امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۸۴۳۷۳
زمان انتشار: ۰۸:۵۳     ۲۲ تير ۱۳۹۵
ماجرای استنکاف دولت از عذرخواهی و وداع محترمانه با مدیران چپاولگر اما باطن جالب‌تری هم دارد و آن عتبه‌بوسی چهره‌های جریان سیاسی خاص یا همان اصلاح‌طلبان از روحانی بواسطه عملکرد سؤال‌برانگیز دولت در ماجرای حقوق‌های نجومی است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، ماجرای فیش‌گِیت یا همان حقوق‌های نجومی که اخیراً به سمع و نظر افکار عمومی رسید، تبدیل به یک نقطه عطف در سرنوشت سیاسی دولت یازدهم و شخص رئیس‌جمهور روحانی شده است.

اگرچه این قضیه شامل همه‌ی مدیران کشور نبود و فقط چند نفر دچار آغشتگی به بیت‌المال‌خواری شدند اما متأسفانه تعلل دولت یازدهم در برخورد با همین چند مدیر چپاولگر، استنکاف از تغییر و عزل مدیران خاطی و احتراز رئیس‌جمهور روحانی از عذرخواهی جدی و بایسته از مردم بر عمق جانکاه قضیه افزود و روح افکار عمومی را آزرد.

کار این قضیه بدانجا رسید که حتی در قبال قضایای مدیریت عامل صندوق توسعه ملی، با آنکه تخلفات این مدیریت، آشکار بود اما با این حال خبری مبنی بر «برکناری» به گوش مردم نرسید و فقط آنچه که همه دیدند، این بود که رئیس‌جمهور در جلسه‌ای با حضور مقامات قضایی! با استعفای هیئت عامل صندوق توسعه موافقت کرده است.

اقدامی که در پیشگاه افکار عمومی؛ به یک تودیع محترمانه بیشتر شبیه بود تا یک برکناری تنبیهی!

البته در این میان بودند کسانی مثل علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد کابینه که شوکران عذرخواهی رسمی از مردم را نوشید و در سخنرانی خود در مراسم افتتاح نمایشگاه بانک، بورس و بیمه گفت:

«با توجه به عقاید دینی و همچنین مسئولیتی که مردم بر عهده من قرار داده‌اند به حساسیت جامعه در این مورد ارج نهاده و ابایی از عذرخواهی از مردم بابت این قصور ندارم و بار دیگر بابت کاستی‌هایی که در این بخش وجود داشته پوزش می‌طلبم.»

با اینحال اما خبری از «نوشدارو» نیست و آنها که باید! در این زمینه یا ساکت‌اند و یا مثل شخص رئیس‌جمهور روحانی به انتشار یک بیانیه اکتفا کرده‌اند.

بیانیه‌ای مبنی بر پیگیری مسئله حقوق‌های نجومی و البته بدون عذرخواهی رسمی از مردم و همراه با چاشنی همیشگی انداختن تمام تقصیرها بر گردن دولت قبل! 

*اندک اندک جمع ثناگویان هم می‌رسند

ماجرای استنکاف از عذرخواهی و وداع محترمانه با مدیران چپاولگر اما باطن جالب‌تری هم دارد و آن تمجید و عتبه‌بوسی چهره‌های جریان سیاسی خاص یا همان اصلاح‌طلبان از روحانی بواسطه عملکرد سؤال‌برانگیز دولت در ماجرای حقوق‌های نجومی است.

البته چند سال قبل بود که یکی از تحلیلگران اصولگرا طی یادداشتی تصریح کرد که اگر روحانی حتی تمام اصلاح‌طلبان را هم تبعید کند اما آنها کماکان به تعریف و تمجید از سرتاپای رفتارهای دولت ادامه خواهند داد.

شاید عجیب به نظر بیاید اما برخی اصلاح‌طلبان ستادی، این روزها اظهاراتی پیرامون ماجرای نحوه رفتار دولت با صاحبان حقوق‌های نجومی به زبان آورده‌اند که هر شنونده‌ای را به تعجب وا می‌دارد و تلاش محتوای این صحبت‌ها برای استتار حقایق مهمی از جمله نقش سیاست‌های دولت یازدهم در وقوع حادثه حقوق‌های نجومی و امتناع دولت روحانی از برکناری یا عزل حتی یک مدیر ویژه‌خوار کاملاً آشکار است.

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در همین زمینه به روزنامه اعتماد گفته است:

«عملکرد دولت در نهایت مثبت ارزیابی می‌شود. اگرچه مقداری دیر در این مورد وارد عمل شده‌اند. ولی شفاف‌سازی که دولت در این مورد در پیش گرفته و اقداماتی که تاکنون انجام داده، در تاریخ عملکردهای دولت‌های گذشته کم‌سابقه بود. می‌خواهم شجاعت آقای روحانی را تحسین کنم و بگویم این ادامه همان روندی است که رییس دولت اصلاحات در مورد قتل‌های زنجیره‌ای در پیش گرفته بودند. این کار به درستی انجام شده و امیدوارم دولت به شفاف‌سازی در مورد عملکرد خود و اقداماتی که رضایت افکار عمومی را به دنبال دارد ادامه دهد.» 

*جلایی‌پور: دولت، کوتاهی نکرده است

حمیدرضا جلایی‌پور، دیگر چهره اصلاح‌طلبی است که در همین رابطه به خبرگزاری ایرنا گفته است:

«یکی از اقدام های مهم روحانی درباره فیش های حقوقی بود که بجای بگم بگم دوره احمدی نژاد اصل شفاف سازی را در عمل پیگیری کرد. نکته جالب این است که حقوق ها به بخشنامه ها و رویه های دولت قبل باز می گردد اما در آن زمان همین مخالفان دولت صدایشان هم درنمی‌آمد و کوچکترین انتقادی نمی‌کردند.»

آنطور که سایت جماران گزارش می‌دهد، داریوش قنبری، از نمایندگان اصلاح‌طلب عضو ادوار مجلس نیز نفری بعدی است که به مدح عملکرد رئیس‌جمهور روحانی در قضیه حقوق‌های نجومی پرداخته و می‌گوید: «دولت در این موضوع (فیش‌های نجومی) کوتاهی نکرده است و به محض مطلع شدن سریعا دست به کار شدند و به مقابله پرداختند.»

احمد شیرزاد، هم از معاریف اصلاح‌طلبی است که گویا در ماجرای حقوق‌های نجومی و مماشات دولت روحانی با این مسئله، اعتقادات افراد فوق‌الذکر را دارد.

او چندی قبل در همین رابطه به روزنامه آرمان امروز گفته بود:

آقای روحانی به صراحت پذیرفت که ممکن است در دولت یازدهم اتفاقات ناشایستی رخ دهد و چنین پذیرشی بسیار ارزشمند است. معتقدم اگر ارزشی در دولت آقای روحانی وجود دارد، در همین بخش است و چنین موضوعی این دولت را از دولت سابق متمایز می‌کند...

و جالب آنکه شیرزاد در همین مصاحبه می‌گوید:

«رفتار ما با دولت آقای روحانی به گونه‌ای نیست که توجیه‌گر هرگونه اتفاق رخ داده در این دولت باشیم و بخواهیم اذهان عمومی را اقناع کنیم »! 

*حمایت‌هایی که بوی «عبور از روحانی» می‌دهد

مدایح و ثناگویی‌های اشاره شده به روشنی بیان می‌کند که جریانی سیاسی که برای حمایت از منافع خود حقیقت و انتقاد را هم ذبح می‌کند؛ یقیناً ممکن است در هر عرصه و منصه دیگری نیز همین هنرها را به خرج بدهد و به خاطر منافع خود هر کاری ولو «عبور از روحانی» را نیز مرتکب شود.

حقیقت این است که اصلاح‌طلبان در ماجرای حقوق‌های نجومی از تمام جنبه‌های اصلی قضیه تحت فشار هستند.

وابستگی غیر قابل انکار «صفدر حسینی»، بعنوان جنجالی‌ترین مدیر دریافت‌کننده حقوق نجومی به جریان اصلاحات از یکسو و تعلل و مماشات دولت روحانی با مسئله حقوق‌های نجومی و صاحبان این پول‌ها از سوی دیگر، به نحوی که حتی یک مدیر متخلف هم توسط دولت عزل نشده است، اصلاح‌طلبان را مخاطب سؤالات فراوانی قرار داده است.

ورطه‌ای که البته تنها راه رهایی از آن «عذرخواهی» و صداقت‌پیشگی با مردم است.

مقوله‌ای که اصلاح‌طلبان از سال 88 به این‌سو آنرا سه طلاقه کرده‌اند و تجربه نشان داده است که انتظار برخورد اِقناعی از اصلاح‌طلبان در این زمینه بی‌فایده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها