کد خبر: ۳۹۸۰۳۸
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۲۸ مهر ۱۳۹۵
واكنش بازار مسكن به تك رقمي شدن نرخ سود تسهيلات مسكن همچنان «ركود» و ماندن در انتظار روزهاي آينده است، در اين بين سازندگان مسكن نيز دريافت سود بانكي را به ساخت و ساز ترجيح مي دهند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، اگر چه اكثر مسئولان دولتي بر اين باور هستند نقطه شروع رونق در بازار معاملات مسكن پايان نيمه اول سال 95 است اما گزارش‌ها حاكي از اين است كه رونق محسوسي هنوز وارد بازار مسكن چه در خريد و فروش و چه در ساخت و ساز نشده است.

صدور پروانه ساختماني در شهريورماه امسال نسبت به شهريور ماه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است،اما اكثر سازنده‌هاي مسكن از ترس فروش نرفتن واحدهاي مسكوني هنوز رغبتي براي ورود به عرصه ساخت و ساز از خود نشان نمي‌دهند.

البته طبق گفته بت شكن مديرعامل بانك مسكن بعد از تك رقمي شدن نرخ سود تسهيلات 80 ميليون توماني مسكن روزانه 1000 نفر براي سپرده گذاري به شعب مختلف بانك مسكن مراجعه مي‌كنند و اين يعني اميدواري براي رونق مسكن در ماه‌هاي آينده اما پرداخت اين وام‌ها كه در سال 96 قرار است پرداخت شود هنوز سازندگان را راضي به ساخت و ساز نكرده است.

در اوايل سال جاري بود كه مظاهريان معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي در يادداشتي نوشت: بر مبناي شواهد بازار مسكن و تجربه دوره‌هاي ركود و رونق و چشم انداز اقتصاد كلان كشور، پيش‌بيني مي‌شود نقطه شروع رونق در بازار معاملات مسكن پايان نيمه اول سال 95 باشد.

مظاهريان اگرچه گفته بود كه كاهش نرخ سود بانكي مي‌تواند محرك مناسبي براي افزايش سرمايه‌گذاري و تسريع رونق در بازار مسكن و ساخت و ساز باشد اما ظاهراً هنوز نرخ سود بانكي براي سازندگان مناسب‌‌تر از ورود به عرصه ساخت و ساز است و برخي از انبوه‌سازان سرمايه خود را بدون هيچ استرسي در بانك‌ها سپرده‌گذاري كرده و سود دريافت مي‌كنند.

اكثر كارشناسان مسكن بر اين باور هستند كه ركود مسكن سال آينده نيز ادامه مي‌يابد. مشاوران املاك كه به خوبي وضعيت بازار را رصد مي‌كنند مي‌گويند: اگرچه روند خريد و فروش مسكن نسبت به سال 94 بهتر شده است اما اين روند به هيچ وجه محسوس نبوده است.

*قدرت خريد مسكن هنوز پايين است

حميدي يكي از مشاوران املاك در منطقه 11 به خبرنگار فارس مي‌گويد: با در نظر گرفتن رشد درآمد ايراني‌ها و ساير هزينه‌هاي جاري و مقايسه آن با رشد سالانه نرخ مسكن، به راحتي مي‌توان دريافت كه قدرت خريد مسكن در ايران روز به روز در حال كاهش است.

وي افزود: شك نكنيد كه با ادامه ركود بخش مسكن علاوه بر كاهش عرضه و احتمال جهش قيمت در سال‌هاي آتي نرخ بيكاري نيز افزايش خواهد يافت.

*سازندگان مسكن همچنان ترجيح مي‌دهند كه سرمايه خود را نرد بانك‌ها سپرده‌گذاري كنند

جهانبخش مالكي نيز يكي ديگر از مشاوران املاك منطقه 19 مي‌گويد: مردم و سازندگان مسكن رغبتي براي خريد و يا ساخت و ساز مسكن از خود نشان نمي‌دهند.

وي افزود: سازندگان مسكن همچنان ترجيح مي‌دهند كه سرمايه خود را نرد بانك‌ها سپرده‌گذاري كنند و سالانه 15 تا 18 درصد سود بدون دردسر بگيرند پس تا زماني كه نرخ سود به زير 12 درصد نرسد نمي‌توان به رونق مسكن اميدوار شد.

*مسكن سال 96 از خواب بيدار مي شود

وي گفت: به نظر بنده سال آينده شايد به احتمال 50 درصد بازار مسكن از ركود خارج شود چرا كه بخش مسكن به اندازه كافي در خواب فرو رفته است و ديگر وقت آن رسيده است كه از خواب بيدار شود.

مالكي گفت: تعداد بسيار اندكي از سازندگان مسكن هستند كه سرمايه خود را مجدداً و پس از كاهش نرخ سود بانكي وارد عرصه ساخت و ساز كرده‌اند بنابراين تا زماني كه نرخ سود بانكي بالا و تقاضا براي خريد مسكن وجود نداشته باشد سپرده‌گذاري را به ساخت و ساز ترجيح مي‌دهند.

*كاهش ساخت و ساز باعث افزايش قيمت مي شود

حميدي مشاور املاك منطقه 7 تهران نيز مي‌گويد: بخش مسكن در حال حاضر در بدترين شرايط ركود قرار دارد و زمينگير شده است اما بايد در نظر داشت كه كاهش ساخت و ساز باعث مي‌شود پس از پشت سر گذاشتن ركود بايد براي افزايش قيمت آمادگي داشته باشيم.

*از دوره ركود مسكن مي شد كه استفاده بهتري كرد

كارشناسان مسكن معتقد هستند كه دولت مي‌توانست بهترين استفاده را از دوره ركود به كار گيرد و آن اين بود كه در زمان ركود بايد از توليد مسكن حمايت مي‌شد اما متاسفانه از زماني كه ركود بر صنعت ساختمان سايه انداخت هيچ حمايتي براي افزايش توليد مسكن نشد و متاسفانه اخذ ماليات بر توليد و ماليات بر ارزش افزوده نيز به توليدكنندگان مسكن تحميل شد.

*كاهش توليد مسكن در چند سال گذشته را نمي‌توان انكار كرد

پور ابراهيم يكي از مشاوران املاك در منطقه 4 در پاسخ به اين سوال كه آيا ساخت و ساز در اين منطقه كاهش يافته است، گفت: كاهش توليد مسكن در چند سال گذشته را نمي‌توان انكار كرد چرا كه سالانه اگر يك ميليون ازدواج در كشور صورت گيرد بايد حداقل به همين ميزان نيز مسكن توليد شود اما در آمارها مي‌بينيم كه توليد مسكن به 400 هزار واحد مسكوني كاهش يافته است.

وي افزود: پس با يك حساب سر انگشتي مي‌توان دريافت كه توليد مسكن علاوه بر جلوگيري از رشد قيمت مي‌تواند بر ايجاد شغل نيز بسيار مهم و حياتي باشد.

البته اكثر كارشناسان مسكن بر اين باور هستند كه با ورود به نيمه دوم سال به تدريج بازار مسكن از ركود خارج مي‌شود و سال آينده نيز شاهد شكوفايي اقتصادي خواهيم بود.

مصطفي قلي خسروي رئيس پيشين اتحاديه املاك نظر ديگري در خصوص ورود سازنده‌ها به بازار مسكن دارد و در اين ارتباط مي‌گويد: تغيير قيمت‌ها در بازار مسكن زمان‌بر است،از 3 سال پيش تاكنون مسكن در ركود است اما در 6 ماه اول امسال مرحله بيش رونق بازار را تجربه مي‌كنيم تا به مرحله نخست خروج از ركود برسيم.

وي افزود: بخشي از تغيير وضعيت مسكن به دليل پايين آمدن بهره بانكي تا 15 درصد است و عده‌اي كه پيش از اين سود بانكي دريافت مي‌كردند اكنون سرمايه خود را از بانك‌ها خارج و در ساخت و ساز سرمايه‌گذاري كرده‌اند پس مي‌توان به رونق مسكن اميدوار شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها