کد خبر: ۴۴۵۱۸۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۰     ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
آيت الله ميرباقري در جمع دانشجويان مطرح کرد:
جهان جديد به رهبري ليبرال دموکراسي آمريکا تجسديافته قواي جهل و استکبار است و در همه نقاط اين تمدن مي توان مظاهر و نمود هاي صفات جهل و شيطان را مشاهده کرد و اين سند 2030 مانند ديگر نمود‌هاي تمدني جديد بوي عفونت، شيطنت و استکبار مي دهد. وي خاطرنشان کرد: علم تمدن جديد نيز ظلمات است و بايد مواظب بود نسبت به آنها تولي پيدا نکنيد.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، آيت الله سيد مهدي ميرباقري در جمع دانشجويان چهارمين دوره طرح ملي گفتمان نخبگان علوم انساني که به همت دانشگاه باقرالعلوم(ع) وابسته به دفتر تبليغات اسلامي در دهکده وسف در حال برگزاريست، به سخنراني پيرامون «عقل و جهل» پرداخت.


وي در ابتداي اين نشست، مقدمه‌اي پيرامون تاريخ انقلاب اسلامي و نقش و جايگاه علم ديني در انقلاب اسلامي بيان کرد و گفت: بايد پنجاه سال پيش و فضاي دو قطبي در جهان و سلطه ابرقدرتهاي غربي را تصور کنيد و انقلاب اسلامي را در مقابل اين سلطه ابرقدرت‌ها ببينيد زيرا انقلاب، نظامي متفاوت با جهان موجود را رقم زد.

عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: ما مي خواستيم اين حرکت را از مرزهاي جغرافيايي عبور دهيم و موازنه قدرت هاي موجود را بهم بزنيم و فروپاشي شوروي نمونه اي از بهم خوردن اين موازنه بود ضمن اينکه خود غرب و آمريکا نيز دچار بحران شد.

وي اضافه کرد: در شرايط موجود تنها خلا ما، خلا نرم افزاري و بحران‌هاي ما نيز ناشي از پياده شدن مدل هاي غربي در کشور است ولي اگر علم ديني توليد شود، آرمان هاي جمهوري اسلامي تبديل به نقشه راه و جايگزين مدل ها و سبک زندگي غربي مي شود.

آيت الله ميرباقري بحث اصلي خود پيرامون عقل و جهل را با يک حديث از اصول کافي آغاز کرد و گفت: ما دو موجود در عالم داريم که هر دو نيز مخلوق خداوند هستند، عقل و جهل.

وي افزود: تمام خوبي ها و خيرات عالم اعم از تصديق، رضا، شکر، توکل، زهد و...  قواي عقل و تمام شرور و بدي هاي عالم اعم از کفر، انکار، نا اميدي، ياس، حرص به دنيا و...  از قواي جهل هستند و اين دو موجود که يکي نماد عبوديت و نوراني و ديگري نماد طغيان و ظلمت در عالم هستند، با هم درگيري و نبرد دارند و اين نبرد نيز از جهل شروع شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبري بيان داشت: از برخي روايات اين‌طور استنتاج مي شود که عقل وجود مقدس نبي اکرم(ص) و جهل شيطان و ابليس‌ها هستند و در هر کدام از ما شعبه اي از عقل و جهل وجود دارد و در عقل مقام طاعت و بندگي و در جهل نيز مقام استکبار و طغيان قرار داد و در درون ما نيز درگيري بين عقل و جهل جريان دارد.

وي اضافه کرد: ولي اصل اين درگيري در عالم است زيرا نبي مکرم اسلام و شيطان مي خواهند قواي خود را در جهان بسط دهند.

آيت الله ميرباقري با طرح اين پرسش که «ما در اين نبرد چه کاره‌ايم و کدام سمت هستيم؟» اظهارداشت: اين صفات ابتدائاً براي ما خلق نمي شود و هر کسي بايد سعي کند قواي عقل را در درون خود بسط دهد زيرا تمام صفات خوب در عالم از فروع عقل است و نيز اجازه ندهد قواي شيطان و ابليس در درون او گسترش پيدا کند.

وي بيان داشت: ما بايد هم در درگيري بيرون و هم در درگيري درون حضور داشته باشيم و سعي کنيم تا ساحت عقل را در درون خودمان گسترش دهيم.

رئيس فرهنگستان علوم اسلامي قم با اشاره به نکاتي پيرامون اين حديث گفت: همه درگيري هاي عالم ذيل اين دو جريان هستند و قواي عقل به فرماندهي نبي مکرم اسلام(ص) و قواي جهل به فرماندهي ابليس و شياطين در مقابل هم صف آرايي مي کنند.

وي تصريح کرد: محور صفات عقل و جهل در درون ما تولي و تبري هستند و ما براساس تولي و تبري به عقل و جهل ملحق مي شويم و مومن کامل کسي است که خداوند متعال بر اساس آزمايش‌هايي، او را آماده پذيرش حقيقت ايمان کرده و انسان مومن کسي است که تمام صفات خير در او است.

آيت الله ميرباقري افزود: اما بقيه مومنين جزء موالي و محبين هستند و بعضي از اين صفات خير در او است و تا آلودگي و جهل در ما است و تا تبري انسان کامل نشود ما پاک نمي شويم. حالا چطور انسان به همه قواي عقل نوراني مي شود؟ بايد عقل را بشناسيم و معرفت نسبت به آن پيدا کنيم و البته اين شناخت با شناخت معمولي تفاوت دارد. همچنين بايد اين قوا را در سرچشمه تک تک رفتارهايمان شناسايي کنيم.

وي ادامه داد: به نظر من الان آمريکا قواي جهل و رئيس جمهور آمريکا مظهر و تجسد صفات شيطاني است و اينکه مستکبرين عالم در برابر ملت ما تواضع مي کنند، اين تواضع عين تکبر است.

اين نخبه تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم بيان داشت: جهان جديد به رهبري ليبرال دموکراسي آمريکا تجسديافته قواي جهل و استکبار  است و در همه نقاط اين تمدن مي توان مظاهر و نمود هاي صفات جهل و شيطان را مشاهده کرد و اين سند 2030 مانند ديگر نمود‌هاي تمدني جديد بوي عفونت، شيطنت و استکبار مي دهد.

وي خاطرنشان کرد: علم تمدن جديد نيز ظلمات است و بايد مواظب بود نسبت به آنها تولي پيدا نکنيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها