کد خبر: ۳۷۰۹۴۴
زمان انتشار: ۰۱:۰۵     ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
چند روزی است که اخباری مبنی بر مذاکره مخفیانه برای آزادی نمازی ها به گوش می‌رسد. به نظر می‌رسد پس از آزادی جیسون رضاییان، یکی از زیر مجموعه های باند نفوذ، اکنون نوبت به مهره های مهم دیگری رسیده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو، «اخباری درباره مذاکره آمریکایی‌ها با ایران برای مبادله "شیخ زاده" با "نمازی‌ها" به گوش می‌رسد» این پاسخ سخنگوی دستگاه قضا به خبرگزاری دانشجو بود. محسنی اژه ای به صورت رسمی تائید نکرد ولی تکذیب هم نکرد. چند روزی است که اخباری مبنی بر مذاکره مخفیانه برای آزادی نمازی ها به گوش می‌رسد. به نظر می‌رسد پس از آزادی جیسون رضاییان،  یکی از زیر مجموعه های باند نفوذ، اکنون نوبت به مهره های مهم دیگری رسیده است. حال این نمازی ها چه کسانی هستند که آمریکایی ها برای آزادی او سر و دست می‌شکنند.

 

سیامک فرزند باقر نمازی، استاندار اسبق خوزستان نفت‌خیز در دوره پهلوی است. او در 24 سالگی با مدرک «روابط بین‌الملل» دانشگاه تافتز آمریکا، به ایران بازگشت و به سرعت در دولت مشغول به کار شد! با استفاده از سابقه خانوادگی و توصیه برخی نفوذی‌ها به فرزند مقام عالی اجرایی وقت که جویای سهم خود از اقتصاد نفتی بود نزدیک شد و در 28 سالگی اولین و تنها شرکت دلالی وابسته به دولت را با نام «آتیه بهار» تاسیس کرد! شرکتی که به قول تجار غربی و شرقی، کلید ورود به بازار ایران محسوب می‌شد و با دریافت حق حساب «م - ه» و برخی مدیران آلوده دولتی، مسیر نفوذ سرمایه‌داری به ایران را باز کرد.

 

او در کنار اداره شرکت و ارتباط با اشخاصی همچون علی قزلباش( یکی از مدیران ارشد استات اویل) تریتا پارسی( بنیانگذار موسسه نایاک ) رضا مرعشی وبیژن خواجه پور(همسر پری نمازی و از فعالین فتنه) ریاست برنامه ریزی استراتژیک در هلال احمر نفت ایران برعهده داشت. قبل از پیوستن به هلال او مدیر کل گروه مشاوره انرژی منطقه ای در دبی بود. سیامک همچنین مدتی به‌عنوان کارشناس در بنیاد ملی به‌طور منظم به ‌عنوان یک مفسر در رسانه‌های بین‌المللی از جمله سی ان ان، بی بی سی، فایننشال تایمز، مجله فورچون، مجله فوربز، رویترز، نیویورک تایمز، زمان، واشنگتن پست ظاهر شد. فعالیت گسترده سیامک نمازی دریچه‌ای نیز به شرکت در دلالی‌های بزرگ نفتی دارد. سیامک علاوه بر فعالیت‌های فوق به‌عنوان مدیریت برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت «کرسنت پترولیوم» دبی منصوب شد. شرکتی که بعدها نام آن با یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد اقتصادی در کشور گره خورد.

 

 در سال 2006 و پس از ارجای پرونده اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل، یک سازمان آمریکائی به‌نام «شبکه 20/20» تصمیم گرفت تا برای کمک به سیاستمداران و افکار عمومی آمریکا وارد عمل شود. برای انجام درست  این پروژه قرار شد تا اعضای هیئت اعزامی قبل از سفر، ملاقات و دیدارهائی با صاحب نظران مسائل ایران داشته باشند. افرادی چون «گری سیک»، «ریچارد مورفی» و سیامک نمازی از جمله سخنرانان این نشست‌ها بودند. سیامک همواره نقش پل ارتباطی برخی عناصر بدنام در داخل کشور را با دولت آمریکا بازی کرده و رانت وی و خانواده‌اش زمینه‌ساز نفوذ نرم آمریکا در ایران بوده است.

 

نمازی علاوه بر فعالیت های فوق به عنوان یکی از پرنفوذ ترین اعضای شبکه «وای جی ال» در کشور محسوب می‌شود. تشکیلاتی که به بهانه هایی چون نشست های علمی و کارآفرینی تلاش می‌کند تا زمینه نفوذ بیشتر اعضای خود در کشور فراهم کند. خانواده نمازی در طول فعالیت دو دهه گذشته خود در مسیر تهران – واشنگتن راه نفوذ برخی شرکت‌های مغرض غربی به زیرساخت‌های صنعتی کشور را فراهم کرده‌اند.

 

در نهایت با دستگیری سیامک نمازی در 24اکتبر 2016 و باقر نمازی در 22فوریه‌ی 2016 سرشاخه های باند نفوذ و جاسوسی در ایران به دام افتادند. چند روزی است که زمزمه هایی مبنی بر مذاکره درباره آزادی و مبادله این جاسوسان شنیده‌ می‌شود. باتوجه به سابقه‌ی مبادله جیسون رضائیان و سر خم کردن در مقابل فشار های کدخدا در ایام برجام به پرونده جیسون نیز نیم نگاهی می‌اندازیم.


جیسون رضاییان شاه ماهی اطلاعاتی نفوذی در ایران و روزنامه نگار واشنگتن پست کسی که ادعا می‌کرد آنقدر به رئیس‌جمهور روحانی نزدیک بود که حتی طعم آدامس او را می‌دانست در جریان مذاکراتی در آستانه‌ی برجام تحت مصلحت و فشار آمریکایی ها آزاد شد. او به محض آزادی با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرده و پس از آن به دیدار رئیس جمهور اوباما رفت. این ملاقات ها و فشار ها حاکی از اهمیت اطلاعاتی بسیار جیسون رضائیان بود که با کم تدبیری عناصر مذاکره کننده با آمریکایی ها از دست رفت. قبل از آزادی نیز مقام های آمریکایی با گفتن جملاتی همچون تمام توانمان را بکار خواهیم بست و تا آزادی او آرام نخواهم گرفت اهمیت جیسون رضاییان برای مقامات آمریکایی نشان دادند.

 

حال که چندی است سرشاخه های نفوذ و جاسوسی در کشور بازداشت شده اند بار دیگر دیپلماسی مسیر دوم تحت فشار مقامات غربی به راه افتاده و علی رغم خط قرمز مذاکره با آمریکایی ها، شنیده ها حاکی از در جریان بودن مذاکرات بر سر مبادله نمازی ها است. بر اساس اخبار منتشر شده، بعد از شکست قمار امنیتی محمد باقر نمازی نوبت به دیپلماسی مسیر دوم رسیده و روند مذاکراتی که قبل از این در جریان بوده به کلی تغییر کرده است. این قمار امنیتی از این قرار است که وی ذیل عنوان پدر پیر محکوم امنیتی و سالخورده ای که قصد ملاقات و حمایت از فرزندش را دارد وارد ایران شد همچنین با همراهی خیل عظیمی از رسانه ها و مجامع بین المللی سعی در جهت دهی افکار عمومی داشت. اما با دستگیری او حال برگ مهمتری نسبت به سیامک در مقابل آمریکا برای مذاکره پیدا شد و همچنین فشار های مضاعف و عملیات های روانی بعد از دستگیری باقر نمازی مسیر مذاکرات را به جای دیگری برد. آمریکایی ها خیال می‌کردند می‌توانند با مذاکره مخفیانه با چند تن از مقامات دولتی نمازی ها را هم همانند جیسون آزاد کنند اما برخلاف این تصورات با دستگیری باقر نمازی این معادلات بهم خورد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها