کد خبر: ۳۹۱۴۶۹
زمان انتشار: ۱۲:۴۵     ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
حضور حمید بعیدی نژاد به عنوان سفیر ایران در انگلستان و اظهارات جدید روحانی در خصوص برجام، مهم ترین موضوعاتی بوده که کارشناسان و فعالان عرصه سیاست و رسانه به آن واکنش نشان دادند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از راه دانا، حضور حمید بعیدی نژاد به عنوان سفیر ایران در انگلستان و اظهارات جدید روحانی در خصوص برجام، مهم ترین موضوعاتی بوده که کارشناسان و فعالان عرصه سیاست و رسانه به آن واکنش نشان دادند که بخشی از آن در ادامه می آید:

مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی نوشت: شنیدم دولت روند انتصاب آقای حمید بعیدی نژاد به عنوان سفیر ایران در لندن را نهایی کرده است. این روند در انگلستان هم با سرعت عجیبی نهایی شده است. متقابلا سفیر جدید انگلیس در ایران هم به زودی وارد تهران خواهد شد. فکر می کنم الان وقت مناسبی برای راهی کردن آقای بعیدی نژاد به ییلاقات بریتانیا نباشد. ایشان باید بمانند درباره مختصر سوال های جدیدی که درباره برجام اخیرا ایجاد شده پاسخ بدهند.  

 
واقعا برجام برای تاریخ ما بس است
 
رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی نوشت: «برجام برای تاریخ ما بس است» اتفاقا این حرف روحانی درست و مورد قبول آحاد مردم است. برجام به تجربه تاریخی ملت ایران تبدیل شده و خسارت محض را به بار آورده است. براین اساس واقعا برجام برای تاریخ ما بس است.  
اظهارات آقای روحانی در موضوع برجام را به سه بخش می‌توان تقسیم نمود. ‌
تصویرسازی کاذب از برجام: این ترفند دو سال از جامعه برای روحانی استمهال گرفت. مردم در شرایط سخت معیشتی، تحقق وعده‌ 100 روزه و 150 وعده اقتصادی روحانی را در پسا برجام به انتظار نشستند. 
برجسته‌سازی کاذب و بزک برجام : این تاکتیک برای مدیریت انتظارات جامعه از برجام و طفره رفتن از وعده‌های برجامی عملیاتی شد. در این مرحله بود که برجام را خدا آورد و خورشید تابان شد.
دستاورد‌سازی غیر واقعی برای برجام : با تقریبا هیچ شدن برجام، دستاوردسازی غیر واقعی برای برجام جهت پاک کردن حافظه مردم و دستکاری ادراک جامعه، در دستور کار قرار گزفته است. در این مرحله گفته شد برجام امنیت آورد و...
تاکتیک دستاوردسازی برای برجام، بی فایده است. اولا ادراک برجام تقریبا هیچ را جامعه در معیشت خود لمس می‌کند. ثانیا پس از انتخابات آمریکا با افزون طلبی برجامی از ایران مواجه خواهیم شد. بنابراین آقای روحانی باید دستاوردهای برجام را آخر پائیز برای مردم بشمارند.
 
 
سیدیاسر جبرائیلی، مدیر آموزشی و پژوهشی خبرگزاری فارس نوشت: در حالی که دولتمردان تدبیر و امید پس از ناکامی اقتصادی برجام به دنبال جایگزینی وعده اقتصادی رفع تحریم با یک دستاورد خودساخته امنیتی هستند و مدام می‌گویند برجام سایه جنگ را از سر کشور جمع کرد، پی در پی از گوشه و کنار آمریکا خبر و تحلیل و استدلال می رسد که آمریکا توان رویارویی نظامی با ایران را ندارد.
چندی پیش موسسه رند در گزارشی که برای دفتر بازبینی دفاع چهارگانه پنتاگون تهیه کرده بود، صراحت داشت که به دلیل دست یابی ایران به تکنولوژی های تسلیحاتی جدید که می‌تواند تاسیسات و تسلیحات نظامی آمریکا را منهدم کند(بازدارندگی نامتقارن)، واشنگتن دیگر نمی‌تواند در مقابله با ایران روی گزینه نظامی حساب کند. روز گذشته نیز نشریه استراتژیک فوربس طی تحلیلی نوشته است "واشنگتن اشتیاق چندانی برای نبردهای جدید ندارد اما اگر ایران اراده خود را با کمک قوای نظامی بر کشورهای همسایه تحمیل کند، سران آمریکا گزینه‌های کمی در دست دارند." ترجمه این عبارت این است که اولا قدرت نظامی ایران به قدری است که اراده آن را در منطقه جاری می‌کند و ثانیا آمریکا حتی در شرایط درگیری قادر به دفاع از متحدان و نوچه‌های منطقه ای خود نیست.
برجام اما یک دستاورد برای آمریکایی‌ها دارد و این آنکه با برنامه دولت یازدهم برای ادغام در نظام اقتصاد جهانی به واسطه این توافق، ضریب آسیب پذیری ایران را در قبال پروژه های جدیدی که آمریکا در دستور کار دارد، افزایش خواهد داد. واشنگتن به دنبال بهره برداری از مزیت های خود در عرصه مالی و سایبری علیه ایران است و پروژه ادغام از کانال برجام، بدون اینکه دستاورد اقتصادی داشته باشد، به آمریکا کمک خواهد کرد ضربات خود را از فاصله‌ای نزدیک تر و با اشراف بیشتر وارد کند. جدا از برنامه دولت یازدهم برای استقراض انبوه خارجی تا واردات لبنیات از ایرلند تا واگذاری راه سازی به ترکیه تا تقدیم کترینگ قطار به اتریش،  توافق با FATF یکی از کلیدی‌ترین پروژه‌های ادغام است که اگر امروز جلو آن گرفته نشود، فردا دیر است.
 
فعلا به «دری اصفهانی» جاسوس نگویید
 
محمدمهدی اسلامی، روزنامه نگار اصولگرا نوشت: استفاده از عنوان جاسوس در رسانه برای متهمانی که عرفا جاسوس نامیده می شوند، امری رایج است و این روزها هم تکرار می شود. 
برخی مفاهیم حقوقی اگرچه همان معنای «جاسوس» در افکار عمومی را می دهند، اما واژگان متفاوتی را به کار بسته اند. مثلا در حکم موسویان «اقدام علیه امنیت کشور از طریق دراختیار قرار دادن عمدی تصمیمات راجع به سیاست داخلی و خارجی کشور به افرادی که فاقد صلاحیت هستند و جمع آوری اطلاعات دارای طبقه بندی با پوشش مسئولین نظام یا به هر نحو دیگر با هدف اخلال در امنیت کشور» قید شده است اما جاسوس وجود ندارد. برای همین او رسانه هایی که به او جاسوس گفته بودند را یا مجبور به عذر خواهی کرد و یا از آنها شکایت کرد. 
حجت الاسلام محسنی اژه ای هم در کنفرانس خبری اخیر، در رابطه با سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه «اخیرا یکی از نمایندگان مجلس در رابطه با عامل نفوذی در تیم مذاکرات هسته‌ای که فرد جاسوس بوده و دو تابعیتی هم بوده اظهاراتی داشته، آخرین وضعیت این پرونده چیست؟» هوشمندانه چنین پاسخ داد: «اصل دستگیری درست است . اتهاماتی که شما مطرح کردید اینکه اثبات شود یا نشود مورد دیگری است، ولی اصل تحت تعقیب قرار دادن و با قرار وثیقه آزاد شدن این فرد صحیح است.»
اگر می خواهید دری اصفهانی فردا از شما شکایت نکند، علی الحساب و تا زمان تقریر حکم نهایی و مشخص شدن عنوان حقوقی جرم(البته در صورت اثبات)، به او «جاسوس» نگویید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها