کد خبر: ۳۹۶۸۵۶
زمان انتشار: ۰۸:۴۲     ۱۹ مهر ۱۳۹۵
پژوهشگر لبنانی گفت: واشنگتن قصد دارد بر شرق آسیا متمرکز شده، چین را مهار و خود را از نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس بی‌نیاز کند چرا که عربستان با سیاست‌های خود و مشکلات حاصل از آن، اکنون سربار ایالات متحده است.
به گزارش پایگاه 598، خبرنگار خبرگزاری فارس در الجزایر، در پی تصویب قانون جاستا در کنگره آمریکا، تغییراتی در اولویت‌های سیاسی این کشور حاصل شده از جمله اینکه واشنگتن قصد دارد بر منطقه شرق آسیا متمرکز شده، چین را مهار و خود را از نفت کشورهای حاشیه خلیج بی‌نیاز کند، چراکه عربستان با سیاست‌های خود و مشکلات حاصل از آن، اکنون سرباری برای ایالات متحده است.

جاستا (قانون مربوط به عدالت درباره حامیان تروریسم) توسط ایالات متحده برای مجازات عربستان تصویب شد و به موجب آن خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر می‌توانند از کشورهایی که مهاجمان به آن‌ها منتسب هستند از جمله عربستان سعودی به میزان حدودا 3 تریلیون دلار درخواست غرامت نمایند؛ به موجب این قانون که مراحل نخست خود را در دادگاه‌های آمریکا پشت سر می‌گذراند، نخستین شکوائیه از سوی زنی که همسر خود را در حادثه مذکور از دست داده، ارائه شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص پس‌زمینه این قانون و دلایل اینکه چرا لابی صهیونیسم به‌عنوان هم‌پیمان وفادار عربستان در منطقه، پشت سعودی را در این خصوص خالی کرده است، خبرنگار فارس در الجزایر با «علی الشاب» کارشناس لبنانی مقیم بورکینافاسو و پژوهشگر سیاست‌های عربستان و روابط این کشور با ایالات متحده گفت‌و‌گویی انجام داد.

الشاب با اشاره به تحلیل موضع اخیر آمریکا مربوط به ابطال وتوی ریاست جمهوری که به نفع عربستان تصمیم گرفته بود، گفت: از جمله تغییراتی که در اولویت‌های سیاسی آمریکا حاصل شده اینکه  واشنگتن قصد دارد بر منطقه شرق آسیا متمرکز شده، چین را مهار و خود را از نفت کشورهای حاشیه خلیج بی‌نیاز کند، به ‌گونه‌ای که اکنون عربستان با سیاست‌های خود و مشکلات حاصل از آن، سر بار مقامات واشنگتن است که تلاش می‌کنند تا ساختار راهبردهای خود را در خاورمیانه به شکلی دیگر تغییر دهند.

 الشاب همچنین درباره موضع اسرائیل در حمایت از عربستان در این مقوله نیز گفت: باید بدانیم که سیاستمداران صهیونیست می‌دانند که ضعف عربستان بیش از این حرف‌هاست که باعث می‌شود ریاض به اسرائیل نزدیک‌تر شود لذا هر زمان که عربستان تحت فشار باشد، بیشتر در برابر سیاست‌های اسرائیل گردن می‌نهد، درنتیجه جای هیچ شکی نیست که سیستم ضعیفی که دچار هرج و مرج و نزاع و اختلاف است، بیشتر قابلیت به‌کارگیری و نوکری کردن پیدا می‌کند.

این کارشناس لبنانی گفت: عربستان مشکلی برای خارج کردن دارایی‌های خود از آمریکا ندارد و به قانونی هم در این خصوص نیاز ندارند چراکه می‌تواند سرمایه خود را از را‌ه‌های دیگر پس بگیرد اما آمریکا به واقع به عربستان اجازه نمی‌دهد که مستقیم وارد عمل شود. عربستان متعهد است که دارایی‌هایش در بانک‌های آمریکا باقی بماند.

 وی با اشاره به اینکه واقعیت این است که عربستان از دایره نفوذ آمریکا خارج شده تصریح کرد:  ایالات متحده اکنون به این می‌اندیشد که درصورت تسویه‌ حساب تاریخی پیش رو در خصوص تعقیب قضایی حامیان تروریسم، ساختار کنونی کشورها، مرزها و رژیم‌های حاکم در منطقه به چه صورت خواهد بود.

این پژوهشگر لبنانی افزود: درگیری‌های کنونی در منطقه توازن قوای جدیدی را بین قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در پی داشته که برای تحکیم نظام امنیتی جدید و با رعایت منافع این قدرت‌ها، تسویه‌حساب‌ها صورت می‌گیرد.

الشاب با بیان اینکه عربستان و رژیم صهیونیستی دو طرف بازنده در این مقوله هستند، اظهار کرد: این دو رژیم با همکاری مستقیم و غیر مستقیم با یکدیگر تلاش می‌کنند تا در تغییرات پیش رو در منطقه اثرگذار باشند.

به گفته این کارشناس، از همین رو اسرائیل پیش از این نیز تلاش کرد تا گروه‌های تکفیری را در جبهه جولان اشغالی مجددا مستقر کند و  عربستان همچنان خارج از دایره سهم‌خواهی و توافق با اسرائیل ایستاده چراکه به طور قطع بازنده اصلی خواهد بود.

الشاب گفت: عربستان وارد مذاکرات نمی‌شود چراکه میزان صورت حسابی که باید بپردازد بیشتر از این‌ها خواهد بود به ویژه اینکه مصر که روی این هم‌پیمانی حساب کرده بود، در بسیاری از مقوله‌ها مثل مسئله سوریه با عربستان اختلاف پیدا کرده است. از اینجا معلوم است که سعودی‌ها کورکورانه گام بر می‌دارند بدون اینکه بتوانند هدف مشخصی را چه در یمن چه در سوریه دنبال کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۴ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵
۱
۰
این هم از همان پیش لرزه های عواقب اعدام نمر است
که امام فرمود
پدرشان را در می اورد
پاسخ
ناشناس
Sweden
۰۹:۰۲ - ۲۲ مهر ۱۳۹۵
۱
۰
عربستان ارباب آمریکا و مادر مهربان اسراییل است.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها