کد خبر: ۳۹۷۴۸۷
زمان انتشار: ۱۳:۵۶     ۲۵ مهر ۱۳۹۵
كريم پور با اشاره به سود آوري ۴۰۰ تا ۵۰۰ ميليون ريال كشت به ليمو گفت: سود آوري اين محصول بيش از ۲ برابر هزينه است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، روستاي ايدنك با 270 خانوار در پنج كيلومتري لنده واقع و شهرستان لنده با جمعيتي حدود 23 هزار نفر و 86 روستاي داراي سكنه در حدود 300كيلومتري جنوب غرب ياسوج مركز استان كهگيلويه وبويراحمد واقع شده است.

 در اين روستا محمد كريم پور با كشت گياه دارويي "به ليمو" به اشتغال مشغول شده تا از صف بيكاران خارج شود.جوان به ليموكار روستاي ايدنك در شهرستان لنده علاوه بر درآمدزايي در كشت به ليمو به الگويي موفق براي ديگر كساني تبديل شده كه مي خواهند كشت گياهان دارويي را توسعه دهند.

محمد كريم پور، كاردان برق است كه در سال 94 يك كارگاه  با دريافت تسهيلات 20 ميليون توماني از بسيج سازندگي و 17 ميليون تومان پس‌انداز و يك زمين 5000 متري  كار خود را با توليد به ليمو كه يك گياه دارويي معطر است آغاز كرد.

وي درباره توليد گياه به ليمو مي گويد: اين گياه بومي آمريكاي جنوبي بوده وبه طور طبيعي رويش آن در آرژانتين شيلي و پرو گزارش شده است و از آن جا به ساير نقاط جهان از جمله ايران رفته است و كشت مي‌شود و در ايران اين گياه در استان‌هاي شمالي و باغ‌ها كشت مي‌شود.

 كريم پور افزود: به ليمو، گياهي است درختچه اي به ارتفاع سه الي 6 متر با برگ هاي ساده سرنيزه اي به طول هفت تا 10 سانتي متر، نوكدار، در قاعده گره اي و عموماً به صورت دسته هاي سه تايي در هر گره، به طوري كه برگ هاي له شده اين گياه بوي خوشايند ليمو را دارد.

وي بيان مي‌كند: با مشورت يكي از دوستان در سال‌هاي گذشته گياه دارويي به ليمو كه درآمدزايي خوبي دارد را در روستاي ايدنك براي كشت انتخاب كردم. قلمه اين داروي گياهي با همكاري دوستم از شيراز تهيه و در نيم هكتار از زمين‌هاي كشاورزي خود كشت كردم.200 ميليون ريال تسهيلات از بسيج سازندگي شهرستان لنده براي توسعه كشت گياه به ليمو دريافت كردم.

وي ادامه مي دهد: گياه به ليمو در سال نخست 2 بار چيده مي شود و در سال‌هاي بعد نيز بيش از سه بار چيدمان دارد. به طور ميانگين در هر نيم هكتار 550 كيلوگرم و در طول سال 1.5 تن گياه به ليمو در هر چيدمان برداشت مي شود. كشت اين گياه سود آوري 400 تا 500 ميليون ريال  برايمان به همراه داشته است و درآمد سالانه ما 45ميليون تومان است.  سود آوري اين محصول بيش از 2 برابر هزينه است.

كريمي بيان مي‌كند: با توجه به كشت اين محصول بيش از هشت نفر از اهالي روستاي ايدنك به اين كشت روي آوردند.كارشناسان جهاد كشاورزي اين شهرستان در مرحله نخست بر كاشت، داشت و برداشت نظارت كامل داشتند.براي حدود 12 نفر شغل ايجاد كرده ام.دليل اصلي من به سمت اين محصول بيكاري بود. براي فرار از بيكاري به سمت كارآفريني در اين حرفه  رفتم و اكنون از شغل خود راضي هستم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵
۱
۰
با حدود 40 میلیون سرمایه خیلی حرکت خارق العاده ای هم نکرده شما به همین جونای تهران 40 میلیون بده هم ازدواج می کنند هم کار برا خودشون دست و پا میکنند هم خونه میگیرن
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها