کد خبر: ۴۱۷۷۷۶
زمان انتشار: ۲۲:۲۹     ۱۷ فروردين ۱۳۹۶
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه اعتماد، این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است:‌ پس از سقوط اقتصاد به زیر صفر در سال 1394، سال گذشته اقتصاد ایران دوباره رشد کرد. 11 درصد، رشدی است که برای 9 ماهه سال گذشته توسط بانک مرکزی اعلام شده که رقمی چشمگیر است اما هنوز مردم این امر را در زندگی خود احساس نکرده‌اند. دیروز دو مقام مسوول پولی و مالی در خصوص چرایی این ماجرا توضیحاتی دادند که قابل ذکر و بررسی است. طیب‌نیا وزیر اقتصاد معتقد است اگرچه سال قبل رشد اقتصاد بالا بوده اما هنوز سطح زندگی مردم به درجه‌ای که در سال‌های 88 و 89 بوده بازنگشته است.

بنابراین مردم به دلیل فاصله‌ای که بین دخل و خرج‌شان وجود داشته و وضعیت نامناسب معیشت‌شان این رشد را احساس نمی‌کنند. اما ولی‌الله سیف توضیحاتی می‌دهد که بیشتر به میزان تورم سالانه بازمی‌گردد. او در پاسخ به خبرنگاری که از او دلیل احساس نشدن رشد اقتصاد را می‌پرسد می‌گوید: کالاهایی که مردم خریداری می‌کنند، احتمالا نرخ تورم بیشتری از میانگین تورم کشور دارند. کارشناسان اما پیش‌تر در خصوص حس نشدن رشد اقتصاد در زندگی گفته بودند تا مادامی که رشد اقتصاد از محل ارتقای تولید در بخش صنعت، ساختمان و کشاورزی صورت نگیرد و همراه با کاهش بیکاری نباشد برای مردم محسوس نخواهد بود. بیکاری سبب می‌شود آثار مثبت رشد اقتصادی خود را در معیشت مردم نشان ندهد. از سوی دیگر بخش مهم رشد سال گذشته کشور به بخش نفت بازمی‌گردد که رابطه پیشین و پسین چندانی با بخش‌های دیگر اقتصاد ندارد، حال آنکه بخش‌هایی مانند ساختمان، صنعت و معدن یا رشد منفی داشتند یا رشدی بسیار ناچیز. به بیان دیگر، بخش‌هایی که می‌توانند اشتغالزا باشند کماکان با رکود دست و 5ه نرم می‌کنند و حوزه‌هایی که اثرات چندانی بر معیشت جامعه ندارند، رشد کردند.

دیروز ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این انتقاد که چرا مردم رشد اقتصادی که دولت بیان می‌کند را احساس نمی‌کنند، تصریح کرد: پیش‌بینی ما رشد بالای ۱۱ درصدی در کل سال است، اما مساله اینگونه مطرح می‌شود که چرا مردم این رشد را احساس نمی‌کنند. این احساس رشد بستگی به نوع کالایی دارد که خریداری می‌شود زیرا واقعیت این است که تورم معدلی است از همه قیمت کالاها.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها