أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۸۱۲۹۹
زمان انتشار: ۱۴:۵۸     ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید که طی روزهای اخیر دستگاه اندازه‌گیری شدت بو در تهران راه‌اندازی شده و ازسوی دیگر استانداردهایی برای پایش بو نیز تدوین شده است.
به گزارش پایگاه 598، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید که طی روزهای اخیر دستگاه اندازه‌گیری شدت بو در تهران راه‌اندازی شده و ازسوی دیگر استانداردهایی برای پایش بو نیز تدوین شده است.

طی روزهای اخیر برای سومین سال متوالی در تهران بوی نامطبوعی استشمام شد که هنوز منشا و منبع آن برای دستگاه‌های مسئول ازجمله شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط‌زیست نامعلوم است. هرچند که طی سال‌های اخیر حدس و گمان‌هایی درباره منشا بوی نامطبوع در تهران زده شده است؛ از مرکز دفع زباله آرادکوه گرفته تا زمین‌های کشاورزی و دامداری‌های اطراف تهران و حتی سیستم جمع‌آوری فاضلاب شهری اما هنوز هیچکدام از این منابع به‌عنوان منشا اصلی بوی مرموز تهران تایید نشده‌اند.

انتشار بوی نامطبوع در تهران طی سال اخیر در بیشتر مواقع با افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد همزمان بوده است. برای مثال شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده است که طی روز شنبه (۸ آذر) همزمان با استشمام بوی نامطبوع در تهران، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در برخی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا حدود سه تا چهار برابر افزایش یافته بود. افزایش غلظت این آلاینده می‌تواند درپی انجام فعالیت‌های صنعتی و حتی غیرصنعتی رخ دهد.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان داده است که جهت باد نیز در انتشار این بوی نامطبوع بی‌تاثیر نیست چون طی سال‌های اخیر زمانی‌که جهت باد از سمت جنوب و جنوب غرب بوده بوی نامطبوع به تهران رسیده است. از این‌رو گمان می‌رود که بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام (ره) - که دلایل ایجاد این بو پیش از این ازسوی محیط‌ زیست استان تهران اعلام شده بود - همزمان با وزش بادهای جنوبی و جنوب غربی به تهران می‌رسد.

با این حال انتشار و استشمام بوی نامطبوع در تهران درحالی تداوم پیدا کرده است که منشا و یا منشاهای آن همچنان به‌صورت دقیق مشخص نیستند و از این جهت نگرانی‌هایی را از جهت حفظ سلامت شهروندان به‌دنبال دارد.

هلنا کعبی - مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست - درباره آخرین اقدامات انجام شده توسط این سازمان برای یافتن منبع انتشار بوی نامطبوع در پایتخت می‌گوید: متاسفانه طی سال‌های گذشته روی موضوع انتشار بو کارهای زیادی انجام نشده و حتی استانداردی برای آن تعریف نشده بود بنابراین برای برخورد با واحدهایی صنعتی و غیرصنعتی مانند دامداری‌ها، کشتارگاه‌ها و... - که بوی نامطبوعی ایجاد می‌کنند - ازنطر قانونی کار سختی داشتیم.

راه‌اندازی دستگاه اندازه‌گیری شدت بو در تهران

وی ضمن اشاره به کمبود تجهیزات برای اندازه‌گیری شدت بو ادامه می‌دهد: اواخر سال گذشته دستگاهی برای اندازه‌گیری شدت توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست خریداری شد و اخیرا نیز این دستگاه راه‌اندازی شده است.

استانداردهای بو تدوین شده است

کعبی با بیان اینکه با راه‌اندازی این دستگاه دقت کار برای منشایابی بوی نامطبوع در تهران بالاتر رفته است، تصریح می‌کند: درحال‌حاضر درحال استفاده از این دستگاه برای آنالیز بوی مسیر فرودگاه امام (ره) هستیم. از سوی دیگر استانداردهای لازم برای بو و فاکتورهای بوی نامطبوع تدوین شده و براساس آن برای صنایع مختلف در تهران و اطراف آن برنامه پایش و اندازه‌گیری بو در دستورکار قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تاکید می‌کند: ما برای هر اقدام در جهت کاهش بو و برخورد با واحدهای آلاینده آن نیاز داشتیم که استانداردهایی برای بو داشته باشیم تا بتوانیم داده‌های خود را با استانداردها مقایسه کنیم.

کعبی در ادامه ضمن بیان اینکه اکنون کارهای زیرساختی برای یافتن منابع ایجاد بوی نامطبوع در تهران انجام شده و تجهیزات لازم نیز خریداری شده است، می‌گوید: در کشورهای مختلف دنیا پرسش‌نامه‌هایی را نیز برای پایش بو تدوین و بین مردم پخش می‌کنند. ما در سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز درحال تدوین اینگونه پرسش‌نامه‌ها براساس ساختارهای کشور هستیم تا بتوانیم به‌عنوان ابزاری دیگر درجهت پایش بو از آن استفاده کنیم.

نصب سنسورهای آنلاین برای پایش بو

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ادامه می‌دهد: درحال تهیه سنسورهای آنلاین برای پایش بو و نصب آن‌ها در نقاطی که پتانسیل ایجاد بوی نامطبوع دارند نیز هستیم همچنین کار نمونه‌برداری و آنالیز نمونه‌ها در جنوب تهران و مسیر فرودگاه امام (ره) انجام شده است.

وی در پایان اظهار می‌کند: امیدواریم بتوانیم تا حدود شش ماه آینده مستندات خود را درباره منابع ایجاد بوی نامطبوع در تهران به‌صورت دقیق و علمی منتشر کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها