کد خبر: ۴۲۵۷۱۶
زمان انتشار: ۲۰:۰۰     ۱۸ تير ۱۳۹۶
بسیج دانشجویی ۷ دانشگاه خطاب به وزیرنفت:
جناب آقای زنگنه عقد این چنین قراردادی که حوادث تلخ قبل از ملی شدن صنعت نفت وخاطرات امتیازات قاجاری را برای ما تداعی میکند که دیگر نیازی به سال هامذاکره ودادن امتیازات فراوان دربحث فناوری هسته ای نداشت.

به گزارش پایگاه 598، بسیج دانشجویی دانشگاه های خوارزمی، جامع امام حسین، فنی انقلاب، صدرا، شهید شمسی پور، دانشکده نقشه برداری وزارت دفاع و شهید رجایی در نامه ای خطاب به زنگنه وزیر نفت، خواستار شفاف سازی و پاسخ زنگنه به شبهات و سوالات پیرامون قرارداد های جدید نفتی شدند.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
آقای زنگنه وزیر محترم نفت :
سلام علیکم
هنوزچندوقت بیشتر ازجریمه ی دادگاه لاهه به علت قرارداد کرسنت ومفاسد رخ داده در آن نگذشته که قراردادمحرمانه دیگری راامضا میکنید آن هم باشرکت معلوم الحالی که هنوز خیانت هایش رااز یاد نبرده ایم .شرکتی که وزارت دادگستری آمریکا,آن را بدلیل پرداخت ۶۰میلیون دلار رشوه به ایران برای اخذامتیازات بیشتر,۳۹۸میلیون دلار جریمه میکند و واقعا معلوم نیست دلیل این همه پافشاری وزارت نفت برای عقد هرچه سریع تر قراردادبااین شرکت نفتی چیست؟!آقای زنگنه معتقدید که قراردادهاباید جذاب باشند امااگر منظورتان ازجذابیت،دادن امتیازات بیشتر است,آیافکر نمیکنید بیش از حد معمول قرارداد را جذاب کرده اید؟ آنقدر که مدیر کل توتال در تلویزیون آمریکا علنا اعتراف میکند که جذابیت  این قرارداد بیش از اندازه است!

در صحبت های اخیر خود این قرارداد را از سایه سر برجام دانسته اید و جزو دستاورد توافقات هسته ای اما ظاهرا یا نمی دانید یا فراموش   کرده اید که درزمان رضاشاه یعنی حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی،سهم ما در قراردادی که بسته شد۲۰درصد بود آن هم درشرایطی که تنهاکتشاف وبخش هایی از توسعه میادین نفتی در دست شرکت های خارجی بود اما این بار سهم ما۱۹.۹درصد است ونه تنها بخش اکتشاف وتوسعه بلکه حتی بخش تولید وبهره برداری هم بطور کامل دراختیار توتال قرار داده اید آن هم باسهمیه ۵۱درصدی از سود حاصل از تولید!

جناب آقای زنگنه عقد این چنین قراردادی که حوادث تلخ قبل از ملی شدن صنعت نفت وخاطرات امتیازات قاجاری را برای ما تداعی میکند که دیگر نیازی به سال هامذاکره ودادن امتیازات فراوان دربحث فناوری هسته ای نداشت.

مسلماهر عقل سلیمی می پذیرد که باتوجه به خیانت های انجام گرفته از طرف شرکت توتال, یک سری ساز و کارهای بسیار جدی ومحکم بعنوان تضمین,به منظور عدم وقوع چنین حوادثی درنظر گرفته شود که با توجه به اینکه به طرز عجیبی قرارداد رامحرمانه خوانده اید بطوریکه حتی مسئولان عالی نظام هم به متن آن دسترسی ندارند ,این نگرانی وجود دارد که مبادا از یک سوراخ دو بار گزیده شویم وباز هم بخاطر اعتماد های بیجا,ضربه ای بزرگ به منافع ملی کشور که مسلما سهم تک تک مردم عزیز ایران است,وارد شود.

آقای زنگنه آیا بهتر نبود به جای قرارداد با شرکت توتال،همان شرکتی که یک بار اطلاعات کامل نفتی مارا در اختیار قطر، شریک ۳۰ساله  خود گذاشت وعلنا بعنوان جاسوس شناخته شد، این کار را به شرکت های داخلی می سپردید تا حداقل از اجرای تعهدات طرف مقابل خیالتان راحت باشد وبا این کار در اشتغال زایی وایجاد انگیزه کار وبالا بردن روحیه امید واعتماد به نفس در جوانان,نقش موثری ایفامی کردید؟همان جوانانی که حتی  زمانیکه همه ی شرکت های خارجی از ما رو برگرداندند، با اعتقاد به خود کفایی و روحیه خودباوری صنایع مارا به این جا رساندند.

آقای زنگنه توجه داشته باشید که منابع ملی به ویژه نفت وگاز که مهمترین عنصر سودآور اقتصادی محسوب میشوند، سهم الارث پدری مسئولان نیست که هر طور بخواهند آن را معامله کنند ودر آخر هم مردم را نامحرم دانسته و کوچکترین چیزی از مفاد قرارداد به آن ها نگویند.

ما بعنوان جمعی از جوانان دانشجو و به نمایندگی از مردمی که در قطره قطره ی طلای سیاه سهم دارند از شما درخواست شفاف سازی هرچه سریع تر قرارداد را داریم.مردم باید بدانند قرارداد باشرکتی که امروزه فساد وخیانتش علیه ایران ثابت شده چه مفادی دارد؟باید برای مردم علت انتخاب شرکت پتروپارس ازمیان تمامی شرکت های داخلی را توضیح دهید،شرکتی که قبلا هم اجرای فاز۱۱پارس جنوبی را بر عهده اش قرار داده بودید!آیا ساختاری برای جریمه پیمانکار در صورت عدم عمل به تعهداتش در نظر گرفته شده است؟مبادا همانند سال های پیش که به خاطر تحریم های اعمال شده,فاز ۱۱پارس جنوبی را رها کرد واز ایران خارج شد ,این بار هم همان داستان تکرار شود؟آیا تمهیداتی مبنی بر عدم ترک ایران درصورت وضع تحریم های جدید(که با توجه به اتفاقات گذشته احتمالش بسیار زیاد است)در نظر گرفته اید؟درغیر این صورت ممکن است بعدها مجبورشویم  هزینه ی گزافی را پرداخت کنیم.آیا اصلا اشکالاتی را که چندی پیش مقام معظم رهبری به شخص شما گوشزد کردند, برطرف نموده اید؟نکند مثل ماجرای برجام که به هیچ یک از خطوط قرمز رهبری عمل نشد ودست آخر هم وقتی نتیجه ی اعتماد به دشمن برملا شد,آقایان گفتند رهبری در جریان بوده,در این قرارداد هم باز آن تجربه ی تلخ تکرار شود؟

امید است با یک رویکرد ونگاه انقلابی هرچه سریع تر به تمامی سوالات وشبهات کارشناسان ومنتقدین این قرارداد پاسخی مستدل ومنطقی بدهید و بیش از این مارا به عقب بازنگردانید... .
والسلام علی من التبع الهدی

دانشگاه فنی انقلاب
دانشگاه صدرا
دانشگاه شهید شمسی پور
دانشکده نقشه برداری وزارت دفاع
دانشگاه جامع امام حسین ع
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه شهید رجایی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها