أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۷۰۶۳۹
زمان انتشار: ۱۰:۳۲     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق کولر گازی تقریباً صفر است، گفت: کولر گازی به‌خاطر افزایش سرعت جریان هوا در محیط بسته می‌تواند احتمال انتقال ترشحات فرد مبتلا را افزایش دهد.
به گزارش پایگاه 598، دکتر حمید سوری با اشاره به این که خوزستان و سایر مناطق گرم کشور درگیر موج جدید کووید 19هستند، اظهار کرد: این روزها که موج جدید اپیدمی در خوزستان و برخی مناطق مطرح شده، خبرهایی مبنی بر افزایش موارد بروز بیماری به دلیل استفاده از کولر گازی منتشر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا علت افزایش معنی دار موارد ابتلا به کرونا به دلیل استفاده از کولر گازی است، گفت: اگر شما در مناطق گرمسیر مانند خوزستان زندگی کرده باشید حتما قبول می‌کنید زندگی بدون کولر گازی در آنجا تقریبا غیرممکن است و این درحالیست که اولین گزارش احتمال انتقال بیماری از طریق کولر گازی از چین بود که براساس آن مردی 60 ساله بدون مواجهه موثر با افراد آلوده و به دلیل قرار گرفتن در معرض باد کولر، مبتلا به بیماری کرونا شده بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: تحقیقات انجام شده در مناطق گرمسیر آمریکا مانند آریزونا نشان داد که احتمال انتقال بیماری از طریق کولر گازی تقریبا صفر است و نمونه‌های متعدد گرفته شده از بدنه و فیلتر کولرها همه منفی بودند، ولی کولر گازی به‌خاطر افزایش سرعت جریان هوا در محیط بسته می‌تواند احتمال انتقال ترشحات فرد مبتلا که با عطسه و سرفه در فضا پخش می‌شود را افزایش دهد.

سوری با تاکید بر ناشناخته بودن ابعاد مختلف ویروس کرونا تصریح کرد: توجه داشته باشید هنگام استفاده از کولر گازی درجه حرارت محیط کمتر از 24درجه سانتیگراد نشود، بهتر است پنجره یا درب اتاق کمی باز باشد تا هوا جریان داشته باشد، از تراکم افراد در فضایی که فرد مبتلا یا محتمل در آن حضور دارد اجتناب شود ورعایت بهداشت فردی مانند شستن دست‌ها و کنترل سرفه و عطسه و مانند آن شدیدتر و جدی‌تر رعایت شود.

پرهیز از روشن کردن کولر در ساعات خنک ‌شبانه‌روز، استفاده فرد آلوده یا محتمل دارای سرفه و عطسه از ماسک مناسب، عدم حضور سالمندان و یا افراد پرخطر دارای بیماری در فضاهای بسته و استفاده از تهویه مناسب و خاموش کردن کولر در ساعاتی مشخص از دیگر مواردی بود که این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد.

سوری با بیان اینکه اگر مورد بدون علامت بیماری و خصوصا سرفه و عطسه در منزل نیست پوشیدن ماسک ضرورتی ندارد ادامه داد: اگر از فرد آلوده به ویروس کرونا در منزل مراقبت می‌کنید و امکان اقامت او در اتاقی جداگانه وجود ندارد سایر افراد حاضر در آن فضا از ماسک استفاده کنند و افراد غیرساکن نیز حضور خود را به حداقل زمان ممکن برسانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: در روزهای اپیدمی کرونا در اماکن عمومی فاصله گذاری اجتماعی با جدیت بیشتری رعایت و از تجمع و تراکم افراد در یک محل خصوصا مدت طولانی اجتناب شود.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این‌که تفاوتی بین کولر یک تکه قدیمی یا اسپلیت وجود ندارد، توضیح داد: درباره کولر آبی به نظر می‌رسد به خاطر تاثیر کمتر کولر آبی بر سرعت گردش هوا نسبت به کولر گازی اثر انتشار ویروس کمتر باشد.

وی در پایان افزود: ممکن است رطوبت بالاتر تاثیر افزایشی درانتقال ویروس داشته باشد ولی تا به امروز درمطالب علمی و مقالات نکته‌ای درباره انتقال ویروس کرونا از کولر آبی منتشر نشده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها