کد خبر: ۴۶۹۰۶۲
زمان انتشار: ۱۰:۵۹     ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
یادداشت/
بهزاد زارع
این روزها تحلیلهای مختلفی درمورد کرونا داشتیم و شنیدیم اما با توجه به اینکه درخانه هستیم و فرصت کافی هم داریم و چاره ای دیگر هم نداریم ، کمی به فکر فرو رویم و از زوایای دقیقتری به قصه کرونا بنگریم !

اینکه قرائنی دال بر تصنُّعی بودن و دخالت مستقیم بشر و جنگ بیولوژیک و... هم هست و احتمالات دیگر و... واینکه در چاره اندیشی و وظایف مادرمقابله با آن با هر احتمال محتملی  و... هم شکی نیست و باید هوشمندانه مسئولین مربوطه هر بخش اعم از امنیتی تا بهداشتی و درمانی و... تدابیر لازم را بکنند وماهم متناسب با این نظریات کارشناسی از وظایف فردی و اجتماعی خود غفلت نکنیم!

اما مامسلمانیم و اعتقاد داریم که هیچ حادثه ای درعالَم ( ازریزترین تابزرگترین) بدون إذن الهی رخ نمی دهد ، چنانچه درجای جای قرآن و روایات هم اشاره فرمودن که : « بدون إذن الهی برگی ازدرختی نمی افتد و ... »

 لذا مگرممکن است منهای مشیّت الهی دهها هزار انسان جان دهند و... ؟!
رهبرمعظم انقلاب مانند همیشه در چند فرمایش اخیر همه ما را به تحلیل توحیدی این موضوع توجه داده اند !

ضمن دعوت خود و همگان به تأمّل بیشتر در این فرمایشات حکیمانه(لینک فرمایشات اخیر …) توجه داشته باشیم که  فرصتی پیش آمده تا همه ما همّت کنیم و از این فرصت برای غفلت زدایی از خود و جامعه بیشتر استفاده کنیم تا شاید دلهایمان بیشتر به سمت خدا بعنوان منشأ اثرحقیقی عالم متوجه شود !

گرچه دراین روزها جامعه اسلامی ما در مواجهه با پدیده کرونا خوش درخشید و در مقایسه با جوامع غربی جلوه های زیبایی را از ایثار و... بنمایش گذاشت
 اما درقیاس باشأن جامعه اسلامی نکات قابل تأمل وعبرت آموزی هم هست!

اساس ایمان توحید است ورأس آن توحید عملی درنمازهای پنجگانه معمولاً  در شبانه روز چند بار سوره توحید را قرائت میکنیم اما باورعمیق نداریم که خدا یکی است !
در هر نماز یک تکبیر واجب داریم و روزانه حداقل پنج بار باید بگوئیم « الله اکبر » فقط خدابزرگ است!

 بویژه اینکه ( درشکل ادای آن)  باید دستها را بموازات گوشها قرار دهیم و بگوئیم «الله اکبر » یعنی با دستها غیرخدا را پشت سرمی اندازیم ونفی می کنیم !

اماواقعاً چقدر باور داریم که فقط خدا بزرگ است وغیرخدا هیچ هستند؟ مگر درهمین جامعه ما عده ای غافل با وعده و مدد از امید به کدخدا بارها ازما رأی نگرفتند ؟!

خداوند درآیه ۱۰۶ سوره یوسف میفرمایند : « وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ »
« و بیشترشان به خدا ایمان نمی‌آورند مگر آنكه [برای او] شریك قرار می‌دهند »

چرا فرمایشات صریح امام  مبنی بر اینکه آمریکا شیطان بزرگ است  را نادیده گرفتیم ؟
بارها رهبری معظم برخوی شیطانی آمریکا تاکید کردن و فرمودند: به آمریکا خوش بین نیستم ! و این جنایات از شیطان بزرگ وایادی آن دیده ومی بینیم!

دردل همه تهدیدات وناملایمتیهای کرونا ، عبرت و فرصتی برای بیداری خود و جامعه وجود دارد که میشود با درک و استفاده صحیح از آن خود و جامعه را به سوی خدا نزدیک کرد !

خداوند درآیه ۷۳ سوره حج می فرمایند:
« يَآ أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُٓ ۚ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ ۖ وَإِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ۚ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ
ای مردم! [برای شما و معبودانتان‌] مَثَلی زده شده است؛ پس به آن گوش فرا دهید، یقیناً كسانی كه به جای خدا می‌پرستید، هرگز ن می‌توانند مگسی بیافرینند اگر چه برای آفریدن آن گرد آیند و اگر مگس، چیزی را از آنان برباید، نمی‌توانند آن را از او بازگیرند، هم پرستش‌كنندگان و هم معبودان ناتوانند»

عده ای نه درقلب ونه درزبان موحد نیستند اما عده ای مثل ما در زبان میگوئیم « الله اکبر » ولی درقلبمان حداقل نیم نگاهی  هم به کدخدا داریم

اما خداوند بوسیله چیزی که حتی قابل رؤیت هم نیست نتنها به ما بلکه به  ۸ میلیارد انسان نشان داد و ثابت کرد که « کدخدای کدخدایان » هم به إذن خدا  درمقابل چیزی که حتی دیده هم نمی شود درمانده وناتوان است!

 اوضاع مدیریتی این روزهای آمریکای مغرور واروپای مدعی وحکام آنها را بادقت بیشتری رصد کنیم تا انتها و افق همه ایسمها را ببینیم بلکه عبرت بگیریم!

این روزها نشانه های عُمق غفلت عمومی ما آنجا نمایان میشود که بعد از ۴۰ روز یعنی دقیقاً ۱۰ فروردین در رسانه ملی کلمه «بمددالهی» به شعار «کرونا را شکست می دهیم» اضافه شد!

وبعدازاین مدت و درایام شعبانیه  دعای فرج را ساعت ۲۰/۵۵ دقیقه بمدت ۳-۴ دقیقه پخش میکنند که درهمین مدت شنیدیم که برخی متقاضی پخش آن نحوه از دعای فرج هستند که همراه با آهنگ و توأم باموسیقی قرائت شده و...  !!!

این رفتارها گرچه درظاهر ناچیز وکوچک است اما حکایت از عمق غفلت ما وجامعه دینی ما دارد ! دردل بحران کرونا فرصتی ذی قیمت هست تا باچشمان بازبنگریم تاهم ضعف وناتوانی بتهای مدرن را مشاهده کنیم و عبرت بگیریم و هم در این آتش به اختیار #مواسات نقشی برای خود دست وپا کنیم و...!

#بمددالهی_کرونا را شکست_میدهیم

بهزاد زارع
دانشجوی مشروطی دانشگاه شهادت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها