أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۹۸۰۱
زمان انتشار: ۰۹:۴۱     ۰۷ آبان ۱۳۹۹
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با ۵۹۸:
ستاد ملی کرونا از ابتدای تشکیل تا اوایل اردیبهشت عملکرد مثبتی داشت و نتیجه آن به پایین آمدن فوتی ها و کاهش بستری ها منجر شد. ولی اخیراً نمی‌شود به ستاد ملی مقابله با کرونا نمره قبولی داد. دلیل آن نیز این بود که جناب رئیس‌جمهور به توصیه‌های مسئولان حوزه سلامت توجهی نداشت و به بهانه کسب‌وکار و معیشت مردم و بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی اقدام به بازگشایی‌هایی کرد
به گزارش سرویس خانه ملت پایگاه 598، ستاد ملی مقابله با کرونا از روزهای نخست شیوع ویروس کووید 19 در ایران با محوریت وزیر بهداشت فعالیت خود را آغاز کرد. اما بعدها به دلیل وخیم شدن اوضاع کرونا و بالا رفتن آمار بستری‌ها و فوتی‌ها با تذکر رهبر انقلاب حسن روحانی رئیس‌جمهوری ریاست آن را به عهده گرفت.

در ماه‌های اخیر همواره اخباری که از ستاد مقابله با کرونا به گوش می‌رسد با ضدونقیض همراه بوده و انتقادات بسیاری به آن وارد می‌شود. هفته گذشته نیز زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت با اشاره به اینکه مجلسی‌ها را به ستاد کرونا راه نمی‌دهند، با انتشار توئیتی پنج سؤال خود از وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا را این‌گونه بیان کرد:

۱- چرا ۲۷ درصد نمونه‌های تحقیقات بالینی سازمان بهداشت جهانی مربوط به ایران است که تنها ۱ درصد از مبتلایان جهانی کرونا را دارد؟

۲- چرا کشوری که به‌شدت تحریم دارویی است، در پژوهش‌های ناشناخته بر روی سلامت، در ردیف اول قرار می‌گیرد؟

۳- چرا تجربه تلخ اعتماد به سازمان‌های ظاهراً جهانی در حوزه جمعیت را دوباره با کرونا تکرار می‌کنیم؟

۴- چرا ترکیب ستاد ملی مبارزه با کرونا و نحوه تصمیم سازی آن شفاف نیست؟

۵- چرا از نمایندگان ملت در مجلس هیچ‌کس عضو این ستاد نیست و از درون آن خبر ندارد؟

همین موضوع بهانه‌ای شد تا خبرنگار پایگاه خبری 598 در گفتگویی با دکتر حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نظر وی در خصوص عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا را جویا شد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ستاد ملی کرونا از ابتدای تشکیل تا اوایل اردیبهشت عملکرد مثبتی داشت و نتیجه آن به پایین آمدن فوتی ها و کاهش بستری ها منجر شد. ولی اخیراً نمی‌شود به ستاد ملی مقابله با کرونا نمره قبولی داد. دلیل آن نیز این بود که جناب رئیس‌جمهور به توصیه‌های مسئولان حوزه سلامت توجهی نداشت و به بهانه کسب‌وکار و معیشت مردم و بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی اقدام به بازگشایی‌هایی کرد و فقط استفاده به ماسک مردم را توصیه کردند، دریغ از توجه به این مسئله که افراد بسیاری به دلیل مشکلات معیشتی امکان تهیه و خرید ماسک را نداشتند. در بحث فاصله گذاری اجتماعی هم نه در اتوبوس ها و نه مترو و نه حتی در هواپیماها این اتفاق نیفتاد. در بحث جریمه‌ها هم که با حاشیه‌های فراوانی شروع شد ولی بیشتر شبیه به یک شوخی بود و عملاً اجرایی نشد.

دکتر شهریاری افزود: حتی یک میلیارد یورو برداشتیِ دولت از صندوق ذخیره بابت"مهار کرونا" کاملا به این امر اختصاص نیافته و تاکنون فقط 30درصد آن برای این امر هزینه شده است و سرنوشت الباقی آن هنوز مشخص نیست. به نظر بنده گوش شنوایی در دولت نیست و جلسه اخیر رهبر معظم انقلاب با اعضای ستاد مقابله با کرونا نیز به همین علت انجام شد و امیدواریم با توصیه های مهم مقام معظم رهبری شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از طرف مجلس نماینده ای در ستاد مقابله با کرونا نیست، گفت: در این زمینه آقای قالیباف طی نامه به رئیس جمهور خواستار حضور بنده به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی در جلسات ستاد مقابله با کرونا شدند که متاسفانه تاکنون به این نامه پاسخی داده نشده است.

ایشان با توجه به بالا رفتن آمار مرگ و میر شهروندان افزود: با مدیریت غلط آقای روحانی و تصمیات یک طرفه ای که در ستاد ملی مقابله با کرونا بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسان می گیرند، خدا به این مردم رحم کند.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص علت بالا رفتن آمار فوتی‌ها نسبت به افرادی که شناسایی می شوند و همچنین بالابودن سرانه ما در این زمینه، گفت: متاسفانه در کشور ما به علت کم بودن تعداد روزانه تست کرونا، روند شناسایی بیماران به کندی انجام می شود و دولت هم در این زمینه حمایتی انجام نمی‌دهد و در جلسه اخیرِ ستاد مقابله با کرونا تعداد تست 15 هزار بیشتر شد که مجموعا به 35 هزار تست روزانه افزایش یافت که این در مقایسه با کشورهای دیگر رقم بسیار ناچیزی می باشد؛ که اگر دولت حمایت انجام دهد و بتوانیم تعداد روزانه تست را به صدهزار برسانیم، می‌توانیم در مراحل اولیه با شناسایی به موقع بیماران آمار فوتی ها را کنترل کنیم.

ایشان در ادامه با اشاره به موفقیت متخصصان داخلی در زمینه بیماریابی گفت: اواخر سال گذشته متخصصان دانشگاه صنعتی شریف با ارائه اپلیکیشن پیشرفته ای خواستار کمک به دولت شدند که متاسفانه هیچ حمایتی از طرف دولت از این اپلکیشن نشد و اگر ما مانند کشوری مثل کره جنوبی میتوانستیم به وسیله اپلیکیشن به بیماریابی بپردازیم امروزه آمار فوتی‌ها به مراتب پایین تر بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها