يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۸۲۸۸
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۰۵ تير ۱۴۰۰
«قیمت کاغذ سر فرود آمدن ندارد»؛ این گزاره احتمالاً در این سال‌ها چندین‌بار در ذهن تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی چرخیده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، داستان چند سال اخیر «کاغذ» در کشور، داستانی است پر آب چشم. کاغذ، که یکی از کالاهای اساسی در چرخه تولید برخی از کسب و کارهاست، گاه در این سال‌ها حکم کیمیا را یافته است.

نوسانات قیمت ارز در این سال‌ها تأثیری مستقیم بر این کالا گذاشته است. از آنجا که عمده مصرف داخل، با واردات کاغذ تأمین می‌شود، افزایش قیمت این کالا طی چند سال اخیر چشم‌گیر و تأثیرگذار بوده است. هرچند دولت تلاش کرد در برهه‌ای با واردات این کالا با ارز 4200 بخشی از مشکل تأمین آن را برای مشاغل مرتبط از جمله ناشران تسهیل کند، اما عدم مدیریت در توزیع و سود واسطه‌ها در این میان سبب شد گاه توازن عرضه و تقاضا در بازار برهم بخورد، برخی در این میانه چرخ تولیدشان خوابید و عده‌ای دیگر یک شبه ره چند ساله را رفتند.

در این میان کار برای تولیدکنندگان نوشت‌افزار داخلی از زمانی سخت‌تر شد که کاغذ مصرفی این گروه از دایره ارز 4200 خارج شد و با وجود تلاش و انتقاد تولیدکنندگان، دیگر هرگز این امکان برای این دسته از فعالان فراهم نشد. این در حالی است که تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی طی چند سال اخیر با مشکلات خرد و کلانی دست و پنجه نرم کرده‌اند و رهبر معظم انقلاب نیز در دیداری با اعضای هیئت دولت نسبت به رفع «سنگ‌اندازی»ها در این مسیر تذکر داده‌اند.

کاغذ برای برخی از تولیدکنندگان نوشت‌افزار داخلی حکم طلا را دارد و برای تولید برخی از اقلام پرمصرف مانند دفتر تحریر، کاملاً نیازمند آن هستند. فعالان عرصه نوشت‌افزار داخلی در این سال‌ها توانسته‌اند در بخش‌هایی مانند دفتر، 95 درصد نیاز بازار را تأمین کنند؛ این در حالی است که تا حدود شش سال پیش عمده بازار در دست واردکنندگان از کشورهای مختلف از جمله چین بود. حالا کالای ایرانی جای اجناس چینی را در بازار گرفته و از سوی دیگر، اقبال و اعتماد مردم نیز به آن بیشتر شده است. با این حال، تولیدکنندگان که این ایام گُل کار آنهاست، با مشکل تأمین کاغذ و افزایش چندبرابری آن مواجه‌اند؛ امری که طبیعتاً افزایش قیمت در برخی از کالاهای مرتبط را به همراه خواهد داشت.

محمد یقینی، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم، ضمن اشاره به این مشکل تولیدکنندگان گفت: برخی از مشاغل مانند ناشران عموماً از سهمیه کاغذ دولتی بهره‌مند هستند، اما تولیدکننده نوشت‌افزار این سهمیه را ندارد و باید کاغذ را از بازار با قیمت آزاد بخرند.

او با اشاره به افزایش قیمت کاغذ یادآور شد: قیمت کاغذ در مقایسه با قیمت پنج سال پیش، 10 برابر شد؛ یعنی از بندی 70 هزار تومان در سال 96، به بندی به قیمت 600-700 هزار تومان رسیده است. وقتی این نوسان در بازار ایجاد می‌شود، کمبود کاغذ به وجود می‌آید. در این میان فروشندگان کاغذ نیز در بزنگاه‌هایی مانند برگزاری نمایشگاه کتاب تهران یا اواخر تابستان در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، فروش خود را متوقف می‌کنند؛ در حالی که انبارها هیچ‌گاه از کاغذ خالی نشده‌اند. 

مدیرعامل مجمع‌نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با بیان اینکه قیمت‌گذاری اقلام نوشت‌افزار برای سال تحصیلی جدید را باید براساس قیمت مواد اولیه محاسبه کرد، افزود: قیمت کاغذ در مقایسه با سال گذشته، افزایش دو برابری داشته است. از سوی دیگر، مواد پتروشیمی که در نوشت‌افزار پرمصرف است نیز از 25 هزار تومان به 50 هزار تومان رسیده است. در حالی این افزایش قیمت‌ها رخ داده که دلار از سال گذشته تاکنون افزایش چندانی نداشته است.

به گفته یقینی؛ پیشی‌بینی می‌شود که برخی از اقلام نوشت‌افزار در سال جدید تحصیلی با 50 درصد افزایش قیمت تولید شوند. تولیدکنندگان تلاش می‌‌کنند که تا حد امکان ضرب این افزایش قیمت را بگیرند، اما به هرحال ما شاهد این افزایش در برخی اقلام مانند دفتر خواهیم بود. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها