يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۱۲۹۲
زمان انتشار: ۱۰:۳۷     ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
فرزندکشی، آن هم دخترکشی را خرد و سبک نگیریم. این نشان از جامعه‌ای دارد که در آن تعصب و جهل جای عشق و اخلاق و خرد نشسته است؛ جامعه‌ای که گفت‌وگویی در آن صورت نمی‌گیرد و به‌جای آن ستیز ستوده می‌شود.
عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی در دولت رئیس‌جمهور روحانی؛ طی یادداشتی که با عنوان "رومینا؛ تلنگری به دوستداران ایران" در شماره شنبه گذشته روزنامه همشهری منتشر کرد، نوشت: فرزندکشی، آن هم دخترکشی را خرد و سبک نگیریم. این نشان از جامعه‌ای دارد که در آن تعصب و جهل جای عشق و اخلاق  و خرد نشسته است؛ جامعه‌ای که گفت‌وگویی در آن صورت نمی‌گیرد و به‌جای آن ستیز ستوده می‌شود، دوست داشتن در آن جایی ندارد و به‌جای آن خشونت، ارزش تلقی می‌شود و جوان‌های آن یا رؤیایی ندارند یا اگر دارند رؤیای گریز و نه تغییر است. بسیار باید تأسف خورد که چنین اتفاق‌هایی درون یک حوزه تمدنی چندهزار ساله صورت می‌گیرد.

او می‌افزاید: باید از خود بپرسیم که آیا ما در حال تجربه زوال یک تمدن هستیم؟ به‌گفته جبران خلیل جبران برای انهدام یک تمدن ۳چیز کافی است: اول خانواده، دوم نظام آموزشی و سوم الگوها. برای اولی منزلت زن را باید شکست، برای دومی منزلت معلم و برای سومی منزلت دانشمندان و اسطوره‌ها و... و شوربختانه هر سه با هم در حوزه تمدنی ما چه اسلامی و چه ایرانی در حال وقوع هستند!

آخوندی در بخش دیگری از این یادداشت تصریح می‌کند: این وضعیت کشنده است. باشد که اندیشمندان و سیاست ورزان حوزه تمدنی ایران تکانی بخورند، به‌خود بیایند و بدانند که فروپاشی تمدن‌ها بسیار خون‌ریز خواهد بود.

*باید تأکید کرد که عباس آخوندی در دوران مدیریت خود در وزارت مسکن با عدم نظارت بر بازار مسکن که منجر به گرانی چند صد درصدی مسکن شد؛ عملا هر سه مولفه مورد اشاره خلیل جبران یعنی خانواده، نظام آموزشی و الگوها را مورد هجوم قرار داد.

چه اگر سرپناهی نباشد؛ خانواده هم نیست، نظام آموزشی با خلل مواجه است و الگوها نیز دستخوش ریشخند قرار می‌گیرند.

مویه‌های این فرد برای پرونده رومینا هم در حالی است که این پرونده یک اتفاق است نه یک رویه و طبیعتا هیچ عاقلی در هیچ کشوری حاضر نیست به یک اتفاق، قید رویه الصاق کند و تا آنجا پیش برود که حتی هشدار فروپاشی تمدنی بدهد!

مع‌الوصف باید دانست که دوستان آخوندی؛ مدت‌هاست درباره یک رخداد خون‌بار و اغتشاش میلیونی صحبت می‌کنند که ارتباط آن صحبت‌ها با این واگویه آخوندی مبنی بر خون‌ریز بودن فروپاشی تمدنی ظاهرا مشخص نیست...

منبع:مشرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها