أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۰۰۹۴۵
زمان انتشار: ۰۲:۱۱     ۲۱ آبان ۱۳۹۵
زائرین در مراسم پیاده روی اربعین باید به نکات خاصی توجه داشته باشند.
به گزارش پایگاه 598، سایت عتبات دانشجویی به منظور سفری امن و ایمن توصیه های ضروری این سفر به ویژه برای دانشجویان را منتشر کرد.

توصیه های امنیتی
· یک نسخه کپی از گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی خود را برای مواقع ضروری همراه داشته باشید.
· بازدید پلیس از وسایلتان را اقدامی در جهت سلامتی و امنیت خود و همراهان تان به شمار آورید.
· برای کنترل گذرنامه در مرز با صبر و حوصله همکاری لازم را با پلیس به عمل آورید.
· حتماً پس از ورود به مرز عراق، از درج مهر ورود به آن کشور در گذرنامه خود مطمئن شوید.
· ازعکسبرداری و فیلمبرداری از مقرهای نظامی و انتظامی، مرز و مراکز ایست و بازرسی درمسیر راه و داخل شهرها پرهیز کنید.
· بلیط،گذرنامه و مدارک شناسایی خود را در اختیار افراد ناشناس به هیچ وجه قرار ندهید.
· از اعتماد به افراد ناشناس و طرح دوستی با آنان خودداری کنید.
· در حین سفر از بازگو نمودن نشانی محل سکونت و محل کار، به افراد ناشناس جداً خودداری شود.
· از دریافت و نگهداری هرگونه شیء، بسته و پاکت از افراد غیر (اعم از ایرانی و یا عراقی) خودداری و. ( تاکید می شود خواهران به این مورد توجه ویژه داشته باشند.)
· از همراه داشتن اشیاء قیمتی غیر ضروری همچون (چک پول، طلاجات، مدارک و اسناد،کارت ملی و مدارک دیگر) خودداری شود.
· پس از استقرار درمحل اسکان، نسبت به شناسایی مسیر رفت وبـرگـشت به حرم اقـدام و نام مکان را به خاطربسپارید.
· تاکید می شود خواهران محترم از تردد به بازار، حرم و اماکن عمومی دیگر به صورت انفرادی خودداری و از سوار شدن به خودروهای متفرقه پرهیز کنید.
· بامشاهده هرگونه اقدام مشکوک (مواد مخدر، مواد محترقه و منفجره ، اسلحه، مهمات و ...) مـراتب را سـریعاً به پلیس اطلاع دهید.
· حتی الامکان از خرید هر نوع کالا (به خصوص کالاهای تزیینی و اسباب بازی) خودداری شود.
· زائران محترم با توجه به احتمال نفوذ جاسوسان و عناصر دشمن در بین عزاداران، از هرگونه ارتباط نامتعارف با افراد ناشناس خودداری شود.
· هنگام بازدید در مرزهای زمینی ومبادی ورودی و خروجی هوایی ودر داخل کشور عراق در سیطره ها و ورودی های عتبه های مقدسه آرامش خود را حفظ نموده و اطرافیانتان را نیز به حفظ آرامش و رعایت نظم جهت سهولت و تسریع کار دعوت نمائید.اگر هر نفرتنها نفر مقابل و پشت سر خود را برای حفظ نظم مدیریت کند شرایط نسبی برای برقراری نظم فراهم خواهد شد.

توصیه های پیشگیرانه و بهداشتی

· حتماً لباس گرم و کافی همراه خود داشته باشید ضمن اینکه از همراه بردن کودکان و افراد سالخورده خودداری شود.
· زائرین محترم به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی توصیه های بهداشتی و ایمنی را جدی بگیرید.
· از همراه بردن لباس های سنگین و پرحجم صرف نظر کنید و به جای آن از چند لباس سبک روی هم استفاده کنید ( سویشرت و کاپشن ورزشی و کاپشن ) تا در صورت افزایش و یا کاهش دما بتوانید از تعداد لباس هاکم و یا به تعداد آن اضافه کنید.

· برای جلوگیری از سرما خوردگی لباس های مناسب به همراه داشته باشید : جوراب، دستکش،کلاه، پوشش گوش، کاپشن و غیره
· برای پیشگیری از ضعف سیستم ایمنی وجلوگیری از ابتلا به بیماری روزانه حداقل 2 نوبت از ترکیب شربت نیمه گرم و یا هم دما با بدن مرکبات (مانند پرتغال یا لیمو شیرین یا لیمو ترش) با عسل استفاده کنید.

· از نوشیدن آب بسیار خنک و بدون بسته بندی خودداری کنید.
· بهتر است در شبانه روز آب نمک قرقره کنید.( میزان نمک محلول در آب نباید بیشتر از شوری اشک چشم باشد).
· توصیه می شود بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون از پزشک خود مشاوره گرفته و به دستورالعمل ویژه پزشک خود عمل نمایند.
· بیمارانی که از رژیم غذای بخصوص استفاده می کنند و داروهای خاص مصرف می کنند حتما برای مدت دو هفته دارو به همراه داشته باشند و از مصرف غذاهایی که مناسب سلامتی شان نیست به شدت خودداری شود.

نکته: شما موظف به استفاده از همه آنچه به شما تعارف می شود نیستید و توجه داشته باشید پرخوری یکی از مصداق اسراف است پس با کلام دلنشین به همراه دعا دعوت به احسان را رد کنید و به واجبی که برعهده دارید و آن حفظ نعمت سلامتی است عمل کنید.
· توصیه می شود زائرین عزیز در طول سفر حتما از میوه ها ومایعات بیشتری استفاده کنید.
· مصرف قرص های کدئین دار و روان گردان در کشور عراق ممنوع بوده و پلیس عراق با خاطیان به شدت برخورد می کند.

توصیه های تلفن همراه

· از تحویل تلفن همراه خود به افراد غریبه به ویژه به هنگام خرید و یا تعویض سیم کارت جداً پرهیز شود.
· هیچ گاه گوشی تلفن همراه خود را در اختیار دیگران به ویژه افراد ناشناس قرار ندهید.
توصیه های پیشگیرانه از حوادث و سرقت اموال

· مدارکی نظیر شناسنامه ، کارت ملی، کارت بسیج، کارت شناسایی شغلی، دسته چک، دفترچه بانکی، دفترچه بیمه درمانی، کارتهای اعتباری و نظایر آن همراه خود نیاورید.

· حتی الامکان از چمدان ، کیف قفل دار و کوله استفاده کنید.

· مراقب ساکها و وسایل خود بوده و از رها نمودن آنهادر محیط های قابل دسترسی افراد بیگانه خودداری شود.

· اوراق شناسایی شخصی خود را در هیچ کجا رها نکنید و بهتر است برای اوراق شناسایی و پول خود از انواع کیف های گردنی استفاده کنید.

· از گذاشتن کیف دستی و اشیاء قیمتی در جلوی کیسه جلوی صندلی و روی صندلی جلو و صندلی عقب خودرو یا هواپیما و یا به سایر افراد خوداری کنید.

در صورت سرقت و یا مفقود شدن اموال و اشیاء خود و یا بروز هرگونه مشکلی اعم از (تصادف، گم شدن همراهان، نزاع، دستگیری و...) مـراتب را در اسرع وقت به پلیس گزارش کنید.

· در صورت بروز هر گونه حادثه ای از قرار گرفتن در محیط حادثه و تهیه عکس و فیلمبرداری خودداری شود.

چه وسایلی همراه داشته باشیم؟
· سعی کنید وسایل کم وزنی را با خود حمل کنید. نیازی به همراه داشتن غذا یا آب نیست چون مقدار زیادی غذا و آب در مسیر موجود است.

· یک کیف کوچک بند دار یا کیسه دسته دار جهت استفاده در سرویس هاس بهداشتی مسیر پیاده روی آماده کنید و آن را در دسترس ترین قسمت کوله خود قرار دهید.( حوله کوچک، دستمال کاغذی، ظرف صابون مایع یا جامد ،کرم ضد آفتاب ، ماسک وکرم مناسب برای تاول و عرق سوز ).

· مقداری داروی اساسی برای 2 یا 3 روز پیاده روی همراه داشته باشید. با اینکه تعدادی کلینیک های کوچک و کمپ های درمانی در طول مسیر وجود دارند.

· به جای همراه داشتن کیف دستی یا کیف خرید یک کوله پشتی سبک را به وسایلتان اختصاص بدهید و وسایلتان را به تفکیک در بسته های مشخص و با لیستی از اقلام موجود در آن قرار دهید تا از جا ماندن و یا گم شدن دارو و سایر وسایل ضروری جلوگیری شود.
· شما میتوانید یک قرآن، دعا و زیارت جیبی به همراه داشته باشید. البته بهتر است این ها را درموبایل خود داشته باشید تا درحال پیاده روی گوش فرا داده یا بخوانید.

· کفش های تازه و بسته بندی را نپوشید. بهتر است یک کفش مناسب و آزاد بپوشید.
· پاسپورت و شارژر موبایل را حتما به همراه داشته باشید.

دستورالعمل های پیاده روی:

· پیاده روی را از طلوع آفتاب آغاز کرده و در مغرب به طور کامل توقف کنید.
· اولین شب را در یکی از موکب ها (کمپ یا حسینیه) در حدود ستون 500 و دومین شب را حدود ستون 1000 بگذرانید.
· مدت طولانی پیاده روی نکنید. هر زمانی لازم بود استراحت کنید.

· در زمان نماز مغرب جایی را برای خواب بین صدها موکب (کمپ یا حسینیه)پیداکنید. نیازی به نگرانی نیست چون تعدادی زیادی از این موکب ها وجود دارد.
· اقامه نماز جماعت و برگزاری مراسم عزاداری در موکب های فرهنگی شباب الخمینی(ره) عمود 285 یا موکب شهرداری تهران برگزار می شود.

· همه خدمات در طول مسیر مانند اسکان، نوشیدنی ها، غذاها و حتی ماساژ بصورت رایگان ارائه می شود. نیازی به حمل مقدار زیادی پول نیست مگر که بخواهید به موکب ها (کمپ یا حسینیه) کمکی کرده باشید. ولی پس از پایان مراسم اربعین اگر به صورت انفرادی اقدام به سفر نموده اید برای روزهای آینده جهت غذا و اسکان و تردد شهری و بین شهری نیاز به پول خواهید داشت.
· نیازی نیست نگران به پایان رساندن مسیر باشید. در هر جایی تصور کردید که دیگر توانایی ادامه دادن مسیر را ندارید میتوانید از صدها ون، ماشین و یا اتوبوس هایی که در مسیر هستند برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.

· سرویس های بهداشتی فراوانی در طول مسیر قرار دارند و همینطور تعدادی از موکب ها نیز سرویس بهداشتی فرنگی دارند.
· از اینکه نام و آدرس هتل و یا حسینیه محل سکونت خودتان در کربلا را میدانید اطمینان حاصل کنید
· اگر که میخواهید تماس تلفنی داشته باشید بهتر است این کار را قبل از طلوع آفتاب انجام دهید به این خاطر که احتمالا به دلیل ترافیک بالای شبکه در طول روز با مشکل برخواهید خورد.

· کسانی که می خواهند به امام حسین علیه السلام خدمت کنند باید به یادشان باشد که صرفا برای دست یافتن به نزدیکی ومجاورت به خدا این کار را باید انجام دهند.
· نمازهای یومیه را سروقت برپا دارید چرا که آن وظیفه اصلی ای بود که امام حسین برای آن شهید شد. همانطور این وظیفه را نسبت به بقیه کارها اولویت دهید.

· فضای غم و اندوه زمان اربعین را با خنده و شوخی های نابجا خراب نکنید.
· ذکر های سبحان الله، لا اله الی الله و الله اکبر را مکررا در زمان پیاده روی تکرار کنید که اینها از بهترین اذکار هستند.« وَتَزَوَّدُوا فَانَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ یَا اولِی الاللْبَابِ » سوره بقره آیه(197). به خواندن قرآن و دعا و مناجا تها نیز مداومت داشته باشید.
· از تلف کردن غذاها و نوشیدنی ها بپرهیزید. صاحبان موکب ها باید به این موضوع دقت کنند و همینطور به زائران پیاده احترام بگذارند.
· پاکیزه نگه داشتن اماکن مقدس و محلهای عمومی را دقت کنید.
· به یاد امام غایب حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) زیارت انجام داده و برای تعجیل در فرج ایشان بسیار دعا بخوانید.

·سخن آخر
حفظ نظم و رعایت نوبت در مرحله بازگشت زوار محترم به ایران نیز از هر جهت مورد انتظار است؛ امید است خستگی راه و یا شرایط نامساعد هوا موجبات آزردگی زائران بزرگوار را فراهم نسازد و با سعه صدر و صبر و تحمل و مدارا، تشریفات مرزی انجام پذیرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها