يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۴۹۲۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۰۵ مهر ۱۳۹۵
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای مفاد توافق هسته‌ای گفت: «ما ابزارهای خود را در مقابل کارشکنی‌های آنها داریم و هر آن می‌توانیم از این ابزارها اسنفاده کنیم.»
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای مفاد توافق هسته‌ای گفت: «ما ابزارهای خود را در مقابل کارشکنی‌های آنها داریم و هر آن می‌توانیم از این ابزارها اسنفاده کنیم.»

 بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در ابتدای کنفرانس خبری خود ضمن تبریک هفته دفاع مقدس، در پاسخ به سؤالی درباره دیدار وزرای خارجه ایران و کانادا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: « طی ماه‌های گذشته در سطح کارشناسی مذاکراتی را با توجه به خواست طرفین در کشىوری ثالث داشتیم و نهایتا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل وزرای خارجه دیدار کردند، در ادامه هیئت‌های کارشناسی کار را ادامه می دهند و اگر بتوانیم بر مشکلات سیاسی و حقوقی فایق آییم می‌تواند تحولی در روابط دوجانبه ایجاد شود.»

وی در ادامه افزود: «با توجه به حضور چند صدهزار ایرانی فرهیخته در کانادا حضور کنسولی در کانادا اهمیت دارد. فکر می کنم بنا به جایگاه منطقه‌ای ایران، این موضوع برای کانادا هم مهم است. اما باید صبر کرد تا دید به کجا می انجامد.»

عربستان همچنان به دنبال تخریب روابط ایران با همسایگان است

قاسمی در ادامه درباره دیدار ظریف با وزیر خارجه مصر و واکنش عربستان به این دیدار گفت: «دیدار وزرای خارجه در کشور در حاشیه مجمع عمومی در چارچوب تماس‌ها و رایزنی‌های ایران و درباره مسایل منطقه بوده و می‌تواند پایه‌ای برای روابط بیشتر دو کشور باشد. عربستان همچنان به مواضع غیرمسؤلانه و کارشکنانه خود ادامه داده و همچنان به دنبال تخریب روابط ایران با همسایگان و منطقه است.»

آتش‌بس نباید عاملی برای بازسازی تروریست‌ها شود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در تشریح درباره موضع کشورمان در خصوص سوریه، حلب و آتش‌بس گفت: «مواضع کلی ایران روشن و ثابت است و تغییری نداشتیم. سوریه راه حل نظامی ندارد، تنها راه یک راه حل سباسی و مذاکرات سیاسی است.»

وی در ادامه افزود: «برای رسیدن به این مرحله نیازمند آتش‌بس بوده و برای رسیدن به آتش‌بس باید از ارسال سلاح به تروریست‌ها جلوگیری شود. آتش‌بس نمی‌تواند زمانی اتفاق افتد که تروریست‌ها در سختی و محاصره بوده و با آتش‌بس وقت برای آنها خریده شود و خود را بازسازی کنند.»

قاسمی همچنین گفت: «متاسفانه در برخی آتش‌بس‌ها مشاهده می‌شود برخی قدرت‌ها از طریق آتش‌بس به دنبال خرید وقت و بازسازی آنها هستند. راه‌حل سوریه از مسیر سیاسی و دموکراتیک می‌گذرد. اما متاسفانه احساس می شود که سوریه به کلکسیونی از تناقضاتی تبدیل شده که کشىرهای مختلف دنبال کرده و به خونریزس و کشتار منطقه منتهی شده است.»

آنهایی که صحبت از جنایت جنگی می‌کنند به عملکرد خود بنگرند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات مقامات فرانسوی مبنی براینکه احتمالا ایران و روسیه در جنایات جنگی در سوریه سهی هستند گفت: «آنهایی که صحبت از جنایات جنگی می‌کنند (فرانسه) باید به خود بنگرنند که شریک جنایت جنگی بوده، نه تنها به سوریه بلکه طی دهه‌های گذشته و حمایتشان از صدام و پناه دادن به گروه‌های تروریستی توسط خود نگاه کنند.»

بدعهدی‌ها در اجرای برجام به جدیت از جانب ایران تذکر داده شد

قاسمی درباره برجام و رایزنی‌های انجام شده در سازمان ملل نیز گفت: «آنچه گفتنی بود توسط رئیس‌جمهور و وزیر خارجه در نیویورک اعلام شد. ما قرار بود بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های طرف مقابل که عمدتا به آمریکا بر می‌گردد در کمیسیون مشترک منتقل و مطرح شود.»

وی ادامه داد: «در نشست نیویورک موضوعات و بدعهدی‌ها به جدیت از طرف ایرانی تذکر داده شد و هشدار دادیم اگر قرار است برجام همچنان باقی بماند باید همه طرفها به تعهدات خود عمل کنند.»

قاسمی تأکید کرد: «در برجام بزرگترین بدعهدی‌ها از سوی امریکا بوده. در مذاکرات اخیر به طور جد در این خصوص به آنها هشدار داده‌ایم و مامنتظریم که به تعهدات خود عمل کنند. ما ابزارهای خود را در مقابل کارشکنی‌های آنها داریم و هر آن می‌توانیم از این ابزارها اسنفاده کنیم.»

مذاکره‌ای با عربستان وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره خصوص پیگیری مشکلات ایجاد شده توسط عربستان در حاشیه سازمان ملل اعلام کرد: «با عربستان رابطه سیاسی و مذاکره‌ای وجود ندارد
ما برای اعلام مواضع از تریبون‌های بین المللی انجام دهیم.»

«در سازمان ملل به طور خاص اقدامی را علیه عربستان نداشتیم چوم مجمع برای چنین موضوعی نیست اما مواضع خود را در مجمع و در دیدارهای دوطرفه بیان‌می کنیم.»

وی در پاسخ به سؤالی درباره تصمیم عربستان و دولت مستعفی یمن برای شکاست از ایران در شورای امنیت و واکنش ایران با توجه به حمایت سعودی‌ها از تروریستهای ضد ایرانی گفت: «مساله یمن و تجاوز عربستان به این کشور امری مشخص و مبرهن است. عربستان دست به کشتار مردم بی گناه می‌زند و ریاض با توجه به مشکلات داخلی و نداشتن راهی رو به جلو دست به فرافکنی و اتهام زنی می‌زند. از جمله ایران را به حضور در یمن متهم کرده، اما ایران نقش و حضوری در آنجا ندارد و آنچه جریان دارد مقاومتی داخلی در یمن است.»

قاسمی ضمن تأکید بر اینکه «شکایت عربستان به شورای امنیت نیز موضوعی بی ربط و عبث است» گفت: «عربستان تقلا دارد تا فشارها بر ایران را افزایش دهد اما ایران نگرانی ندارد و با توجه به هوشمندی مسولان سیاست خارجی این نقش آفرینی منفی مهار می‌شود. امیدواریم از سرنوشت صدام عبرت بگیرند.»

وتوی قانون حق خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر برای شکایت از عربستان، دیگر موضوع مورد بحث سخنگوی وزارت خارجه بود. وی گفت: «اقدام آمریکا غیرمنتظره نیست و طبیعی جلوه می‌کند. سوابق آمریکا و عملکردش روشن است و از استانداردهای دوگانه پیروی می‌کند و بنا به منافع کوتاه و میان مدت مواضع خود را تغییر می‌دهد.»

قاسمی در ادامه گفت: «علیرغم گزارش ٢٨ صفحه‌ای، اما با توجه به تلاش و به آب و آتش زدن عربستان، قابل انتظار بود که اوباما این طرح را وتو کند. اما این راه به حایی نخواهد برد عربستان باید پاسخگوی اقدامات خود در حمایت از تروریسم باشد.»

طرح شفاف‌سازی اموال مقامات ایرانی به جایی نخواهد رسید

بهرام قاسمی درباره طرح کنگره آمریکا برای شفاف‌سازی اموال مقامات ایرانی در خارج و ارتباطتش با برجام گفت: «ترجیح می دهم به این مساله داخلی آمریکا نپردازم
امروزه امریکا در استانه انتخابات است و مسایل بسیاری مطرح می شود. این موضوع نیز به نظر من به جایی نمی رسد و امری بی‌ربط است.»

وی درباره مشکلات موجود در روابط بانکی ایران گفت: «آمریکایی‌ها متعد شدند فشارهایی را که بر بانک‌های اروپایی داشته‌اند رفع کنند. مشکل بزرگ عدم همکاری برخی بانکهای بزرگ اروپایی بود که به طرف‌های برجام تذکر جدی دادیم تا آنها را تشویق به همکاری با ایران کنند.»

هیچ توافقی بدون حضور ایران درباره سوریه نخواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه مذاکرات جاری در پاسخ به سؤالی درباره سوریه و ارتباطات نظامی تهران و مسکو در خصوص این کشور گفت: «درباره نقش و جایگاه ایران درباره سوریه موضوع روشن است، جایگاه ایران در منطقه برجسته است، با توجه به جایگاه ایران در منطقه، هیچگونه تفاهم و توافقی بدون حضور ایران درباره سوریه رخ نخواهد داد و شدنی نیست.»

وی ادامه داد: «روابط تهران و مسکو خاص است و در برخی ابعاد می توان گفت راهبردی است. در مبارزه با تروریسم همکاریها، تماسها و رایزنی های زیادی داریم.»


سخنگوی وزارت خارج درباره ادعای سناتور آمریکایی به ایران گفت: «سفر هرگونه سناتور امریکایی به ایران تکذیب می شود. فردی با نام یک سناتور آمریکایی به همراه دوستانش از طریق یک اژانس توریستی به تهران و چند شهر ایران سفر می‌کنند، اما یکی از آنها پس از برگشت اعلام کرده سناتور بوده است. اما در سفر به تهران از ظرفیت سناتوری خود استفاده نکرده و در هنگام اخذ ویزا اعلام نکرده که سناتور است، در واقع به طور شخصی به ایران امده و نه به عنوان سناتور.»

بهرام قاسمی در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود ضمن تأکید بر روابط دوستانه میان ایران و ترکیه با وجود برخی اختلافات درباره موضوعات منطقه گفت: «قرار نیست دو کشور نزدیک به هم در تمامی مواضع و موضوعات همسان هم باشند و چنین مواردی را نمی توان یافت. لذا چنین توقعی نمی رود که ترکیه در تمامی مواضع سیاست خارجی مانند ما باشد.»

«ما در عین دوستی و نزدیکی اما دو برخی مسایل سیاسی اختلافاتی داشتیم که می توانیم این مسایل را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در انتها به سؤالی درباره مناقشه کشمیر پاسخ داد: «موضع ما روشن است و همواره طرفین را به خویشتنداری صحبت و گفتگو دعوت می‌کنیم. امیدواریم از طریق تفاهم از خشونت دوری جسته شود.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها