يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۸۹۷۰
زمان انتشار: ۱۲:۲۱     ۲۵ تير ۱۳۹۸
در جریان بررسی صلاحیت کاندیداهای حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان، کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان به تشریح برنامه‌های خود پرداختند.
به گزارش پایگاه 598، محمد دهقان در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت کاندیداهای حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان در تشریح برنامه‌های خود بیان کرد: بنده از آقای رییسی که برای اولین‌بار در طول تاریخ ۴۰ ساله انقلاب یکی از نماینده‌های حاضر در مجلس شورای اسلامی را به عنوان کاندیدای عضویت در شورای نگهبان معرفی کرده است تشکر می‌کنم.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده بعد از دوران جنگ تحمیلی و اسارت ۱۲ سال در دانشگاه تهران درس خواندم و مدارک لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری خود را از آنجا اخذ کردم، سپس در سال ۸۳ وارد مجلس شورای اسلامی شدم و در چهار دوره‌ای که در مجلس بوده‌ام اولویت اول من کمیسیون حقوقی و قضایی بوده و در آنجا فعالیت داشته‌ام. انگیزه بنده از پذیرفتن این مسئولیت شخصی نیست و بنده با مطالعه و مشورت این پیشنهاد را قبول کردم.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: پس از دریافت این پیشنهاد با مشورت و مطالعه به این نتیجه رسیدم که شاید حضور بنده در شورای نگهبان بتواند تغییراتی ایجاد کند تا هم مجلس شورای اسلامی کارآمدتر باشد و هم شورای نگهبان ارتقاء یابد.

دهقان در ادامه با اشاره به اصل ۹۳ قانون اساسی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی براساس قانون، بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد و شورای نگهبان نیز بدون مجلس جایگاهی ندارد. قوه مقننه متشکل از مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است.

وی در ادامه تاکید کرد: در اصل ۹۷ قانون اساسی بر این امر تاکید شده تا اعضای شورای نگهبان در جلسات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند، اما بنده در این ۱۵ سال ندیدم تا اعضای شورای نگهبان برای مذاکرات عادی در مجلس حضور داشته باشند. این امر باعث شده تا یک طرحی که نمایندگان چندین ماه برای آن وقت صرف می‌کنند به راحتی در شورای نگهبان به خاطر یک کلمه حذف شود.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در ادامه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان باید حداکثر قرابت را جهت افزایش کارآمدی قوه مقننه داشته باشد و بنده برای این موضوع تدبیر و برنامه‌ریزی کرده‌ام.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی شاهد هستیم که چندین نماینده بر روی یک طرح و یا لایحه چند ماه کار می‌کنند اما شورای نگهبان به اندازه زمانی که نمایندگان برای آن طرح یا لایحه صرف کرده‌اند وقت نمی‌گذارند. باید از طریق تعامل شورای نگهبان با نمایندگان، قوه مقننه در عرصه قانون‌گذاری و سایر مسائل ارتقاء یابد.

دهقان در پایان بیان کرد: شورای نگهبان محل داوری دقیق است. بنده اگر وارد شورای نگهبان شوم تلاش می‌کنم حق کسی ضایع نشود. با تعامل و گفت‌وگو با نمایندگان می‌توان انتخاباتی را برگزار کرد که کمترین هزینه را برای کشور داشته باشد.

صادقی‌مقدم: همکاری مجلس و شورای نگهبان مشکلات حوزه قانونگذاری را حل می‌کند
صادقی مقدم
 هم در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت کاندیداهای حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان به ارائه توضیحاتی درباره مسئولیت‌هایش پرداخت و گفت: در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال ۵۶ پذیرفته شده و در دستگاه قضائی سابقه قضاوت دارم، دو دوره عضویت در هیئت منصفه مطبوعات داشته و سابقه کار در قوه مجریه، ستاد برنامه و بودجه، هیئت امنا، همکاری با قوه مقننه در ۱۱ سال گذشته، عضویت در هیئت تطبیق مصوبات و قوانین و عضویت در هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را داشته‌ام.

وی در ادامه با بیان این که قانون اساسی ایران یکی از مترقی‌ترین قوانین اساسی در دنیا است، گفت: در قانون اساسی روح اسلام وجود دارد و در آن به مشارکت مردم توجه شده است. و ولایت و مدیریت امت اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است. با مطالعه قوانین اساسی کشورهای محتلف می‌توان ادعا کرد که قانون اساسی ما از مترقی‌ترین قوانین اساسی دنیا است.

صادقی مقدم به برخی از اصول قوانین اساسی همچون نهادسازی قوای سه گانه، تأسیس نظام ولایتی و وجود نهادی همچون مجمع تشخیص و شورای نگهبان اشاره و اظهار کرد: وظیفه شورای نگهبان تشخیص مغایرت مصوبات مجلس با قانون است. بنده همواره تمام تلاشم را برای رعایت قانون و حفظ حقوق افراد و احترام به جایگاه و کرامت انسان‌ها و رعایت عدل و انصاف کردم چون معتقدم ما باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشیم.

وی خطاب به نمایندگان گفت: در حد توان در دسترس نمایندگان خواهم بود چون معتقدم مجلس و شورای نگهبان با همکاری یکدیگر می‌توانند مشکلات قانونگذاری را حل کنند در صورت عضویت در شورای نگهبان با مجلس همکاری نزدیک دارم و تلاش می‌کنم با تعامل با مردم در جهت ارتقای شورای نگهبان و تبیین نقش آن برای مردم در محیط‌های علمی و دانشگاهی گام بردارم.

صادقی مقدم در پایان اظهار کرد: قطعاً اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس با همکاری یکدیگر می‌توانند در تقلیل موارد ارجاعی قوانین به مجمع تشخیص مؤثر باشند که این از طریق برگزاری نشست‌های مشترک میسر می‌شود.

طحان‌نظیف: هم‌افزایی مجلس و شورای نگهبان منجر به ارتقاء کیفیت قانون‌گذاری می‌شود
هادی طحان‌نظیف
نیز در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت کاندیداهای حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان در تشریح برنامه‌های خود بیان کرد: بنده از آیت‌الله رییسی بابت معرفی بنده تشکر می‌کنم و این حسن نظر را اعتماد به نسل نوگرا با تکیه بر مبانی نظام اسلامی‌ می‌دانم. تحصیلات بنده در رشته حقوق است و دکترای حقوق خود را از دانشگاه تهران اخذ کردم. اکنون نیز عضو هیات علمی این دانشگاه هستم.

وی در ادامه اظهار کرد: اما از همان ابتدا بنده در سمت‌های اجرایی و آموزشی هم در دانشکده و هم در دانشگاه فعالیت داشتم و در کنار فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در ارتباط با نهادهای نظام وظایف خود را انجام دادم. بنده ابتدا خود را فرزند مجلس شورای اسلامی می‌دانم، چرا که آغاز تجربه عملی کار حقوقی بنده در هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس بوده است که یک دوره فشرده و عملی کارآموزی برای بنده بود.

کاندیدای حقوق‌دان شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: بنده مدتی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی فعالیت داشته‌ام بنده متولد سال ۶۱ هستم اما به لطف خدا و با حسن نظر و اعتماد علما و اساتید خود قریب به ۱۰ سال است که در شورای نگهبان نیز حضور دارم و تجربه حضور در جلسه شورای نگهبان برای بنده فرصتی ارزشمند برای آشنایی با نظرات و مسائل مختلف از جمله انتخابات و دغدغه‌های نمایندگان بوده است.

طحان‌نظیف در ادامه با اشاره به ضرورت تعامل بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بیان کرد: همواره دغدغه من این بوده تا ارتباط و تعامل و هم‌افزایی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی برای خدمت به انقلاب و مردم افزایش یابد. هم‌افزایی بین مجلس و شورای نگهبان منجر به توسعه حقوق عمومی در کشور می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: ارتقای کیفیت قانون‌گذاری و کاهش هزینه آن از طریق تعامل هرچه بیشتر بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان حاصل می‌شود. همواره یکی از دغدغه‌های بنده تبیین دقیق و صریح ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس شورای اسلامی برای نمایندگان مجلس بوده است.

کاندیدای حقوق‌دان شورای نگهبان در ادامه تاکید کرد: بنده به عنوان عضوی از پژوهشکده شورای نگهبان بر این باورم که تعامل هرچه بیشتر میان کارشناسان دو مجموعه می‌تواند عامل ارتقاء کیفیت قانون‌گذاری و مانع از تورم قانون شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه انتخابات بی‌تردید تنها ملاک ضابطه و قانون است. حاکمیت قانون از مهم‌ترین اصول است. صیانت از حقوق و آزادی اشخاص و حفظ حق و حقوق کاندیداها باید در اولویت باشد.

طحان‌نظیف در پایان گفت:‌ به تعبیر امام خمینی (ره) مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان اصلی قانون اساسی است و در راس امور قرار دارد. مجلس شورای اسلامی به عنوان خط اول تعامل با مردم وظیفه سنگینی را برعهده دارد و شورای نگهبان در تحقق چنین هدفی باید به مجلس کمک کند. اطمینان می‌دهم که اگر بنده به عنوان حقوق‌دان وارد شورای نگهبان شوم تحرک و پویایی جوانان، جسارت و قدرت اظهارنظر، روحیه تحول‌زایی و بهره‌مندی از علم و تجربه بزرگان را مبنای کار خود قرار دهم.

مرتضوی: باید به سمت صادر کردن قوانین‌مان به دنیا حرکت کنیم
عبدالحمید مرتضوی
نیز در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت کاندیداهای حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان گفت: رئیس شعبه دیوان عالی هستم. ۲۷ سال در دانشگاه تدریس کرده و قاضی عالیرتبه در قوه قضائیه و دیوان عالی هستم.

وی با اشاره به وظایف شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان دو وظیفه عمده درباره انتخابات و نظارت بر قوانین دارد. امروز قرار است نمایندگان سه عضو حقوقدان شورای نگهبان را انتخاب کنند که بنده را ریاست قوه قضائیه معرفی کردند که از دیوان عالی هستم. قطعاً در صورت انتخاب تلاش خواهم کرد که دغدغه‌های شما نمایندگان را مدنظر قرار دهم یقیناً با تعامل با مجلس می‌توان وظایف را به بهترین شکل اجرایی کرد.

مرتضوی همچنین اظهار کرد: در این چند روز که در مجلس بودم، نمایندگان مطالبات زیادی از شورای نگهبان داشتند که باید شرایط آن فراهم شود. قطعاً رابطه متقابلی بین مجلس و شورای نگهبان در این روند تأثیرگذار خواهد بود چون نتیجه عقل جمعی بر عقل فردی بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: باید ترتیب قوانین به گونه‌ای باشد که هزینه آن کمتر شده و عمر قانون طولانی‌تر شود چون به میزان طولانی‌تر شدن عمر قانون اعتبار مجلس، نظام و قانون هم بیشتر می‌شود. هر چه تصمیمات عاقلانه‌تر باشد، در زمان اجرا مشکلات کمتر خواهد شد. باید روند به گونه‌ای باشد که کارها با سرعت بیشتری جلو رود.

وی همچنین گفت: باید قوانین را صادر کنیم تا کی می‌خواهیم از قوانین سایر کشورها استفاده کنیم؟ قطعاً تطبیق قوانین با قوانین دیگر کشورها کار ساده‌ای است اما باید به جایی برسیم که بتوانیم قوانین‌مان را صادر کنیم که می‌توان در این راه گام برداشت. باید مجموعه قوای کشور بر تصمیم سازی و تصمیم‌گیری مؤثر باشند.

وی در پایان گفت: ما در مقابل تمام جهان قرار داریم قطعاً با همدلی مجلس و شورای نگهبان و استفاده از علم و تکنولوژی می‌توانیم به بهترین شکل راه را طی کنیم.

یکی از کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان انصراف داد
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز سه‌شنبه در حال بررسی صلاحیت پنج کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان بود که علی غلامی یکی از این کاندیداها انصراف داد.

امیر حسین قاضی‌زاده عضو هیأت رئیسه مجلس در این باره از پشت تریبون مجلس توضیح داد که آقای غلامی یادداشتی داده مبنی بر این که از کاندیداتوری برای حقوقدانی در شورای نگهبان انصراف دادند.

گفتنی است؛ رئیس قوه قضائیه محمد دهقان، صادقی مقدم، هادی طحان نظیف، علی غلامی و عبدالحمید مرتضوی را به مجلس معرفی کرد که از بین آنها سه نفر برای حقوق‌دانی در شورای نگهبان انتخاب شوند. که از این افراد غلامی انصراف داد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها