کد خبر: ۳۹۳۹۹۵
زمان انتشار: ۱۶:۰۲     ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
سيلاب ناشي از نقشه اي از پيش طراحي شده كه همه جا را فرا مي‌گيرد قابل انكار نيست، اما كسي كه بر بلندي ايستاده است مي‌گويد:« اين سيلاب نيست، نگران نباشيد. كمي فراواني آب شده!»
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سيلاب ناشي از نقشه اي از پيش طراحي شده كه همه جا را فرامي گيرد قابل انكار نيست، اما كسي كه بر بلندي ايستاده است مي گويد:« اين سيلاب نيست، نگران نباشيد. كمي فراواني آب شده!» اين تمثيلي از حرف هاي عزت ابراهيم الدوري معاون رياست شوراي انقلاب عراق است در حالي كه نيروهاي نظامي اين كشور كه در روز روشن پاسگاه ها، شهرها و روستاهاي نوار مرزي ايران را بمباران مي كنند، ‌سنگر حفر مي كند، لشكر زرهي به مرزهاي مشتركش با ايران مي آورد و هواپيماهاي گشتي‌شان براي شناسايي در آسمان ايران چرخ مي زنند.

اين روزها حس جنگ و علائم ظاهري حتمي آن هر روز بيش از پيش ذهن مردم و نيروهاي نظامي را به خود مشغول مي كند. روزهايي كه نبض جنگ ناخواسته زير پوست خاك ايران تندتر مي زند.

*عزت ابراهيم الدوري: ما در حالت جنگ با ايران به سر نمي بريم!

با تشديد درگيري هاي نظامي در مرزهاي ايران و عراق، به ويژه در مرزهاي قصرشيرين و ايلام، تلاش ديپلماتيك مقامات عراقي نيز براي توجيه حملات خود و تصرف بخش هايي از اراضي ايران با استناد به قرارداد 1975شاه-صدام در الجزيره، شدت يافته و واكنش مقامات ايراني نيز به اين حملات و فعاليت هاي سياسي، وضوح بيشتري يافته است.

در اين خصوص و در ادامه تلاش هاي ديپلماتيك كشور عراق، امروز «عزت ابراهيم الدوري معاون رياست شوراي انقلاب عراق، در رم اعلام كرد: عمليات جنگي اين كشور در مرزهاي ايران براي باز پس گرفتن 1300كيلومتر مربع خاك متعلق به عراق تا پايان هفته جاري خاتمه خواهد يافت.» وي سپس تصريح كرد:«تصميم به انجام اين عمليات 10روز پيش توسط بغداد اتخاذ شد تا سرزمين هاي اين كشور را كه طبق قرارداد 1975 (1354) الجزاير بايد به عراق عودت داده شود، باز پس بگيرد.» عزت ابراهيم كه در يك كنفرانس مطبوعاتي سخن مي گفت، افزود:«قبل از انجام عمليات نظامي عراق طي ارسال يادداشتي، به ايران يك هفته مهلت داد تا سرزمين هاي اين كشور را باز پس دهد.» وي خاطرنشان ساخت: نيروهاي عراقي تاكنون بخش‌هاي زين القوس و سيف سعد را تصرف كرده اند.» و افزود:« ما در حالت جنگ با ايران به سر نمي‌بريم.» ...عزت ابراهيم سپس درباره طرح هاي نفتي مخالفت خود را با هرگونه افزايش بهاي تازه نفت و همچنين ماهش توليد اعلام كرده، افزود:«عراق اين حق را دارد كه نفت مورد نياز ايتاليا را تامين كند، به شرطي كه اين كشور نيز موضع درستي در برابر بغداد چه در طرح هاي سياسي و چه در برنامه هاي فني از جمله بخش نظامي و اتمي آغاز كند.» عزت ابراهيم همچنين در اين مصاحبه گفت:«حكام فعلي ايران بيگانه از زمان معاصر هستند و با افكار قرون وسطي زندگي مي كنند و هيچ رابطه‌اي با رويدادهاي روزانه جهان ندارند.»

دراين حال بني صدر در اجتماع امروز نيروهاي پادگان سر پل‌ذهاب اظهار كرد:«بايد كاري كنيد كه هم مرزهاي خود را حفظ كنيد و هم اينكه اين بازي براي هميشه تمام شود و عراقي ها به خود جرات ندهند تا هر روز قصد حمله كنند.»

*محمدعلي رجايي: نبايد جنگ بين دو كشور براي كشورگشايي تلقي شود

محمدعلي رجايي، نخست وزير نيز در ايلام در يك مصاحبه تلويزيوني شركت كرد و درباره حملات اخير عراق به مرزهاي ايران گفت:«مسئله بسيار مهم است كه اين جنگ غرب كشور به هيچ وجه نبايد جنگ بين دو كشور براي كشورگشايي تلقي شود، بلكه جنگي است عليه انقلاب اسلامي. خود دولت بعث عراق هم اين را مي داند كه اكنون چه حركتي انجام مي دهد و اين عمل به دستور كدام ارباب است كه حركت كرده. ما سالهاي سال زير سلطه رژيم دست نشانده بوده ايم. ارباب سابق شاه همان ارباب دولت عراق است و او خوب مي داند هرگونه حركتي عليه ايران حركتي است عليه انقلاب ما. در حقيقت دولت عراق با اين حركت خودش ضدانقلاب بودن، ضدانسان بودن، ضد آزادي بودن و ضد شرافتمند بودن را احساس مي كند. ...»

*تيمسار فلاحي: يك ميلي متر از خاك خود را به كسي نخواهيم داد

اما مهمترين و حساس‌ترين عكس العمل را امروز تيمسار ولي الله فلاحي جانشين رئيس ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران در گفتگو با خبرگزاري پارس نشان داد. وي نظر شخصي خود را درباره قرارداد الجزاير و ادعاهاي مرزي عراق چنين بيان كرد:«ما قرارداد ايران و الجزاير را درباره مرزهاي ارضي قبول نداريم و يك ميلي متر از خاك خود را به كسي نخواهيم داد. درمورد شط العرب و اروندرود هم كه به گمان عراق امتيازي به ما داده است، ما آن را حق خود دانسته و امتيازي براي خود نمي دانيم و اگر نيروهاي بعث عراق در داخل خاك خود قسمتي از ارتفاعات مشرف و سركوب يا قسمتي از مرز مشترك را اشغال كرده است، به هر بهايي شده آن را پس خواهيم گرفت.»

در اين ميان برخي كشورهاي عربي تلاش هاي نه چندان محسوسي را براي پايان دادن به نبردهاي ميان ايران و عراق آغاز كرده اند. گزارش روزنامه جمهوري اسلامي به نقل از خبرگزاري سوريه حاكي است كه شامگاه امروز كنگره خلق عرب و اتحاديه كشورهاي عرب تشكيل جلسه داد و تصميم گرفت هيئتي را به رياست عمرالحميدي دبيركل اين كنگره، به عراق بفرستد تا دولت عراق را ترغيب به پايان دادن جنگ عليه انقلاب اسلامي ايران كند، ليكن تاريخ دقيق حركت اين هيئت مشخص نشده است.

*عمر الحميدي: ممكن است حفظ اتحاد ميان اعراب ما را در برابر ايران قرار دهد

خبرگزاري سوريه افزود:«الحميدي طي سخنانش در اين كنگره اظهار داشت كه حملات توطئه آميز امپرياليسم و واكنشهاي اعراب عليه انقلاب ايران قسمتي از سلسله اقدامات خصومت آميز عليه انقلاب اسلامي و جنبشهاي آزادي بخش عربي و جهاني است.» اما اظهارات بعدي ايشان با اشاره به اينكه ممكن است حفظ اتحاد ميان اعراب آنها را در برابر ايران قرار دهد و اين عمل حمايت ايران را از فعاليت ها و مبارزات آزادي بخش فلسطين سست كند، مواضع ابتدايي كنگره را تضعيف كرد و نشان دهنده اين مهم بود كه آنها به طور حتم حامي عراق خواهند شد و سفر عمرالحميدي تنها براي رفع تكليف و آبروداري مقابل ديگر كشورهاي جهان است و تنها هدفش ايجاد وجهه براي كنگره خلق عرب و جلوگيري از تضرر احتمالي عراق در جنگ است. پس از آن خبرگزاري پارس به نقل از خبرگزاري وفا از كويت مي نويسد:«هاني الحسن عضو كميته مركزي سازمان آزادي بخش فلسطين در مصاحبه اي با خبرگزاري كويت، ضمن تكذيب نقش ميانجيگري ساف ميان عراق و ايران گفت: اين ستيز مانع وحدت نيروهاي رزمي مسلمانان براي آزادي فلسطين است. هاني الحسن همچنين  از عموم مسلمانان خواست كه شكيبايي پيشه كنند تا انقلاب ايران استوار بماند و همه به اتفاق هم براي آزادي قدس اقدام كرده و سپس روابط اعراب و ايران به طور منطقي حل و فصل شود. ...»

*شاه حسين: موضع اردن را در پشتيباني و حمايت از دولت عراق اعلام مي‌كنيم

در اين ميان شاه حسين پادشاه اردن در يك گفتگوي تلفني با صدام حسين حمايت و پشتيباني اردن را از عراق در مبارزه با ايران اعلام كرده و گفته است:«ميل داريم موضع اردن را در پشتيباني و حمايت از دولت عراق در دفاع از خاك خود اعلام كنيم. ...» تا به اينجا اعراب با هماهنگي و اعتماد به نفس از يكديگر حمايت كرده و مي كنند. سازمان آزادي بخش فلسطين نيز براي رسيدن به مقصود خويش و جلوگيري از ايجاد هر مانعي در ارسال كمكهاي ايران به سازمان، مشكل ايران را يك مساله و گره منطقه اي مي داند تا كمك هاي اين كشور همچنان علي حده برايش باقي بماند. حاميان ايران كجا هستند؟ آيا ايران در اين ميان حامي و پشتيباني غير از خداوند دارد؟

*هنگ قصرشيرين: پاسگاه نفت‌شهر قادر به سركوبي دشمن نيست

گزارش خبرنگار كيهان از قصرشيرين حاكي است:«شدت درگيري‌ها در منطقه خسروي و تنگاب بيشتر از ساير مناطق بود.» بنا به اين گزارش:«ارتش بعث مستقر در منطقه بانميل به دنبال انهدام چند تانك و آتش گرفتن چند منبع نفتي بانميل توسط قواي ايران عقب نشيني كرد. اين درگيري ها تا ساعت5بعدازظهر امروز در اين مناطق ادامه داشت.» در اين درگيري ها كه دامنه آن به پاسگاه خان ليلي نيز كشيده شده است، نيروهاي جمهوري اسلامي موفق شده اند از زمان پس گرفتن سه پاسگاه مرزي، بيش از 700نفر از افراد ارتش عراق را كشته يا زخمي كنند و خسارات زيادي به تاسيسات، سلاح‌‌ها و آلات و ادوات جنگي عراق وارد سازند. در ساعت 11صبح نيز بين ارتش بعث عراق و نيروهاي جمهوري اسلامي در تنگاب نو درگيري شديدي به وقوع پيوست كه بر اثر اصابت موشك هاي دشمن 3تن از افراد مستقر در پاسگاه زخمي شدند.

از نفت شهر نيز خبر مي‌رسد:« از ساعت 13:50امروز،  كشور عراق نفت شهر و منابع نفتي را زير آتش توپخانه خود قرارداده و اين يگان تقاضاي كمك تقاضاي يك يگان زرهي براي حفاظت از شهر نفت را دارد.» در اين مورد گزارش هنگ قصرشيرين حاكي است:«پاسگاه نفت شهر قادر به سركوبي دشمن نيست و [توان] مقاومت در برابر آتش توپخانه را ندارد و شهر در خطر فراوان قرارگرفته و ارتش مستقر در حوالي نفت شهر به آتش آنان پاسخ نداده، لذا تقاضاي اعزام توپخانه سنگين و يك گروهان سوار زرهي را نموده و اين درگيري تا ساعت 19:55دقيقه امروز ادامه داشت.»

اما گزارش مركز فرماندهي غرب حاكي است كه به تلافي اين حملات«نيروهاي ارتش جمهوري السلامي ايران و سپاه پاسداران نفت شهر در ساعت5بعدازظهر امروز براي اولين بار حالت تهاجمي به خود گرفته و مواضع ارتش عراق را زير آتش توپخانه و خمپاره انداز خود قراردادند كه در اين حمله متقابل 2پاسگاه عراق منهدم گرديد و خسارات زيادي به دشمن وارد شد.» در گزارش ستاد عمليات مشترك غرب كشور كه در ساعت 6بعدازظهر امروز منتشر شد، ضمن تاييد اين حمله متقابل آمده است:«به دنبال حملات نيروهاي ارتش و پاسداران و ژاندارمري ارتش بعث عراق با هواپيماهاي جنگنده خود برفراز نفت شهر به پرواز درآمدند. در پي اين تجاوزات هوايي كه به وسيله 2فروند هواپيماي ميگ در ساعت5:45 و6 بعدازظهر امروز روي داد نيروهاي پدافند ارتش جمهوري اسلامي ايران به شدت به مقابله برخاستند و متجاوزين را مجبور به عقب نشيني كردند.»

*درگيري در تنگ هوان شدت گرفت

ساعت ساعت 11شب، درگيري بين ارتش عراق و افراد سپاه پاسداران مستقر در تنگ هوان شدت گرفت و با دفاع متقابل افراد سپاه پاسداران نيروهاي متجاوز عراقي كه قصد تجاوز به اين منطقه را داشتند، مجبور شدند چند كيلومتر در خاك خود عقب نشيني كنند كه در حين عقب نشيني تلفات سنگيني به نيروهاي دشمن وارد آمد. در همين منطقه گزارش خبرگزاري پارس حاكي است:«در درگيري‌هاي اخير مرزي 5افسر، استوار يكم، گروهبان، سرباز و يك نفر كه درجه او مشخص نيست از طريق مرزهاي قصرشيرين و هلاله خود را به ايران رسانده و تقاضاي پناهندگي كردند. اين 5نفر هم اكنون در ستاد عمليات مشترك غرب به سرمي برند.»

همزمان با اين وقايع نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي روزهاي سخت و ناگواري را در مرزهاي ايران پشت مي گذارند. گروهان صالح آباد و پاسگاه هاي تابع آن همچنان درگير نبردي سخت و نابرابر با ارتش عراق هستند. گزارش هايي از منطقه وضع اين پاسگاه ها و نيروهاي ارتشي را اين گونه بيان مي كند:« براثر درگيري هاي بسيار شديدي كه از شب پيش در پاسگاه‌هاي انجيره و شوروشيرين در جريان بوده، راه‌هاي منتهي به اين دو پاسگاه توسط ارتش عراق بسته شده و نيروهاي كمكي نتوانسته‌اند تا ساعت9:30بامداد امروز، مهمات و خواربار به اين دو پاسگاه برسانند.» در اين گزارش تقاضاي بالگرد براي ارسال خواربار شده است. هنگ ايلام درباره پاسگاه هاي گروهان صالح آباد گزارش كرده است كه پاسگاه‌هاي هلاله و ني‌خزر همان اوايل سقوط كردند، ولي دو پاسگاه انجيره و شوروشيرين همچنان درگير نبردي سخت با قواي مسلح عراق هستند. ...استاندار ايلام دستور اكيد داده كه تيپ مزبور[ايلام] به هيچ وجه مواضع خود را ترك نكند و تا آنجا كه امكان دارد مواضع و پشتيباني از پاسگاه هاي شوروشيرين و انجيره بكوشند.» آخرين گزارش ژاندارمري غروب سخت منطقه صالح آباد را نشان مي دهد و اينكه«برادران سپاه كه قرار شده از ايلام جهت تقويت به گروهان صالح آباد اعزام شوند تاكنون خود را به آن گروهان معرفي نكرده اند و در حال حاضر پاسگاه انجيره و شوروشيرين در حلقه محاصره دشمن قرارگرفته اند و اقدام از زمين مقدور نيست، مگر به وسيله هلي‌كوپتر آذوقه براي آنها فرستاده شود.»

*عراق توپ هاي خود را در نخلستان استتار كرده است

امروز همچنين ستاد مشترك ارتش يك بار ديگر با استناد به گزارش هاي قبلي اعلام كرد:«برابر آخرين اطلاعات  به دست آمده دشمن قصد دارد از طريق شوروشيرين به جاده جديدي كه از طريق جاده كنجان‌چم به پاسگاه جديد كاني سخت احداث گرديده، دست يابد تا به راحتي ارتفاعات كولك را تصرف و به طرف سدكنجان چم پيشروي نمايد و هم اكنون دشمن در دره و رودخانه شوروشيرين در انتهاي جاده جديد كاني سخت مستقر است. ...» بنا به گزارش هاي واصله پاسگاه هاي سميده و بيات نيز از دو طرف زير آتش قرارگرفته اند و تقاضا شده كه از طريق تيپ دزفول نيروي لازم جهت كمك اعزام گردد.»

همزمان با حملات شديد عراق و مقابله نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي در مرزها و مناطق هم جوار غرب، عراق همچنان نيروها و تجهيزات بيشتري را به اين مناطق گسيل داشته است. از جمله:«يك آتشبار ضدهوايي در غرب زرباطيه گسترش دارد كه توپ هاي خود را در نخلستان استتار نموده و رفت و آمدهاي خودروهاي اين يگان از طرف شمار زرباطيه از يك جاده خاكي صورت مي گيرد.» عراق همچنين در اطراف مناطقي كه تصرف كرده درحال احداث جاده و استحكامات مي باشد. در اين باره«گزارش پاسگاه ژاندارمري خسروي حاكي است از ساعت 5:30دقيقه امروز عوامل مزدور عراقي در داخل خاك خودي در ارتفاعات پاسگاه قلعه يهودي و زينل كش و اطراف مقابل تنگاب كهنه مشغول احداث سنگر مي باشند.»

* شوراي شهر خرمشهر: اهالي مناطق مرزي را در منازل خود جاي دهيد

از اولين لحظات روشنايي امروز، ارتش عراق مجددا حملات آتشباري خود را روي مناطق مرزي خرمشهر آغاز كرد و نيروهاي مدافع جمهوري اسلامي به پاسخگويي پرداختند. گزارش پايگاه دريايي خرمشهر دراين باره حاكي است:«حملات از ساعت 5صبح از سوي مزدوران بعث عراق شروع گرديد و در ساعت 5:15امروز خاتمه يافت و تعداد3نفر از سربازان پاسگاه ژاندارمري خين و يك برادر پاسدار و3نفر از اهالي مجروح گرديدند.» همچنين يك مقام آگاه در سپاه پاسداران خرمشهر اعلام كرد كه صبح امروز يك فروند هواپيماي عراقي وارد حريم فضايي ايران شد كه بلافاصله با سلاح‌هاي سنگين يگانهاي مستقر در مرز به اين تجاوز پاسخ داده شد. برابر همين گزارش، اكثر تجاوزات به منظور اكتشافات مرزي صورت مي گيرد و اين چندمين بار است كه دولت بعث عراق تجاوزاتي به اين صورت در مرزهاي ما انجام داده است. خبرنگار كيهان ضمن بيان گزارش فوق افزوده است:شوراي شهر خرمشهر اطلاعيه اي در رابطه با جريانات مرزي شلمچه صادر كرد. در اين اطلاعيه از مردم خرمشهر خواسته شده كه اهالي مناطق مرزي را در منازل خود جاي دهند.»

فرماندار خرمشهر نيز با اشاره به درگيري هاي مرزي پيش‌از ظهر امروز در منطقه مرزي خرمشهر، از مردم خرمشهر خواست آمادگي رزمي خود را بيشتر كنند و اعلام كرد كه كميته هاي امداد در فرمانداري خرمشهر، هلال احمر و مساجد خرمشهر تشكيل شده و مردم مي توانند كمك هاي نقدي و غيرنقدي خود را به اين اماكن تحويل دهند. وي همچنين از مردم خرمشهر خواست ضمن حفظ آمادگي رزمي خونسردي خود را نيز از دست ندهند. در ضمن، «در پي اين درگيري ها، بعدازظهر امروز استاندار خوزستان به اتفاق چند تن از مسئولان سياسي و انتظامي استان از پاسگاه هاي مرزي شلمچه، مومني و خين در خرمشهر بازديد كرد و دستورهايي براي رفع كمبودهاي موجود صادر نمود. استاندار خوزستان در جلسه شوراي تامين استان در خرمشهر شركت كرد و در خصوص مشكلات و مسائل مرزي و اتخاذ تدابير لازم در اين زمينه، مذاكراتي صورت گرفت.» استاندار خوزستان همچنين در تلفنگرامي به وزارت كشور دستور داد:«ضمن در اولويت قراردادن آمادگي هاي پزشكي و امدادي، نسبت به احتياجات اداره كل بهداري و بهزيستي استان خوزستان از جمله اعزام آمبولانس ها، پرستار و بهيار، متخصص بيهوشي و اتاق عمل، داروهاي لازم، راديولوژي و كيسه هاي خون به مقدار زياد و تخت ها و تشك هاي معمولي به مقدار لازم،  اقدام مقتضي و سريع صورت پذيرد.»

درگيري هاي امروز فقط در مرز خرمشهر نبود، بلكه در منطقه هورالعظيم نيز يك درگيري هفت ساعته رخ داد:«در ساعت 14:15دقيقه امروز، پاسداران جهت كنترل نوار مرزي به هورالعظيم عزيمت كرده بودند كه با عوامل نيروهاي عراقي در قسمت هاي زمين هاي باز، درگير شدند. بلافاصله پس از اطلاع به پاسگاه سعيديه، فرمانده پاسگاه همراه تعدادي از مامورين با تجهيزات كافي جهت كمك به سپاه پاسداران به محل عزيمت و طي يك درگيري هفت ساعته... مامورين و سپاه پاسداران نيروهاي عراقي را با شجاعت سركوب و آنان را به داخل خاك عراق رانده و در ساعت 20:20دقيقه درگيري خاتمه يافت و هيچ گونه خسارت مالي و جاني به ماموران خودي وارد نشد، ولي از تلفات و خسارات به نيروهاي عراقي اطلاعي در دست نيست.»

* ستاد مشترك ارتش: امكان دارد يك لشكر زرهي و يك لشكر مكانيزه ارتش عراق به خوزستان حمله كند

همچنين نيروهاي عراقي كه از ساعت 11:30دقيقه امروز با هفت دستگاه لودر و بولدوزر در 3كيلومتري پاسگاه كوشك ايران در خاك عراق مشغول حفر سنگر بودند»، «در ساعت 14:50دقيقه امروز به پاسگاه صفريه ايران حمله كردند، ولي با آتش متقابل نيروهاي ايران مواجه شدند. ...در اين درگيري انبار مهمات پاسگاه فكه عراق و 14تانك عراقي منهدم شدند. ...بهداري و بهزيستي استان خوزستان اعلام كرد كه در اين درگيري ها 11نفر از نيروهاي خودي زخمي شده اند كه حال آنها رو به بهبودي است. ...»

باتوجه به استقرار سه لشكر عراق در منطقه مرزي حوزه ماموريت لشكر92زرهي خوزستان ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد:«امكان دارد يك لشكر زرهي و يك لشكر مكانيزه ارتش عراق در محور عماره،دوسلق، دزفول به خوزستان حمله نمايد.» فرماندهي ژاندارمري كشور با اعلام اين مطلب در ابلاغيه خود از هنگ هاي ژاندارمري سوسنگرد و آبادان خواشته كه نهايت دقت و هوشياري و مراقبت و پيش بيني هاي لازم را معمول دارند. يك گزارش مشابه ديگر از لشگر 92زرهي اهواز حاكي است:«برابر اطلاع حاصله دشمن در محور عماره، فكه قصد تجاوز به خاك كشور اسلامي ايران را دارد.» در اين گزارش از يگانهاي تحت امر لشكر و نيروهاي ديگر خواسته شده كه هوشياري صددرصد خود را به خصوص براي جلوگيري از غافلگيري حفظ كنند.

در اين منطقه دو گزارش مختلف از واحد تحقيقات سپاه آبادان گوياي اقدامات نيروهاي اطلاعاتي سپاه پاسداران آبادان در شناسايي تحركات نظامي عراق از يك سو و نيز ضربه زدن و جنگ پارتيزاني عليه ارتش بعث به تلافي تجاوزات مكرر و تحركات خصمانه ارتش عراق از ديگر سو است. يكي از اين گزارش ها خاكي است:«در ساعت 17امروز كه ناوچه گشتي اين سپاه درحال گشت زني بود، مشاهده گرديد كه يك واحد سنگين توپخانه عراقي شامل توپ و تيربار ضدهوايي با نور استتار، مقابل پاسگاه خرمشهر مستقر گرديده اند.»

گزارش بعدي واحد اطلاعات و تحقيقات سپاه حاكي است:«در تاريخ 15/8/1980، به‌وسيله دو بمب كه توسط اين واحد براي يكي از برادران در عراق فرستاده شده بود، يك انبار خواروبار ارتش بعث عراق در ام القصر منفجر شد كهدر نتيجه 6نفر كشته و 6 نفر ناپديد شدند كه تحقيقات سازمان امنيت عراق به جايي نرسيد و يكي از بمب ها در زير جيپ متعلق به نيروي دريايي كار گذاشته شد كه در نتيجه راننده جيپ و يك استوار كشته شدند.» يك گزارش از گروهان ژاندارمري آبادان به نقل از پاسگاه ديري فارام گوياي اين مطلب است كه پاسگاه المطوع عراق روبه روي پاسگاه شناوه با اسلحه و پرسنل تقويت شده و يك دستگاه تانك و دو قبضه خمپاره انداز نيز استتار شده اند و يك عدد دوربين چيني با سه پايه مربوطه در كنار ساحل مستقر و اين پاسگاه عراقي با دوربين مزبور مشغول ديدباني نوار مرزي و پاسگاه ايران است.» از همين منطقه خبري ديگر حاكي است كه در ساعت 16:15دقيقه بامداد امروز، 3نفر از نظاميان پاسگاه شيب عراق با در دست داشتن پرچم سفيد و درحالي كه مسلح بودند خود را به پاسگاه ژاندامري سوبله جمعي بستان تسليم نمودند.» فرماندار دشت آزادگان نيز تاييد اين خبر و چگونگي آن گفت:«پناهنده شنوندگان خود را عضو حزب الدعوه معرفي كرده اند كه از طرفداران شهيد آيت الله محمدباقر صدر مي باشند.»

* گزارش نيروهاي اطلاعاتي: اكثر مردم جزيره ام الرصاص از وحشت جنگ اخير اين جزيره را ترك كرده اند

در اين روز نيروهاي مسلح خودي با استفاده از شنود دستگاه هاي مخابراتي دشمن و حضور مستقيم نيروهاي اطلاعاتي از داخل خاك دشمن به دست آورده اند كه بسيار جالب توجه است. گزارش ساعت 11 شامگاه امروز يكي از نيروهاي اطلاعاتي بسيار حائز اهميت است:«1. بيمارستان نظامي بصره پر از زخمي‌هاي جنگ اخير است و زخمي ها به شدت محافظت مي شوند. 2. تقويت پادگان تنومه ادامه دارد و تانك ها و توپ ها و كاميون هاي پر از مهمات كه از بصره مي آيند در ‌آنجا مستقر و سپس تقسيم مي شوند.3. اكثر مردم جزيره ام الرصاص از وحشت جنگ اخير اين جزيره را ترك كرده اند. 4. در جزيره ام الرصاص واحدهاي پياده نظام مستقر گرديده است. 5. پل جزيره ام الرصاص به وسيله متخصصين ترميم گرديده است. 6. در جزيره البوارين مردم اين جزيره را ترك كرده اند خمپاره هايي در جزيره طويله و شمشاع كه پشت جزيره البوارين مي باشد، مستقر گرديده است. 7. طبق آخرين خبرهاي واصله يكي از هدف هاي دشمن سرگرم نمودن نيروهاي نظامي مقابل است(ايراني) تا بتوانند در يك محل ديگر با تمام قوا جنگ را شروع كند كه احساس مي شود محل ديگر مرز  شلمچه است؛ زيرا گسترش نيروهاي نظامي دشمن با توجه به اخبار داده شده قبلي در اين مكان، براي هجوم است نه دفاع.ضمنا درگيري بين نيروهاي متقابل در محل مذكور تا ساعت14 امروز به شدت ادامه داشت.»

*شهرباني خرمشهر: عوامل بعث عراق بين عشاير عرب جزيره مينو نفوذ كرده و تبليغ مي كنند

همزمان با تحريكات و حملات ايذايي عراق به مرزهاي خوزستان عوامل داخلي وابسته به اين رژيم نيز در داخل شهرهاي مرزي، بخصوص منطقه عمومي خرمشهر و آبادان دست به تحركاتي از جمله بمب گذاري در تاسيسات صنعتي و نفتي، جاسوسي و تبليغ براي رژيم عراق و ورود اسلحه قاچاق مي زنند. اين تحركات گرچه اين روزها باتوجه به درگيري هاي مرزي كمتر شده است، همچنان ادامه دارد. دراين‌باره گزارش شهرباني خرمشهر حاكي است:«اخيرا عوامل بعث عراق بين عشاير عرب جزيره مينو نفوذ كرده و فعاليت هاي گسترده اي عليه جمهوري اسلامي ايران انجام مي دهند. ...دراين رابطه اعلاميه هايي به زبان عربي و عكس هايي از صدام حسين به ديوارهاي بعضي مناطق جزيره نصب كرده اند. ...»

*مهندس فريور باتمانقليچ: موتور لنج ها عامل انتقال جاسوس و اسلحه به خوزستان هستند

از سوي ديگر در مصاحبه اي كه امروز منتشر شد، مهندس فريور باتمانقليچ فرماندار آبادان، درمورد مساله امنيتي منطقه گفت:«موتور لنج ها عامل انتقال جاسوس و اسلحه به خوزستان هستند و با بستن مرزها در منطقه از طريق بسيج نيروها از و سنگرسازي در طول نوار مرزي، قادر به مقابله در برابر حملات و توطئه ها خواهيم بود و بمب گذاري ها و ورود اسلحه به خوزستان كاهش خواهد يافت و همراه با بستن مرزها ايجاد كار براي ملوانان و جاشوها ضروري است. ...در اين منطقه طرح جامعي تهيه كرده ايم كه مرزها را ببنديم و هم اكنون تمام  بمب گذاريها و اسلحه هايي كه وارد مي شود در اين منطقه از طريق مرز عراق است. ... چند روز عده اي را دستگير كردند كه حامل يك گوني پر از كلاشينكف بودند. ما بايد مرز را از طريق بسيج نيروها كاملا ببنديم و براي مرز سنگر بسازيم كه اگر احتمالا حمله اي صورت گيرد بتوانيم مقابله كنيم.»

*بني صدر، رجوي و رازهاي كودتاي نافرجام نقاب

در حالي كه بامداد امروز پس از جلسات متعدد محاكمه حكم دادگاه انقلاب اسلامي مركز مبني بر اعدام 9تن ديگر از دست اندركاران كودتاي نقاب به اجرا درآمد، سران سازمان مجاهدين خلق، امروز در يك مصاحبه مطبوعاتي با تبليغات رواني خاصي اتهام دست داشتن در كودتاي نافرجام اخير را به شدت تكذيب كردند. با وجود اين، تكذيبيه سران مجاهدين خلق حاوي نكاتي است كه نه تنها آنان را از اين اتهام مبرا نمي كند، بلكه سرنخ هايي از همدستي اين سازمان با كودتاگران بدست مي‌دهد.

ماجرا بنا به گزارش روزنامه انقلاب اسلامي از اين قرار است:«به دنبال پخش برنامه تلويزيوني سروان ركني، يكي از عوامل موثر در كودتاي نافرجام اخير كه گفته بود با رهبران مجاهدين خلق صحبت شده بود كه در زمان انجام كودتا سكوت اختيار كنند و در حقيقت دال بر آگاهي مجاهدين و شركت ضمني آنها در اين كودتا بود. پس از آن در مجلس شوراي اسلامي حجت الاسلام هادي غفاري نماينده تهران، اعلام داشت كه بنا بر اخباري كه بدست آوردم بنا بود پس از كودتا به رجوي پست نماينده دائمي ايران در سازمان ملل متحد داده شود. ...خبر امروز روزنامه صبح آزادگان مبني بر اين است كه مسعود رجوي يكي از رهبران سازمان مجاهدين خلق به پاريس فرار كرده و در آنجا با شاهپور بختيار دوبار ملاقات كرده و در كودتاي 18تير دست داشته است. ...امروز در منزل شهيد رضايي ها، مسعود رجوي و موسي خياباني طي يك مصاحبه مطبوعاتي درباره مسائل چندماهه اخير و شايعه ارتباط مجاهدين خلق در كودتاي نافرجام اخير توضيحاتي دادند.» مضمون گفته هاي آن دو باضافه ناگفته هاي ديگري، در اطلاعيه اين سازمان امروز در نشريه مجاهدين خلق ايران،‌فوق العاده تحت عنوان «پاسخ به اراجيف افسر ضدانقلابي» منتشر شد. در بخشي از اين اطلاعيه كه در روزهاي نزديك به محاكمه محمدرضا سعادتي از اعضاي مركزي اين سازمان به اتهام جاسوسي براي شوروي منتشر شده، آمده است:«... عمليات قرار است روز چهارشنبه(18/4)با اشغال پايگاه شاهرخي همدان آغاز شود. طبق... 30فانتوم و 40خلبان در اين پايگاه طبق نقشه آماده پرواز هستند. نقطه آغاز عمليات محلي است در 4كيلومتري پايگاه كه محل تجمع ...است. فانتوم ها پس از پرواز قرار است صبح پنج شنبه چند نقطه حساس تهران را مورد حمله و بمباران قراردهند. از جمله اين نقاط مقر امام، نخست وزيري و... مي باشد. اميد است كه اطلاعات مزبور در جهت خنثي ساختن اين توطئه به موقع مورد استفاده قرار گيرد و جمهوري اسلامي ايران از گزند اين اقدام ضدانقلابي آسيبي نبيند.»

از سوي ديگر و در همين خصوص بني صدر در كارنامه امروز خود درباره تماس تلفني امروز مسعود رجوي از رهبران سازمان مجاهدين خلق آورده است:«...بعد گفتند آقاي رجوي مي خواهد با شما صحبت كند، اجازه دادم وصل كنند و صحبت بكند. گفت كه درباره صحبت هايي كه در مجلس در خصوص مشاركت مجاهدين خلق در كودتاي نافرجام شده با رئيس مجلس صحبت كرده و گفت كه به رئيس مجلس گفته است كه ما به موقع به رئيس جمهوري گزارش كتبي كرده ايم و اين گزارش موجود است، چطور ما را متهم مي كنند به اين كه ما در اين كودتا دخالت يا دست داشتيم[؟] و گفت كه رئيس مجلس گفته است كه چرا به خود رئيس جمهوري مراجعه نمي كنيد و من گفتم:«بله و من تصديق مي كنم كه شما گزارش فرستاديد و لابد براي همين است كه اگر من تصديق مي كردن بعد بوق و كرنا راه مي اندازند [كه] اين هم دليل ديگر بر همكاري. ...»

*ادموند ماسكي: اميدوار شدن به اظهارنظرهاي دولت ايران اشتباه است

اظهارات مقامات ايران و ‌آمريكا درباره گروگان ها حاكي از نوعي انتظار و در عين حال هنوز بالاتكليفي دراين باره است، ولي چشم انداز حل مسئله به هرحال نزديك تر شده است؛ هرچند نه خيلي نزديك.

رئيس مجلس درباره ملاقات هاي اخير خود با نمايندگان سفارتخانه‌هاي خارجي و نامه هايي كه از طرق آنها از مقامات آمريكايي در يافت كرده است اظهار كرد:« يك نامه از طرف خانواده گروگان ها به امضاي 52خانواده به من رسيده است كه لحني التماس آميز دارد و در آن از امام و مجلس تقاضاي كمك شده است و همچنين با ملت ايران درمورد تجاوزات امريكا ابراز همدردي شده است و نامه ديگري از طرف دو نفر از نمايندگان كنگره، خواستار جواب به آن نامه و رسيدگي به وضع گروگان ها شده است. ...» هاشمي  رفسنجاني در بخش ديگري از اين مصاحبه گفت: «درجلسه فردا بحث درباره گروگان ها شروع مي شود... .»راديو صداي آمريكا از قول ادموند ماسكي وزير امورخارجه امريكا گفت:«اميدوار شدن به اظهارنظرهاي دولت ايران را اشتباه خواند.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها