کد خبر: ۳۶۶۷۰۳
زمان انتشار: ۰۰:۴۳     ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
هر چند نمی توان تسلط آل سعود بر برخی حکومت های عربی را منکر شد، اما دست و پا زدن ریاض برای به دست آوردن « اجماع عربی» علیه حزب الله لبنان ناکام مانده و به درهای بسته خورد.
به گزارش پایگاه 598، تسنیم به نقل از الاخبار نوشت: هر چند نمی توان تسلط آل سعود بر برخی حکومت های عربی را منکر شده  و نادیده گرفت، اما دست و پا زدن ریاض برای به دست آوردن « اجماع عربی» علیه حزب الله لبنان و توصیف آن به عنوان یک سازمان تروریستی، ناکام مانده و به درهای بسته خورد.

در همین ارتباط علاوه بر مخالفت شدید بسیاری از ملت های عربی با توصیف حزب الله لبنان به عنوان « سازمان تروریستی» این مخالفت در مواضع رسمی و بیانیه پایانی نشست وزیران کشور عرب در تونس نیز نمود یافت.

گدایی کردن ریاض برای تایید دشمنی علیه حزب الله

جالب اینکه صحنه سیاسی لبنان و منطقه کاملا آن طور که عربستان می خواهد، پیش نمی رود به این معنی که  آل سعود چند روز پیش ابتدا به اسم شورای همکاری خلیج فارس بیانیه ای صادر کرده  و حزب الله را « سازمانی ترویستی» قلمداد کرد و سپس به شورای وزیران کشور عرب متوسل شد تا شاید با ایجاد « اجماع عرب» ، ادعای « تروریستی » خواندن حزب الله را قوت ببخشد.

سابقه ناکامی‌های سعودی‌ها

باید در نظر داشت که این نخستین بار نیست که سعودی ها در ایجاد اجماع عربی شکست را تجربه می کنند زیرا محمد بن سلمان جانشین ولی عهد سعودی در نیمه های ماه دسامبر گذشته از تشکیل « ائتلاف اسلامی» برای مبارزه با تروریسم خبر داد اما این ائتلاف در پی اعلام بی اطلاعی کشورهای بزرگ اسلامی از تشکیل آن به سرعت فروپاشید.

مواضع سعودی علیه حزب الله صدای دوست و دشمن را درآورد

اکنون روشن شده است که « اجماع» در تونس هم تنها  « اجماع آل سعود و همپیمانانش» بود و حتی تونس که میزبان نشست وزیران کشور عرب بود، اعلام کرد بیانیه ای که در آن حزب الله سازمانی تروریستی معرفی شده است، بیانگر سیاست های این کشور نیست.

همچنین الجزایر از تایید این بیانیه خودداری کرد و عراق نیز مخالفت خود را با آن اعلام داشت.

در این میان یک منبع در وزارت خارجه مصر با بیان اینکه قاهره روابط خود با حزب الله را هرگز قطع نخواهد کرد، موافقت مصر با بیانیه وزارت کشور عرب را برای خریدن رای سعودی در انتخابات آینده تعیین دبیرکل اتحادیه عرب برشمرد.

همچنین روسیه مخالفت خود را با توصیف حزب الله به عنوان یک حزب تروریستی اعلام کرد.

در لبنان همه همپیمانان حزب الله با این بیانیه که به درخواست سعودی صادر شد، مخالفت کردند آن هم در حالی که این موضع می تواند موجب بروز مشکلاتی برای موقعیت برخی از آنان شود.

در همین ارتباط جنبش أمل که نبیه بری رئیس مجلس لبنان رئیس آن است، با صدور بیانیه توصیف مقاومت به عنوان تروریسم را محکوم کرد.

هواداران لبنانی عربستان هم از اقدامات ریاض سردرگم شده‌اند

فرنجیه: حزب الله  مایه سربلندی عرب‌ها و لبنان است

«سلیمان فرنجیه» رئیس جریان «المرده» هم که گفته می شود نامزدی است که سعودی ها با آن موافقت کرده اند در برابر بیانیه سعودی موضع شدیدی ا تخاذ کرده و گفت: حزب الله  مایه سربلندی عرب‌ها و لبنان است و متاسفیم که آن را اینگونه هدف قرار دهیم به گونه ای که فقط برای تنها دشمنان یعنی اسرائیل رضایت بخش باشد.

حتی برخی از همپیمانان آل سعود در لبنان که قبلا در مقابل هجمه های آن علیه حزب الله سکوت کرده بودند، با تروریستی خواندن حزب الله مخالفت کردند.

«محمد الغبان» وزیر کشور عراق گفته است که در جلسه وزیران کشور عرب در تونس برخلاف معمول، ناگهان بیانیه پایانی را توزیع کردند آن هم در حالی که هیچ کس از قبل در جریان آن قرار نگرفته و در کمیته های مقدماتی نیز بررسی نشده بود در نتیجه در اعتراض به این اقدام ، جلسه را ترک کرد.

نکته قابل ملاحظه اینکه احزاب و گروههای سیاسی عراق در محکومیت توصیف حزب الله به عنوان یک گروه تروریسیتی بیانیه صادر کردند و اگر مواضع عراق در این خصوص را طبیعی بدانیم و در نظر داشته باشیم که حزب الله در مبارزه با تروریست های داعش شریک نیروهای عراقی و نیروهای «الحشد الشعبی» به شمار می آید اما برخی موضع گیری های دیگر قابل ملاحظه بوده و به مثابه فروریختن اجماع آل سعود علیه حزب الله است.

الجزایر در صف اول محکوم کردن سعودی

یکی از این موضع گیری ها از سوی الجزایر است به این معنی که «رمطان لعمامرة» وزیر خارجه این کشور با اعلام برائت کشورش از بیانیه وزایران کشور در نشست تونس یادآور شد که حزب الله جنبش سیاسی نظامی است که عضو موثر در صحنه سیاست داخلی لبنان به شمار می آید.

وی احترام به قانون اساسی لبنان و ترتیبی را که اصول همزییستی در این کشور بر اساس آن بنا شده است، خواستار شد.

اما موضع دیگر نیز از سوی تونس در دو سطح رسمی و مردمی بروز یافت به این معنی که «خمیس الجهیناوی» وزیر خارجه این کشور توصیف حزب الله به عنوان یک سازمان تروریسی را موضع تونس ندانست.

در سطح مردمی نیز سندیکای کارگران تونس و سندیکای وکلای این کشور با تروریستی برشمردن حزب الله مخالفت کردند.

سندیکای کارگران تاکید کرد که حزب الله نماد مقاومت ملی است و تروریستی خواندن آن در چارچوب حمله ای جا دارد که برخی نیروهای خارجی و عربی هدایت آن را به دست گرفته و رهبری می کنند و هدف آنها تجزیه و نابودی جهان عرب و خدمت به منافع کشورهای مرتجع عرب و صهیونیست ها است.

حزب ملی گراهای دموکرات یکپارچه، حزب دموکراتیک اجتماعی، کنگره تونس برای حقوق اقتصادی واجتماعی، کمیته احترام به آزادی ها وحقوق بشر در تونس، انجمن بیداری برای دموکراسی و شهروندی، جبهه خلق، احزاب تشکیل دهنده منشور اتحاد نیروهای ملی و پیشرو هم با صدور بیانیه ها ضمن مخالفت خود با تروریستی خواندن حزب الله، این تصمیم شورای وزیران کشور عرب را  به مثابه « خنجر زدن از پشت به  مقاومت که رودرروی  تروریسم تکفیری و صهیونیستی ایستاده» خواندند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها