کد خبر: ۴۱۵۳۸۱
زمان انتشار: ۱۰:۰۸     ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
وب سایت «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی، به تلاش رئیس جمهور آمریکا برای تشکیل یک جبهه ائتلافی علیه ایران اشاره و با یادآوری تلاش کشورهای عربی خلیج فارس علیه ایران، پاشنه آشیل این جبهه را عدم همراهی مصر اعلام کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه خراسان، وب سایت «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی، به تلاش رئیس جمهور آمریکا برای تشکیل یک جبهه ائتلافی علیه ایران اشاره و با یادآوری تلاش کشورهای عربی خلیج فارس علیه ایران، پاشنه آشیل این جبهه را عدم همراهی مصر اعلام کرده است.
 
به گزارش «تابناک» این پایگاه آمریکایی با اشاره به 3 دلیل اصلی تمایل مصر به ایران در قیاس با سعودی ها، گرمی روابط میان ایران و مصر را موجب بی اثر شدن جبهه متحد عرب مورد نظر آمریکا توصیف کرده است. در ابتدای این یادداشت با یادآوری عدم همراهی محمد مرسی برای برقراری روابط دیپلماتیک کامل با ایران آمده است: «پس از روی کار آمدن دولت نظامی ژنرال السیسی شرایط تغییر کرد. السیسی که رویکردهای ضد اسلام گرایی سنی داشت، خواهان اتحاد با بازیگرانی بود که علیه افراطی گرایی سنی مبارزه می کردند که در این میان، رویکرد ایران و روسیه برای السیسی مناسب تر بود. از سوی دیگر، مصر آشکارا با دولت بشار اسد ـ که با کمک ایران و روسیه علیه اسلام گرایان افراطی سنی می جنگید ـ ارتباط دوستانه ای برقرار کرد. قاهره خود نیز در شمال شرق سینا علیه این گروه های افراط گرا در حال مبارزه است.»
 
پایگاه کنگره آمریکا به عدم همراهی مصر با سعودی ها در ارسال نیروی زمینی به یمن اشاره و تحلیل کرده است این ترس از اسلام گرایی سنی با این رویکرد مصر که خود را در جایگاه بر حق رهبری جهان عرب می بیند، ترکیب و به تنش با عربستان و همگرایی بیشتر با ایران منجر شده است. به نوشته این پایگاه روابط پرتنش مصر و عربستان با قطع ارسال نفت به مصر از سوی ریاض، بیشتر دچار شکاف شد تا آنجا که مصر بر خلاف عربستان، گسترش نفوذ ایران را تهدیدی علیه خود نمی بیند و بیشتر از جانب گروه های سنی مورد حمایت عربستان، احساس تهدید می کند.این تحلیل به وضعیت بد اقتصادی مصر هم به عنوان یکی از دلایل روی آوردن به ایران اشاره کرده و نوشته است: «اگر شکاف میان عربستان و مصر به همین شکل ادامه پیدا کند، ایران بهترین گزینه پیش رو برای دولت السیسی جهت بهبود شرایط اقتصادی اش خواهد بود. ناامیدی مصر از شرایط مالی خود می تواند مصر را مجبور به از سرگیری گردشگری خود با ایران کند.» 
 
سرانجام این وب سایت آمریکایی هشدار می دهد که شکست آمریکا برای جلوگیری از تضاد بین مصر و عربستان، نگرانی قاهره از اسلام گرایان افراطی سنی و مشکلات اقتصادی این کشور، می تواند تلاش های آمریکا را برای مهار ایران از طریق یک جبهه عربی به صورت جدی با خطر مواجه سازد. اجازه دادن به مصر برای نزدیک شدن به ایران به احتمال زیاد، باعث توانمند و قدرتمندتر شدن ایران و شکست تلاش های آمریکا خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها