کد خبر: ۳۹۹۴۱۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۱     ۰۹ آبان ۱۳۹۵
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: برای نخستین بار اصلاحات قابل توجهی دربرنامه ششم توسعه صورت گرفته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو، حمید رضا حاجی بابایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری  گفت: تمام تلاش ما بر این است که برنامه ششم بر اساس سیاستهای کلی نظام ، محورهای اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز نوشته شود.

 

وی گفت: مسائلی از جمله قاچاق ، ‌وضعیت بانک ها، قانون تجارت و رانت خواری از جمله موانع رسیدن به رشد 8 درصدی از برنامه ششم توسعه است.

 

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: مقرر شده که کمیسیون تلفیق مجلس با همکاری دولت برنامه ای تدوین کنند تا شکننده رکود و پیش برنده اقتصاد باشد و کشور را به رشد هشت درصد برساند.

 

حاجی بابایی با بیان اینکه برنامه ششم جامع همه قوانین مورد نیاز کشور نیست گفت: به طور مثال در کشور قوانین خاص درباره قاچاق و رانت کم نیستند و ما برای مقابله با این موارد قانون کم نداریم.

 

وی تصریح کرد: شفاف نبودن قوانین بودجه از جمله مشکلات همیشگی دولتها است.

 

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: برای نخستین بار اصلاحات قابل توجهی دربرنامه ششم توسعه صورت گرفته است.

 

حاجی بابایی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که دولت بتواند به مرور خود را از درآمدهای نفتی جدا کند و از این درآمدها صرفا برای سرمایه گذاری و اشتغال استفاده شود.

 

وی با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی و نگاه به خارج از کشور برای سرمایه گذاری افزود: باید نگاهمان به خارجی بستن قراردادهای پایاپای باشد و این برای نخستین بار در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

 

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اگر بخواهیم به اهداف برنامه ششم توسعه برسیم باید بودجه به طور کامل شفاف باشد، قوانین اجرایی شوند و همه قوا در برابر قانون پاسخگو باشند.

 

حاجی بابایی یکی از مشکلات موجود را بدهی های هنگفت دولت به صندوق ها، بیمه ها و بانک ها دانست و افزود: دولت فقط یکصد هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

 

وی در خصوص نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان در برنامه ششم توسعه گفت: به هیچ وجه موضوع محاسبه پنج سال آخر حقوق کارکنان در کمیسیون تلفیق تصویب نخواهد شد و نحوه محاسبه بر اساس دو سال آخر خواهد بود.

 

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع نظام هماهنگ پرداخت هم در این کمیسیون تصویب شد.

 

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم در این برنامه گفت: رشد 8 درصدی در برنامه ششم در ابتدا بلند پروازانه دیده می شود اما این رشد الزامات و بستر هایی دارد که باید محقق شود.

 

غلامرضا حیدری افزود:‌ ازجمله این الزامات نگاه سیستمی به برنامه ششم است که بر اساس آن باید کل حاکمیت و همه قوا بسترهای لازم را برای رسیدن به رشد 8 درصدی فراهم کنند.

 

وی گفت: به صراحت می توان گفت که این بستر ها در شرایط کنونی آنگونه که باید وجود ندارند.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: از جمله موانع رسیدن به رشد 8 درصدی ، بحث قاچاق ، عوارض و تعرفه های گمرکی است .

 

حیدری گفت:‌ اسکله های غیر مجاز ازدیگر زمینه های قاچاق در کشور است که همواره مطرح بوده و در باره آنها شفاف سازی نشده است.

 

وی افزود: پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی تصمیم گیری کلان می خواهد که نظام باید درباره آن تصمیم بگیرد.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح ساختارهای بودجه و تمرکز بر درآمد های واقعی گفت: هم اکنون تمرکز بر روی هزینه ها و اضافه کردن آنها است.

 

حیدری افزود: بسیاری از هزینه‌های جاری کشور در ساختار بودجه دولت نیستند.

 

وی با اشاره به ترکیب برنامه ششم بر لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی گفت:‌ این سرمایه گذاری ها الزاماتی دارد از جمله آنها ایجاد امنیت لازم برای سرمایه گذاران خارجی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها