يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۷۸۵۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
بیکاری هزاران کارگر ساختمانیِ به دلیل شیوع کروناعضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی گفت: به دلیل افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های ساحتمانی متوقف شده و هزاران کارگر فصلی این صنعت که فقیر و دچار عسر و حرج هستند، کنج خانه بیکار نشسته‌‌اند.
به گزارش پایگاه 598، «مهدی خجسته» در گفتگو با ایلنا، از رسیدگی نکردن مسئولان به وضعیت معیشتی کارگران ساختمانی در زمان شیوع ویروس کرونا انتقاد کرد و گفت: به دلیل افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های ساختمانی متوقف شده و هزاران کارگر فصلی این صنعت که دچار عسر و حرج هستند، کنج خانه بیکار نشسته‌‌اند.

وی افزود: از دولت در خواست دارم که در قالب بسته‌های حمایتی (نقدی و اقلام خوراکی) از این قشر مستضعف حمایت کند و اجازه ندهد که آنها شب عید را با یخچال خالی و جیب بدون پول بگذرانند.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، ادامه داد: در چند روزی که در نبود اطلاع‌رسانی و انفعال مسئولان، موج اول فراگیری ویروس کرونا وارد کشور شد، کارگران شاغل در صنعت ساختمان بدون استفاده از هیچ وسیله‌ی حفاظت فردی، مشغول به کار بودند.

وی افزود: بنابراین دولت باید در اسرع وقت از کارگران ساختمانی تست ابتلا به کرونا بگیرد و در صورت لزوم شرایط قرنطینه آنها را فراهم کند. متاسفانه، کارگران ساختمانی بیشتر از تمام گروه‌های شاغل جامعه در معرض حوادث شغلی و بیماری‌ها هسستند.

خجسته تصریح کرد: این در حالی است که کارگران با ابتدایی‌ترین تجهیزات حفاظتی کار می‌کنند و از آن بدتر کارفرمایان در مواقعی مانند شیوع بیماری‌ها، حتی ابتدایی‌ترین وسایل بهداشت فردی مانندِ ماسک، دستشکش، محلول ضدعفونی را در اختیار آنها نمی‌گذارند.

مسئول کمیته فرهنگی و ورزشی کارگران ساختمانی کشور، افزود: صنعت ساختمان یکی از سودده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی کشور است و امکان ندارد کسی که در آن سرمایه‌گذاری کند و ریالی ضرر دهد. با این وجود شاهد هستیم که غیرانسانی‌ترین نگاه‌ها به کارگران ساختمانی دوخته شده و مسئولان هم سکوت کرده‌اند.

مشاور امور کارگری نماینده لاهیجان و سیاهکل، دیلمان و پیرکوه در مجلس شورای اسلامی، در ادامه با اشاره با خطراتی که ویروس کرونا برای کارگران زن دارد، گفت: زنان کارگر، به خاطر شرایط بدنی و روحی در مقابل ویروس کرونا، بسیار آسیب‌پذیرتر از مردان هستند؛ درحالیکه در خانه نقش همسر و مادر را هم برعهده دارند و باید یک تنه خانه را هم اداره کنند. از این رو از کارفرمایان می‌خواهم که برای آنها اجازه‌ی مرخصی، صادر کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی، حفظ بهداشت کارگاه‌ها بر تمام کارفرمایان واجب است و در صورت کوتاهی، عواقب کار خود را باید بپذیرند و پاسخگوی به خطر افتادن سلامت کارگران خود باشند. قطعا در ماه‌های آینده از این بحران رها می‌شویم و افرادی که امروز کوتاهی کردند را به پاسخگویی وادار می‌کنیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها