کد خبر: ۳۷۲۷۶۹
زمان انتشار: ۱۴:۱۷     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

به گزارش پایگاه 598، وطن امروز نوشت:

2 ميليارد دلار يا به احتساب پول ملي، 7 هزار ميليارد تومان دارايي مردم ايران با يك حكم ديوان عالي آمريكا مصادره شد تا به 1300 آمريكايي داده شود! به خاطر اتهامي كه مربوط به 33 سال قبل است و هيچ سندي براي اثبات آن وجود ندارد! اما آمريكايي‌ها اين روزها را مساعد ديده‌اند براي غارت اموال ايران!  به گزارش «وطن امروز»، به‌رغم آنكه ديوان عالي آمريكا روز چهارشنبه مجوز دستبرد 2 ميليارد دلاري به حساب ايران در سيتي‌بانك نيويورك را صادر كرده است و پس از آن هم دولت و هم كنگره آمريكا رسما از اين اقدام حمايت كرده‌اند اما تنها واكنش دولت ايران به اين اقدام بي‌سابقه، يك بيانيه بوده است! دستبرد آمريكايي‌ها به 7 هزار ميليارد تومان دارايي ايران يك روز پس از آن صورت گرفت كه جواد ظريف به نيويورك رفته بود تا از جان كري بخواهد به تعهدات خود در برجام عمل كنند و دست از تهديد بانك‌هاي بزرگ دنيا براي عدم تجارت با ايران بردارند!  «درخواست» از آمريكا براي پايان بخشيدن به سنگ‌اندازي در مسير تعهدات برجام اما با دستبرد 2 ميليارد دلاري ديوان عالي اين كشور همراه شد تا وزير امور خارجه ايران در نيويورك با يك دزدي بزرگ مواجه شود! با اين حال اما دستبرد به 7 هزار ميليارد تومان دارايي مردم ايران- بيش از 2 ماه يارانه 80 ميليون نفر- گويا تاثيري در برنامه مذاكراتي جواد ظريف در نيويورك نداشت! او جمعه يك بار ديگر با جان كري ديدار و درباره چگونگي اجراي تعهدات آمريكا در برجام مذاكره كرد! و اين در حالي است كه بيش از 7 ماه از اجراي تعهدات ايران در برجام مي‌گذرد و اكنون ظريف به دنبال راضي كردن آمريكايي‌هاست تا آنها نيز به تعهدات خود در برجام عمل كنند!  ماجراي سرقت 2 ميليارد دلاري گويا در مذاكرات ظريف و كري غايب بود! هر چند در همان موضوع برجام نيز جان كري گفت آمريكا به تعهدات خود عمل كرده و مانعي بر سر راه تجارت بانك‌هاي اروپايي با ايران ايجاد نكرده است! اين در حالي است كه نيويورك‌تايمز هفته گذشته به نقل از منابع آگاه اروپايي گزارش داد آمريكا مانع تجارت بانك‌هاي اروپايي با ايران شده است.  به هر حال نه تنها موضوع اجراي تعهدات آمريكا در برجام، در مذاكرات جواد ظريف و جان كري به نتيجه ملموسي نرسيده است بلكه غيبت دستبرد 2 ميليارد دلاري در مذاكرات، همانند نمكي است كه بر زخم مردم ايران پاشيده شده است. از سوي ديگر در داخل ايران نيز سكوت دولتي‌ها و همچنين سانسور خبر سرقت 2 ميليارد دلاري در رسانه‌هاي حامي دولت باعث اعتراض كارشناسان و چهره‌هاي برتر و برجسته مسائل بين‌المللي شده است. اعتراض به تكرار موضع انفعالي دولت روحاني در مقابل آمريكا البته اين بار فراگير‌تر از قبل شده و گويا صبر مردم در ايران لبريز شده است به گونه‌اي كه يك جنبش اعتراضي از چهره‌هاي سياسي تا چهره‌هاي فرهنگي و... نسبت به انفعال دولت در ماجراي دستبرد 2 ميليارد دلاري ايجاد شده است، چرا كه وجهي از ديپلماسي قرن 19 يا همان ديپلماسي قجري را شاهدند. چهره‌هايي همچون پيروز مجتهدزاده از اساتيد روابط بين‌الملل بشدت از انفعال دولت در مقابل اين اقدام آمريكا ناراضي هستند و اظهارات تندي عليه اين انفعال ديپلماتيك مطرح كرده‌اند. هنرمندان مطرح كشور همچون حسين دهباشي نيز با اعتراض نسبت به اين انفعال، مسؤولان ديپلماسي را توجيه گر رفتارهاي ضد ايراني دولت آمريكا دانسته‌اند. نمايندگان مجلس نيز در اين‌باره نسبت به رفتار انفعالي دولت معترضند و انفعال دولت را عامل دست درازي آمريكايي‌ها به اموال مردم ايران مي‌دانند.

از اظهارات ظريف شرمنده شدم!
سيدحسين نقوي‌، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت: سوال اينجاست كه چرا پس از گذشت 3 دهه از اين ماجرا و در اين دوران پسابرجام، آمريكا با يك ادعاي تمسخرآميز به اين فكر افتاده‌ كه از ايران غرامت بگيرد، كما اينكه در جريان 11 سپتامبر نيز به جاي عربستان، «ايران» را محكوم به پرداخت غرامت كردند. نماينده ورامين در مجلس بر همين اساس خاطرنشان كرد: گويا حكم‌هاي بعدي هم در نوبت است، دشمنان نخواهند گذاشت حتي يك دلار از اموال ملت ايران به كشور بازگردد، فكر مي‌كنم دولتمردان ما بايد چشم‌هايشان را به واقعيت‌ها باز كنند، واقعيت آن نيست كه پشت ميز مذاكرات گفته مي‌شود، واقعيت آن است كه در عمل بيان مي‌شود، بنابراين اميدوارم دولتمردان چشم‌شان را به واقعيت باز كنند و از موضع انفعال خارج شوند. نقوي در گفت‌وگو با فارس اضافه كرد: بنده از سخن شب گذشته آقاي ظريف واقعاً شرمنده شدم كه گفت: «اگر هم اموال ما را برداشت كنند، بعداً‌ پشيمان خواهند شد و مي‌دانند كه بايد بازگردانند». چطور ما بايد اجازه دهيم الان اموال‌مان دزديده و به غارت برده شود سپس بگوييم آقادزده بعداً‌ اموال ما را بازمي‌گرداند؟! من واقعاً شرمنده شدم. وزير امور خارجه نظام جمهوري اسلامي ايران مي‌گويد ما فعلاً نگاه مي‌كنيم اموال‌مان را به يغما ببرند، بعداً‌ آمريكا را مجبور مي‌كنيم آنها را بازگرداند، واقعاً‌ اين نوع موضع‌گيري‌ها باعث شرمندگي است.

از دوران قاجار هم پرونده مي‌آورند!
پرويز سروري، عضو شوراي شهر تهران نيز در اين باره گفت: دقيقا  زماني كه مسؤولان و مقامات ايراني در آمريكا به سر مي‌برند و در حال گفت‌وگو با آنها هستند مشاهده مي‌كنيم چنين اقداماتي از سوي دادگاه‌هاي آمريكا صورت مي‌گيرد. وي با بيان اينكه اين شواهد نشان مي‌دهد آمريكايي‌ها به دنبال بهانه‌تراشي هستند به ميزان گفت: اگر ديديم آمريكايي‌ها پرونده‌اي از زمان قاجار هم بيرون كشيدند و آن را عليه ايران علم كردند، نبايد تعجب كنيم، چرا كه آمريكايي‌ها به دنبال باج‌خواهي، غارتگري و سرقت دولتي از منابع جمهوري اسلامي هستند. حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي نيز با بيان اينكه سعي آمريكايي‌ها اين است كه چيزي از برجام عايد ايران نشود، گفت: اينكه مسؤولان وزارت امور خارجه كشورمان حكم ديوان عالي آمريكا درباره برداشت 2 ميليارد دلار از اموال مسدود شده ايران را خلاف برجام نمي‌دانند، تعجب‌آور است. . وي با انتقاد از مقدس‌نمايي برجام توسط برخي مسؤولان، گفت: اينكه برخي مسؤولان تلاش مي‌كنند با بي‌ربط عنوان كردن حكم ديوان عالي آمريكا با برجام، مقدس نمايي برجام را ادامه دهند، دارند به منافع ملي آسيب مي‌زنند و حتي قدرت چانه‌زني طرف ايراني را هم تضعيف مي‌كنند.

اموال ايران در دنيا ناامن مي‌شود
اسماعيل كوثري، عضو كميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز درباره تبعات اين اقدام آمريكا گفت: ظاهرا دولت تدبير و اميد و تيم مذاكره‌كننده نمي‌خواهند از نقض مكرر برجام توسط آمريكا و همپيمانان منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي عبرت بگيرند. بايد محكم و قاطع با چنين رفتاري برخورد شود، چرا كه اگر امروز در برابر اين تجاوزها ايستادگي نشود ناامني مالي در دنيا به وجود خواهد آمد و هر كشوري كه احساس كند داراي قدرت است به اموال كشورمان تجاوز خواهد كرد.

برجام پنجره غارت اموال ايران
دكتر فواد ايزدي، استاد دانشكده مطالعات آمريكاي دانشگاه تهران نيز درباره دستبرد 2 ميليارد دلاري به اموال ايران در آمريكا به خبرگزاري بسيج گفت: اين كار غيرمعمول است و در عرف بين‌الملل، اتباع كشورها حق شكايت از دولت‌ها را ندارند. اتفاقا خود آمريكايي‌ها بشدت از اين قانون استفاده كرده و اجازه شكايت عليه آمريكا از سوي شهروندان كشورهاي مختلف را نداده‌‌اند.  كارشناس مسائل بين‌الملل يكي از نكات منفي اين اقدام آمريكا را همزماني آن با حضور وزير امور خارجه در آمريكا قلمداد كرد و گفت: اين پيام بسيار بدي براي كشورمان بود. وي با اشاره به اينكه در شرايط فعلي آمريكايي‌ها احساس مي‌كنند پنجره‌اي باز شده است كه مي‌توانند از آن منافع خود را تامين كنند، گفت: در فضاي پسابرجام و باتوجه به موضع انفعال دولت درباره عهدشكني‌هاي آمريكايي‌ها، آنها سعي دارند پرونده‌هاي قديمي را روي ميز آورده و براي خود نقد كنند. ايزدي تاكيد كرد: به نظر من برخي در دولت آينده سياسي خود را به مذاكرات گره زده‌اند لذا نمي‌توانند به طور صريح درباره اقدامات آمريكا موضع‌گيري كنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها