أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۸۴۰۳۱
زمان انتشار: ۱۰:۴۹     ۲۰ تير ۱۳۹۵
به پاس خدمات ۱۴ ساله آیت الله حسینی بوشهری در حوزه علمیه؛
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیرحوزه های علمیه کشور پس از ۱۴ سال مدیریت(۷ دوره ۲ ساله )، بطور رسمی به خدمات مدیریتی خود در حوزه پایان داد و از امروز شخصیت برجسته و انقلابی(آیت الله اعرافی) این مسئولیت مهم را عهده دار خواهد بود.
به گزارش پایگاه 598، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیرحوزه های علمیه کشور پس از 14 سال مدیریت(7 دوره 2 ساله )، امروز بطور رسمی به خدمات مدیریتی خود در حوزه پایان داد و از امروز شخصیت برجسته دیگری (آیت الله اعرافی) این مسئولیت را عهده دار خواهد بود.

مدیرحوزه های علمیه کشور پس از 14 سال مدیریت(7 دوره 2 ساله )، اکنون به تمایل خود این مدیریت را به یکی از یاران و همسنگرانش در حوزه علمیه و امامت جمعه قم یعنی آیت الله  اعرافی واگذار کرد تا راه برای تحقیقات، تدریس و تفقه در مباحث و مسایل فقهی و علمی وی بازتر شود.

عدم تمایل آیت الله حسینی بوشهری برای ابقا
در حالی که با فرارسیدن پایان مدیریت دوره هفتم  آیت الله حسینی بوشهری بر حوزه های علمیه کشور، درخواست های فراوانی در سطوح مختلف حوزه  از وی برای پذیرش ادامه مسئولیت بالا رفته بود اما نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و عضو هیات رییسه این مجلس، تمایلی برای ابقا در این سمت نشان نداد.

آیت الله حسینی بوشهری که با پایان دوره مدیریت "آیت الله مقتدایی" بر حوزه علمیه قم، در 21 تیرماه 1391، پس از برگزاری چندین جلسه توسط اعضای شورای عالی حوزه، عهده دار ریاست حوزه علمیه قم شد پیش از دوره مدیریت آیت الله مقتدایی نیز به مدت 10 سال طی 5 دوره متوالی ریاست حوزه علمیه قم را بر عهده داشت.

ایثار و ازخودگذشتگی آیت الله حسینی بوشهری در دوران مدیریت بر حوزه علمیه
وی که گفته می شود از همان ابتدا و پیش از مدیریتش بر حوزه های علمیه کشور نیز علاقه و تمایلش بیشتر بر مباحث فقهی و علمی استوار بود اما در دوران مدیریتش بر حوزه های علمیه کشور با ایثار و ازخودگذشتگی سعی کرد به مباحث مدیریتی پرداخته و علی رغم علاقه اش در حوزه فقه و علوم دیگر حوزوی، اما تمامی تلاشش را معطوف به حوزه مدیریت و ارتقای حوزه های علمیه سراسر کشور کند به طوری که در این سال ها برای خدمت بیشتر به طلاب و حوزه های علمیه، تدریس خود را به یک درس کاهش داد.


اقدام و عمل به موقع ؛ تدوین وابلاغ فوری طرح حوزه انقلابی ؛ لبیک به فرمان رهبری
آنچه آیت الله حسینی بوشهری را صاحب شخصیتی ویژه و متمایز می کند، زمان شناسی و اقدام و عمل به موقع وی در شرایط مختلف می باشد. از جمله اقدامات آنی، بادقت نظر بالا، موثر و راه گشای آیت الله حسینی بوشهری در ماه اخیر، لبیک به طرح حوزه انقلابی بود که توسط مقام معظم رهبری در بیاناتشان با مجمع نمایندگان طلاب مطرح فرمودند.

آیت الله حسینی بوشهری، در کمترین زمان ممکن با خلاقیت مثال زدنی تدوین طرح حوزه انقلابی را که کاملا توسط ایشان کارشناسی شده بود را در شورای عالی حوزه علمیه قم پیشنهاد دادند تا این شورا با توجه به جامعیت طرح مذکور، آن را تصویب و بلافاصله توسط وی به سراسر استان ها ابلاغ شود.

وی که در حال حاضر نائب رئیس جامعه مدرسین و عضو شورای عالی حوزه و عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری است، دارای جایگاه ویژه ای نیز در مباحث علمی و فقهی بوده و به نظر می رسد تصمیم دارد با فاصله گرفتن از مدیریت، وقت خود را صرف حوزه های فقهی و علمی کرده و تحقیقاتش در این زمینه را مضاعف کند.

ارتباط آسان طلاب و فضلای حوزه علمیه از دیگر ویژگی های دوره مدیریت آیت الله حسینی بوشهری بوده است و از دیگر خدمات ایشان توسعه رشته های تخصصی در حوزه علمیه، تدوین سند چشم انداز حوزه، گسترش زبان عربی در حوزه، نهادینه کردن اعزام جهادی طلاب به مناطق محروم و ده ها موضوع دیگر که گنجایش بررسی آن در این مطلب نمی باشد و باید در مطلبی مستقل به آنها پرداخته شود، گوشه هایی از کارکرد مدیریتی ایشان در سطوح مختلف می باشد.

دلیل عدم تمایل آیت الله حسینی بوشهری برای مدیریت دوباره بر حوزه های علمیه کشور
به هر حال؛ علی رغم تمامی درخواست ها از آیت الله حسینی بوشهری مبنی بر ابقا در مدیریت حوزه های علمیه کشور، وی به درخواست خود از این سمت کنار رفت تا زمینه برای رشد و شکوفایی بیشتر این عالم توانمند دنیای اسلام در مباحث علمی و فقاهت فراهم تر شود.
نگاهی بر مدارج علمی آیت الله حسینی بوشهری
آیت الله حسینی بوشهری پس از به پایان رساندن دوره دبستان، به تحصیلات علوم دینی روی آورد. مشوق اصلی او در این امر پدرش بود. او تحصیلات خود را در مدرسه علمیه بوشهر آغاز کرد و پس از طی بخشی از دروس مقدمات که شامل "جامع المقدمات"‌ و بخشی از کتاب "سیوطی"بود برای تکمیل آموخته‌های خود و گذراندن دروس دوره‌های "سطح" و "خارج" به حوزه علمیه قم رفت.

در قم ادامه کتاب "سیوطی"‌ و نیز کتب "مغنی"‌ و "معانی"‌ و "بیان"‌ و "شرح لمعه" را به صورت خصوصی از محضر اساتید آن دوره فرا گرفت.

در دوره سطح نیز بخش عمده‌ای از "رسائل" و "مکاسب"‌ را نزد "آیت الله ستوده" آموخت. وی بخش‌هایی از "رسائل"، "کفایه"‌ و "قوانین"‌ را نزد "آیت الله میرزا محسن دوز دوزانی"‌ و بسیاری از مباحث کفایه را از درس "آیت الله پایانی" آموخت و با اتمام دروه سطح به درس "خارج فقه"‌ "آیت الله العظمی گلپایگانی"‌، "آیت الله فاضل لنکرانی"، "آیت الله تبریزی"‌ رفت.

آیت الله حسینی بوشهری، در زمینه اصول مدتی از محضر "آیت الله میرزا هاشم آملی لاریجانی" بهره برد و سپس یک دوره کامل "اصول"‌ را در کلاس درس" آیت الله مکارم شیرازی"‌ و بخش‌های بسیاری را نیز از "آیت الله وحید خراسانی"‌ فرا گرفت.

وی در طی سال‌های تحصیل در حوزه، در بخش "حکمت و عرفان"‌ و "اسفار" به درس "آیت الله حسن زاده آملی"‌ و "آیت الله انصاری شیرازی"‌ رفت و به تکمیل آموخته‌های خود پرداخت.

سوابق آیت الله حسینی بوشهری
این شخصت برجسته دنیای اسلام در سابقه خود تا کنون مسئولیت های ذیل را بر عهده داشته است:

مسئول هیئات علمی بعثه مقام معظم رهبری
رییس هیئت مدیره مرکز جهانی علوم اسلامی
عضویت در هیات امنای جامعه المصطفی العالمیه با حکم مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
مدیریت مدرسه حوزوی رسالت در قم
مدیریت مدرسه حوزوی حضرت آیت الله گلپایگانی در قم
مدیریت مدرسه حوزوی طلاب غیر ایرانی
قائم مقام مرکز مدیریت حوزه علمیه قم
مدیریت حوزه های علمیهٔ سراسر کشور
امامت جمعه قم
نائب رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران
عضویت در هیأت امنای جامعة‌ الزهرا(س) با حکم مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
مدیر مسئول مجله پیام حوزه
مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه
مدیرمسئول مجله حدیث حوزه
سردبیر مجله حکومت اسلامی
عضویت در شورای عالی آموزش و پرورش
عضویت در شورای عالی حوزه‌های علمیه
دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه
عضو و نایب ریسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ریاست ممتد مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم طی 5 دوره
نایب رئیس و عضو هیأت امنای مرکز جهانی علوم اسلامی و سازمان حوزه‌ها و مدارس خارج از کشور
نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم و پنجم مجلس خبرگان رهبری
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان

آثار و تالیفات علمی آیت الله حسینی بوشهری
آیت الله حسینی بوشهری در عرصه تحقیق و تالیف، آثار قلمی نفیسی نیز از خویش به یادگار نهاده است که از آن جمله می توان از آثار ذیل یاد کرد:

1.کتاب حدیث ایمان
2.کتاب ادب نامه پارسایان
3.کتاب تبارنامه نور و حکمت
4.کتاب روز بازگشت
5.برگی از دفتر عاشورا
6.تقریرات دروس خارج فقه و اصول
7.تقریرات دروس تفسیر
8.تقریرات دروس منطق و فلسفه
9.تعلیقه بر کتاب اصول فقه تالیف مرحوم مظفر
10. شرحی بر کتاب اجتهاد وتقلیدالعروه الوثقی تالیف مرحوم آیت الله طباطبایی یزدی
11.تفسیر سوره حمد
12.قواعدالفقیه فی فقه الامامیه
و ده ها مقاله دیگر در حوز های مختلف دینی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
بهجانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۲۰ تير ۱۳۹۵
۰
۰
با سلام و ادب
من به عنوان یک عضو از این خانواده بزرگ از نویسنده این مجیزه چند سوال دارم؟
چند بار شما اصلا ایشان رو از نزدیک دیدین که دسترسی آسان رو جز صفات بارزه ایشان قلمداد میکنید؟
دفتر ایشان رفتین؟
کدام اصرار برای ماندن؟
چه کسانی اصرار کردند میشه نام ببرید تا ما بشناسیم؟اردوی های جهادی فرموده بودید؟
ایشان اردوی های جهادی که راه نیانداختن هیچی کمک هم نکردند ، طلاب خودجوش خودشون این کار رو کردند .
رهبری طرح تغییر متون درسی رو مطرح فرمودند، ایشان که دو دوره مدیریت موفق ، عجیب ، بزرگ مدیر جهان اسلام بودند چرا جرات نکردند اقلا مقدمات تا پایه سه رو ادبیات عرب منطق اخلاق عقاید رو بروز کنند؟
وفقنا الله و ایاکم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها