کد خبر: ۳۸۸۶۳۵
زمان انتشار: ۰۹:۰۳     ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
اردوغان درک کرده بود که باید در نقش منطقه‌ای خود دست به تجدید نظر بزند تا از شرایط پرهزینه و بدنام خارج شود و موقعیت خود را بهبود بخشد.

به گزارش پایگاه 598، «هادی محمدی» در روزنامه «جوان» نوشت:

اردوغان پیش از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، از اینکه جایگاه ترکیه را در خدمت سیاست‌های سعودی و نقش دست دوم می‌دید به جمع‌بندی رسیده بود و داوود اوغلو را هم به همین دلیل برکنار کرد. اردوغان درک کرده بود که باید در نقش منطقه‌ای خود دست به تجدید نظر بزند تا از شرایط پرهزینه و بدنام خارج شود و موقعیت خود را بهبود بخشد.

روابط با روسیه، مناسبات با رژیم صهیونیستی، اثرگذاری بر نگاه امریکا نسبت به حاکمیت سیاسی در ترکیه و نهایتاً تبدیل کارت سوخته داعش به مزیت‌های جدید برای مناسبات منطقه‌ای ترکیه، در اولویت قرار گرفت. حال که داعش به برگه‌ای برای ترسیم نقش و جایگاه جدید امریکا و غرب تبدیل و با نام مبارزه با داعش، جغرافیایی از شمال سوریه، به کارت بازی امریکا در قبال روسیه و سوریه تبدیل شده، ترکیه هم از بازتعریف مواضع خود نسبت به داعش، به نحوی که به تحکیم روابط آن با روسیه و دیگر بازیگران کمک کند، اشتیاق نشان می‌دهد. این بدان معنا نیست که ترکیه وارد فاز جدی مبارزه با داعش می‌شود، بلکه همانند امریکایی‌ها از تمایل برای بستن مرزهایش سخن گفته است.

اردوغان به خوبی از درک جدید سرویس‌های اطلاعاتی و نظامی اروپایی و امریکایی آگاه است که مجموعه عوامل میدانی، سیاسی و امنیتی مرتبط با سوریه موجب شده تا در مواضع قبلی نسبت به بشار اسد در پروسه حل بحران این کشور تجدیدنظر کنند. لذا اردوغان در حاشیه سفر به روسیه و دیدار با پوتین، نه تنها نقش روسیه را برجسته و تعیین‌کننده ارزیابی می‌کند، بلکه یک گام به عقب در سوریه و درقبال بشاراسد را برای بهبود روابط دوجانبه با روسیه الزامی می‌داند و از کارت سوخته مقابله با بشار اسد برای ایجاد رضایتمندی در نگاه روس‌ها استفاده می‌کند. نتایج نبرد در حلب و محورهای مرتبط با آن در ماه‌های آینده، آثار بیشتر خود را در مؤلفه‌های سیاسی حل بحران سوریه به جای خواهد گذاشت و گام‌های کوچک عقب‌نشینی سیاسی در سوریه را به خیزهای بلند و تضمین‌کننده حداقل منافع غرب تبدیل خواهد کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها