يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۰۱۷۷
زمان انتشار: ۱۶:۰۳     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان "بالغ بر ۹۰۰ دستگاه کمک‌تنفسی تولید داخل بین دانشگاه‌‌ها توزیع کردیم"، گفت: تمام استان‌‌های کشور در مرحله خودکفایی اقلام حفاظتی هستند و توانایی صادرات آن نیز وجود دارد. نیمی از تخت‌‌های بیمارستانی خالی است.
به گزارش پایگاه 598، دکتر قاسم جان‌بابایی در گفت‌وگوی ویدئویی با خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای فناوری در نتیجه شیوع کرونا اظهار کرد: امروز با افتخار می‌‌توانیم بگوییم در اوج کرونا توانستیم تمام لوازم حفاظتی و دستگاه‌‌های کمک‌‌تنفسی را با کمک شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان تولید کنیم؛ بالغ بر 900 دستگاه کمک‌تنفسی تهاجمی و غیرتهاجمی تولید داخل بین دانشگاه‌‌ها توزیع کردیم. 450 تخت ویژه را در همین مدت توسعه دادیم که برای بیماران بدحال مورد استفاده قرار گرفت. تمام استان‌‌های کشور در مرحله خودکفایی اقلام حفاظتی هستند و توانایی صادرات آن نیز وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در این مدت علوم مجازی گسترش یافت و در حال آموزش برای پزشکان و پرستاران هستیم به‌خصوص در استان‌‌هایی که کم‌‌برخوردارند آموزش‌‌هایی از طریق وبینار داریم که بتوانند از تجارب بیمارستان‌‌های بزرگتر استفاده کنند. تدوین راهنماهای بالینی برای بیماران کرونا انجام شد و این راهنماها قابلیت استفاده برای تمام کشورهای جهان را دارد.

علائم کرونا

جان‌بابایی درباره علائم بالینی کرونا تصریح کرد: برخی علامت‌‌ها، علائم همراهند که ازجمله این علائم شایع، عوارض گوارشی و خستگی است. برخی عوارض پوستی کرونا به‌دلیل مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌‌ها ایجاد می‌‌شود و برخی دیگر از این عوارض پوستی نیز به‌دلیل خود بیماری کروناست. این علائم و عوارض در پرونده بیماران ثبت می‌‌شود و می‌‌توانیم سایر علائم را بررسی کنیم.

نیمی از تخت‌‌های بیمارستانی خالی است

وی در پاسخ به سؤالی درباره ظرفیت تخت‌‌های بیمارستانی تصریح کرد: 50 درصد ظرفیت تخت‌‌های بیمارستانی در حال حاضر خالی است.

برای بازگشایی مدارس تصمیم قطعی گرفته نشده است

جان‌بابایی در خصوص بازگشایی مدارس یادآور شد: فعلاً هنوز برای شروع مدارس به‌صورت قطعی تصمیم گرفته نشده است و تمام تصمیم‌‌ها در ستاد ملی کرونا مصوب می‌‌شود.

آمار مرگ پنهان در ایران کم است

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص مرگ‌‌های پنهان اظهار کرد: در هر کشوری مرگ‌‌های پنهان وجود دارد و در کشور ما میزان مرگ‌‌های پنهان کم است؛ جاهایی که تحت عنوان مراکز مرگ‌‌های پنهان شناخته می‌‌شود زندان‌‌ها و آسایشگاه‌‌هاست؛ تعداد آسایشگاه‌‌های سالمندان ما کم است زیرا خانواده‌‌های ایرانی بیشتر از سایر کشورها تمایل به نگهداری سالمندان در خانه‌‌های خود دارند و در زندان‌‌ها نیز قبل از شیوع کرونا ریاست قوه قضائیه دستور ترخیص 100 هزار زندانی را دادند. الآن شدت بیماری خیلی کمتر شده است و بیمارانی که قبل از عید به بیمارستان مراجعه می‌‌کردند بدحال‌‌تر بودند و الآن بیماران نیاز کمتری به بستری در آی‌‌سی‌‌یو دارند.

تست‌‌ سرولوژیک در حال بررسی است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در خصوص تست‌‌های سرولوژیک تصریح کرد: این تست‌‌ها در حال مطالعه است و در چند استان به‌صورت مقطعی استفاده می‌‌شود و کسانی که مبتلا هستند و خانواده آن‌‌ها و در بیمارستان‌‌ها کادر درمانی و کسانی را که تستشان مثبت باشد مورد تست قرار می‌‌دهیم و از خانواده‌‌هایشان این تست را می‌‌گیریم و رسماً اعلام خواهیم کرد که چند درصد خانواده افراد مبتلا تست سرولوژیکشان مثبت شده است و الآن در پروتکل‌‌ها از این تست‌‌ها به‌عنوان کمک تشخیص کرونا برای برگشت به کار استفاده می‌‌شود.

وی در خصوص کیت‌‌های تشخیصی موجود در برخی آزمایشگاه‌‌های خصوصی بیان کرد: تست پی‌‌سی‌‌آر ممکن است حساسیت متفاوتی داشته باشد و کیت‌‌های آزمایشگاه‌‌ها ممکن است دقت‌‌های متفاوت داشته باشند.

اداره مامایی تنها مختص ماماها نیست

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم درباره تغییر ریاست اداره مامایی و تفویض اختیار به متخصص زنان برای ریاست این اداره، تصریح کرد: این کار اشتباه نیست و اداره مامایی تنها مختص ماماها نیست زیرا متخصص زنانی که به‌عنوان ریاست اداره مامایی منصوب شده است نیز دوره زنان و زایمان را گذرانده است.

وی ادامه داد: ماماهای کشور ما بسیار تلاش کردند و از افتخارات طرح کرونا این بوده است که نزدیک به یک میلیون مادر باردار توسط ماماها مراقبت شده‌‌اند و نزدیک به 700 مورد موارد مشکوک و قطعی کرونا در مادران باردار داشته‌‌ایم که زایمان خود را انجام دادند و در همین راستا بیش از 300 ماما به بیماری کرونا مبتلا شدند و این ماماها می‌‌دانستند که ممکن است به بیماری کرونا مبتلا شوند اما دست از خدمت نکشیدند و جا دارد از آن‌‌ها مجدداً تشکر کنم.

افزایش 20درصدی بستری در استان خوزستان و روند کاهشی بستری در تهران

جان‌بابایی با اعلام اینکه "بالغ بر 130 آزمایشگاه داریم"، گفت: در استان خوزستان 20 درصد افزایش بستری داشتیم که در همین هفته دو تیم را فرستادیم و بررسی این دانشگاه را انجام دادیم و متوجه شدیم که قاطبه این بیماران، بدحال نیستند.

وی افزود: در تهران روند ملایم کاهشی بستری داریم و میزان بیماران سرپایی روند تقریباً رو به کاهشی دارد که البته به‌دلیل افزایش ترددها سرعت کاهشی ما کندتر شده است اما روند افزایشی نداریم.

از مطالعات کرونا چه خبر؟

معاون درمان وزارت بهداشت با ابراز اینکه "آخرین پروتکل درمانی را سه روز پیش ابلاغ کردیم"، تصریح کرد: داروی جدیدی به پروتکل اضافه نکردیم و برخی داروها را در بیماران سرپایی نیز کاهش دادیم. درباره داروی رمدسیویر در مقاله‌‌ای اشاره شده است که فقط مدت دوره بیماری را کوتاه‌‌تر می‌کند و تأثیری بر کاهش مرگ‌ومیر ندارد.

وی ادامه داد: تاکنون 6 پروتکل کلی برای درمان بیماران بستری و سرپایی کرونایی و طیف وسیعی از پروتکل‌‌ها را نیز برای سایر بیماران تدوین و ابلاغ کرده‌‌ایم.

جان‌بابایی در خصوص پلاسمادرمانی بیان کرد: یک فاز آنالیز داشتیم و در بیمارانی که پلاسمادرمانی شدند شدت بیماری کمتر شد و نتایج قطعی آن در آینده اعلام خواهد شد؛ اگر این درمان جزو درمان‌‌های مؤثر باشد زیرساخت خوبی در کشور برای آن داریم زیرا اهداکنندگان در کشور ما زیادند و از بیماران بهبودیافته می‌‌توان چندبار پلاسما دریافت کرد.

ابتلای مجدد به کرونا هنوز قطعی نیست

وی در خصوص احتمال ابتلای مجدد به بیماری کرونا گفت: دو مطالعه کوچک در این زمینه در ژاپن و کره جنوبی انجام شده است و به‌دلیل کم‌بودن حجم نمونه این مطالعات نمی‌‌توان به آن به‌صورت قطعی استناد کرد؛ دانش دنیا نسبت به کروناویروس تکمیل نشده است و برای دریافتن این موضوع به یکی دو سال زمان نیاز داریم.

کمتر از 10 کودک مبتلا به کرونا فوت کردند

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره فوت کودکان مبتلا به کرونا در کشور اظهار کرد: تعداد جان‌باختگان کودک کمتر از 10 مورد بوده است و تمام کودکانی که فوت کرده‌‌اند کودکانی بوده‌‌اند که متأسفانه بیماری‌‌های زمینه‌‌ای و خونی داشته‌‌اند.

در جریان نبودن هوا و احتمال سرایت کرونا

جان‌بابایی در پاسخ به سؤالی درباره ریزگردها، گفت: هر جایی که جریان هوا وجود نداشته باشد احتمال ابتلا را بالاتر می‌‌برد؛ همچنین فصل گرما شروع شده است و خنک‌‌کننده‌‌ها می‌‌تواند رطوبت را بالا ببرد و سرایت‌پذیری را بیشتر کند.

کلینیک‌‌های دولتی دایر هستند

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر بسته بودن برخی کلینیک‌‌ها خاطرنشان کرد: کلینیک‌‌های دولتی بازگشایی شده و به کلینیک‌‌های خصوصی نیز اجازه بازگشایی داده‌‌ایم؛ بسته بودن بخش خصوصی در حوزه نظام پزشکی است و اگر بسته بودن مطب‌‌های خصوصی ادامه‌‌دار شود با سازمان نظام پزشکی در خصوص این مسئله و مجوز مطب این پزشکان صحبت خواهیم کرد و مجوز مطب را سازمان نظام پزشکی صادر می‌‌کند.

کمبود داروی بیماران خاص نداریم

وی در خصوص وضعیت بیماران خاص خاطرنشان کرد: ذخیره دارویی بیماران خاص در سال گذشته مناسب بوده است و درمورد تالاسمی آمپول دسفوناک مقداری کمبود داشته است که از شرکت مربوطه خواسته‌‌ایم تولیدش را بیشتر کند و آماری از فوت بیماران بر اثر کمبود این داروها نداشته‌‌ایم اما ممکن است که برخی از این بیماران به‌دلیل کرونا فوت کرده باشند.

مراکز شیمی‌‌درمانی تعطیل نیستند

جان‌بابایی با بیان اینکه تمام بخش‌‌های شیمی درمانی فعال بوده‌‌اند، تصریح کرد: این مراکز هنوز هم باز هستند و ممکن است برخی بیماران خودشان برای روند درمانشان به مراکز مراجعه نکنند و ما نمی‌‌توانیم با بیمارانی که مراجعه نکرده‌‌اند برخورد کنیم. مراکز رادیوتراپی، شیمی‌‌درمانی و جراحی تومور فعالند.

فاسیولا مشکل جدیدی نیست

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ابتلای برخی افراد در مناطق شمالی به فاسیولا، متذکر شد: فاسیولا یک بیماری انگلی است که از حیوان به انسان منتقل می‌‌شود و درگیری کبدی ایجاد می‌‌کند که این بیماری در مناطق شمالی ایران به‌صورت اندمیک است اما بیماری جدیدی رخ نداده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها