يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۳۶۵۵
زمان انتشار: ۱۹:۱۳     ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
از روزی که علی ربیعی، سخنگوی دولت در مقابل رسانه‌ها قرار گرفت و از واردات واکسن روسی کرونا به کشور برای آغاز واکسیناسیون علیه کرونا خبر داد، حواشی پیرامون این واکسن هم آغاز شد.
به گزارش پایگاه 598، نخستین محموله واکسن کرونای روسی وارد کشور می‌شود. طبق مقاله منتشر شده در مجله لنست یکی از معتبرترین هفته نامه‌های پزشکی جهان، واکسن کروناویروس روسیه موسوم به «اسپوتنیک وی» ۶/ ۹۱ درصد در برابر کووید۱۹ اثرگذاری داشته و ۱۰۰ درصد در برابر علائم بیماری شدید و متوسط مؤثر است.

عوارض جانبی جدی مرتبط با واکسیناسیون نیز نادر بوده است؛ کمتر از ۲/ ۰ درصد در افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند. همین میزان اثربخشی، واکسن روسی را مورد توجه بسیاری از کشور‌های دنیا قرار داده تا جایی که در بسیاری از کشور‌های جهان واکسیناسیون کرونا با این واکسن در حال انجام است.

بر اساس گزارش جوان، روسیه نخستین کشوری بود که به طور رسمی واکسن کرونا را ثبت کرد و دختر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور یکی از نخستین افرادی بود که این واکسن را دریافت کرد. حالا و با انتشار نتایج تحقیقات انجام شده روی واکسن روسی کرونا در مجله لنست برخی منتقدان این واکسن از جمله سازمان نظام پزشکی کشور که همین چند روز قبل در برابر واکسن روسی موضع منفی گرفته‌بودند، از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده‌اند. جالب‌تر اینکه حتی کارشناس شبکه بی‌بی‌سی فارسی هم نتایج منتشر‌شده در مجله لنست درباره واکسن روسی را تأیید کرد و این واکسن را جزو واکسن‌های سبد کوواکس دانست که از نقاط قوت آن، اثربخشی در سنین بالاست.

از روزی که علی ربیعی، سخنگوی دولت در مقابل رسانه‌ها قرار گرفت و از واردات واکسن روسی کرونا به کشور برای آغاز واکسیناسیون علیه کرونا خبر داد، حواشی پیرامون این واکسن هم آغاز شد. نخستین سیگنال‌های این حاشیه‌سازی‌ها طبق معمول از رسانه‌های فارسی زبان معاندی، چون ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی شروع شد، اما موضع‌گیری برخی چهره‌های داخلی همچون نامه ۹۸ عضو سازمان نظام پزشکی به آن رئیس‌جمهور مبنی بر ناایمن و غیر‌مطمئن خواندن واکسن روسی و اجتناب از تزریق آن به کادر درمان بر ابهامات درباره این واکسن در میان مردم افزود.

این موضع‌گیری‌ها در حالی بود که پیش از این رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت به مردم قول داده‌بودند، بهترین واکسن کرونا را از مطمئن‌ترین منبع خارجی وارد خواهند کرد و در راستای پایبندی به این قول به واسطه ابهامات درباره واکسن کرونای فایزر و مرگ‌های مشکوک و عوارض جانبی گسترده، این واکسن از فهرست کاندیدا‌های ایران برای واردات و آغاز واکسیناسیون کرونا خارج شود. پس از این با وجود ورود شخص وزیر بهداشت به ماجرا و توضیحاتی که درباره این واکسن داشت باز هم برخی حاشیه‌سازی‌ها ادامه پیدا کرد، اما روز گذشته با انتشار نتایج تحقیقی در یکی از معتبرترین هفته‌نامه‌های پزشکی جهان، حاشیه‌های واکسن روسی کرونا پایان داده شد؛ واکسنی که بنا به تأکید مجله لنست چیزی نزدیک به ۹۲ درصد کارایی دارد.

با انتشار این مقاله بر اساس بررسی شواهد و مدارکی که در اختیار داوران مجله لنست قرار گرفته‌است، این‌بار حتی کارشناس بی‌بی‌سی فارسی هم واکسن روسی کرونا را تأیید کرد و واکسن اسپوتنیک وی را یکی از موفق‌ترین واکسن‌ها در مقابله با کرونا دانست.

اثر بخشی ۹۲ درصدی واکسن روسی
به گزارش سی‌ان‌ان، پس از آنکه انتقاد بسیاری به واکسن اسپوتنیک وی روسیه در توزیع و استفاده از آن در سال گذشته شده‌بود، اینک طبق تجزیه و تحلیل اولیه از نتایج آزمایش فاز سوم این واکسن، ۶/۹۱ درصد در برابر کووید۱۹ اثرگذاری داشته و ۱۰۰ درصد در برابر علائم بیماری شدید و متوسط مؤثر است. عوارض جانبی جدی مرتبط با واکسیناسیون نیز نادر بوده‌است، کمتر از ۲ /۰ درصد در افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند. بر اساس مطالعات انجام شده، اکثر عوارض جانبی گزارش شده دارای عوارض جانبی خفیفی مانند درد در محل تزریق، علائم شبیه آنفلوآنزا و کاهش سطح انرژی بوده‌است.

یکی از مزایای واکسن‌های آدنو ویروسی این است که نیازی به نگهداری و انتقال آن‌ها در دمای بسیار سرد نیست. طبق گفته صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه که بودجه تولید واکسن را تأمین می‌کند و مسئول فروش جهانی آن است، اسپوتنیک وی فقط نیاز به یخچال دارد و قیمت هر دوز آن ۱۰ دلار است.

واکسن اسپوتنیک وی ماه‌ها قبل از انتشار نتایج نهایی آزمایشات بالینی در روسیه مورد تأیید قرار گرفت که با نگرانی‌ها و انتقادات کارشناسان همراه بود. هر چند تحلیل جدید اطلاعات ۲۰ هزار داوطلب در فاز ۳ آزمایشگاهی حاکی از آن است که تزریق دو دوز از این واکسن در برابر نوع علامت دار بیماری کووید۱۹ بیش از ۹۰ درصد اثربخشی دارد.

یافته‌های به دست آمده حاکی از آن است که اسپوتنیک وی در کنار واکسن‌های فایزر و مدرنا در میان واکسن‌های اثربخش کروناویروس قرار می‌گیرد که اثربخشی آن‌ها بیش از ۹۰ درصد است. بنابر اعلام صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه چندین کشور در جهان از جمله بلاروس، ونزوئلا، بولیوی و الجزایر واکسن اسپوتنیک وی را ثبت کرده‌اند.

استقبال ۵۰ کشور جهان از واکسن روسی
مسکو برای صادرات این واکسن به کشور‌های دیگر یا تولید در خارج از روسیه، برنامه‌ریزی کرده‌است و بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید بیش از ۲ /۱ میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل کرده‌اند.

دولت روسیه اعلام کرده می‌تواند در اولین فرصت ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن اسپوتنیک را به اتحادیه اروپا تحویل بدهد. این هفته دولت آلمان نیز از نهاد‌های نظارتی- بهداشتی اروپا خواست تا با تأیید سریع واکسن اسپوتنیک، اجازه خرید این واکسن را به دولت آلمان بدهند. واکسن «اسپوتنیک وی» در مؤسسه ویروس‌شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه ساخته شده‌است.

یان جونز از دانشگاه ریدینگ و پلی روی از دانشکده بهداشت و درمان استوایی لندن درباره این تحقیق در نشریه لنست نوشته‌اند: «توسعه واکسن اسپوتنیک V به دلیل سرعت بالا و عجله و فقدان شفافیت تحت انتقادات زیادی بود، اما نتایج گزارش شده شفاف هستند و اصول علمی واکسن نشان داده شده‌اند. این بدان معنا است که یک واکسن دیگر برای مقابله با ویروس کرونا وجود دارد.»

خواهر و پسر نیکولاس مادرو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در میان ۲ هزار نفری هستند که بناست واکسن روسی کرونا را دریافت کنند. خود مادرو هم گفته در صورت استفاده همگانی از واکسن روسی کرونا نخستین نفری خواهد بود که این واکسن را تزریق می‌کند. آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور آرژانتین هم پیش از این واکسن کرونای روسی را تزریق کرد و پس از این کار به خنده و شوخی با کادر درمان پرداخت. کشور‌های بلاروس، صربستان، مجارستان، مکزیک، الجزایر، بولیوی، برزیل، چین، مصر، هند، قزاقستان، نپال، فلسطین، پاراگوئه، کره‌شمالی، امارات متحده‌عربی، ازبکستان و ونزوئلا از جمله کشور‌هایی هستند که واکسیناسیون با واکسن روسی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

پس از انتشار مقاله هفته‌نامه لنست، حسین کرمانپور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی این سازمان در توییتی با امیدوار‌کننده خواندن اوضاع، برای تغییر اذهان عمومی نسبت به نامه ۹۸ عضو این سازمان به رئیس‌جمهور و انتقاد از واکسن روسی اینگونه نوشت: «خبرنگاری پرسید واکسن اسپوتنیک وی می‌زنی؟ گفتم اطلاعات علمی منتشر شود، بله!» وی با اشاره به نتایج امیدوارکننده این تحقیق، خواستار آغاز هر چه سریع‌تر واکسیناسیون علیه کرونا شده‌است.

تلاش‌های وزارت بهداشت برای تهیه واکسن کرونا
سعید نمکی، وزیر بهداشت هم با تأکید دوباره بر اینکه واکسن و سلامت را سیاسی نکنیم، افزود: «بزرگ‌ترین هدف ما ساخت واکسن ایرانی کرونا بوده، با توجه به نیاز و این موضوع که ظرفیت همه واکسن‌ساز‌های دنیا نیز به اندازه پوشش ۱۰ درصد مردم جهان هم نیست؛ در نتیجه شروع به فعالیت در حوزه تهیه واکسن کرده‌ایم و اولین گروه کار خود را به خوبی پیش می‌برند.»

وی با بیان اینکه از روسیه واکسن تهیه و وارد می‌کنیم، گفت: «سیاست ما این بوده واکسنی که تهیه می‌شود مورد تأیید بوده و در آن کشور‌ها مصرف شده‌باشد؛ در نتیجه واکسن روسی در کشور‌هایی مانند روسیه، بلاروس و صربستان مورد استفاده قرار گرفته‌است.»

وزیر بهداشت با اشاره به خرید واکسن از کشور چین افزود: «دو کمپانی هندی نیز جزو خرید‌ها قرار گرفته و امیدواریم در بهمن‌ماه سال جاری با پیگیری ریاست جمهور و بانک مرکزی بتوانیم واکسن را وارد و تزریق آن را به گروه‌ها با رعایت اولویت‌ها آغاز کنیم.»

نمکی از ورود واکسن ایرانی کرونا در بهار سال آینده خبر داد.

ورود ۵۰۰ هزار واکسن روسی به کشور در مرحله نخست
محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم با تأکید بر اینکه سبدی از واکسن‌ها را دنبال می‌کنیم، افزود: «آنچه در سبد ما تعریف شده‌است خرید واکسن از روسیه، چین، هند و کوبا است و واکسن کوبا از طریق انتقال تکنولوژی است و این واکسن در پاستور ایران تولید می‌شود و تولید آن به سرعت پیش می‌رود و یکی از اولین تولیدات ما واکسن با انتقال تکنولوژی از کوبا خواهد بود.»

به گفته وی هم اکنون برای واکسن کرونا نیاز گسترده جهانی وجود دارد و توان و زیر ساخت محدودی در دنیا ایجاد شده‌است. رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: «طبق برنامه‌ریزی زمانبندی شده با میزان نیاز هم خوانی ندارد و ما در مرحله چانه‌زنی هستیم و در مرحله نخست ۵۰۰ هزار دوز واکسن روسی وارد خواهد شد؛ البته ما تقاضای چند میلیون دوز واکسن کرونا را داریم.»

وی تصریح کرد: «اولین محموله‌ای که برای واردات انتخاب شده واکسن روسی است که واکسی مطمئن و در عین حال از بعد ایمنی، اثربخشی و ایمنی‌زایی از واکسن‌های خوش‌سابقه در دنیا در مدت کوتاه شیوع کرونا بوده‌است و ما برای واردات در حد چند میلیون دوز صحبت کرده‌ایم؛ البته تنها روی واکسن روسی حساب نکرده‌ایم و یک سبد از واکسن‌های مختلف چینی، هندی، روسی و کوبا است که بخشی از واکسن‌ها از مسیر انتقال دانش فنی و بخشی از واردات مستقیم وارد کشور خواهد شد.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها