يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۳۶۳۱
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
سومین روز جشنواره سی و نهم فیلم فجر در حالی به پایان رسید که بعد از نمایش آثار نرگس آبیار و علی غفاری زمزمه هایی از نشستن سیمرغ های این دوره از جشنواره بر دوش این دو فیلم، شنیده می شد، زمزمه هایی که باید تا آخرین روز جشنواره منتظر ماند و دید رنگ واقعیت به خود می گیرند یا خیر.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سومین روز جشنواره فیلم فجر امسال نیز در حالی به پایان رسید که نمایش فیلم های «ابلق» نرگس آبیار و «تک تیرانداز» ساخته علی غفاری توانست تا اینجا یکی از مهم ترین روزهای جشنواره را رقم بزند. فیلم های نجیبی که در شرایط کرونایی اهالی رسانه و منتقدان را تا حد زیادی سر شوق آورد. آبیار این بار هم توانست فیلمی را بسازد که علی رغم سوژه اجتماعی اش، اما مخاطبان را تا پایان با خود همراه کند، به طوری که می توان عنوان کرد «ابلق» حواشی ایجاد شده برای فیلم «شیشلیک» را از بین برد و امیدها را برای چند روز باقی مانده از جشنواره زنده کرد.

ابلق؛ فیلمی که تحسین ها را برانگیخت

«ابلق» نرگس آبیار را می توان یکی از گزینه های اصلی برای سیمرغ گرفتن در بخش های مختلف دانست، فیلمی که در کنار پرداخت درست به سوژه، به خاطر بازی بازیگران نقش اصلی توانست تحسین مخاطبان را به همراه داشته باشد، تا جایی که ابراهیم داروغه زاده که زمانی از مسئولین برگزاری جشنواره به شمار می رفت؛ بعد از تماشای آخرین ساخته نرگس آبیار در صفحه توییتر خود نوشت: «سه دوره دبیر #جشنواره فیلم فجربودم و طبعاً درباره هیچ فیلم، کارگردان و بازیگری نمیتوانستم اظهار نظر کنم. خیلی سخت گذشت. ‏امروز در پردیس ملت فیلم ‫#ابلق  را دیدم و از کارگردانی شگفت انگیز خانم ‫#ابیار و بازی های درخشان ‫#هوتن_شکیباو ‫#النازشاکردوست بسیار لذت بردم.» نشست خبری این فیلم در کاخ جشنواره چندان هم بدون حاشیه نبود. آبیار در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه خودرا فیلمساز ارزشی می دانید یا خیر، گفته بود: « یک بار در مصاحبه‌ای گفتم واژه ارزشی معنای گسترده‌ای دارد مثلاً به نظرم آقای اصغر فرهادی یک فیلم‌ساز ارزشی است. چون به اخلاقیات انسان‌ها در فیلم‌هایش می‌پردازد.

سیمرغ‌های جشنواره به «ابلق» و «تک تیرانداز» می‌رسد؟

از این جهت من خودم را فیلمساز ارزشی نمی‌دانم. تصمیم من این بوده که فیلم‌هایی بسازم که با هم تفاوت داشته باشند چون نسبت به هر سال آدم دیگری شده‌ام.» او در بخشی دیگری از صحبت هایش درباره سوژه «ابلق» هم اینطور گفته بود: «هنرمند آیینه جامعه است اگرچه نشان دادیم که کاراکتر اصلی سکوت می‌کند و مصلحت را انتخاب می‌کند ولی می‌گوییم مصلحت یک مسکن موقت است اما هنوز آن زیر موش‌ها زندگی می‌کنند و همان شرایط حاکم است. راحله قصه ما انتخاب می‌کند که دروغ بگوید، جبر محیط او را وادار نمی‌کند. او حاضر است جان بدهد تا حرف او را بپذیرند اما وقتی آدم‌ها را می‌بیند، انتخاب می‌کند مصلحت را پیش بگیرد این داستان آدم‌ها در یک شرایط پیچیده است. این داستان تنها مختص ایران نیست برای همه جهان است. ما این سوال را می‌پرسیم که حقیقت درست تر است یا مصلحت من راه‌کاری هم ارایه ندادم فقط مشکل را نشان دادم.»

گلایه تهیه کننده «تک تیرانداز» از مسئولین؛ لیاقت همکاری با فیلم را نداشتید

سومین روز جشنواره در حوزه نمایش آثار به نوعی مخاطبان را غافلگیر کرده بود؛ چرا که بعد از «ابلق» اهالی رسانه به تماشای اخرین ساخته علی غفاری نشستند. فیلمی قهرمان محور که برش هایی از حضور شهید عبدالرسول زرین را با  بازی خوب کامبیز دیرباز به تصویر می کشد. به نظر می رسد روز گذشته مخاطبان حاضر در پردیس ملت و کاخ جشنواره به تماشای دو اثری نشسته اند که شانس زیادی برای درو کردن سیمرغ های بلورین این دوره از جشنواره در بخش های مختلف دارند. غفاری در نشست خبری فیلم اش گفت: « هر آنچه که دیدید برگرفته از واقعیت و اسناد بود از تمام هم‌رزمان این شهید بزرگوار گفتگو گرفتیم که خیلی به ما کمک کرد. طبیعتاً برای پرداخت شما سینمایی این کار از گفتگوها استفاده کنیم و جذاب‌تر به نمایش بگذاریم. صداهای انتهای فیلم صدای هم‌رزمان این شهید بود آن صدایی هم که شهید با واکمن گوش می‌داد صدای واقعی فرزندان شهید بود.»

سیمرغ‌های جشنواره به «ابلق» و «تک تیرانداز» می‌رسد؟

البته بودجه این فیلم هم از نکات قابل تامل «تک تیرانداز» است؛ فیلمی که به گفته تهیه کننده اش در  شرایطی فعلی تنها با 10 میلیارد تومان ساخته شده است.

ابراهیم اصغری در توضیح بیشتر این مسئله عنوان کرده بود:« آنهایی که فیلم دفاع مقدسی می‌سازند و شرایط فیلمسازی در این شرایط را می‌شناسند می‌دانند که این بودجه چندانی نیست تلاش کردیم تا بودجه زیادی صرف نشود. معمولاً ماهایی که فیلم جنگی می‌سازیم توقع داریم نهادها و مسئولان کمک کنند با اینکه فیلم به یک قهرمان اصفهانی منسوب شد و تلاش کردیم از کمک مسئولان اصفهانی کمک بگیریم ولی آن‌ها کمکی نکردند. تنها گله‌ای که می‌توانم از مسئولان اصفهانی داشته باشم این است که لیاقت نداشتند با این فیلم همکاری کنند. چند لوکیشن در شهرک دفاع مقدس ساخته شده و سایر امکانات به سختی فراهم شده امکانات شهرک قدیمی است ولی سعی کردیم از امکانات حداکثر استفاده کنیم.»

اطمینان دادن دبیر جشنواره در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی

اظهارنظر دبیر این دوره از جشنواره درباره رعایت پروتکل های بهداشتی نشان می دهد که قرار نیست که حواشی کرونایی به این زودی ها دست از سر جشنواره فیلم فجر بردارد. سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر این دوره از جشنواره به «مهر» گفته بود: «آنچه که باید مراعات می‌شد تا امروز به درستی رعایت شده است البته به واسطه اینکه لحظاتی به دلیل تجمع عکسی منتشر شد یک سری خبرهای نادرست اتفاق افتاد، که البته ما آن را از سر خیرخواهی تلقی می‌کنیم و سعی می‌کنیم به هیچ عنوان این‌جور تجمع‌ها اتفاق نیافتد.امروز به چند سالن سینما در سطح شهر سر زدم که هم تب سنجی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی این سینماها را بررسی کردم تا مبادا اتفاقی رخ دهد که البته و خوشبختانه تمام موارد مورد نظر رعایت شده بود.» از طرف دیگر ستاد اطلاع رسانی جشنواره هم از تایید رعایت شیوه نامه های بهداشتی در برج میلاد خبر داده بود تا از این طریق اخطار ستاد ملی مقابله برای تعطیلی جشنواره در صورت عدم رعایت پروتکل ها به مرحله اجرا نرسد.

سیمرغ‌های جشنواره به «ابلق» و «تک تیرانداز» می‌رسد؟

یکی دیگر از اتفاقات مهم این روز شروع بلیت فروشی برای نمایش آثار در سینماهای مردمی شهرستان ها بود. البته طبق اعلام مسئولین باتوجه به شرایط «کرونا» و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، حداکثر سی درصد به ظرفیت میزبانی سالن‌های‌ سینماهای مردمی از این دوره جشنواره در استان‌ها اختصاص داده شده و این نشان می دهد که اکران اثار در سالن سینماهای شهرستان با جمعیت اندکی دنبال خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها