يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۷۳۹۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
استاد عابدی با بیان این که در دعاهای حضرت زین العابدین(ع) معنویت موج می زند، گفت: امام سجاد علیه السلام اسوه اعتقاد به غیب و باورهای نامحسوس الهی هستند و در دعاهای خود باورهای غیبی را به محسوسات ترجیح می دهند.
به گزارش پایگاه 598، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی استاد حوزه علمیه قم در ششمین نشست سید العابدین علیه السلام از سلسله نشست‌های کنگره بین‌المللی امام سجاد علیه‌السلام که در سالن امام خامنه ای حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد، اظهار کرد: امام چهارم دو لقب معروف سجاد و زین العابدین را دارند و اهل سنت هم یک عالمی به نام سجاد دارند.

وی در مقایسه امام سجاد شیعیان و محمد بن منکدر ملقب به سجاد اهل سنت، گفت: محمد بن منکرد که ملقب به سجاد است زیاد سجده می کرد ولی یک مغازه دار مؤمن ولی جاهل و بی سواد بود درحالی که امام سجاد علیه‌السلام در نهایت علم و دانایی بودند و تفاوت سجده امام سجاد علیه السلام و سجاد اهل سنت در کیفیت سجده است که امام سجاد علیه السلام عالم ترین فرد زمان خود بوده اند.

وی با بیان این که دین توصیه کرده که انسان باید سراغ عالم برود، عنوان کرد: حتی در عبادت، کمیت خیلی مهم نیست بلکه کیفیت اهمیت دارد؛ یعنی مهم رسیدن انسان به مقام معرفت است همچنانکه امام خمینی(ره) فرمودند یک نفر نداریم که مثل امیرالمؤمنین(ع) لا اله الا الله گفته باشد چون علم و ادراکی که ایشان دارد، هیچ کس ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این که شعار این همایش به درستی امام سجاد اسوه معنویت، اسوه مقاومت و اسوه عقلانیت نام گذاری شده است، گفت: یک نفر به امام سجاد(ع) فرمود: زنی که شما دارید از طرفداران عثمان است و حضرت علی(ع) را لعن می‌ کند، اما تا وقتی که به یقین نرسید، او را طلاق نداد که نشان از عقلانیت ایشان در حوزه عمل است.

وی افزود: کلمه معنویت در قرآن و روایات به کار نرفته است حتی در تاریخ اسلام هم شاید ۱۰ قرن یکی دوبار این کلمه به کار رفته است یا در کلمات امام خمینی(ره) این واژه خیلی نیامده است؛ آن چیزی که می‌ شنویم ومحسوس است لفظ است ولی پشت لفظ چیزی قرار دارد که اصل است، آن همان معنا است به همین جهت وهابیت معنویت ندارد چون آنها فقط جسم را قبول دارند و باطن گرا نیستند، از این رو کسانی که به روح، قیامت، بهشت و جهنم، وحی و فرشتگان اعتقاد دارند یا به خدای حقیقی ایمان دارند اهل معنویت هستند.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه قم در ادامه عنوان کرد: قرآن به جای کلمه معنویت از کلمه «غیب» استفاده کرده است، از این رو اگر گفتیم کتاب قرآن دارای ناپیداهایی است که مشخص نیست و به چشم ظاهر دیده نمی شود و آن باطن اصل کاری است اهل معنویت هستیم و دعاهای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه همین گونه است.

وی با اشاره به این که امام سجاد(ع) اسوه اعتقاد به غیب و اسوه به باورهای نامحسوس بودند، خاطرنشان ساخت: امیدواریم بتوانیم همه در پناه امام سجاد(ع) به دستورات ایشان عمل کرده و در مسیر معنویت کوشا باشیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها