أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۱۶۸۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۴     ۰۷ مهر ۱۳۹۸
یک عضو کمیسیون برنامه وبودجه با ابراز تعجب نسبت به حذف یارانه اقشار کم درآمد جامعه گفت: بالاخره افرادی در جامعه مشکل دارند و زندگی‌شان اداره نمی‌شود، نباید اینچنین با آنها برخورد کنیم.
به گزارش پایگاه 598، حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره حذف یارانه اقشار کم‌درآمد جامعه گفت: بنده در بحث یارانه‌ها در برنامه ششم حدود دوسال کار کردم و بین من و دولت آقای روحانی چالش وجود داشت. آقای نوبخت و دوستان دیگر می‌گفتند درآمد ما از قِبل ۹ حامل انرژی ۳۱ هزار میلیارد تومان است و در تلوزیون می‌گفتند ما نمی‌توانیم یارانه بدهیم. می‌گفتند به این دلیل که ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد داریم و ۴۲ هزار میلیارد تومان باید به مردم پول بدهیم.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: پس از آن بنده در سال ۹۵ پیگری کردم، گفتم ۸۷ هزار میلیارد تومان از این بخش درآمد دارید و سال ۹۶ این رقم به ۱۰۲ هزار میلیارد تومان و سال ۹۷ به رقم ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. امسال نیز درآمد دولت از این بخش ۱۴۲ هزار میلیارد تومان است. بالاخره ما پس از دو سال پیگیری این اعداد و ارقام را به کرسی نشاندیم. الان تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۲ هزار میلیارد تومان درآمد دارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: این یعنی ما ۱۴۲ هزار میلیارد تومان از مردم می‌گیرم و ۴۲ هزار میلیارد تومان به آن‌ها می‌دهیم، پس این نشان می‌دهد که ما پول داریم. دولت هم قبول کرد که یارانه‌ها را بپردازد چراکه پول و درآمد دارد. وقتی قرار شده یارانه سه دهک بالا حذف شود به این معنا نیست که درآمد حاصل از حذف یارانه این سه دهک نزد خودمان بماند بلکه باید به یارانه سه دهک پایین اضافه شود.

نماینده مردم همدان تصریح کرد: یارانه یعنی سنگی را زیرپای شخصی بگذاریم که در آب خفه نشود. آیا در جامعه ما نیستند افرادی که برای اینکه در این اقتصاد خفه نشوند باید زیر پایشان سنگ بگذاریم و کمکشان کنیم؟ بنده اعتقاد داشتم بودجه را فقط باید یارانه‌ای کنیم به این معنا که مردم و اقشار مختلف جامعه را سرپا نگه داریم و قدرت خریدشان را بالا ببریم و از این طریق معیشت‌شان را تضمین کنیم تا سال بعد از این معرکه عبور کنیم، هرچند که هم‌اکنون هم عبور کرده‌ایم.

حاجی‌بابایی اظهار داشت: ما در برنامه ششم یارانه مستمری کمیته امداد و بهزیستی را چهار برابر کردیم و اجرا هم شد و اقشار دیگری هم در قانون بودجه از محل همین ۱۴۲ هزار میلیارد تومان برایشان کمک درنظر گرفته شده است به عنوان مثال ۷ هزار میلیارد تومان برای کسانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اختصاص پیدا کرده است. اما دولت متاسفانه اقدام درستی در این بخش ندارد. البته بنده سختی‌ها و مشکلات و فشارهایی که بر دولت وجود دارد را قبول دارم اما به هرحال دولت این روزها باید به سمت عدالت برود و به اقشار کم درآمد جامعه برسد.

این نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: یارانه امروز قوت لایموت عده‌ای است و با آن نان می‌خرند و خودشان را سرپا و زنده نگه می‌دارند، برخی افرادی به خاطر حذف یارانه‌شان به ما مراجعه می‌کنند که حتی نان خوردن هم ندارند، از این‌که چرا یارانه این‌ها حذف می‌شود تعجب می‌کنم، چرا حذف کردند؟ متاسفانه این نقصی است که امروز در اجرای قانون یارانه‌ها و هدفمندی آن وجود دارد و مجلس هم آن توان لازم را برای این‌که دولت را مدیریت و هدایت کند ندارد و دولت هم بعضا قوانین مجلس را اجرا نمی‌کند و مجلس هم عرضه ایستادن جلوی دولت را ندارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که آیا حذف یارانه اقشار کم درآمد جامعه را یک سیاست اقتصادی یا یک اشتباه می‌دانید؟، گفت: می‌توان هردو را گفت. به هرحال دولت اعتقادی به پرداخت یارانه ندارد و اگر هم می‌دهد با زور است و هرکجا لازم باشد زمین می‌گذارد، در این موقعیت من بی‌تدبیری می‌دانم. بالاخره افراد در جامعه مشکل دارند و زندگی‌شان اداره نمی‌شود، شما نباید اینچنین برخورد کنید. نظام ما متعلق به مردم است و فرق ما دیگر کشورها همین است، دیگران می‌گویند اقتصادمان باید پویا باشد ما می‌گوییم مردم باید سرپا بایستند. این امر هم در کوتاه مدت اینگونه محقق می‌شود که با یارانه‌ها و کمک‌های جانبی و کمک‌های نقدی کمکشان کنیم ولی متاسفانه کمتر انجام می‌شود.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به این سوال که کدام بخش یا نهاد را مسئول این بی‌تدبیری می‌دانید؟، گفت: یک سکوت مرگباری وجود دارد. مجلس که در راس امور است ورود نمی‌کند، مجلس باید ورود کند و توضیح بخواهد که انجام نمی‌دهد. شما از نظارت‌های دیگر هم نباید بیش از مجلس توقع داشته باشید.از سازمان برنامه بودجه باید بپرسید اصل مسئول آن سازمان برنامه و بودجه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها