يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۴۶۴۰
زمان انتشار: ۱۴:۴۸     ۲۴ آذر ۱۳۹۸
رهبر معظم انقلاب در حکمی، حجت‌الاسلام حمید شهریاری را به دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی منصوب کردند.
به گزارش پایگاه 598، حضرت آیت الله خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام حمید شهریاری را به دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی منصوب کردند.

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ حمید شهریاری دامت توفیقاته
به پیشنهاد شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی جنابعالی را که بحمدالله از دانش و تجربه‌ی لازم برخوردار میباشید به دبیرکلی آن مجمع منصوب میکنم و امیدوارم در ادامه‌ی تلاشهائی که در مدیریت‌های پیشین به کار رفته، جناب‌عالی نیز به توفیقات بزرگ دست یابید. امروز نشانه‌های ناکامیِ سیاست‌های تفرقه‌افکن میان برادران مسلمان بیش از همیشه مشهود است، و این در حالی است که تلاش استکبار جهانی برای ایجاد تفرقه در دهه‌های اخیر بیش از همیشه بوده است. بحمدالله امروز در سراسر جهان اسلام عقلانیت برخوردار از هدایت الهی، نخبگان و فرزانگان و خیرخواهان را بیش از پیش به پایداری در برابر فتنه‌ها و خصومت‌های مذهبی تشویق میکند و این به طور کامل نقطه‌ی مقابل سیاست‌های کفر و استکبار جهانی است که به آتش‌افروزی میان مسلمانان دل بسته و به فرقه‌سازی روی آورده است و بحمدالله در چندین آزمایش به سختی شکست خورده است.

انتظار از مجمع تقریب آن است که با استفاده از ظرفیت بی انتهای عقلانیت اسلامی که در نیرو‌های فکری و علمی جهان اسلام وجود دارد بویژه برگزیدگان جوان و پر نشاط، گام بلندی در تقریب فکری و عملی مذاهب اسلامی، برداشته و حرکتی را که از چند دهه پیش آغاز شده نوسازی نماید، بحول الله و قوّته- لازم میدانم از زحمات ارجمند عالم بزرگوار جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای اراکی در مدت تصدی این مسئولیت سنگین تشکر کنم. توفیقات الهی را برای همگان خواستارم.

سیّدعلی خامنه‌ای
۲۴ آذر ۱۳۹۸


دبیرکل جدید مجمع تقریب مذاهب را بشناسید
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید حوالی شهریاری متولد 1342 در تهران است. وی رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی بوده است.

شهریاری، تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان خوارزمی (شریعتی) میدان بهارستان گذراند و در سال 1360 با بالاترین معدل کتبی بین دانش‌آموزان سه کلاس ریاضی فیزیک، دیپلم گرفت. همان سال به حوزه علمیه قم رفت و دروس سطح حوزه را در مدت 6 سال به پایان رساند.

حجت‌الاسلام شهریاری در این سال‌ها در پایه هفتم حوزه (رسایل و مکاسب) شاگرد اول شد و از دست چند مرجع تقلید وقت جوایزی دریافت کرد. در کنار تحصیل، به تدریس دروس حوزوی شامل ادبیات، منطق، کلام، فقه و اصول اشتغال داشت و پس از طی دوره آموزشی سطح، به مدت 10 سال در درس خارج فقه و اصول استادانی همچون سیدکاظم حائری و شیخ جواد تبریزی، به‌طور مستمر شرکت کرد. از همان ابتدا به درس منطق و فلسفه علاقه داشت.

در همین سال‌ها با مسافرت یک ساله به کشور نیوزیلند با دنیای غرب آشنا شد و پس از بازگشت از سفر ضمن ادامه دروس حوزه، به مطالعه و تحقیق در علوم عقلی جدید از جمله کلام جدید، فلسفه اخلاق، فلسفه دین، منطق جدید، الهیات مسیحی و یهودی و علوم وابسته به آن‌ها در بنیاد باقر العلوم (ع) همت گماشت.
همزمان در دانشگاه تربیت مدرس قم پذیرفته شد و کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی را با نگارش رساله‌ای با عنوان «شورا در فتوا» به پایان رساند. این اثر بعدها به عنوان پژوهش برتر در حوزه دین نائل شد. شهریاری از سال 1375 ریاست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم را بر عهده دارد. نور الانوار نام یکی از نرم‌افزارهای تولیدی این مرکز است که در سال 1378 رتبه دوم تحقیقات کاربردی را در جشنواره خوارزمی به دست آورد.

وی دکترای فلسفه تطبیقی را در دانشگاه قم گذراند و با سفری یک ساله به عنوان دانشجوی مدعو در دانشگاه منچستر به سال 1381 به نگارش اثر فلسفه اخلاق در تفکر غرب از دیدگاه السدیر مک‌اینتایر دست زد که کتاب برتر دانشگاهی سال 85 شد. او ریاست مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سازمان سمت)، مدیریت شبکه اطلاع‌رسانی (اینترنت) حوزه و دبیری شورای عالی اطلاع‌رسانی کشور را نیز در کارنامه اجرایی خود دارد. حجت‌الاسلام شهریاری به زبان‌های عربی و انگلیسی مسلط است.

«عضویت در شورای تخصصی پژوهش حوزه، عضویت در هیئت امنای سازمان سمت، ریاست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور سال 91، معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه 91، عضو شورای علمی زبان و رایانه فرهنگستان سال 90، عضو کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی سال 85» از جمله سوابق اجرایی اوست.

* از جمله آثار او در قالب کتاب عبارت‌اند از:

1. کتاب «فقه حریم خصوصی»، در دست انتشار

2. کتاب «شورا در فتوا» (نگاهی به فلسفه اجتهاد و تقلید)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، 1385، (برنده جایزه پژوهش برتر در حوزه دین سال 83 دین پژوهی وزارت ارشاد اسلامی).

3. کتاب «اخلاق فناوری اطلاعات«، انتشارات دانشگاه قم، بهار 1389

4. کتاب «فلسفه اخلاق در تفکر غرب از دیدگاه السدیر مک‌اینتایر»انتشارات مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت»، سازمان سمت، تابستان 1385.

5. کتاب «سه تقریر رقیب در پژوهش اخلاقی» اثر السدیر مک‌اینتایر، ترجمه دکتر حمید شهریاری، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، (در دست انتشار)

6. کتاب «در پی فضیلت» اثر السدیر مک‌اینتایر، ترجمه دکتر حمید شهریاری و دکتر محمدعلی شمالی، سمت، پاییز 90

7. «سند راهبردی جامعه اطلاعاتی ایران» 1388، دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی

8. کتاب «تاریخ فلسفه اخلاق غرب» نوشته لارنس سی بکر (ترجمه فصل اول و دوم یونان ما قبل سقراط و یونان باستان)،انتشارات مؤسسه امام خمینی ـ ره قم 1378

9. کتاب «شواهد المبادی العربیة» جلد اول تا چهارم، انتشارات دار العلم قم 1371.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها