستند و تمام شکایاتی که از سوی خانواده جان‌باختگان حادثه منا صورت گرفته به طور جدی دنبال می‌شود.

طرح «پرواز 464» در راستای بزرگداشت جانباختگان منا اجرا شد

سعید حقانی رئیس شورای سیاست‌گذاری انجمن شهدای فاجعه منا در حاشیه برگزاری بزرگترین کارگاه صورتگری جهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: پس از اتفاق حادثه منا و سقوط جرثقیل در مکه، مردم جهان اسلام به شدت متأثر شدند و شاید در روزهای ابتدایی فرصتی نبود که از نگاه‌های مختلف به این فاجعه پرداخته شود.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید فاجعه منا فراموش شود، گفت: تقریبا پس از گذشت 4 ماه از این حادثه، تلاش شد تا از نگاه‌های مختلف به موضوع حادثه منا توجه شود،‌ و در این مسیر تلاش کردیم با استفاده از ابزارهای فرهنگی و اجتماعی، اقدامات مناسبی را انحام دهیم.

حقانی تصریح کرد: دو ماه پیش شهرداری تهران با هماهنگی خبرگزاری فارس، سازمان بسیج حقوقدانان، انجمن مهاجران مکه و صدا و سیما اقدام هنری خود را آغاز کرد و بیش از 500 هنرمند نقاش و صورتگر در فراخوانی که اعلام شده بود، ثبت‌نام کردند.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شد تا در حد فاصل میدان امام حسین(ع)، تا میدان شهدا این کارگاه برگزار شود.

وی در پایان گفت: ما پیگیر حقوق خانواده شهدای فاجعه منا هستیم اما تا کنون پاسخی از آل‌سعود دریافت نکرده‌ایم.

اهدای تصاویر چهره جانباختگان منا به خانواده‌های آنان/ کارگاه صورتگری 464 در گینس ثبت‌ می‌شود

علیرضا فاطمیان‌پور مدیر فرهنگی هنری منطقه 12 تهران و رئیس فرهنگسرای شهر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در خصوص این مراسم گفت: پس از فاجعه منا، بخش‌های مختلفی به دنبال این بودند که بر اساس مأموریت مقام معظم رهبری مبنی بر فراموش نشدن این حادثه، مراسم متعددی را برای بزرگداشت جانباختگان فاجعه منا برگزار کنند.

وی افزود: از آنجایی که جنس کار ما فرهنگی بود دنبال برگزاری این حرکت بزرگ بودیم به همین جهت فراخوانی را در رسانه‌ها منتشر کردیم با این عنوان که 464 هنرمند را به تعداد جانباختگان فاجعه منا برای شرکت در این مراسم می‌خواهیم.

وی با بیان اینکه هنرمندان از ساعت 7 صبح امروز در میدان امام حسین حاضر شدند، گفت: از ساعت 10 صبح مراسم رسماً  آغاز شد و هر هنرمندی چهره یکی از جانباختگان فاجعه منا را به تصویر کشید که قرار است به خانواده آنها هدیه داده شود.

وی با تأکید بر اینکه تلاش داریم با ثبت مستندات، برگزاری این کارگاه را در گینس به ثبت جهانی برسانیم، گفت: با مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران سردیس شهید باقر النمر آماده شده که با صلاحدید دوستان قرار است در یکی از میادین تهران گذاشته شود.

وی تأکید کرد: تصاویری که هنرمندان کشیده‌اند در دو تکنیک آبرنگ و سیاه‌قلم است؛ یکی از برنامه‌های ویژه ما در این مراسم رونمایی از تمبر یادبود پرواز 464 است.

فاجعه منا فراموش نشده است

فرشته روح‌‌افزا همسر یکی از جانباختگان فاجعه منا و مدیرعامل انجمن جانباختگان حادثه منا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس اظهار داشت: برگزاری کارگاه صورتگری 464 نشان می‌دهد که دستگاه‌های کشور به دنبال زنده نگه داشتن یاد شهدای فاجعه منا هستند و این نشان می‌دهد که فاجعه منا فراموش نشده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری چنین مراسمی اثری مثبت روی خانواده جانباختگان دارد و چهره شهر را زیبا می‌کند، گفت: برای زنده نگه داشتن یاد شهدا و جانباختگان فاجعه منا نباید از هیچ کاری دریغ کنیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به شکایات خانواده جانباختگان گفت: ما هنوز با کمیته حقیقت‌یاب جلسه‌ای نداشته‌ایم، پس از شهادت شیخ نمر تعاملات بین ایران و عربستان تیره شد و همین امر شاید رسیدگی به وضعیت جانباختگان را با تأخیر مواجه کند.

روح‌افزا تصریح کرد: خوشبختانه پیکر همه شهدا به ایران آمده و ما دیگر مشکلی از این بابت نداریم اما این را به خوبی می‌دانیم که با دولت عربستان به نتیجه خاصی نمی‌رسیم ضمن اینکه دستگاه‌های حقوق بشری نیز نمی‌توانند کاری کنند.

* امیدی به سازمان‌های بین‌المللی برای احقاق حقوق جان‌باختگان حج تمتع 94 نداریم/ ابرقدرت‌ها فقط سرمایه‌داران را «بشر» می‌پندارند

سردار محمدرضا نقدی در مراسم اختتامیه کارگاه و نمایشگاه صورتگری جان‌باختگان فاجعه منا و سقوط جرثقیل در حج تمتع 94 که در میدان امام حسین(ع) تهران برگزار شد، ضمن تشکر از حضور خانواده معظم شهدا، هنرمندان و انجمن حمایت از حقوق جان‌باختگان فاجعه منا، گفت: این حرکت پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر فراموش نشدن فاجعه منا برگزار شد و برگزاری این نمایشگاه فریاد اعتراض‌آمیز هنرمندان علیه خفقان حاکم بر دنیاست.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: 35 سال پیش زنان و مردان در همین خیابان 17 شهریور علیه خفقان شاه فریاد زدند و جواب آنان، گلوله بود، ولی به آزادی رسیدند و امیدواریم این حرکت اعتراض‌آمیز هنرمندان نیز به آزادی بینجامد و شاهد رهایی دنیا از دست جنایتکاران باشیم.

وی افزود: ما به سازمان‌های بین‌المللی که خودشان شریک این جنایات هستند امیدی نداریم و به خدمت امام زمان(عج) عرضه می‌داریم «امام زمان(عج) تو شاهد باش که این ملت برای اعتلای کلمه الله و آرزوی ظهور شما قیام کردند و به میدان آمدند. شما دعا کنید خدا در ظهور شما تعجیل فرماید».

سردار نقدی در ادامه تصریح کرد: دنیای کنونی، دنیای سیاه و خفقانی است و باید آزادی و حقیقت‌خواهی را مانند شهدای 17 شهریور فریاد کرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه ابرقدرت‌ها مؤسساتی را به نام حقوق بشر درست کردند و هیچ‌کس به جز افراد سرمایه دار را بشر حساب نمی‌کنند، گفت:‌ آنهایی که 11 سپتامبر را مبدأ تاریخ کرده‌اند و قربانیان این حادثه که جزو سرمایه‌داران بودند و البته قربانی تروریستی نامیده شده‌اند که خودشان آن را ساخته بودند تا ابد این موضوع را فریاد می‌زنند، اما از دنیا رفتن 7 هزار حاجی در لباس احرام و یا شهادت پسران شیخ زکزاکی را نمی‌بینند و هیچ موضعی در خصوص آن نمی‌گیرند.

سردار محمدرضا نقدی همچنین در حاشیه بازدید از کارگاه صورتگری جانباختگان فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل در حج تمتع سال 94، با بیان اینکه در این کارگاه و نمایشگاه، همه قشرها حضور پیدا کرده‌اند، گفت: شهید پلی است که دل‌های مردم را به هم پیوند می‌دهد و در این جا هیچکس با هم تفاوت ندارند و مجذوب جاذبه شهدا شده‌اند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: این شهدایی که با اخلاص و با پاکی در منا و در حال احرام شهید شدند بسیار با توفیق بودند و درد از دست دادن آنها بسیار درد عمیق و حادثه بسیار تلخی بود که هیچ زمان از یادها نخواهد رفت.

وی افزود: این جنایات منصوب به آل‌سعود است اما باید دید که این آل را چه کسانی بر سر کار آورده‌اند. از زمانی که آل‌سعود و دست‌نشانده‌های استکبار در منطقه حضور یافتند شاهد جنایات متعددی از سوی آل‌سعود بوده‌ایم.

وی با اشاره به تلاش هنرمندان برای ساخت سردیس شهید شیخ آیت‌الله نمر گفت: این سردیس با جهاد 24 ساعته هنرمندان به پایان رسید و این آثار، فریاد هنرمندان برای آزادی و برای مقابله با ظلم است.

سردار نقدی ادامه داد: زمانی در همین میدان شهدا فریادهای آزادی‌خواهانه سر داده شد که به آزادی رسید و امیدواریم فریاد این هنرمندان نیز به آزادی ختم شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به حضور مستشاری رزمندگان ایران در کنار رزمندگان سوریه و عراق گفت: این حرکت اوج فداکاری ملت ما را می‌رساند و رزمندگان ما در آنجا وظیفه انتقال تجربیات 8 سال دفاع مقدس را دارند و ارتش سوریه و ارتش عراق آنقدر جوان پای کار دارد که نیازی به جنگیدن رزمندگان ما وجود ندارد اما اگر نیاز باشد و اعلام کنیم مطمئن باشید برای اعزام رزمندگان به جبهه دفاع از حق اتوبوس کم می‌آید ولی فعلاً این نیاز احساس نشده است.

* رونمایی از تمبر یادبود جابباختگان حج تمتع 94

در پایان مراسم، از تمبر یادبود جانباختگان حج تمتع 94، با حضور سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، سیدعلی رضا فاطمیان‌پور رئیس فرهنگسرای شهر و فاطمه روح‌افزا مدیرعامل انجمن جانباختگان حادثه منا رونمایی شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها