أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۷۵۱۳۰
زمان انتشار: ۱۳:۰۲     ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
روزهای جمعه و شنبه از لحاظ آمار مبتلایان جدید کرونا و نیز تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری منحوس روزهای آرام‌تری بود. تا روز پنجشنبه آمار فوتی‌های کرونا به طور میانگین به 200نفر می‌رسید اما در دو روز گذشته این آمار کاهش یافت.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از روزنامه صبح نو: روزهای جمعه و شنبه از لحاظ آمار مبتلایان جدید کرونا و نیز تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری منحوس روزهای آرام‌تری بود. تا روز پنجشنبه آمار فوتی‌های کرونا به طور میانگین به 200نفر می‌رسید اما در دو روز گذشته این آمار کاهش یافت.

بر‌اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و درمان در 24‌ساعت ظهر روز پنجشنبه تا جمعه 156‌هموطن جان خود را به‌دلیل کرونا از دست دادند. این تعداد در فاصله ظهر روز پنج‌شنبه تا ظهر روز جمعه به 132‌نفر رسید که در مقایسه با روزهای گذشته کاهش خوبی داشته اما همچنان نیز بالاست چرا‌که حداقل به تعداد همین هموطنانی که از دست رفته‌اند خانواده‌های دیگری در سراسر کشور هم داغدار شده‌اند.

هر از چندی که تعطیلات مناسبتی در کشور از راه می‌رسند باید نگران افزایش تعداد مبتلایان به کرونا بود چراکه برخی از هموطنان بی‌خیال کرونا دوست دارند به سفر رفته یا مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی خود را برپا کنند. اوج این اتفاقات در خردادماه بود که به‌دلیل وجود چندین روز تعطیلی جمعیت بسیاری از هموطنان به خیال اینکه دیگر کرونا تمام شده و خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند روال عادی زندگی چند ماه قبل را از سر گرفتند اما همین مساله موجب شد تا از نیمه تیرماه یکبار دیگر شاهد افزایش چند برابری تعداد مبتلایان و تلفات کرونا در کشور باشیم.

این امر فشار مضاعفی را به کادر درمان نیز وارد کرد و موجب شد تا مسوولان درمانی کشور مدام به مردم هشدار دهند تا همه از ماسک استفاده کرده و دیگر پروتکل‌ها را با دقت بیشتری رعایت کنند. این تاکیدات گویا حالا مؤثر واقع شده است چراکه در دو روز گذشته آمار مربوط به ابتلا و فوت کرونا در کشور کاهش یافته است. البته همین تعطیلات دو، سه روز گذشته خود زنگ هشدار دیگری است چراکه برخی هموطنان بی‌ملاحظه یکبار دیگر راهی جاده‌ها و نیز شمال کشور شدند تا حتی موجب انسداد جاده‌های منتهی به استان‌های مازندران و گیلان شوند. استان‌هایی که خود از بابت تعداد بیماران کرونایی در وضعیت مناسبی نیستند.

همچنان پروتکل‌ها مهم هستند

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان ظهر روز گذشته در ارائه آمار مربوط به کرونا اظهار داشت: در 24‌ساعت ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه 2125‌بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که از این تعداد 1049‌نفر بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کرونایی کشور به 324‌هزار و 692‌نفر رسیدند. خانم سیماسادات لاری همچنین در ادامه تاکید کرد: متاسفانه در همین بازه زمانی ۱۳۲‌بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۸‌هزار و ۲۶۴‌نفر رسید. این در حالی است که خوشبختانه  تاکنون ۲۸۲‌هزار و ۱۲۲‌نفر از بیماران، بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت فعلی بیماران بستری در بیمارستان‌ها نیز گفت: ۴۱۴۸‌نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. البته کاهش آمار مبتلایان جدید بیماری دلیل بر این نیست که یکبار دیگر رعایت پروتکل‌ها همچون استفاده از ماسک یا رعایت فاصله اجتماعی از سوی مردم نادیده گرفته شود. بلکه همچنان باید با توجه به موارد کرونایی زندگی را گذراند.

چه خبر از استان‌ها؟

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در بخش دیگری از سخنان خود درباره استان‌های در وضعیت قرمز بیماری گفت: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان‌شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان‌رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. لاری همچنین درباره استان‌های در وضعیت هشدار گفت: استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان‌غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال‌و‌بختیاری و کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت هشدار کرونا در ایلام گفت: در استان ایلام از ابتدای شیوع کرونا تا خرداد سه خیز متوسط بیماری را در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت داشتیم اما از ابتدای خردادماه شاهد خیز شدیدتری بودیم به‌طوری که در نیمه اول تیرماه تعداد موارد بستری در این استان به بیشترین میزان خود رسید.

وی ادامه داد: از حدود یک ماه گذشته با همکاری مردم ایلام شاهد شیب نزولی هستیم و در حال حاضر سه شهر دروضعیت قرمز و سه شهر در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند. موارد ابتلا و بستری نیز در شهرهای ایلام، مهران، دهلران، آبدانان و دره شهر شدت بیشتری دارد. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت طی این مدت ۱۲هزار و ۲۴۱مورد نظارت بر اجرای پروتکل‌ها در این استان انجام شده است که در جریان آن ۴۵۲‌واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها تعطیل و ۲۶۴‌مورد به مراجع مربوطه معرفی شدند. وی میانگین استفاده از ماسک در این استان را ۷۸/۱‌درصد اعلام کرد و گفت: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صنوف و اماکن نیز ۷۷/۸۹درصد است. لاری ادامه داد: درمورد استفاده از ماسک بیشترین آن با ۸۹‌درصد مربوط به چرداول و کمتر آن با ۵۸‌درصد مربوط به ملکشاهی است. کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز مربوط به ایوان با ۵۷/۷‌درصد است.

از سفر به چهار استان خودداری کنید

لاری ادامه داد: یک ماه است که کمپین «من ماسک می‌زنم» آغاز شده است و در این مدت شاهد کاهش آمار ابتلا، بستری و فوت در کشور هستیم. با ادامه این روند درهفته‌های آتی شاهد روند کاهشی ابتلا به ویروس کرونا در کشور خواهیم بود. وی از شهروندان خواست که از سفر به استان‌های مازندران، خراسان‌رضوی، گیلان و گلستان پرهیز کنند و اصول سه‌گانه شست‌و‌شو، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک را هم فراموش نکنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها