کد خبر: ۴۰۳۰۷۹
زمان انتشار: ۱۵:۲۶     ۰۷ آذر ۱۳۹۵
به نظر مي‌رسد با خبر استعفاي محسن پورسيد آقايي مديرعامل راه آهن دولت و شخص وزير راه قصد دارد تا براي فرار از پاسخگويي در قبال ابهامات اين موضوع، سطح اين پاسخگويي را در حد مديران وزراتخانه تقليل داده و با استعفاي يكي دو نفر ماجرا را خاتمه يافته تلقي كنند!
به گزارش پایگاه 598 به نقل از قدس آنلاين، از "مزخرف دانستن مسكن مهر" تا "انگ كمونيستي بودن قانون اساسي"، از "افتتاح كترينگ اتريشي يك شركت ريلي" تا "حضور در گالري‌هاي رنگارنگ"، از "نظريه پردازي‌هاي اقتصادي" تا "حضور در جشنواره‌هاي هنري" را مي‌توان ماحصل عملكرد ۳.۵ ساله عباس آخوندي وزير كم كار اما پرحاشيه دولت يازدهم دانست.

بعد از برخورد دو قطار در سال ۹۳ در ايستگاه شاهرود، مسئولان وزارت راه و شهرسازي از اجراي كامل سيستم كنترل اتوماتيك قطار در آينده اي نزديك خبر دادند. سيستمي كه چند ماه پس از اين رخداد با هزينه‌اي چند ده ميليارد توماني وارد كشور شده و بعد از چند ماه حضور آزمايشي در سيستم حمل و نقل ريلي از حدود ۷ ماه پيش به صورت رسمي در خطوط راه آهن ايران شروع به كار كرده است.

سيستمي كه با ورود آن به صنعت ريلي ايران، در حد فاصل بين دو ايستگاه در راه آهن، در هر بلاك ۴ وسيله نقليه يا حتي بيشتر مي توانند حركت كنند. فلسفه حضور اين سيستم خودكار، كنترل بيشتر سير و حركت برآورد شده است. سيستمي خودكار جهت نظارت بر رعايت سرعت ايمني توسط لكوموتيو ران كه حتي اجازه تعدي از سرعت مجاز را به لكوموتيوران نداده و حتي در صورت افزايش سرعت غير مجاز باعث كنترل و كاهش سرعت قطار مي شود. محسن پورسيدآقايي، مديرعامل راه آهن كه روز گذشته در پي بازخوردهاي ناشي از اين حادثه ناگوار مجبور به استعفا شد در شهريور ماه سال جاري درباره مزاياي اين سيستم گفته بود: اين سيستم خطاي انساني را كاهش داده و مانع سرعت مي‌شود و اگر اتفاقي براي مردم رخ دهد قطار متوقف خواهد شد. اين در حالي است كه شنيده‌ها حاكي است از زمان راه اندازي اين سيستم چه به صورت آزمايشي و چه به صورت رسمي چيزي حدود ۲۰۰۰ خطا از اين سيستم ثبت شده و حتي بعد از استقرار آن نيز سوانح مشابهي بدون تلفات جاني در حمل و نقل ريلي ايران رخ داده است. متاسفانه بعد از وقوع حادثه ناگوار برخورد دو قطار در ايستگاه سمنان، وزير پرحاشيه دولت تدبير، در اظهارنظري عجيب سيستم "اي تي سي" را بدون ايراد دانسته و تنها دليل حوادث اخير را مربوط به اشتباهات نيروي انساني و اپراتور اين سيستم دانست. اين در حالي است كه حتي به فرض قبول ادعاي آقاي وزير مبني بر عدم ايراد در سيستم موجود و سهل انگاري يا اشتباه از سوي نيروي انساني بايد توجه داشت هر گاه سيستم يا تكنولوژي راه اندازي مي شود، مديريت آن سيستم به اپراتورها و نيروي انساني متخصص نياز دارد. آموزش هاي نيروي انساني مورد نياز براي اداره آن سيستم بخشي از خود آن سيستم و راه اندازي موفق آن محسوب شده و حتي در صورت پذيرش ادعاي عباس آخوندي مبني بر عدم ايراد در سيستم مذكور و وجود خطاي انساني بايد اذعان داشت آموزش نيروي انساني كارآمد بخشي از وظايف وزارتخانه مذكور و در راستاي راه اندازي اين سيستم قابل تعريف است. محمد حسين رضاييان كارشناس حوزه ريلي با اشاره به اظهارات وزير راه و شهرسازي درباره دلايل رخداد چنين سوانحي مي گويد: عدم پياده سازي كامل سيستم كنترل اتوماتيك قطارها به همراه انجام خطاهاي انساني در چندين لايه مديريتي را مي توان دليل عمده چنين حوادث تلخي دانست. وي با انتقاد از اجراي ناقص سيستم كنترل اتوماتيك قطار در خط ريلي تهران- مشهد و بي توجهي مسئولان امر به اين موضوع اظهار داشت: براساس گفته ماموران ايستگاه هاي اين مسيرريلي، افزايش خطاهاي اين سيستم مورد توجه مسئولين امر نبوده و با مرور زمان  به امري عادي تبديل شده بود.

به نظر مي رسد وزارت راه و شهرسازي با گذشت حدود ۴۸ ساعت از زمان رويداد سانحه ريلي، به جاي پذيرش خطا يا سهل انگاري‌هاي اين وزارتخانه و زير مجموعه‌هاي خود در انتقال و اجراي ناقص اين سيستم در خطوط را آهن ايران با فرافكني و تغيير ماهيت موضوع بنا دارند مقصر اصلي اين ماجرا را از بدنه اجرايي و مديريتي وزارتخانه و شخص وزير به اشتباهات اپراتوري و خطاي نيروي انساني تقليل داده تا مجبور به پاسخگويي در قبال افكار عمومي نباشد. مهندس ابوالفضل بهره دار رئيس هيات مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران در اين زمينه به  خبرنگار «قدس آنلاين» گفت: صحبت كردن درباره دلايل و جزييات اين موضوع نياز به گذشت زمان و شنيدن توضيحات تكميلي وزير راه و شهرسازي دارد. بايد ديد استدلال هاي آقاي وزير در روز سه شنبه كه قرار است به طور كامل درباره اين سانحه صحبت كنند چيست تا بعد از شنيدن آن ها بتوانيم نظر كارشناسي خودمان را اعلام كنيم.   وي ادامه داد: به هر حال اين سيستم به تازگي راه اندازي شده و طبيعتا براي موفقيت در اجرا نياز به آموزش و اعمال نظارت بر اجرا داشته است. بهره دار درباره احتمال خطاي اين سيستم خاطر نشان كرد: اگر تمام آيتم هاي مربوط به آموزش و نظارت بر نيروي انساني در اين سيستم به طور كامل لحاظ و مورد توجه قرار گيرد احتمال خطاي اين سيستم نزديك به صفر بوده و از اين نظر كه رفت و آمدها و ايستگاه ها تحت كنترل باشند صد درصد قابل اعتماد است. رئيس هيات مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران با ابراز تاسف از اين حادثه دلخراش اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر ملت ايران داغدار اين ماجرا است. ما نبايد به سادگي از كنار اين موضوع عبور كنيم. بلكه بايد تمام همت مان را به كار گيريم تا با ورودمسئولين به ماجرا مشخص شود حقيقت ماجرا چيست واقعا چه اتفاقي افتاده است؟ وي در خاتمه خاطرنشان كرد: سيستم و مديريت فعلي بايد پاسخگوي اين سانحه باشد چرا كه به رغم اين همه هزينه براي خريد اين سيستم با تكرار حوادث گذشته تمام اين تلاش‌ها و هزينه‌ها بي فايده خواهد بود.

به نظر مي رسد با خبر استعفاي محسن پورسيدآقايي مديرعامل راه آهن و معاون وزير راه و شهرسازي دولت و شخص وزير راه قصد دارد تا براي فرار از پاسخگويي در قبال ابهامات اين موضوع، سطح اين پاسخگويي را در حد مديران وزراتخانه تقليل داده و با استعفاي يكي دو نفر ماجرا را خاتمه يافته تلقي كنند تا از برخورد تركش هاي اين ماجرا به شخص خود جلوگيري كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها