أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۰۰۶۴۹
زمان انتشار: ۱۴:۳۱     ۱۸ آبان ۱۳۹۵
مجري طرح چغندر قند جزئيات طرح خود اتكايي شكر را تشريح كرد و گفت:براساس اين برنامه تا افق۱۴۰۴، كشور در توليد شكر به ضريب خوداتكايي بيش از ۹۵ درصد خواهد رسيد.
به گزارش پایگاه 598، مهر نوشت: عليرضا يزداني مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد كشاورزي درباره جزئيات طرح اقتصاد مقاومتي شكر، اظهارداشت: افزايش ضريب خوداتكايي شكر يكي از طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي است كه از تيرماه سال‌جاري برنامه‌هاي اين طرح به‌طور جدي با تعيين مجري براي آن، در حال پيگيري است.

وي با بيان اينكه براساس اين برنامه تا افق۱۴۰۴، كشور در توليد شكر به ضريب خوداتكايي بيش از ۹۵ درصد خواهد رسيد، گفت: از اهداف تعريف شده براي اين طرح، افزايش بهره‌وري آب، امنيت غذايي، توليد پايدار در كشاورزي و ايجاد اشتغال را مي‌توان نام برد.

مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد كشاورزي سطح زيركشت بهاره چغندر قند را حدود يك صد هزار هكتار اعلام و اضافه كرد: به دليل بحران آب در كشور، اين عدد در طرح مذكور ثابت خواهد ماند وبه دليل بحران آب احتمال كاهش آن نيز وجود دارد ضمن اينكه در اين برنامه، افزايش عملكرد در واحد سطح در دستور كار قرار دارد.

يزداني ادامه داد: در كنار اين مساله، از آنجايي كه چغندر قند نقش مهمي در تناوب زراعي محصولات دارد و در راستاي افزايش بهره‌وري آب، وزارت جهاد كشاورزي گسترش سطح زيركشت پاييزه چغندر قند را در دستور كار جدي خود قرار داده است.

افزايش سطح زيركشت پاييزه چغندرقند

به گفته اين مقام مسئول در وزارت جهاد كشاورزي، درسال‌جاري افزايش سطح زيركشت پاييزه چغندر قند به ۱۸ هزارهكتار براي ۱۱ استان كشور ابلاغ شده است.

يزداني با بيان اينكه تاكنون حدود ۷۰ درصد اين برنامه تحقق يافته و نزديك به ۱۲ هزار و ۶۰۰ هكتار كشت پاييزه انجام شده است، گفت: پيش بيني مي‌كنيم امسال از ۱۸ هزار هكتار برنامه تعيين شده، حدود ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ هكتار آن عملي شود چراكه در برخي استان‌ها مانند استان گلستان، چغندر قند در تناوب زراعي نبوده و بايد كشاورزان آنجا با كشت اين محصول آشنا شوند و در اين زمينه آموزش ببينند ضمن اينكه ما درحال حاضر اين آموزش‌ها را انجام مي‌دهيم.

به گفته مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد كشاورزي، استان‌هاي فارس، گلستان، خراسان شمالي، خراسان رضوي، كرمانشاه، خوزستان، لرستان، اصفهان و كهگيلويه و بويراحمد از جمله استان‌هايي هستند كه كشت پاييزه چغندر قند به آنان ابلاغ شده است.

يزداني با بيان اينكه طرح انتقال كشت بهاره چغندر قند به كشت پاييزه حدود دو سال است كه اجرا مي‌شود، اظهاراميدواري كرد: تا افق ۱۴۰۴، سطح زيركشت پاييزه چغندر قند به بيش از ۶۰ هزارهكتار افزايش پيدا كند ضمن اينكه اين عدد در سال گذشته ۶ هزار و ۲۰۰ هكتار بوده است.

وي با اشاره به اينكه در كشت پاييزه عمده آب مورد نياز محصول را نزولات جوي تامين مي‌كند، اضافه كرد: مصرف آب در اين نوع كشت نسبت به كشت بهاره ۳۰ تا ۵۰ درصد كمتر است.

مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه سال گذشته ۵ ميليون و ۶۰۰ هزارتن از اين محصول در كشور توليد شد، ادامه داد: با احتساب توليد نيشكر در كشور، در مجموع يك ميليون و ۵۲۵ هزارتن شكر توليد شد و ضريب خوداتكايي ما در اين زمينه به حدود ۶۵ درصد افزايش يافت.

*توليد ۱.۶ ميليون تن شكر در كشور

يزداني پيش بيني ميزان توليد چغندر قند در سال‌جاري را نيز ۶ ميليون تن اعلام كرد و گفت: با احتساب ميزان توليد نيشكر، امسال بالغ بر يك ميليون و ۶۰۰ هزارتن شكر در كشور توليد خواهد شد.

وي با بيان اينكه توليد نيشكر فقط در استان خوزستان انجام مي‌شود، اظهارداشت: سطح قابل برداشت اين محصول در استان خوزستان بالغ بر ۹۲ هزارهكتار است ضمن اينكه از يك ماه قبل برداشت آن آغاز و تاكنون در حدود ۱۲ هزارهكتار، عمليات برداشت انجام شده است.

يزداني با اشاره به اينكه تاكنون بالغ بر نهصد و بيست هزارتن نيشكر تحويل كارخانجات شده است، پيش بيني كرد: امسال بالغ بر ۷ ميليون و ۸۰۰ هزارتن نيشكر در كشور توليد شود.

به گفته وي، توليد نيشكر فقط در استان خوزستان انجام مي‌شود و به دليل شرايط آب و هوايي و محدوديت‌هاي موجود در اين زمينه وزارت جهاد كشاورزي توسعه كشت اين محصول را در دستور كار خود ندارد.

مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد كشاورزي قيمت پيشنهادي اين وزارتخانه براي نرخ خريد تضميني چغندر قند را حدود ۳۰۰ تومان اعلام كرد و درباره مباحث مطرح شده مبني بر اينكه قيمت اين محصول در دنيا كيلويي ۱۰۰ تومان است اما در ايران دولت چغندر را كيلويي ۳۰۰ تومان از كشاورزان خريداري مي‌كند كه اين امر مشكلاتي را در بازار داخل ايجاد كرده است، تصريح كرد: اصولا ما هيچ‌وقت نمي‌توانيم قيمت محصولات توليدي در داخل را با خارج مقايسه كنيم ضمن اينكه توليد چغندر قند به دليل مباحث خوداتكايي و خودكفايي در كشور مهم است.

يزداني ادامه داد: علاوه بر اين هرهكتار چغندر قند، براي ۳ نفر ايجاد اشتغال مي‌كند به همين دليل هم سياست وزارت جهاد در راستاي افزايش بهره‌وري در توليد اين محصول است.

به گفته وي از جمله راه‌هاي افزايش بهره‌وري در كشت چغندر قند، انتقال كشت آن به پاييز و توسعه كشت نشايي است.

مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد كشاورزي درباره كشت اين محصول در استان آذربايجان غربي نيز گفت: برنامه كشت اين محصول را در حوزه درياچه اروميه به دليل شرايط ويژه درياچه و  بحران آب  حدود ۲۳ هزار هكتار اعلام كرديم ضمن اينكه در اين نقطه به دليل شرايط آب و هوايي امكان كشت پاييزه چغندر قند وجود ندارد.

 يزداني با اشاره به اشتغال زايي بالا و درآمد مناسب حاصل از اين كار براي كشاورزان، اضافه كرد: در همين راستا ما سياست‌ توسعه آبياري ميكرو، كشت نشايي و جايگزيني محصولات زراعي با چغندر قند را كه نياز آبي كمتري داشته باشند، در دستور كار داريم و اميدواريم با همكاري كشاورزان استان اين اهداف محقق شود.

مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد كشاورزي درباره كشت نشايي نيز اظهارداشت: اين نوع كشت در چغندر قند به دو شكل انجام مي‌شود كه در روش اول بذر را در گلخانه‌ها كشت و توليد نشا مي‌كنند، سپس اين نشاها با دستگاه نشاكار به زمين منتقل خواهد شد ضمن اينكه در روش فوق، به طور متوسط بين ۳ تا ۴ مرتبه آبياري كمتر و در مصرف ۳ تا ۴ هزار مترمكعب آب صرفه جويي خواهد شد.

يزداني با بيان اينكه چغندر قند در ابتداي رشد و مرحله گياهچه به شوري حساس است، گفت: اما بعد از اين مرحله گياه مقاومت بالايي نسبت به شوري پيدا مي‌كند؛ با كشت نشايي ما گياه را در مرحله حساس به شوري، ياري مي‌كنيم تا مشكلي براي آن پيش نيايد.

وي شيوه ديگر كشت نشايي چغندر قند را نشا ريشه لخت اين محصول عنوان كرد و افزود: اين روش توسط پژوهشگران موسسه تحقيقات چغندر قند كشور و براي نخستين بار در جهان شكل گرفته است.

مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد كشاورزي اضافه كرد: در اين روش بذر چغندر قند به صورت متراكم در فضاي باز كشت مي‌شوند و وقتي ريشه‌هاي گياه به طول بين ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متر رسيدند، با توجه به فيزيولوژي مناسب اين محصول، عمليات برگ زني انجام خواهد شد و گياهان به زمين اصلي منتقل مي‌شوند.

*رايزني با  شركت‌هاي سازنده ماشين آلات براي توليد دستگاه‌هاي نشاكار

يزداني ادامه داد: به دليل اينكه تكنولوژي مكانيزاسيون در كشور براي اين روش وجود ندارد، با هماهنگي‌هاي كه با موسسه تحقيقات چغندر قند و مركز توسعه مكانيزاسيون انجام شده، در حال رايزني با شركت‌هاي سازنده ماشين آلات كشاورزي هستيم تا بحث توليد دستگاه‌هاي نشاكار در دستور كار قرار بگيرد كه اين دستگاه‌ها بتوانند نشا ريشه ‌لخت گياه را به زمين منتقل كنند.

وي به اين پرسش كه آيا هزينه اين نوع كشت براي كشاورزان بالا نيست؟ پاسخ داد: هزينه كار مقداري زياد است و ما در تلاش هستيم كه تكنولوژي و نشاكارهاي خاص اين روش را در كشور توليد كنيم ضمن اينكه در روش اول، همكاري با شركت‌هاي معتبر خارجي را پيگيري مي‌كنيم تا تكنولوژي روز دنيا را در اين زمينه به خدمت بگيريم.

مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد كشاورزي درباره اينكه آيا درحال حاضر كشت نشايي در سراسر كشور انجام مي‌شود يا خير؟ اضافه كرد: درحال حاضر كشت نشايي در كشور در سطح بسيار محدود انجام مي‌شود ضمن اينكه برنامه توسعه اين كشت براي سال آينده حدود ۳ هزارهكتار است.

يزداني همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا كشت چغندر قند در استاني مانند اصفهان كه مشكل شديد آب دارد، اقدامي منطقي است؟ گفت: در اصفهان كشت اين محصول در پاييز و در مناطقي كه وضعيت مناسبي از لحاظ بارندگي داشته‌اند، مي‌تواند انجام شود.

وي درباره تامين اعتبار لازم براي اجراي طرح خوداتكايي شكر نيز ادامه داد: علي رغم اينكه اعتبارات لازم هنوز اختصاص پيدا نكرده ما اين كار را به سرعت پيش مي‌بريم و نياز است در راستاي اهدافي كه تعيين شده به‌ويژه توسعه كشت نشايي، كشت پاييزه و پشتيباني‌هاي فني و اعتباري، اعتبارات طرح هرچه سريع‌تر تخصيص پيدا كند تا بتوانيم اقدامات موثرتري را انجام دهيم.

*نياز به واردات شكر ۷۰۰ هزارتن است

مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه چغندر قند يكي از محصولاتي است كه با صنعت ارتباط تنگاتنگ دارد، اظهارداشت: به نوعي درحال حاضر كارخانجات هستند كه به كشاورزان كمك مي‌كنند، آنها بذور و نهاده‌هاي مورد نياز را تامين مي‌كنند، در اختيار كشاورزان قرار مي‌دهند و طلب خود را از كشاورزان در زمان تحويل محصول آنان، تسويه مي‌كنند.

يزداني درباره تنظيم بازار شكر نيز با اشاره به اينكه نياز كشور به اين محصول حدود ۲ ميليون و ۲۰۰ هزارتن است كه يك ميليون و ۵۲۵ هزارتن آن امسال در كشور توليد شد، گفت: بنابراين ما به حدود ۷۰۰ هزارتن واردات در سال‌جاري نياز داريم.

وي ادامه داد: دلالان و واسطه‌هايي كه منافع خود را در واردات مي‌بينند، همواره در تلاش هستند كه به نوعي بازار را متلاطم و خواسته خود را محقق كنند البته درامسال بي تدبيري‌هايي نيز انجام شد كه چنين مساله‌اي را به‌وجود آورد.

مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه در زمان برداشت محصول داخلي به بازار، ميزان واردات آن محدود مي‌شود، گفت: برداشت چغندر قند بهاره حدود ۲ ماه است كه آغاز شده و تقريبا تا دي‌ماه ادامه دارد.

يزداني افزود: برداشت چغندر قند پاييزه نيز از اواخر ارديبهشت‌ماه آغاز مي‌شود و به دليل اينكه سطح كشت كم است طول دوره برداشت آن نيز كمتر خواهد بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۳ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵
۰
۰
سلطان شکر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها