أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۶۱۲۸
زمان انتشار: ۱۱:۲۲     ۲۵ دی ۱۳۹۸
در ادامه شاهدان عینی از وضعیت پایگاه آمریکایی عین‌الاسد که مورد حمله موشکی ایران قرار گرفته بود، سرهنگ «تیم گارلاند»، فرمانده آمریکایی مستقر در پایگاه عین‌الاسد عراق نیز در سخنانی به بیان شرایط پیش و پس از حمله موشکی ایران به پایگاه مذکور پرداخت.
به گزارش پایگاه 598، این فرمانده آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانس‌پرس تصریح کرد: «فرماندهان ارتش چند ساعت پیش از آغاز حمله موشکی ایران، هشدارهای پیش‌دستانه را درباره حمله‌ای موشکی به ما داده بودند و سربازان برای حفظ جان‌شان در پناهگاه‌ها مستقر شده بودند.»

وی افزود: «در ابتدا من دچار شوکه شدم و باور نمی‌کردم که ایران توان یا آمادگی لازم برای انجام حمله موشکی به عین‌الاسد را داشته باشد، این پایگاه که یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی عراق
به شمار می‌رود، محل حضور نیروهای ائتلاف بین المللی از جمله 1500‌سرباز آمریکایی است که در کنار این نیروها، هزاران نظامی عراقی هم حضور دارند.»

سرهنگ گارلاند گفت: «استقرار نیروها در پناه‌گاه‌ها، اقدامی سریع و با هماهنگی فرماندهان ارتش و نیروی هوایی در پایگاه عین‌الاسد انجام شد. با فرا رسیدن ساعت‌23:00 همه نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش از آسایشگاه‌ها و دفاتر خود خارج شده و در پناهگاه‌های مستحکم جای گرفتند، همه این افراد به مدت بیش از دو ساعت در فضای تنش و اضطراب منتظر اقدام ایران بودند اما حتی فرماندهان هم انتظار چنین حجمی از قدرت و تخریب ناشی از انفجار موشک‌ها را نداشتند.»

این فرمانده آمریکایی در ادامه عنوان کرد: «هنگامی‌ که مرحله نخست موشک‌ها به پایگاه عین‌الاسد اصابت کرد، این شدیدترین و قدرتمندترین صدای انفجاری بود که در زندگی‌ام شنیده بودم. نحوه حرکت موشک‌ها و موج فشار ایجاد شده که منجر به کنده شدن درها شد، همه بسیار عجیب بود. از آغاز ساعت‌01:35 و تا سه ساعت پس از آن، پنج موشک بالستیک در زمان‌های متفاوت به پایگاه عین‌الاسد اصابت کرد، من زمان طولانی بود که اینچنین دچار ترس و هراس نشده بودم.»

وی با بیان اینکه از تأثیر این حملات و حجم تخریب آن اطلاع نداشتیم، اظهار داشت: «زمانی که حملات به پایان رسید. فرماندهان و سربازان حدود ساعت چهار صبح از پناهگاه‌ها بیرون آمدند و آتشی را که در سراسر پایگاه شعله می‌کشید را مشاهده کردند. بیش از 10‌موضع، مورد اصابت موشک‌ها قرار گرفته بود اما به صورت معجزه‌آسایی هیچ نظامی زخمی نشده بود، تنها دو سرباز دیدبانی بر اثر شدت موج انفجار به بیرون از مواضع خود پرت شدند ولی تنها یک معجزه بود که این دو نجات پیدا کردند.»

گارلاند در ادامه افزود: «صبح همان روز، نیروهای موجود به تمیز کردن مواضع پرداختند و بولدزرها به بلند کردن فلزات خم شده و آوارهای ایجاد شده پرداختند. طی این حمله، یکی از مکان‌های استقرار سربازان به‌طور کامل ویران شد و هنوز بوی آهن مذاب به مشام می‌رسد.» سربازانی که در شب حمله موشکی ایران در پایگاه مذکور حضور داشتند، در گفت‌وگو با فرانس‌پرس تصریح کردند: «همه لوازم شخصی نظیر لباس‌ها، کتاب‌ها، تصاویر اعضای خانواده‌شان و تمام وسایل یادگاری خود را از دست دادند.»

اما علی‌رغم اذعان خبرنگاران و نظامیان حاضر در عین‌الاسد درباره حجم ویرانی‌ها در عین‌الاسد دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا این ویرانی‌ها را انکار می‌کند و در دروغی آشکار به مردم خود گفته است هیچ تلفاتی نداده‌ایم. خبرنگار سی‌ان‌ان در گزارش خود از پایگاه عین‌الاسد می‌گوید: یکی از نظامیان آمریکایی حملات موشکی ایران را «ترسناک» توصیف کرد و گفت که خوابگاهی که او به‌طور معمول در آن اقامت داشته، هدف حمله قرار گرفته و به کلی نابود شده است. سی‌ان‌ان در این رابطه نوشته است: «آن شب مثل هیچ‌شب دیگری در این پایگاه نبود. آن‌ها حدود دو ساعت در پناهگاه بودند و توان مقابله و پاسخ نداشتند.» خبرنگار این شبکه به قدرت موشک‌های ایران هم اشاره کرده و می‌گوید شدت انفجارها به حدی بوده است که به‌عنوان نمونه یک دیوار چهار تنی را از جا کنده و نابود کرده است. البته همین خبرنگار سی‌ان‌ان علی‌رغم ادعای نظامی آمریکایی می‌گوید: با توجه به حجم خرابی‌ها غیرممکن است که کشته نداشته باشیم. بنابر اذعان برخی از رسانه‌های محلی بعد از حمله ایران به عین‌الاسد، هلی‌کوپترهای آمریکایی مجروحان را به رژیم اسرائیل، اردن و جنوب آلمان انتقال دادند. مقامات ایران نیز کشته‌شدن 89نفر از نظامیان امریکایی را پیش‌بینی می‌کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها